/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
forårsrengøring på macen
Fra : jagge


Dato : 25-12-08 14:11

Hey

Det er måske lidt tidligt med forårsrengøring men jeg vil gerne give min
macbook en overhaling, men er det overhovedet nødvendigt ??

Jeg har system 10.5.5 som selvfølgeligt er opdateret. Disken er
partitioneret i 2 dele med xp på den ene. Jeg har 26 gb fri ud af 126 på
mac delen.

jeg har temmelig mange programmer installeret. Men er det nødvendigt at
køre "renseprogrammer", defragmentere og så videre ?? Hvis ja så vil jeg
gerne have lidt anbefalinger til programmer og procedurer.

Venlig hilsen

Jakob

 
 
Jon (25-12-2008)
Kommentar
Fra : Jon


Dato : 25-12-08 16:55

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Hey
>
> Det er måske lidt tidligt med forårsrengøring men jeg vil gerne give min
> macbook en overhaling, men er det overhovedet nødvendigt ??
>
> Jeg har system 10.5.5 som selvfølgeligt er opdateret. Disken er
> partitioneret i 2 dele med xp på den ene. Jeg har 26 gb fri ud af 126 på
> mac delen.
>
> jeg har temmelig mange programmer installeret. Men er det nødvendigt at
> køre "renseprogrammer", defragmentere og så videre ?? Hvis ja så vil jeg
> gerne have lidt anbefalinger til programmer og procedurer.
>
> Venlig hilsen
>
Jeg bruker shareware-programmet Macarone (8 - åtte - US$ sist jeg
sjekket) til å få litt mer kontroll over vedlikeholdsrutiner. Ut over
det gjør jeg ingen ting, og systemet er stabilt som fjell. Egentlig tror
jeg ikke jeg trenger Macaroni heller, men det føles nice.

> Jakob


--
/Jon
For contact info, run the following in Terminal:
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

jagge (25-12-2008)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 25-12-08 23:19

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Jeg bruker shareware-programmet Macarone (8 - åtte - US$ sist jeg
> sjekket) til å få litt mer kontroll over vedlikeholdsrutiner. Ut over
> det gjør jeg ingen ting, og systemet er stabilt som fjell. Egentlig tror
> jeg ikke jeg trenger Macaroni heller, men det føles nice.

Ok det checker jeg lige ud :0)

MVH

Jakob

Morten Reippuert Knu~ (26-12-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 26-12-08 13:21

On 2008-12-25 14:10:50 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

> Hey
>
> Det er måske lidt tidligt med forårsrengøring men jeg vil gerne give min
> macbook en overhaling, men er det overhovedet nødvendigt ??
>
> Jeg har system 10.5.5 som selvfølgeligt er opdateret. Disken er
> partitioneret i 2 dele med xp på den ene. Jeg har 26 gb fri ud af 126 på
> mac delen.
>
> jeg har temmelig mange programmer installeret. Men er det nødvendigt at
> køre "renseprogrammer", defragmentere og så videre ??

nej, nej og nej.


--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


jagge (27-12-2008)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 27-12-08 00:22


> nej, nej og nej.

Jamen det er jo herligt, men kan det virkelig passe ?? Er der ingen
bivirkninger ved at installere, afinstallere og alt det der. Ingen
fragmentering ?

Venlig hilsen

jakob

Terje Rydland (27-12-2008)
Kommentar
Fra : Terje Rydland


Dato : 27-12-08 08:29

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> > nej, nej og nej.
>
> Jamen det er jo herligt, men kan det virkelig passe ?? Er der ingen
> bivirkninger ved at installere, afinstallere og alt det der. Ingen
> fragmentering ?

Nei. Det skal ikke være noen bivirkninger.
Det eneste man skal passe på er at disken ikke blir for full.
Tommelfingerregelen er vel at det alltid skal være ca 10% ledig
kapasitet på disken. Så man bør ikke ha mer enn ca 90 GB på en 100 GB
disk.

Terje

Morten Reippuert Knu~ (27-12-2008)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 27-12-08 11:12

On 2008-12-27 00:22:13 +0100, jagge@noname.invalid (jagge) said:

>
>> nej, nej og nej.
>
> Jamen det er jo herligt, men kan det virkelig passe ?? Er der ingen
> bivirkninger ved at installere, afinstallere og alt det der. Ingen
> fragmentering ?

den sørger selv for at defrgmentere filer under 20MB.

mht afinstallering skal du selvfølgelig kunne overskue hvad dine
applikationer installerer.



--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

"Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?"


jagge (27-12-2008)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 27-12-08 19:21

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> mht afinstallering skal du selvfølgelig kunne overskue hvad dine
> applikationer installerer.

Det kan jeg naturligvis ikke. Jeg er jo klar over at der smides noget
applications folder, men hvor der ellers smides filer kan jeg jo ikke
vide noget som helst om. Det var mit håb at der fandtes et
"rengøringsprogram" som fandt sådanne løse filstumper uden funktion.

Venlig hilsen

Jakob

Henrik Münster (27-12-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 27-12-08 23:34

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > mht afinstallering skal du selvfølgelig kunne overskue hvad dine
> > applikationer installerer.
>
> Det kan jeg naturligvis ikke. Jeg er jo klar over at der smides noget
> applications folder, men hvor der ellers smides filer kan jeg jo ikke
> vide noget som helst om. Det var mit håb at der fandtes et
> "rengøringsprogram" som fandt sådanne løse filstumper uden funktion.

Jamen dem findes der da masser af. Jeg har godt nok ikke nogen, så jeg
kan ikke lige huske navnet. Jeg har et, der hedder Hazel, som bl.a. kan
huske, hvilke filer et program har installeret, men jeg bruger det nu
ikke rigtig.
Sagen er, at det ikke er så vigtigt på en Mac. De fleste
programmer laver bare nogle indstillinger i mappen Bibliotek. Hvis man
bare slette programmet, men lader dem ligge, er det ikke nogen ulykke.
De fylder ikke meget, og de bliver ikke indlæst, hvis programmet ikke
åbnes. Der er dog nogle programmer, der installerer systemudvidelser.
Det kan være emner oppe i menulinien eller kontralpaneler i
Systemindstillinger. Dem bør man fjerne, hvis man fjerner programmet, de
de trods alt bliver indlæst med styresystemet og dermed tager lidt
ressourcer. Man kan komme meget langt ved at søge i Spotlight efter
filer og mapper med samme navn som programmet og så fjerne dem. Ellers
er der som nævnt programmer, der kan gøre det, men andre må hellere
komme med anbefalinger, da jeg ikke selv kender dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (28-12-2008)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-12-08 19:13

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > mht afinstallering skal du selvfølgelig kunne overskue hvad dine
> > applikationer installerer.
>
> Det kan jeg naturligvis ikke. Jeg er jo klar over at der smides noget
> applications folder, men hvor der ellers smides filer kan jeg jo ikke
> vide noget som helst om. Det var mit håb at der fandtes et
> "rengøringsprogram" som fandt sådanne løse filstumper uden funktion.
>

Bedste bud er at kigge i dit programs dokumentation ... måske enda det
har er afinstallations funktion.

Ihvertfald vil jeg ikke stole på et 3. parts program til på må og få at
slette ting :)

/thomas

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste