Undertag på et nyere tag af betonsten
Fra : Per Kaaber

Dato : 29-12-08 18:33

Hej

Jeg/vi har været ude og se på et for mig nyt atraktivt A-hus fra 1967
med nyt tag fra 2004.
Ved besigtigelse oppe på hanebåndene kunne jeg se, at undertaget ikke
var ført ned eller kunne være ført helt ned til tagfod. Mægleren
bedyrede, at der var brugt tegl, der ikke behøvede undertag. Men
hvorfor så et halvt undertag??
Jeg er overbevist om, at hvis der kan undværes et undertag, skal man
kunne se synlige betum(asfalt)fuger mellem tagstenene. Visse steder
kunne lys udefra skimtes og derfor mulighed for fygesne.

Findes der betontegl, der ikke behøver undertag??

--
Venlig hilsen

Per

Fra : "

Dato : 29-12-08 19:17

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udefra skimtes og derfor mulighed for fygesne.
>
> Findes der betontegl, der ikke behøver undertag??

Har selv købt et hus for nogle år siden,-med nyt tag af beton tegl ca 14 år
gammelt, der er er intet undertag men det der sorte snask brugt som
understrøgning på alle betonteglsten..jeg kan selv et par steder se lys, og
har været hysterisk med at se efter fygesne (da jeg selv var skeptisk) men
det holder. Det eneste jeg har set er kondens hvis det fryser og der så
kommer sol en vinterdag,-så vil den side med sol drypper af kondenden..

jeg har enddag haft isoleringen oppe for at se om der så var fugt etc...men
det er OK, udluftningen er også vigtigt.

Fra : Per Kaaber

Dato : 30-12-08 02:43

<-fish-> formulerede spørgsmålet:
> [...]
> det holder. Det eneste jeg har set er kondens hvis det fryser og der så
> kommer sol en vinterdag,-så vil den side med sol drypper af kondenden..

der er ikke noget synligt sort snask på omtalte tag, så jeg tror ikke
det er understrøget. Da det er et A-hus, er en væsentlig del af taget
et såkaldt parrallelttag, hvor man ikke kan inspeksere en stor det ag
taget

Kondens er netop en af årsagerne til, efter min mening, at der skal/bør
være undertag, så vandet ikke drypper ned i isoleringen og
trækonstruktionen med svamp og råd til følge.

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-12-08 10:21

"Per Kaaber" <per.k.joergensenslet@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> være undertag, så vandet ikke drypper ned i isoleringen og
> trækonstruktionen med svamp og råd til følge.

De tagsten er konstrueret således at evt. kondens vil løbe ud på oversiden
af stenen.

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 20:35

Per Kaaber wrote:
> [...]
> var ført ned eller kunne være ført helt ned til tagfod. Mægleren
> bedyrede, at der var brugt tegl, der ikke behøvede undertag. Men

Det lugter lidt.

> [...]
> kunne lys udefra skimtes og derfor mulighed for fygesne.
>
> Findes der betontegl, der ikke behøver undertag??

Ja.

http://www.moniertag.dk/produkter/vore-produkter/single/product/bc-danflock.html

--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 300.-

Fra : Martin Petersen

Dato : 29-12-08 20:55

> [...]
> udefra skimtes og derfor mulighed for fygesne.
>
> Findes der betontegl, der ikke behøver undertag??

Jada...
http://www.moniertag.dk/produkter/vore-produkter/single/product/bc-danflock.html...

Men hvor langt ned går undertaget? Der er mange der lader det gå ned i
udhænget og dryppe af der. Så slipper man for den store forkromede
tagfodsløsning.

- Martin

Fra : Per Kaaber

Dato : 30-12-08 02:45

Martin Petersen kom med følgende:
> http://www.moniertag.dk/produkter/vore-produkter/single/product/bc-danflock.html...

Det er muligt, at mægleren nævnte Danflock tagsten, så det er nok
iorden det hele.

> Men hvor langt ned går undertaget? Der er mange der lader det gå ned i
> udhænget og dryppe af der. Så slipper man for den store forkromede
> tagfodsløsning.

Undertaget går fra kip til en 1/2m over hanebåndene og afsluttet på en
ca 30 cm X-finerplade. Jeg kan ikke se, at der er undertag ned langs
skråvæggene.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-12-08 10:22

> [...]
>
> Undertaget går fra kip til en 1/2m over hanebåndene og afsluttet på en ca
> 30 cm X-finerplade. Jeg kan ikke se, at der er undertag ned langs

Hmm. Det lyder spøjst. Måske er det for at undgå alt for meget skidt ned på
de ting man har liggende på loftet?

- Martin

Fra : Per Kaaber

Dato : 30-12-08 11:33

Martin Petersen:

> Hmm. Det lyder spøjst. Måske er det for at undgå alt for meget skidt ned på
> de ting man har liggende på loftet?

Jeg har fået bekræftet, at det er et Danflock tag der er lagt i 2004.
Undertaget er, som du nævner, for at beskytte opmagasineret ting.

Der skulle vel ikke være noget i vejen for senere at isolere rummet
over hanebåndene for at få en ekstra legeplads/slyngelrum. Jeg er klar
over den begrænsede belastning man kan tilføre hanebånd.

--
Venlig hilsen

Per

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-12-08 13:02

> [...]
> hanebåndene for at få en ekstra legeplads/slyngelrum. Jeg er klar over den
> begrænsede belastning man kan tilføre hanebånd.

Nej, der er mange der laver en hems til ungerne, el. lign. slige steder. :)
Men det er vel begrænset hvor meget plads der er deroppe? Eller snakker vi
et hus på 3-400 kvm?

- Martin

Fra : Per Kaaber

Dato : 30-12-08 19:21

Martin Petersen forklarede:

> [...]
> Men det er vel begrænset hvor meget plads der er deroppe? Eller snakker vi et

Der er mindst 2,5m fra hanebånd til kip, så der kan da sagtens
etableres et gæstested med dobbeltseng og tilhørende tv-hyggekrog på
vel omkring 15m2. Et vindue i gavlen, og så er der fed udsigt ud over
vandet

--
Venlig hilsen

Per