Hvornår er en kat voksen?
Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-08 11:18

Hej alle.

Ja som sagt, hvornår en en kat udvokset.

Vi har Twix, som vi fik som 'betterøv':
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10939

Senere er han blevet en 'anelse' større:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10964

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er den store biologiske katte'olog men
konen påstår hårdnakketet at katte er udvokset efter ½ år, hvorimod jeg har
set for nylig (her i gruppen), at visse katte først er udvokset efter 4-5
år.

(snakken går lidt på at Twix p.t. ser lidt kornfed ud, men når man lige
tager hans (vinter(?)) pels og 'stikker en finger i jorden', så er den i
omegnen af 4 cm tyk, så det er ikke krop det hele)

Stig Johansen

Fra : Sabina H.

Dato : 29-12-08 13:12

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message
> [...]
> tager hans (vinter(?)) pels og 'stikker en finger i jorden', så er den i
> omegnen af 4 cm tyk, så det er ikke krop det hele)

det er racen der afgør hvornår en kat er udvokset, men det er relativt...
de fleste katte af huskattetypen er somregel udvoksede når de er 1½ år....
er der andre racer ind over, så kan det tage længere tid..

men igen, det er relativt.... nogle katte vokser længere, og andre
kortere... nogle katte "virker" udvoksede når de er omkring 1 år (dermed
sagt, man bemærker ikke så meget at de vokser mere) men reelt udvokset
kræver lidt mere... det er jo ikke kun højden alene der afgør hvornår et
menneske er voksent heller, vel?

det jeg tror din kone mener er at katte kan blive kønsmodne når de er 6 mdr,
hvilket også er sandt.... de kan faktisk blive kønsmodne helt ned til 4
mdr.... igen afhængig af race og årstid de er født på... men kønsmodne er
ikke det samme som udvoksede ;)
--
Knus,
Sabina

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-08 13:30

Stig Johansen wrote:

> Hej alle.
> Senere er han blevet en 'anelse' større:

Det er svært nogle gange at sætte størrelser på billeder, men men jeg gav
lige 'betterøven' lidt guf, og klaskede en tommestok ned over hans hofter
og skuldre:
Hoftemål:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10985
Skuldermål:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10986

Stig Johansen

Fra : Allan G

Dato : 29-12-08 15:57

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> tager hans (vinter(?)) pels og 'stikker en finger i jorden', så er den i
> omegnen af 4 cm tyk, så det er ikke krop det hele)

Hej Stig
Ja som andre har skrevet kommer det an på racen, og katten
Jeg har 2 stk MCO han kastrater, der bliver vejet hver uge.

Selvom det er samme race så ligger Kosmos rimilig stabil i vægt. Rocke
smider pels, og vægt, om someren og tager på om vinteren.
Ja det er ikke nemt med ham Han svinger lidt i vægt, næsten 1 kg fra om
sommer til vinter. Og han er ikke vokset ud endnu.
Dvs han fik først lidt bredte på her for et halvt år siden. Og han er fra d.
24-4-2005

Såe det er ikke et nemt spørgsmål du har stillet.

Men sålænge du kan mærke hans riben, på ryggen, gennem pelsen, så er han
ikke for fed Ja det er min terori

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 29-12-08 16:32

"Allan G" <Allan_roskilde@hotmailfjern.com> wrote in

> Men sålænge du kan mærke hans riben, på ryggen, gennem pelsen,
> så er han ikke for fed Ja det er min terori

Uhauha, så er Mowgli nok liiiige i overkanten. Nå, på den anden side så
sagde min dyrlæge at jeg ikke skulle være voldsomt bekymret over hans
vægt da han blev vaccineret tilbage i aug/sept.

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Allan G

Dato : 29-12-08 16:57

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> sagde min dyrlæge at jeg ikke skulle være voldsomt bekymret over hans
> vægt da han blev vaccineret tilbage i aug/sept.

hehe jeg skrev jo min terori, nej jeg aner intet. Men det er nu et ret så
godt udganganspunkt.

Tror du ikke bare, at Mowgli har en usansynlig tyk pels

Mvh Allan

Fra : Kate

Dato : 29-12-08 17:42

> hehe jeg skrev jo min terori, nej jeg aner intet. Men det er nu et
> ret så godt udganganspunkt.

hehe, jeg ville lyve hvis jeg sagde han ar slank og det må jeg ikke for
min mor

> Tror du ikke bare, at Mowgli har en usansynlig tyk pels

Den køber jeg på stedet

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-08 17:44

Allan G wrote:

> Hej Stig
> Ja som andre har skrevet kommer det an på racen, og katten

Racen aner jeg intet om - hvis den findes.
Hvis det var en hund, vil jeg kalde den en 'hul i hæk hund', og hvis det var
et tømrerværk, vil jeg citere tømreren: 'bygget efter de forhåndenværende
søms princip'.
Måske 'gadekryds' kunne også komme på tale.

Han stammer fra et kuld killinger fra sønnens kammerat, hvor moderen (altså
ikke kammeratens mor, men kattenes mor) var en lille bitte sort kat -
faderen ukendt.

Men kuldet blev til 2 sorte og 2 røde killinger, så man kan nok mistænke
faderen for at være rød.

> Men sålænge du kan mærke hans riben, på ryggen, gennem pelsen, så er han
> ikke for fed Ja det er min terori

Jeg har også den holdning, at sålænge han kan sidde på gulvet og udføre -
ja, næmest græshoppehop op på køkkenbordet - uden tilløb, så er han ikke
for gumpetung.

Stig Johansen

Fra : Sabina H.

Dato : 29-12-08 18:28

> [...]
> søms princip'.
> Måske 'gadekryds' kunne også komme på tale.

"rundkørsel" bruger vi gerne her i huset*G*

> [...]
> faderen ukendt.
>
> Men kuldet blev til 2 sorte og 2 røde killinger, så man kan nok mistænke

i princippet kan faderen også være cremefarvet*G* meeen den er svær.... du
kan se lidt her om hvordan kombinationer af farver kan give af afkom:
http://www.dkshadowfax.dk/?p=97

nu jeg har kigget på billederne af ham, og mit gæt er at der er en eller
anden form for skovkat i ham, om det er coon eller om det er norsk, skal jeg
ikke kunne sige lige nu, det kan også ligge et par generationer tilbage...
jeg ville enormt gerne set et ansigtsbillede af ham, forfra og i profil ;)
det kan nemlig fortælle meget..

> Jeg har også den holdning, at sålænge han kan sidde på gulvet og udføre -
> ja, næmest græshoppehop op på køkkenbordet - uden tilløb, så er han ikke
> for gumpetung.

hehe, vægten er kun en retningslinie, og har INTET at gøre med om katten er
udvokset ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-08 19:23

Sabina H. wrote:

> jeg ville enormt gerne set et ansigtsbillede af ham, forfra og
> i profil ;) det kan nemlig fortælle meget..

So let it be written, so let it be done
(Han lå og småsov, så jeg tog ham på sofaen)
Billede forfra:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10987q
Og (ca) i profil:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10988

> hehe, vægten er kun en retningslinie, og har INTET at gøre med om katten
> er udvokset ;)

Ja, selv om man skulle tro jeg er udvokset, så tror jeg alligevel jeg er
vokset lidt i disse juledage

Stig Johansen

Fra : Sabina H.

Dato : 29-12-08 19:36

> So let it be written, so let it be done
> (Han lå og småsov, så jeg tog ham på sofaen)
> [...]

hehe, ja det var jo hvad jeg sagde*GG* ikke at det gør det nemmere ;) jeg
var mere ude efter billeder hvor man kan se ham forfra som på det
allerførste "baby"billede du havde af ham... man skal kunne se
proportionerne i forhold til hovedeform, hals og ører og helst brystkasse,
det samme i profilbilledet ;)
undskyld jeg ikke uddybede ordentligt fra starten....
du får sku da knipset noget*G*

--
Knus,
Sabina

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-12-08 06:57

Sabina H. wrote:

> hehe, ja det var jo hvad jeg sagde*GG* ikke at det gør det nemmere ;)

Undskyld, jeg havde glemt det der med man skal læse hvad man mener, og ikke
hvad man skriver

Men det lykkedes mig lige at få et par skud i kassenq.
De er en anelse mørke (taget med blitz):
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10989
og nogenlunde fra siden:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Twix&picnumber=10990

Han er i øvrigt fra maj 2008, så han er lige over 1½ år.

> du får sku da knipset noget*G*

He - jeg har aldrig haft digitalkamera da jeg synes de tog for lang tid om
at tage billeder, men for et par år siden besluttede jeg for at købe et.
Kravet var: Tænd & knips.
Så det er nemt når situationen opstår, at tænde og knipse.

Håber ikke jeg blive opfattet som spammer ;)

Jeg kiggede i øvrigt på den side med farver du henviste til.
Sabina, er det den samme Sabina ?

Jeg har ikke selv set moderen, men fik fortalt at det var en lille sort en.
Hvorvidt den var helst sort, eller havde pletter ved jeg desværre ikke.

Men ud fra den(din) farvetabel synes jeg det nærmest er umuligt for en sort
hun at få en rød/hvid han.

Jeg er kommet i tanke om, at jeg har set en næsten tro kopi af Twix lunte
rundt i nærheden af det hus hvor moderen boede/bor.

Gad vide om det er muligt at der har været så stærke gener, at faderen
nærmest er blevet klonet.

Jeg har prøvet at komme tæt på, men den er åbenbart lidt sky, så det
nærmeste jeg har være er vel ca. 10 M.

Men nøjagtig samme form, samme øjenfarve, samme hvide striber på halen, og
ca. samme mønster(tegninger).

Umiddelbart ville jeg ikke være i tvivl om faderskabet, men det hænger ikke
rigtigt sammen med farvetabellen (hvis jeg forstår den ret).

Stig Johansen

Fra : Sabina H.

Dato : 30-12-08 08:30

> Undskyld, jeg havde glemt det der med man skal læse hvad man mener, og
> ikke
> hvad man skriver

hehe ;)

> [...]
>
> Han er i øvrigt fra maj 2008, så han er lige over 1½ år.

nu jeg fik kigget nærmere, så ligner han egentlig bare en almindelig
rundkørsel, omend en dejlig en af slagsen.... men han virker stadig til den
store side...

> [...]
> Kravet var: Tænd & knips.
> Så det er nemt når situationen opstår, at tænde og knipse.
>
> Håber ikke jeg blive opfattet som spammer ;)

hehe, du bliver jo bedt om det, så mon dog...

> Jeg kiggede i øvrigt på den side med farver du henviste til.
> Sabina, er det den samme Sabina ?

ja det er ;)

> Jeg har ikke selv set moderen, men fik fortalt at det var en lille sort
> en.
> Hvorvidt den var helst sort, eller havde pletter ved jeg desværre ikke.

eftersom de hvide pletter er uden for selve farvesystemet, så kan hun være
både og, det er ikke så vigtigt...

> Men ud fra den(din) farvetabel synes jeg det nærmest er umuligt for en
> sort
> hun at få en rød/hvid han.

i know, men indimellem overhaler naturen det vi andre tror*G* måske har
hunkatten i virkeligheden været en meget sort tortiepige (de kan jo fås med
så lidt røde pletter at man næsten ikke ser dem)....

> [...]
> rundt i nærheden af det hus hvor moderen boede/bor.
>
> Gad vide om det er muligt at der har været så stærke gener, at faderen

det er det ;)

> [...]
> ikke
> rigtigt sammen med farvetabellen (hvis jeg forstår den ret).

man skal være 100% sikker på hunkattens farvekode før man kan sige noget...
at få at vide hun er sort, er jo ikke ensbetydende med at hun ER sort, der
er meget mere der spiller med i farvegenetik...

feks har jeg lige fået to kuld herhjemme - samme far (sort med hvid) mor og
datter som mor.... datteren er cremefarvet og fik en rød, to cremehvide og
to blåtortier, mens mor er blåtortie og fik en sort og en sort hvid....
--
Knus,
Sabina

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-12-08 09:18

Sabina H. wrote:

> [...]

Hmm. skulle vist have stået maj 2007

> nu jeg fik kigget nærmere, så ligner han egentlig bare en almindelig
> rundkørsel, omend en dejlig en af slagsen.... men han virker stadig til
> den store side...

Ja, undskyld min uvidenhed, men hvor stor er stor ?

Mit referencepunkt(er) er vores tidligere kat(te), Benni, som vitterlig var
en 'betterøv' - jeg tror ikke han vejede mere end ca. 2 Kg.
Før Benni havde vi Lulu, som var lige så lille.

Så ud fra disse, så er alting stort.

Men så vidt jeg kan forstå, så er Twix stadig i 'voksealderen', så hvis vi
synes han nu (ca 1½år) er lidt større end i sommeren(ca 1 år), så er der en
naturlig forklaring.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-12-08 14:19

Stig Johansen wrote:

> [...]
> synes han nu (ca 1½år) er lidt større end i sommeren(ca 1 år), så er der

Vi har ikke rigtig vejet vores katte, og vi bruger heller ikke så meget
vægte her i huset.

Men knægten har efterladt en vægt da han flyttede hjemmefra.
Så jeg sneg mig op på vægten med og uden Twix, og differencen var 6,3 Kg.

NB: Så slemt er det heller ikke ~ 180 og 8x Kg, meen jeg synes nok der har
sneget sig en lille 'ring' ind over livremmen de sidste par uger

Stig Johansen

Fra : Sabina H.

Dato : 30-12-08 21:21

> [...]

jeg vil skyde på at han vokser i ca 1 år endnu, men naturligvis er det
mindre ryk han tager nu, end da han var killing...

> Vi har ikke rigtig vejet vores katte, og vi bruger heller ikke så meget
> vægte her i huset.

en vægt er et rimeligt udgangspunkt for at se hvordan en kat har det... hvis
man gør det til en vane, bare en gang hvert halve år, at hoppe på vægten med
katten i armene, så kan man hurtigt se hvis den får det rigtig skidt, for
katte er desværre sådan indrettet at de ikke viser det før i allersidste
øjeblik - har vi måtte indse på den virkelig hårde måde :(

> Men knægten har efterladt en vægt da han flyttede hjemmefra.
> Så jeg sneg mig op på vægten med og uden Twix, og differencen var 6,3 Kg.

dermed sagt at twix vejer 6.3 kg?
hvis det er tilfældet så er han en ganske pæn missekat - min gamle hankat,
Sweety, vejede det meste af året omkring 6-7 kg.... han blev dog syg og var
helt nede på 3.3 kg, og var uhyggeligt tynd... desværre opdagede vi det for
sent, og han blev aflivet pga kronisk nyresvigt, sansyneligvis forårsaget af
kræft i nyrerne....
puha, savner det store kræ.... selvom det er over et år siden han døde....

--
Knus,
Sabina

Fra : Stig Johansen

Dato : 31-12-08 02:07

Sabina H. wrote:

> dermed sagt at twix vejer 6.3 kg?

Ja, og det passer nogenlunde med han vejede 5,4 Kg for et ½ års tid siden
(ved et dyrlægebesøg).

Jeg troede han var udvokset, men det er han så ikke helt.

Hvis han fortsætter med at vokse på den måde, så enden han som en sibirisk
tiger

> [...]
> forårsaget af kræft i nyrerne....
> puha, savner det store kræ.... selvom det er over et år siden han døde....

Vores tidligere kat, Benni var lille og tynd af natur.
Der skete et eller andet, hvor han blev syg en søndag morgen og jamrede sig
det meste af dagen.
Vi besluttede os for at køre ham til dyrlægen mandag hvis det ikke blev
bedre, men mandag morgen var han død - det var famne uhyggeligt.

Det gjorde ondt, og vi havde besluttet ikke at have flere katte.

Men så begyndte knægten at komme hjem med billeder af den her lille
brunøjede røde killing til moren, og så var hun solgt.

Stig Johansen

Fra : Sabina H.

Dato : 03-01-09 22:20

> [...]
>
> Jeg troede han var udvokset, men det er han så ikke helt.
>
> Hvis han fortsætter med at vokse på den måde, så enden han som en sibirisk

hehe, som sagt så går det mere stille og roligt fra nu af... det er derfor
jeg anbefaler at veje med jævne mellemrum, så i har et overblik over om han
stadig vokser... det kan også være at han er stoppet med at vokse nu, og den
vægt han har taget på er "vintervægt"...

> [...]
>
> Men så begyndte knægten at komme hjem med billeder af den her lille
> brunøjede røde killing til moren, og så var hun solgt.

jeg havde sagt jeg ville have flere, manden nedlagde veto, indtil begge
vores hunkatte blev "voldtaget" af indbrudskatten "storemis"*G* vi
forelskede os hovedkulds i to af killingerne og beholdt dem begge to.....

--
Knus,
Sabina

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-01-09 06:41

Sabina H. wrote:

> [...]
> over om han stadig vokser... det kan også være at han er stoppet med at
> vokse nu, og den vægt han har taget på er "vintervægt"...

Ja, undskyld hvis jeg spørger og spørger, men ellers får man ikke noget at
vide ;)

Jeg har bemærket, at her i den kolde tid, er han ret meget dasende i forhold
til for nogle måneder siden.

Da det var nogenlunde varmt, var han ude stort set fra solopgang til
solnedgang, men i denne tid ligger han det meste af dagen og daser på
sofaen.

Så det er ikke umuligt, at det er 'vintervægt'.
Det er dog lidt svært at afgøre om han er ved at blive kornfed, da hans
(vinter) pels er blevet meget lang/tyk/tæt.

Jeg vil skyde på at hårene på siden er ca. 5 cm lange, så når man mærker på
han, er der 'rimeligt langt' ind til kroppen.

Nåh ja, spørgsmålet.
Hvor meget er et typisk udsving fra 'vintervægt' til 'sommervægt'?

Jeg tænker her på, at hvis han begynder at tabe sig til foråret, kunne det
være rart med en eller anden målestok for hvornår det er naturligt, og
hvornår det er 'foruroligende'.

Stig Johansen

Fra : Sabina H.

Dato : 04-01-09 11:29

> Ja, undskyld hvis jeg spørger og spørger, men ellers får man ikke noget at
> vide ;)

det er skam helt ok ;)

> [...]
>
> Da det var nogenlunde varmt, var han ude stort set fra solopgang til
> solnedgang, men i denne tid ligger han det meste af dagen og daser på

det er meget normalt*G* det er jo hundetissekoldt udenfor, så kan jeg ski
godt forstå han ikke gider ud....

> [...]
>
> Jeg tænker her på, at hvis han begynder at tabe sig til foråret, kunne det
> være rart med en eller anden målestok for hvornår det er naturligt, og

afhængig af størrelsen på katten, fertilitetsstatus og lign, kan vægten godt
svinge en del....
min gamle hankat (som nok er ham der er nemmest at sammeligne din med)
svingede op til 2½-3 kg i perioder*G* der skal det så også siges at han var
en pæn stor mis, når han var på sit største*G* hans laveste sommervægt var
ca 5 kg, mens hans højste vintervægt var omkring 8.... men "normalen" hedder
sig 6 kg
mine små piger derimod svinger omkring 1 kg, men deres absolutte topvægt er
så også kun 3½ kg.....

det vigtigste er at kigge på katten, og fornemme om der er noget galt....

--
Knus,
Sabina

Fra : Siri

Dato : 04-01-09 21:31

Hej
Jeg ville gerne komme med et bud, og har forsøgt at poste - forgæves -
både igår og idag.
Så nu må jeg nok plage Tove om at poste for mig...
Siri

Fra : Sabina H.

Dato : 04-01-09 21:33

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote in message
> [...]
> både igår og idag.
> Så nu må jeg nok plage Tove om at poste for mig...

Siri - hvorfor prøver du ikke at broge Groups.google.com i stedet for sitet?
så er du ikke afhængig af servere...
jeg arbejder feks ud fra min Outlook Ekspress, og bruger Sunsite som
udbyder... er noget nemmere end det andet.... synes jeg altså*G*

--
Knus,
Sabina

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-01-09 21:41

In news:046dndGzfcrwgfzUnZ2dnUVZ8q2dnZ2d@giganews.com,
Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:
> [...]
> - både igår og idag.
> Så nu må jeg nok plage Tove om at poste for mig...

Hej Siri.

Du kan bare sende dit indlæg, så skal jeg nok bringe det videre. Det har vi
da prøvet før med succés

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-01-09 21:51

In news:49611ed4$0$56778$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Tove Krieger <missminimiv@privat.dk> typed:
> In news:046dndGzfcrwgfzUnZ2dnUVZ8q2dnZ2d@giganews.com,
> Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> typed:

Som sagt så gjort. Her kommer Siri's indlæg:

Citat:

> Så jeg sneg mig op på vægten med og uden Twix, og differencen var 6,3 Kg.
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Hej
Det er en stor huskat - wow!
Når jeg ser hans runde kinder, og tænker størrelse, så tror jeg snarere, at
der er noget British Shorthair i ham, hvis der er noget racekat i ham. Det
runde hovede og den korte snude - og størrelsen....
Tjek til sammenligning f eks
http://www.catpaws.dk/brihan.htm - den nederste, Cubix! Maxi-Garfield!
http://www.catpaws.dk/cubix.html
Men alm. huskatte kan også være store, Camilla og NP, der også af og til
skriver her, har Sigurd, der vokser og vokser og vokser....
Endnu en stor huskat, med maske:
http://abyssinian.dk/?q=da/node/110 - det er ikke lige til at se det, men
hun er en stor kat!
Vægt er et godt udgangspunkt, men igen spiller racen ind: Gia er med sine 4
sunde kg en stor perser-pige - ragdolls kommer let op og vejer 5-6kg, mere,
når det er hanner. De er først helt udvoksede omkring 4 års alderen. Det
gælder vist for flere af de store racer, at de vokser langsomt? Briter er i
samme størrelsesklasse, og Maine Coons kan blive endnu større (9-10 kg eller
mere for hanner).
Så 6 kg er en stor huskat. Fed? Mærk efter under vommen - føles den fed,
jamen, så skift til et mere magert tørfoder (f eks RC Sterilised eller
Fit32, det kan de fleste katte lide. Mine foretrækker det endda fremfor
federe foder).
Med venlig hilsen
Siri & braksnude-banden
- Tøm kattebakken ved privat svar

Citat slut.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-01-09 06:29

Tove Krieger (Siri) wrote:

> Hej
> Det er en stor huskat - wow!

Ja jeg synes også han er stor, men i forhold til vores tidlige kat, der nok
var den mindste (voksne) kat jeg har set, så virker alting stort.

Jeg kan dog forstå på svarene, at han ligger i den 'pæne' ende af huskatte.

> Når jeg ser hans runde kinder, og tænker størrelse, så tror jeg snarere,
> at der er noget British Shorthair i ham, hvis der er noget racekat i ham.
> Det runde hovede og den korte snude - og størrelsen....

Jeg tror ikke der er noget raceq som sådan.
Jeg gætter på der er generationer af 'rundkørsler'

> Tjek til sammenligning f eks
> http://www.catpaws.dk/brihan.htm - den nederste, Cubix! Maxi-Garfield!
> http://www.catpaws.dk/cubix.html

Jeg har godt set ham der Cubix før.
Men jeg synes jeg har lidt svært ved at sætte størrelsesforhold på
billederne, og vægt står der ikke noget om.

Jeg synes der er mange lighedspunkter, men 2 ting jeg umiddelbart ser:
- Pelsen, Twix's pels er meget lang i forhold til Cubix, specielt på maven.
- Poterne. Twix har, i mine øjne, meget brede poter i forhold til andre
katte.
Jeg har ikke så meget at sammenligne med, men det virker som samme
proportioner som Tømrerens norske skovkat. Den har også brede poter i
forhold til kroppen.

Husk at det mine subjektive iagtagelser, som ikke er baseret på den store
erfaring/viden, så det kan godt være forkert det jeg skriver

> Så 6 kg er en stor huskat. Fed? Mærk efter under vommen -

Det gør jeg tit, og der er ikke tegn på fedme.
Når han står og går, og man ser ham opefra, tænker man nærmest på et
næsehorn, eller Arnold Schwarzenegger i pels.
Bred om skuldrene, men smal om bagen.

I den positur en hans bagende ikke stort bredere end min håndflade.

Han kan også blive kort og lang. Han kan stå med bagbene på køkkengulvet, og
næsten kigge hen over bordet.

> føles den fed,
> jamen, så skift til et mere magert tørfoder (f eks RC Sterilised eller
> Fit32, det kan de fleste katte lide. Mine foretrækker det endda fremfor
> federe foder).

Lige for tiden er han fuldstændig skudt i kogt sej/torsk - han vrænger på
næsen hvis han får noget almindeligt luxus vådfoder.

Så han 'hakker' lige sådan en pakke med 400g ned om dagen + tørfoder.

Stig Johansen

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-01-09 12:30

In news:4962ec93$0$90269$14726298@news.sunsite.dk,
Stig Johansen <wopr.dk@gmaill.com> typed:
> Lige for tiden er han fuldstændig skudt i kogt sej/torsk - han
> vrænger på næsen hvis han får noget almindeligt luxus vådfoder.
>
> Så han 'hakker' lige sådan en pakke med 400g ned om dagen + tørfoder.

Hej Stig.

400 g. fisk om dagen ?? Jeg skal hilse fra Mini og sige, at hun er godt
misundelig. Hun får*kun* en enkelt rå sejfilet et par gange om ugen og
ellers dyrlægens bedste tørfoder for resten, hvilket hun tilsyneladende er
godt tilfreds med.

Hvis Twix får så meget sej pr. dag, kan det måske betale sig at købe frosne
sejfileter i Aldi. De koster kun ca. 34 kr. for 1 kilo, men så er der
selvfølgelig også kun til 2½ dag. Torsk får du næppe meget billigere
hos fiskehandleren, de er jo også godt skruet op i prisen.

Han lever godt ham den dejlige Twix, men det kan også ses på billederne at
det er kvalitet han bliver fodret med. Han har jo en utroligt smuk pels. Det
har Mini også, for hun får 4 gærtabletter med tranebær om dagen sammen med
maden, og hun elsker dem. Det er det rene guf for hende.

Fra : Siri

Dato : 04-01-09 21:55

> [...]
> Hej Siri.
> Du kan bare sende dit indlæg, så skal jeg nok bringe det videre. Det har vi

Tak, Tove. Det er postet til dig
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 10-01-09 21:28

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> wrote in

> det er meget normalt*G* det er jo hundetissekoldt udenfor, så kan
> jeg ski godt forstå han ikke gider ud....

Jeps, samme billede her De stikker da godt nok næserne udenfor
(Mowgli meget bogstaveligt, han kan sidde i lang tid af gangen med
hovedet ud af kattelemmen, men kroppen er i sten , men ellers er de
ude i korte perioder af gangen, Lante flere gange end Mowgli. Hver gang
de kommer ind fortæller de så lige om at det er koldt eller vådt

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Allan G

Dato : 06-01-09 16:00

"Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i meddelelsen
> "Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> wrote in message

Klip

> [...]
> skidt, for katte er desværre sådan indrettet at de ikke viser det før i
> allersidste øjeblik - har vi måtte indse på den virkelig hårde måde :(

Jeg vil nu mene at veje dem 1/2 gang om året er for lidt.
Jeg vejer 1 gang om ugen og skriver det ned, de kan nemt svinge 200 - 300 g
mellem en uges vejning.
Det tager ca 20 sek at stille dem på vægten og 20 sek. merer at skrive
tallet ned så kan man altid gå tilbage i dataerne for at se lidt på
hvordan de har det.
En anden god ting er at skrive ned, når de virker lidt trætte, hehe ja jeg
fører en lille dagbog for deres velbefindende

Nåe ja Kosmos vejede 5,8 kg Og Rocke 7,2 her sidste gang de blev vejet.
Det er jo først i morgen de skal på vægten igen, hehe

Mvh Allan

Fra : Sabina H.

Dato : 06-01-09 16:08

"Allan G" <Allan_roskilde@hotmailfjern.com> wrote in message

> "Sabina H." <sabina@mandezonen.dk> skrev i meddelelsen
>
> Klip

> Jeg vil nu mene at veje dem 1/2 gang om året er for lidt.

hvorfor??

> Jeg vejer 1 gang om ugen og skriver det ned, de kan nemt svinge 200 - 300
> g mellem en uges vejning.

naturligvis, deet kan vi mennesker sku også - faktisk helt op til 2-4 kg på
en uge, hvis det er helt vildt, men det er ikke ensbetydende med at der
nødvendigvis er noget galt...

> Det tager ca 20 sek at stille dem på vægten og 20 sek. merer at skrive
> tallet ned så kan man altid gå tilbage i dataerne for at se lidt på
> hvordan de har det.

tallene fortæller dig såmænd ikke så meget, for i perioder af en kats liv -
både ude og indekatte - vil den spise mere eller mindre afhængig af hvad den
ellers er optaget af... derfor vil vægten generelt fluktuere meget i
perioder...

> En anden god ting er at skrive ned, når de virker lidt trætte, hehe ja jeg
> fører en lille dagbog for deres velbefindende

det har jeg nu aldrig følt nødvendigt, når vi er 3 mennesker her i huset der
følger med i kattenes liv og levned....

> Nåe ja Kosmos vejede 5,8 kg Og Rocke 7,2 her sidste gang de blev vejet.
> Det er jo først i morgen de skal på vægten igen, hehe

jeg undrer mig en smule over at du føler det er nødvendigt at følge deres
vægt så konkret? men det er måske bare mig... jeg har mine 2-3 gange om året
hvor de bliver vejet, og så bliver de naturligvis også smidt på vægten når
de er hos doktor dyr... men andet ville jeg føle overflødigt, medmindre der
naturligvis er tydelige tegn på utilpashed eller lign...

mine vejninger er blot retningslinier - præcis som det er med mig selv...
det er lige så meget for at holde øje med hvad katten vejer på et bestemt
tidspunkt af året, sådan at jeg ikke bliver overbekymret, hvis den feks
virker tynd, når det feks er i perioder hvor jeg er klar over at den vil
tabe sig....

--
Knus,
Sabina

Fra : Allan G

Dato : 06-01-09 16:23

> [...]

> tidspunkt af året, sådan at jeg ikke bliver overbekymret, hvis den feks
> virker tynd, når det feks er i perioder hvor jeg er klar over at den vil

Hej Sabina
En af mine katte tog røven på mig med vægt tab og døde af nyresvigt.
Det er langhårskatte jeg har. Så med en kat der vejer lidt om sommerren og
får vinterpels og taber sig er det ikke nemt.
Det er nu kun derfor jeg vil følge deres vægt lidt.

Det er nu også dejligt at se at, Kosmos tog 1/2 kg på i middel vægt efter
han fik fjernet 3 tænder.
Noget andet er at en tur på kattepension koster næsten altid 300g Hehe men
der er jo også best herhjemme.

Jeg mener kun at det er så nemt og tager så lidt tid.
Prøv at søge lidt på Goggle i gamle inlæg hvor der er skrevet, jeg viste
ikke at katten havde tabt sig så meget.

Nu er jeg selv den type der har en rigtig god kortidshukommelse, så jeg kan
feks ikke huske hvad jeg spiste for 4 dage siden, og da slet ikke hvad
kattene spiste.

Det er en stor hjælp for mig at jeg har lidt skrevet ned om fodderskift og
pensionsophold, osv.

Mvh Allan

Fra : Sabina H.

Dato : 06-01-09 21:46

> [...]
> og får vinterpels og taber sig er det ikke nemt.
> Det er nu kun derfor jeg vil følge deres vægt lidt.

hehe, jeg vil nu sige, at en gang om ugen ikke er "lidt" - men alt er jo
relativt....
jeg har selv haft uheldet for lidt over et år siden, hvor min hankat gjorde
det samme (kræft i nyrerne), og nej, det er da bestemt ikke sjovt, men netop
derfor overvejer jeg så om ugentlige vejninger ikke måske er lidt for ofte?
jeg mener, hvis katten bare gradvist taber sig, så bliver man jo alligevel
ikke opmærksom på det gør det er næsten for sent...

> [...]
> han fik fjernet 3 tænder.
> Noget andet er at en tur på kattepension koster næsten altid 300g Hehe men

hehe, en lille smule skræmmende at man kender sine katte så godt ;)

> Jeg mener kun at det er så nemt og tager så lidt tid.
> Prøv at søge lidt på Goggle i gamle inlæg hvor der er skrevet, jeg viste
> ikke at katten havde tabt sig så meget.

jeg oplevede nyreproblemerne mere i form af humørskift, det helt store tab
kom faktisk først inden for de sidste 14 dage - sådan udefra set....
jeg er 100 gange mere opmærksom på humørskift, tempramentsændringer og den
slags, for en kat kan leve med smerter meget meget længe (da min kat blev
alvorligt syg, fik vi at vide af dyrlægen at når de blev så syge som han
var, så var der kun 10% nyrefunktion tilbage, og at vi IKKE kunne have gjort
noget - katte ER sådan)

> [...]
> kattene spiste.
>
> Det er en stor hjælp for mig at jeg har lidt skrevet ned om fodderskift og

se det er jo så en helt anden side af sagen... lige på det punkt er min
korttidshukommelse ganske udemærket, så jeg bemærker den slags små
ændringer....

det bør siges at i forbindelse med at min hankat blev syg, var han få
måneder inden blevet "ude/inde"kat (efter at have været indekat i 8 år)
efter hans eget valg.... hans adfærdsændringer bestod af små ting, som
pludselig at få et lille hysseanfald og slå ud efter en af pigerne selvom
han var på sofaryggen og hun var på gulvet, eller hvis man fik ham løftet så
det gjorde ondt i nyrerne, så blev han sur (men for os virkede det mere som
om han havde forstrukket noget måske)
han var ikke aggressiv eller noget, det var vitterligt kun sådanne små
enkelt stående episoder, som jeg så bagefter har kunne kæde sammen med hans
nyresygdom....

det var rent faktisk først om lørdagen (hvor han blev indlagt mandag) at jeg
begyndte at undre mig over hans adfærd....
--
Knus,
Sabina

Fra : Allan G

Dato : 07-01-09 21:12

> "Allan G" <Allan_roskilde@hotmailfjern.com> wrote in message

Hehe kun til orientering, Kosmos vejer det samme som i sidste uge, og Rocke
vejer 100g merer

Jeg er nu stadigvæk glad for at jeg kan kigge tilbage til sidste års
vejninger, for der kan jeg se at mønsteret er det samme.
Og sålænge de gør som de plejer, ja så er det vist ok med dem.

Og nåe ja min vægt vejer kun med 100g nøjagtighed, men det giver mig ro i
sjælen Så lad mig dog. Hæhe

Mvh Allan

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-01-09 06:19

Allan G wrote:

> Jeg er nu stadigvæk glad for at jeg kan kigge tilbage til sidste års
> vejninger, for der kan jeg se at mønsteret er det samme.

Hvis vi antager, at Twix er nogenlunde i samme størrelsesklasse som dine,
kan du så sige noget om hvor meget dine katte svinger fra 'vintervægt' til
'sommervægt' ?

Som nævnt tidligere kunne jeg godt tænke mig at vide hvad der er normalt, og
hvad der er 'bekymrende' - hvis Twix overhovedet skulle finde på at tabe
sig.

Stig Johansen

Fra : Allan G

Dato : 08-01-09 08:42

> [...]
> og
> hvad der er 'bekymrende' - hvis Twix overhovedet skulle finde på at tabe

Hej Stig
Det er ikke nemt, for det er forskelligt fra kat til kat.
Men det ser ud til at en kat, taber sig og tager på, på de samme tidspunkter
hver år.

Kosmos min ældste, og mindste kat, han fælder kun underuld om sommeren og
svinger + - 1/2 kg.
Rocke bliver helt korthåret og tynd om sommeren, Men da han ikke er helt
udvokset endnu, er det svært at sige med vægten.
Han vejer 1 kg merer i år en sidste år, men måske det ender med + - 1 kg .

De styrer selv hvor meget mad de spiser, og er ikke fede, jeg kan mærke
deres ribben.

Og så ælsker de at ligge og sove i haven i frostvejr, snevejr og regnvejr.

Mvh Allan