dvd-camcorder import til iMovie
Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-12-08 01:17

Det er tilsyneladende muligt at iMovie 08 kan trække information ind fra
en camcorder-dvd, men mine forsøg på at simulere dette på min
harddiskrecorder er ikke gået særlig godt - iMovie crasher ved opstart.

Er der nogen der faktisk kan gøre dette og hvad skal der mon til?

Jeg er evt interesseret i at se et diskbillede (bare en bette film) så
jeg kan se om jeg kan hitte ud af hvad tricket er.

Fra : Lyrik

Dato : 29-12-08 13:32

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg er evt interesseret i at se et diskbillede (bare en bette film) så jeg
> kan se om jeg kan hitte ud af hvad tricket er.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg siger med det samme at jeg ikke har sådan en at prøve med. Du skriver
heller ikke meget om apparat og format. Men efter det jeg kan se på nettet,
så skulle du kunne tage .vro?-filerne ind i iMovie på følgende måde:
Du skal tage mini-DVD skiven ud af kameraet og sætte den i et eksternt
DVD-drev som kan tage de små skiver. Put dem endelig ikke ind i et
slot-in-drev!))
Det er vist den eneste metode der duer. Fra det eksterne drev skulle filerne
kunne importeres direkte ind i iMovie.
Hvad du endelig ikke må gøre er at prøve at rename filerne til noget andet!
Folk der har prøvet det har snydt Mac-en til at trro at der ikke er filer på
disken. Og de har sidenhen ikke kunnet overbevise den om andet!!

Fra kameraet er der så vidt jeg har set ingen løsninger. Det skal gennem et
eksternt DVD-drev.

MvH
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-12-08 15:18

Lyrik skrev:

> [...]
> andet!!
>
> Fra kameraet er der så vidt jeg har set ingen løsninger. Det skal gennem

Tak for svar.

Hele pointen er at jeg ikke selv har en dvd-camcorder, men en helt
almindelig Sony harddisk recorder, og jeg gerne vil flytte nogen klip
over i iMovie fra en af disse optagne DVD'ere.

Jeg har eksperimenteret lidt og får samme stacktrace uanset hvordan jeg
laver delmængder af min original uden at klippe i længden.

Det er ret interessant, da det her tyder på at der laves et opslag ind i
en dekoderstruktur som ikke er understøttet. Så er det bare med at
hitte ud af hvad :)

0 com.apple.MPEG2PSRADPlugin    0x1ab531a5 0x1ab51000 + 8613
1 com.apple.Foundation    0x969f1a07
-[NSObject(NSKeyValueCoding) valueForKey:] + 135
2 com.apple.proapps.MIO    0x1a14e8ed
-[MIORADClipDataSourceContainer clipID] + 61
3 com.apple.proapps.MIO    0x1a140d04 -[MIORADClip
valueInMetadataFileForProperty:] + 158
4 com.apple.proapps.MIO    0x1a13d9d4 -[MIORADClip inTC] + 56
5 com.apple.proapps.MIO    0x1a13e1c5 -[MIORADClip durationTC] + 41
6 com.apple.iMovie7    0x00027812 0x1000 + 157714
7 com.apple.iMovie7    0x00027736 0x1000 + 157494
8 com.apple.iMovie7    0x00025ebc 0x1000 + 151228
9 com.apple.iMovie7    0x0001ecf8 0x1000 + 122104
10 com.apple.Foundation    0x969cdf1c _nsnote_callback + 364
11 com.apple.CoreFoundation    0x956448da __CFXNotificationPost + 362
12 com.apple.CoreFoundation    0x95644bb3
_CFXNotificationPostNotification + 179
13 com.apple.Foundation    0x969cb080 -[NSNotificationCenter
postNotificationName:object:userInfo:] + 128
14 com.apple.Foundation    0x969d48c8 -[NSNotificationCenter
postNotificationName:object:] + 56
15 com.apple.iMovie7    0x0000fffb 0x1000 + 61435
16 com.apple.Foundation    0x96a4de94 _NSSetObjectValueAndNotify
+ 164
17 com.apple.iMovie7    0x000122cb 0x1000 + 70347
18 com.apple.Foundation    0x96a4eb0e NSKVONotify + 62
19 com.apple.Foundation    0x969cafd2
-[NSObject(NSKeyValueObserverNotification) didChangeValueForKey:] + 546
20 com.apple.CoreFoundation    0x956ccdd9
-[CFXPreferencesPropertyListSource setValue:forKey:] + 73
21 com.apple.CoreFoundation    0x956ceb06 _CFXPreferencesSetValue + 102
22 com.apple.Foundation    0x96a27a91
-[NSUserDefaults(NSUserDefaults) setObject:forKey:] + 113
23 com.apple.iMovie7    0x0000f502 0x1000 + 58626
24 com.apple.iMovie7    0x001540a9 0x1000 + 1388713
25 com.apple.AppKit    0x94d5753b -[NSApplication
sendAction:to:from:] + 112
26 com.apple.AppKit    0x94d57478 -[NSControl
sendAction:to:] + 108
27 com.apple.AppKit    0x94d572fe -[NSCell _sendActionFrom:]
+ 169
28 com.apple.AppKit    0x94d56957 -[NSCell
trackMouse:inRect:ofView:untilMouseUp:] + 1827
29 com.apple.AppKit    0x94d561aa -[NSButtonCell
trackMouse:inRect:ofView:untilMouseUp:] + 541
30 com.apple.AppKit    0x94d55a64 -[NSControl mouseDown:] + 888
31 com.apple.AppKit    0x94d541a3 -[NSWindow sendEvent:] + 5381
32 com.apple.AppKit    0x94d20d49 -[NSApplication
sendEvent:] + 2941
33 com.apple.iMovie7    0x00031cda 0x1000 + 199898
34 com.apple.AppKit    0x94c7e69f -[NSApplication run] + 847
35 com.apple.AppKit    0x94c4b8a4 NSApplicationMain + 574
36 com.apple.iMovie7    0x00005474 0x1000 + 17524
37 com.apple.iMovie7    0x00002e92 0x1000 + 7826
38 com.apple.iMovie7    0x00002db9 0x1000 + 7609

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-12-08 16:25

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det er ret interessant, da det her tyder på at der laves et opslag ind i
> en dekoderstruktur som ikke er understøttet. Så er det bare med at
> hitte ud af hvad :)

Oho. Havde en successoplevelse, ud fra at måske var LÆNGDEN af
betydning. Brugte DVD Shrink til at klippe filmen i tre stykker af en
halv time, og den resulterende ISO kunne godt importeres.

Det er jo godt nok. Nu går den bare i selvsving når den skal lave
miniaturer af det importerede, meeeeen det ser ud til at tricket er at
hitte ud af de underforståede begrænsninger i programmet.

Fra : Lyrik

Dato : 05-01-09 16:25

Den 29.12.2008 kl. 01:16 skrev Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com>:

> [...]
>
> Jeg er evt interesseret i at se et diskbillede (bare en bette film) så
> jeg kan se om jeg kan hitte ud af hvad tricket er.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg vil gerne være med, men jeg mangler nogle ting og sager. Først og
fremmest forståelse af det du skriver:
"mine forsøg på at simulere dette på min harddiskrecorder er ikke gået
særlig godt"

Hvad betyder det?
Men All right!
Hvis du tager filerne ind på "skrivebordet" kan "iMovie '08" så benytte
filerne? Eller kan du slet ikke flytte filerne?

Hvis jeg skal eksperimentere med de filer du snakker om, kunne du så ikke
uploade eller sende en af dem til mig på e-mail? Adressen virker.

MvH
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-01-09 20:33

Lyrik skrev:

> [...]
> fremmest forståelse af det du skriver:
> "mine forsøg på at simulere dette på min harddiskrecorder er ikke gået

Tak for interessen.

Jeg har fiflet lidt mere, og søgt lidt mere, og er blevet lidt klogere.

Grundlæggende er situationen at iMovie 08 skal kunne importere
kameraklip - hvilket fx er muligt med mit båndbaserede mini-DV kamera -
således at man kan redigere i dem osv.

Det er jo fint nok, men nogen kameraproducenter har så lavet kameraer
der bruger DVD-skiver og ikke bånd, og disse bør iMovie naturligvis også
kunne trække filmklip ind fra. Det har man så løst ved at lade iMovie
smage på hvilket medie OS X tror det er, og tavst ignorere hvis det er
en fysisk skive (og formentlig også hvis der er CSS på). Det kan man så
snige sig udenom ved at lave en ISO på harddisken (eller CDR hvis man
bruger Diskværktøj) som man så dobbeltklikker på så OS X monterer den.
HEREFTER vil iMovie godt forsøge at importere indholdet.

Altså at man kan trække en MPEG2 strøm ind i iMovie på denne måde.

Jeg skriver udtrykkeligt _forsøge_ da iMovie hos mig - og en hel del
andre - går i gulvet når den laver miniaturer af filmklippene hvilket er
en anelse irriterende.

Jeg har kun forsøgt med DVD'ere lavet af min harddiskrecorder men tror
jeg skal gøre feltet lidt bredere, for at se om andre ting virker uden
at kny.

Desværre tror jeg jeg bliver nødt til at finde noget (eller skrive det
selv) der kan dekode MPEG2 strømmen (bare analysere, ikke vise filmen)
for at lure hvad præcis det er iMovie ikke kan lide. Det er garanteret
noget helt banalt.

> [...]
>
> Hvis jeg skal eksperimentere med de filer du snakker om, kunne du så
> ikke uploade eller sende en af dem til mig på e-mail? Adressen virker.

Æh, det er jo iso'er af en dvd jeg roder med. Har du plads til sådan en
velvoksen dims i din e-mail?

Tror bare du kan lege med iDVD og så brænde til en ISO, som du så kan
hive ind igen. SÃ¥ slipper du for fysiske stykker plastik.

Fra : Lyrik

Dato : 09-01-09 03:41

> [...]
> at lure hvad præcis det er iMovie ikke kan lide. Det er garanteret noget
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg har forsøgt meget med mpeg2 på Mac og er kommet til den konklusion at
"Mac hader mpeg2" Jeg har købt mpeg2 encoderen til QuickTime, men den er fra
"Ruder konge var knægt", og er ikke til nogen hjælp.
Mpeg2 tiden er stået stille i OSX,IMHO.
Jeg har opgivet mpeg2 på Mac. Mærkeligt nok da det er den mest udbredte
standard til kvalitetsvideo. Bare sådan en ting som når jeg skal tage min
HDV film ind fra videokameraet over firewire. Det er en mpeg2.
På Vista går den ubehandlet ind på Movie Maker i original tilstand. På OSX
derimod skal den transkodes ind på maskinen via Apples dertil udformede
transportkodek.

Mpeg2 virker på mig som næsten inkompatibel på Mac. Det med at programmerne
staller og klapper i kender jeg alt for godt. Tilsidst opgav jeg.
Kan du programmere noget brugbart, så har du en forretning!

MvH
Jens

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-09 13:29

On 2008-12-29 01:16:51 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> harddiskrecorder er ikke gået særlig godt - iMovie crasher ved opstart.
>
> Er der nogen der faktisk kan gøre dette og hvad skal der mon til?

imovie kan formegenlig ikke læse formatet fra din recorder. DU skal
konvertere, helst til et ikke mux'ed format (aka ingen mpg container)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 10-01-09 20:22

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> imovie kan formegenlig ikke læse formatet fra din recorder. DU skal
> konvertere, helst til et ikke mux'ed format (aka ingen mpg container)

Mnjoh, det kan den næsten :) Det er ved oprettelse af miniaturer at den
går i gulvet.

Kan du uddybe "ikke mux'ed format" så meget at jeg forstår hvad du
tænker på?