En "radiator termostat" der lukker når den~
Fra : Tonni Madsen

Dato : 28-12-08 18:47

Jeg sloges gevaldigt med fyret i mit ny indkøbte hus...
Det største problem er at vandvarmeren er koblet direkte på fyret med en
parallel streng til radiatorene...
Det er også fint nok, men problemet er at når fyret nu går ud i løbet af
natten, så lukker tilfærslen til vandvarmeren ikke, så al varmen bliver
trukket ud af den igen, så både radiatore og brugsvand er kold om
morgenen...
Den manglende varme om morgenen kan jeg snildt leve med, men den manglende
varme vand iriterer mig!
Jeg har prøvet at lukke til/fra løb til vvb inden jeg går i seng ( sidder
som sagt på sin egen streng, med en hane på begge sider)
Og så er der masser af varmt vand om morgenen...
Så det jeg jagter er en termostat som på en radiator, meget gerne med
fjernføler, da hoved røret fra fyret passere tæt forbi, så kan den "bindes"
på den... MEN den skal jo så åbne når røret fra fyret er varmt, og lukke når
det bliver koldt, altså det modsatte af hvad de normalt gør...
Kan man virkelig ikke få det?
Det må gerne gøres så billigt som muligt, da hele installationen skal
skiftes til sommer, så jeg vil helst ikke købe noget alt for fansit nu...

På forhånd tak

Mvh Tonni Madsen

Fra : Kåre

Dato : 28-12-08 19:33

> [...]
> Det må gerne gøres så billigt som muligt, da hele installationen skal
> skiftes til sommer, så jeg vil helst ikke købe noget alt for fansit nu...

Hvad med en temperaturføler på fyret, eller anden føler som kan detektere om
mdet er gået ud.
Denne føler starter og stopper så for cirkulationspumpen?
Så skal du ikke til at gribe ind i rørføringen.
Personligt vil jeg undgå alt hvad der har med rør at gøre, og vil hellere
rode med el.
Men det er jo individuelt hvad man er vant til.

mvh
Kåre

Fra : Tonni Madsen

Dato : 28-12-08 19:49

> [...]
> rode med el.
> Men det er jo individuelt hvad man er vant til.

Jeg har tænkt på det... Men problemet er at anlæget oprindelig er opbygget
med naturlig cirkulation, og så senere monteret med en cirkulationspumpe, så
jeg er ikke overbevist om at jeg kan fjerne cirkulationen helt ved at slukke
pumpen, og der skal jo nok ikke meget til for at suge varmen ud af
vandvarmeren igen
Hvad rørene angår er jeg ikke så bange for dem (selvom jeg også er
elmand...) der er faktisk allerede plads til en termostat, jeg har fjernet
en og udskiftet den med et stykke rør, da det var en meget lille model, som
var blevet brugt som skoldnings sikring, og som havde et meget lille
gennemløb (ca 1,5mm) så det tog for evigt at få varmet vandet op igen når
kæresten havde været i bad...
Så det var jo nemt at skifte rørstykket igen og montere en ny termostat som
gør det jeg gerne vil ha den til...

Ellers tak for budet Tonni Madsen

Fra : Kåre

Dato : 28-12-08 20:12

> [...]
> igen når kæresten havde været i bad...
> Så det var jo nemt at skifte rørstykket igen og montere en ny termostat

Ja OK, så ligger det lige for med en omvendt termostat.
....hvis du kan finde en

Du har vel spurgt et VVS firma eller byggemarked også?

God jagt

Fra : CC

Dato : 28-12-08 22:22

"Tonni Madsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> "bindes" på den... MEN den skal jo så åbne når røret fra fyret er varmt,
> og lukke når det bliver koldt, altså det modsatte af hvad de normalt

Er hele fyringskredsen en færdigbygget unit ?
Så kan der være en indbygget priotering mellem varmt brugsvand og
radiatorvand.

Umiddelbart er tror jeg du skal have fat i noget med en differenstermostat.
Noget der lukker når temperaturenforskellen mellem fremløb og returløb
bliver for stor.

Eller også skal den store ombygning igang, med fx. indbygning af en 3-vejs
ventil for prioteing af varmt brugvand.
Fyre du med brænde, så husk at brændekredsen skal kikke ud i en åben
ekspansionskreds

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 29-12-08 10:31

> [...]
> Det må gerne gøres så billigt som muligt, da hele installationen skal
> skiftes til sommer, så jeg vil helst ikke købe noget alt for fansit nu...

Installationsingeniøren her i huset fablede noget om en programmerbar
motorventil, uden at komme nærmere ind på hvordan den fungerer
umiddelbart syntes jeg det lyder dyrt. Vi har samme type system og en par
nye VVB'ere der giver ikke de store problemer vi har fint varmt vand om
morgenen.

Stef