Underlige problemer...
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-12-08 21:46

En af mine venner arbejder med foto og video, og han har en MacBook
Pro, som han bruger til at redigere billederne og filmene med.

Billeder og film kræver som bekendt meget plads, derfor har han købt en
ekstern harddisk på 500 Gb, og det fungerer helt fint. I et års tid har
han lavet back-up af nyt materiale på DVD'er, men det synes han er alt
for besværligt. Derfor har han købt en ekstern harddisk mere, den er på
1000 Gb, og den fungerer også helt fint.

Men hvis vi tilslutter begge harddiske til hans MacBook Pro, og
forsøger at kopiere fra 500 Gb disken over til 1000 Gb disken, så går
systemet i udu, der kommer ganske vist et vindue med oplysninger om
kopieringen, men der sker ikke noget, og man kan slet ikke få kontakt
til Mac'en, det eneste der virker er en hård genstart.

Problemet skyldes ikke harddiskene eller kablerne, efterfølgende
flyttede jeg dem over på en ældre iMac, og den ville godt kopiere
indholdet fra 500 Gb disken over på 1000 Gb disken.

Det andet problem er, at der i den pågældende MacBook Pro er en 75 Gb
harddisk, og når jeg lave et info på harddiske, så får jeg oplyst:

Kapasitet 74,21 Gb
Tilgængelig 5,66 Gb

Men på harddisken er der kun 4 mapper, og hvis jeg laver et info på
dem, så får jeg oplyst:

System 1,94 Gb
Programmer 5,27 Gb
Bibliotek 9,57 Gb
Bruger 20,77 Gb
----------------
Ialt 37,55 Gb
==========
Jeg er kommet frem til, at der mangler 31 Gb som jeg ikke kan se eller
finde nogen steder, gode forslag til hvordan jeg kan finde den
manglende HD plads efterlyses.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 27-12-08 22:53

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> udu, der kommer ganske vist et vindue med oplysninger om kopieringen,
> men der sker ikke noget, og man kan slet ikke få kontakt til Mac'en, det

Brug en USB-hub med egen strømforsyning til at tilkoble de to enheder
til MacBook Pro'en. Der er noget med de nye maskiner ikke kan levere så
meget som de gamle.

> Jeg er kommet frem til, at der mangler 31 Gb som jeg ikke kan se eller
> finde nogen steder, gode forslag til hvordan jeg kan finde den manglende
> HD plads efterlyses.

Der er foldere der ikke vises i Finderen. I terminalen så skriv

du -sk /*

Det giver en mere realistisk oversigt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-12-08 23:38

On 2008-12-27 22:52:57 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Brug en USB-hub med egen strømforsyning til at tilkoble de to enheder
> til MacBook Pro'en. Der er noget med de nye maskiner ikke kan levere
> så meget som de gamle.

Hmm... skulle det være nødvendigt, når harddiskene har deres egne
strømforsyninger...?

1000 Gb harddisken kan både forbindes med USB og FireWire, og det gør
ikke nogen forskel om jeg prøver med den ene eller anden type.

Kabinettet til 1000 Gb harddisken er et DeZen Xtor 35UF
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425201 - 500 Gb
harddiske ligger i et tilsvarende kabinet dog uden FireWire.5UF

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 28-12-08 05:27

> [...]
> Jeg er kommet frem til, at der mangler 31 Gb som jeg ikke kan se eller
> finde nogen steder, gode forslag til hvordan jeg kan finde den

Andre brugere?
Tømt papirkurv?

- Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-08 09:18

On 2008-12-28 05:27:13 +0100, "nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> said:

> Andre brugere?

Nej

> Tømt papirkurv?

Ja

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-08 09:06

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Jeg er kommet frem til, at der mangler 31 Gb som jeg ikke kan se eller
> finde nogen steder, gode forslag til hvordan jeg kan finde den
> manglende HD plads efterlyses.

Jeg ville fokusere på den interne harddisk først.

Jeg tror du kan ordne forkerte størrelser, ved at køre en "Reparer disk"
vha. diskværktøj. Så han skal altså starte fra en cd eller en ekstern
disk, som du ved.

+30 Gb lyder af meget. Har han allokeret plads til virtuelle ting, som
måske ikke er frigivet?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-08 09:58

On 2008-12-28 09:06:02 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> +30 Gb lyder af meget. Har han allokeret plads til virtuelle ting, som
> måske ikke er frigivet?

Hvad kan det f.eks. være, og hvordan finder man disse virtuelle ting.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-08 11:58

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Hvad kan det f.eks. være, og hvordan finder man disse virtuelle ting.

Jeg tænker på VMWare og den slags.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-12-08 12:09

Flemming Rubini skrev:

> Jeg tænker på VMWare og den slags.

Det er uanset hvad, en god ide at genstarte for at sikre at alle åbne
filer (der kan være store) som er slettede faktisk er frigivne.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-08 12:57

> Det er uanset hvad, en god ide at genstarte for at sikre at alle åbne
> filer (der kan være store) som er slettede faktisk er frigivne.

Kender du til noget sted hvor man kan læse om, hvordan MacOS styrer
skidtsamling?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-12-08 13:01

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Kender du til noget sted hvor man kan læse om, hvordan MacOS styrer
> skidtsamling?

Argh, fandt noget selv. Sjovt som man nogen gange faktsik får formuleret
sig på en måde, som kan give svaret, når man sætter sig og skriver.

http://developer.apple.com/leopard/overview/objectivec2.html

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-12-08 13:03

Flemming Rubini skrev:

> Kender du til noget sted hvor man kan læse om, hvordan MacOS styrer
> skidtsamling?

Nøp, men det er standard unixopførsel at filer kan åbnes, slettes, og
det stadig virker for de programmer der har filerne åbne. Pladsen
frigives så først når alle programmer er færdige med at bruge dem.

Dette i modsætning til Windows, der forhindrer man sletter/omdøber en
åben fil. Kender ikke den præcise grund.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-12-08 18:42

On 2008-12-27 21:46:27 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
> Jeg er kommet frem til, at der mangler 31 Gb som jeg ikke kan se eller
> finde nogen steder, gode forslag til hvordan jeg kan finde den

hvad giver følgende output:

sudo du -hs /

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-08 19:38

On 2008-12-28 18:41:59 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> sudo du -hs /

Det kan jeg ikke sige her på stående fod, men jeg har skrevet komandoen
ned, og næste gang jeg besøger Jørn og hans MacBook Pro, så vil jeg
køre den, og gemme resultatet i en fil. Det samme vil jeg gøre med den
komando som Thorbjørn Ravn Andersen har foreslået højere oppe i tråden.
Og nå når jeg har resultaterne, så vil jeg vende tilbage med dem.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 28-12-08 19:42

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det kan jeg ikke sige her på stående fod, men jeg har skrevet komandoen
> ned, og næste gang jeg besøger Jørn og hans MacBook Pro, så vil jeg køre

Hvis han har slået Deling -> Ekstern Login til kan man ssh'e til
maskinen. Har han også en UPnP router, kan "Port Map" applikationen
lade indgående port 22 trafik gå til hans maskine, og så kan du ssh'e
ind udefra og gøre det.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-12-08 21:25

On 2008-12-28 19:42:02 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> [...]
> maskinen. Har han også en UPnP router, kan "Port Map" applikationen
> lade indgående port 22 trafik gå til hans maskine, og så kan du ssh'e

Den pågældende MacBook Pro er slet ikke koblet til Internettet, så det
kræver nok overnaturlige kræfter at få forbindelse til den...

Jeg ved godt, at der kan laves rigtig mange smarte ting, men Jørn og
hans kone er i midten af 70'erne, og deres EDB/Mac brug må ikke være
indviklet, de har en iMac som er på Internettet, den surfer de på, og
de har hver deres e-mail konto, og det skal der ikke laves om på.

Og så har Jørn MacBook Pro'en, den står på et rullebord i stuen, og der
er tilsluttet en storskærmsprojektor, og så har han en 3x4 meter skærm
som han kan køre ned når han skal arbejde på Mac'en, han synes nemlig
at computerskærme er for små til hans gamle øjne.

Men han laver også foredrag i Keynote, hvor han kombinerer billeder og
video'er, så for ham er det vigtigt at se, hvordan det han laver tager
sig ud, når det bliver projekteret op på en stor skærm.

Jeg vender tilbage, når jeg har fået kørt din og Moten's komandoer i
Terminalen, men der kan godt gå noget tid inden jeg igen kommer forbi
Jørn og Sonja.