MAC og VPN..
Fra : samir

Dato : 22-12-08 05:00

Hej,

Hvad kræves for at få muligheden til at tilgå netværket derhjmme via
VPN når man er udlandet?

jeg har
1. fulrate abonement
2. zyxel router/modem som vist ikke har VPN.
3. bag zyxel modemet har jeg en belkin N1 vision trådløs router som
har VPN-ting

4. Bruger i forvejen cisco vpn client software for at logge på
arbejdets server når jeg arbejder hjemme.

kan jeg med ovenstående sætte det op således at jeg kan tilgå min
hjemme-server og printere via en VPN forbindelse? Jeg tænker her på om
den første hardware jeg møder på min vej ind i huset er et zyxel modem
som ikke har VPN-features, og at det derfor nok ikke er muligt selvom
belkin har VPN?? eller kan man sætte en NAT tabel op på Zyxelmodemet?

samir

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-12-08 13:40

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
> som ikke har VPN-features, og at det derfor nok ikke er muligt selvom
> belkin har VPN?? eller kan man sætte en NAT tabel op på Zyxelmodemet?

hvis en af dine dimser kan terminere en IPSec tunnel så kan du bruger
f.eks. Lobotomo IPSecuritas til at køre den fra din mac.

men hvis jeg lurer det rigtigt så er belkin boksen kun passthrough ...
og fullrrates dims kan jeg ikke udtale mig om..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-12-08 14:53

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
>
> men hvis jeg lurer det rigtigt så er belkin boksen kun passthrough ...
> og fullrrates dims kan jeg ikke udtale mig om..

Jeg synes emnet er særdeles fascinerende, men jeg kan ikke overskue det :(

Personligt ville jeg "nøjes" med at lade en maskine stå tændt, med en
ssh-server aktiv, og så prikke hul i routeren så port 22 udefra peger
ind derpå. På OS X bruger jeg det tidligere højtbesungne Port Map til det.

Man kan så lave en ssh-tunnel ind som tilbyder en SOCKS-proxy som kører
på lokalnettet. Så er man næsten hjemme :D

Fra : Per Rønne

Dato : 22-12-08 16:26

> [...]

> som ikke har VPN-features, og at det derfor nok ikke er muligt selvom
> belkin har VPN?? eller kan man sætte en NAT tabel op på Zyxelmodemet?

Måske at dit hjemme-netværk har en Leopard Server?

<http://www.apple.com/server/macosx/>

På min egen kan jeg i hvert fald se understøttelse af VPN; jeg venter
dog stadig spændt på at få min bestilte Leopard Server Bible på knap
1000 sider hjem [i oktobers fik jeg en mail fra amazon.co.uk om at bogen
var forsinket 9 måneder].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : René

Dato : 23-12-08 08:19

en alternativ crossplatform løsning kunne også være
https://secure.logmein.com/ der er det ligegyldigt om det er mac eller pc
der er i den anden ende, den kan dog godt være lidt tung at arbejde ved hvis
bredbåndet er sløv, men der er god sikkerhed i form af at den kan sende en
mail til en e-mail konto hver gang man logger ind... så man bliver advaret
ved misbrug.

gratis versionenen er begrænset men man kan købe fullfeatures løsninger fra
dem.

/René