Problemer med emfang
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-12-08 17:08

Hej

Da jeg tændte vores emfang gik sikringen og begge pærer sprang. Nu er
der strøm til, men knapperne virker ikke, altså kan man hverken slukke
pærerne eller tænde for udsugningen.

Men vi har naturligvis ikke nogen brugsanvisning og Gorenje har ikke
ligefrem nogen god hjemmeside i den henseende. Så er der nogen der
ligger inde med en brugsanvisning til en Gorenje DAH 60-98 RF, som
evt. vil skanne den til mig?

Eller som kan fortælle mig hvad der er galt og hvad jeg skal gøre? :)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Ivar

Dato : 29-12-08 17:27

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Da jeg tændte vores emfang gik sikringen og begge pærer sprang. Nu er
> der strøm til, men knapperne virker ikke, altså kan man hverken slukke
> pærerne eller tænde for udsugningen.

Det lyder meget mærkeligt. Siger du, at pærerne i emhætten sprang
samtidigt med at husets sikringer også sprang. Og at efter I
have skiftet pærer og ordnet sikringer, er lystet tændt men
betjenings panelet er inaktivt?

Er betjeningen med nogle "rigtige" knapper der giver et klik
nar man skifter, eller er det noget elektronisk noget, med
trykknapper og display eller små kontrol lamper?

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-12-08 19:09

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> [...]
> samtidigt med at husets sikringer også sprang. Og at efter I
> have skiftet pærer og ordnet sikringer, er lystet tændt men

Det var kun den ene sikringsgruppes sikring der sprang, altså den der
her i huset bl.a. går til køleskab, komfur, emfang etc.

Lyset er tændt og kan ikke slukkes. Men ventilatorknapperne virker.

> Er betjeningen med nogle "rigtige" knapper der giver et klik
> nar man skifter, eller er det noget elektronisk noget, med
> trykknapper og display eller små kontrol lamper?

Det er rigtige knapper. Heldigvis. Jeg er ved at få spat af de
åndsvage finger-touch-dimser der gør at jeg ikke kan tænde og slukke
mit komfur!

Så mit bedste bud er at der er et eller andet mekanisk galt.

Fra : Ivar

Dato : 29-12-08 19:19

> Det var kun den ene sikringsgruppes sikring der sprang, altså den der
> her i huset bl.a. går til køleskab, komfur, emfang etc.

Det undrer mig, at både sikring røg og pærer sprang. Det
kan jeg ikke rigtigt få til at hænge sammen.
Er pærerne til 230V?
Det var sikringer og ikke HFI?

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-12-08 20:11

Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> writes:

> Er pærerne til 230V?

Ja.

> Det var sikringer og ikke HFI?

Det var sikringer. (Siger manden, og jeg har ikke tjekket.)

Fra : Leif Langgaard

Dato : 29-12-08 20:48

> Det var sikringer. (Siger manden, og jeg har ikke tjekket.)

Manden, siger du, hvorfor har han ikke allerede pillet den ned og fundet
fejlen, det tager ikke 10 min.

Kan han ikke finde ud af den enkle mekanik, så skift ham ud

Det du beskriver her, er der garanteret ikke nævnt noget om i manualen, der
står nok bare hvordan du skifter en pære, det der ud over henviser de til
forhandler eller reparatør!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-12-08 21:43

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> writes:

> Manden, siger du, hvorfor har han ikke allerede pillet den ned og fundet
> fejlen, det tager ikke 10 min.
>
> Kan han ikke finde ud af den enkle mekanik, så skift ham ud

Til gengæld kan han sørge for at server og den slags virker. Det har
vel også en vis værdi. Plus at det konsekvent er ham der står for
bleskift og opvask. :)

> Det du beskriver her, er der garanteret ikke nævnt noget om i manualen, der
> står nok bare hvordan du skifter en pære, det der ud over henviser de til
> forhandler eller reparatør!

Ja, hvad skal man egentlig med manualer?

Jeg gider ikke i dag, men i morgen prøver jeg lige at se hvad jeg kan
gøre.

Sidst der var problemer med bilen, var det bare en enkelt slange der
var faldet af. Det er sikkert noget tilsvarende enkelt her.

Fra : Ralph

Dato : 30-12-08 17:49

> Sidst der var problemer med bilen, var det bare en enkelt slange der
> var faldet af. Det er sikkert noget tilsvarende enkelt her.

Hvis det samme sker med manden, SÅ skal han skiftes

--
Ralph

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-08 18:42

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis det samme sker med manden, SÅ skal han skiftes

Hurtigere end man kan tælle til 1!

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-12-08 18:50

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Hurtigere end man kan tælle til 1!

Jeg håber han læser med her.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 29-12-08 22:25

> Ja.

> Det var sikringer.

Jeg kan ikke hjælpe. Hvis pærerne er 230V, kan de kun springe
hvis spændingen er for høj. Så er vi ude i noget meget specielt.
Så kan jeg kun få det til at passe med nulfejl. Så skal I have
en installatør ud og se hele jeres installation efter, så er fejlen
ikke i emhætten selv.
Jeg har dog på fornemmelsen, at du har ledt os på vildspor ved
at sige at pærerne sprang. Hvis de blot gik ud, fordi sikringerne
sprang, der problemet et helt andet. Så kan det blot være
en kortslutning og sammenbrud af betjeningspanelet. Så skal man skille
det ad, og se hvad problemet er.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Elmand

Dato : 29-12-08 22:17

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Mit bud er følgende.
Kortslutning på 1 pærer.
Dette for sikringen til at smelte samt svejser kontakten.
Når pæren og sikringer er skiftet vil der være konstant lys og afbryderen
vil ikke rigtig klikke.
med lidt held kan mange forsøg få kontakten til at slippe ellers kan der vil fås
en ny som reservedel.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-08 17:33

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> writes:

> med lidt held kan mange forsøg få kontakten til at slippe ellers kan der vil fås
> en ny som reservedel.

Vi prøver at trykke en masse gange og ser om det hjælper. Ellers må vi
finde en ny efter nytår.

Tak for hjælpen.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-12-08 17:56

> [...]
> Da jeg tændte vores emfang gik sikringen og begge pærer sprang. Nu er
> der strøm til, men knapperne virker ikke, altså kan man hverken slukke

Så er det nok med at få den koblet fra og pillet ned, samt smidt lige i
fjæset på leverandøren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-12-08 19:10

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> Så er det nok med at få den koblet fra og pillet ned, samt smidt lige i
> fjæset på leverandøren.

Vi har ingen kvittering el.l. og så vidt vi ved er den ved at være
seks år gammel. Og hvis det nu var noget vi nemt selv kunne klare, så
gider jeg ikke til at pille ned osv.

Fra : SvenP

Dato : 29-12-08 23:07

Jeg har oplevet præcis det samme for godt 1 år siden med et gorenje emfang.
Når du siger rigtige knapper, mener du så ikke sådan nogle gummi dupper?
Det endte med at jeg måtte skifte hovedprintet (for selv om det er 230V
pærer er de elektronisk styret) Jeg købte printet her:
http://www.nettoparts.dk/shop/frontpage.html
Det kostede 1185,- og det nye print er udstyret med en sikring der
forhåbentlig beskytter det mod at samme fejl opstår igen.

Mvh. Sven

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-08 17:32

"SvenP" <saerlig@gmail(ns).com> writes:

> Jeg har oplevet præcis det samme for godt 1 år siden med et gorenje emfang.
> Når du siger rigtige knapper, mener du så ikke sådan nogle gummi dupper?

Nej, det er ikke gummidutter, men "metal"-dimser. Måske er det rigtig
metal, men jeg er ikke helt sikker.

> [...]
> Det kostede 1185,- og det nye print er udstyret med en sikring der
> forhåbentlig beskytter det mod at samme fejl opstår igen.

Det var dyrt. Ja, jeg ved egentlig ikke om det er dyrt, men det er
mange penge. :)

Fra : SvenP

Dato : 30-12-08 21:51

> Det var dyrt. Ja, jeg ved egentlig ikke om det er dyrt, men det er
> mange penge. :)

Det var ikke dyrt i forhold til hvad vi gav for emfanget, 3 år tidligere.
Det er en model med ekstern motor, og den er jo ikke meget værd uden
styringen. Jeg fandt den del jeg købte her:
http://www.nettoparts.dk/shop/search-1.html?keyword=GOR8082
Den kom med nyt tastetur, og kabelføring. Så den var ret let at skifte,
syntes jeg. Og jeg er ikke faglært, men har bare "skruet hænderne rigtig
på". Måske er det billigere til jeres model. Hvis i vælger at reparere, så
husk at købe pærer med. De er også relativt billige på nettet, og det er jo
dumt at betale 2x fragt.

Mvh. Sven

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-12-08 22:47

> [...]

> husk at købe pærer med. De er også relativt billige på nettet, og det er jo

Det er kun en enkelt lille del der skal loddes af og skiftes ud. Ikke
noget besværligt, lige bortset fra at finde den rigtige del.

Det jeg skal bruge er det der svarer til denne her:
http://www.nettoparts.dk/shop/afbryder-for-lys-6875p.html

Så hvis der er nogen der ved hvor den kan skaffes, så sig endelig til.

Fra : SvenP

Dato : 30-12-08 23:11

> Så hvis der er nogen der ved hvor den kan skaffes, så sig endelig til.

Hvis den ligner den del du henviser til, kan jeg ikke hjælpe dig.
Men hvis ikke, så har jeg det gamle panel med trykknapper til at ligge. Hvis
du vil sende din mail adresse, kan jeg tage et billede og sende det til dig.
Du skal i så tilfælde fjerne (NS) i min mail adresse.

Mvh. Sven