Problemer med tastatur
Fra : steenwrem.dk

Dato : 18-12-08 21:44

Har opdateret til 10.5.6
Kører med en MacBook Pro og eksternt tastatur, men kan nu ikke taste f. Eks.
"n" og andre på tastaturet???
Er der nogen der har en ide?
Vh SteenW

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-12-08 23:00

steenwrem.dk wrote:
> Har opdateret til 10.5.6
> Kører med en MacBook Pro og eksternt tastatur, men kan nu ikke taste f. Eks.
> "n" og andre på tastaturet???
> Er der nogen der har en ide?

Er det er Apple tastatur? - så prøv at slette disse filer fra
username/library/preferences...
- ByHost
- com.apple.BezelServices.plist
- com.apple.bomarchivehelper.plist
- com.apple.LaunchServices.plist
- com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents
- com.apple.systempreferences.plist

og hvis det er et 3.-parts produkt ala Logitech, Microsoft osv., skal du
prøve tilsv. at slette de tilhørende indstillingsfiler - Logitech
Controlcenter og Microsoft Intelligtype filer...

Genstart med det eksterne tastatur sat til, så bør den reagere normalt
igen, da der så dannes nye indstillingsfiler.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-08 00:39

> [...]
> - com.apple.bomarchivehelper.plist
> - com.apple.LaunchServices.plist
> - com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents

heksedoktori ... hvis du kan forklare mig i detaljer hvad der er
defineret i de filer så vil jeg gerne æde mine ord igen ..

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-12-08 00:51

On 2008-12-18 23:00:05 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> - com.apple.bomarchivehelper.plist
> - com.apple.LaunchServices.plist
> - com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents

Hvad skulle det gøre godt for?
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : steenwrem.dk

Dato : 19-12-08 22:58

On 19/12/08 00.51, in article 494ae1fb$0$90275$14726298@news.sunsite.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvad skulle det gøre godt for?

Jeg prøver, - så hører i fra mig.
Vh SteenW

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-08 23:08

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Jeg prøver, - så hører i fra mig.

et godt råd .. lad være med at slette vilkårlige filer ....

/thomas

Fra : steenwrem.dk

Dato : 19-12-08 23:11

On 18/12/08 23.00, in article 494aba8f$0$11590$ba624c82@nntp06.dk.telia.net,
"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
>
> Genstart med det eksterne tastatur sat til, så bør den reagere normalt
> igen, da der så dannes nye indstillingsfiler.

Det er et apple tastatur, men synes ikke at jeg kan finde filerne?
Hvad mener du med brugernavn?

Vh SteenW

Fra : steenwrem.dk

Dato : 19-12-08 23:19

On 19/12/08 23.10, in article C571DA73.FE40%sw@steenwrem.dk, "steenwrem.dk"
<sw@steenwrem.dk> wrote:

> Det er et apple tastatur, men synes ikke at jeg kan finde filerne?
> Hvad mener du med brugernavn?
>
> Vh SteenW

Har prøvet at slette: com.apple.systempreferences.plist

så får vi se
Vh SteenW

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-08 03:01

steenwrem.dk wrote:

> Det er et apple tastatur, men synes ikke at jeg kan finde filerne?
> Hvad mener du med brugernavn?

Brugernavnet er det navn, du har givet din brugerkonto. Så hvis den fx.
hedder sw, skal du se i sw/library/preferences.

Men da det er et Apple tastatur vil der ikke være en speciel tastatur
'.plist' fil, så prøv i første omgang kun at slette

- ByHost
- com.apple.BezelServices.plist
- com.apple.LaunchServices.plist
- com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents

Der kan være gået kuk i en af de tre sammen med en af filerne i ByHost
mappen.

Har du også prøvet blot at tage stikket ud og sat det i igen, mens
computeren var tændt? - Det kan nogle gange være nok.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-08 05:37

> [...]
>
> Har du også prøvet blot at tage stikket ud og sat det i igen, mens
> computeren var tændt? - Det kan nogle gange være nok.

og ved at slette ByHost mappen risikerer du at slette en masse ting som
du måske ikke vil slette .. f.eks. er netværks indstillinger, VPN og en
masse andet godt gemt i ByHost mappen.

En gang til for prins knud ... hvorfor er det en god idé at slette filer
som _intet_ har med tastaturet at gøre ?!

/thomas

Fra : steenwrem.dk

Dato : 20-12-08 13:47

On 20/12/08 05.36, in article 1is8fik.1clrqr07lm3ngN%thomas@elements.dk,
"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> wrote:

> [...]
>
> En gang til for prins knud ... hvorfor er det en god idé at slette filer
> som _intet_ har med tastaturet at gøre ?!

Tror at jeg ved hvad problemet er!
Da jeg opgraderede til 10.5, satte jeg kryds i over overfør også gamle
filer, eller noget i den retning.
Mange af filerne ligger ikke i Byhost, men direkte i preferencer???

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-08 14:12

> [...]

> filer, eller noget i den retning.
> Mange af filerne ligger ikke i Byhost, men direkte i preferencer???

Det skal de også .. det er kun visse ting som ligger i ByHost.

Men du skal lige svare på:

er det kun det eksterne tastatur ?
Hvad er det for et tastatur præcis ?
Prøv at gå Æble Menu > System Indstillinger > International > Input
Menu (3. faneblad) og hak "Tastatur Fremviser" af.

I menu'en i nærheden af uret til højre skulle du gerne få et flag ..
klik på det, vælg tastatus fremviser. Prøv så at banke på tastaturet og
se om det overhovedet registrerer dine tryk

/thomas

Fra : steenwrem.dk

Dato : 20-12-08 14:25

On 20/12/08 14.11, in article 1is93bc.19o17k412vovbgN%thomas@elements.dk,

> [...]
> klik på det, vælg tastatus fremviser. Prøv så at banke på tastaturet og
> se om det overhovedet registrerer dine tryk

Det registrere min tast og ja det er kun det externe tastatur der er
problemer med
Vh SW

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 00:13

On 2008-12-20 14:24:40 +0100, "steenwrem.dk" <sw@steenwrem.dk> said:

> Det registrere min tast og ja det er kun det externe tastatur der er
> problemer med

Hvilket tatstur er der tale om, er det nyt eller gammelt?

hvis det er et ikke-apple tastatur ville jeg starte med at køre
/System/Library/KeyboardSetupAssistent for at få det rette tastatur
layout.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : steenwrem.dk

Dato : 21-12-08 12:21

On 21/12/08 00.13, in article 494d7c08$0$90266$14726298@news.sunsite.dk,

> [...]
>
> hvis det er et ikke-apple tastatur ville jeg starte med at køre
> /System/Library/KeyboardSetupAssistent for at få det rette tastatur

Det er et ældre tastatur. Lyst ufarvet let gennemsigtigt plastic og sorte
taster. Apple
Det er kun nogle taster der ikke virker, n -h -l og vist andre, men det er
kommet ret pludseligt, så jeg tænker at det ikke er tastaturet?

Kan i blive enige om en løsning?
Vh SteenW

Fra : steenwrem.dk

Dato : 21-12-08 12:30

On 21/12/08 12.21, in article C573E532.FED1%sw@steenwrem.dk, "steenwrem.dk"
<sw@steenwrem.dk> wrote:

> [...]
> Det er kun nogle taster der ikke virker, n -h -l og vist andre, men det er
> kommet ret pludseligt, så jeg tænker at det ikke er tastaturet?

NB! Det er et USB tastatur
Vh SteenW

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-08 13:50

steenwrem.dk wrote:

> NB! Det er et USB tastatur
> Vh SteenW

Altså et Apple Pro tastatur. Mekanisk er det klart det næstbedste af
Apples tastaturer. - slå den gamle Extemded II ISO ADB kan det ikke.-)

Jeg har givet mit løsningsforslag, og jeg _véd_ det vil virke - på trods
af, at et par stykker forsøger at mistænkeliggøre både mig og det, jeg
skriver, - men vel at mærke kun hvis det er et alm. softwareproblem, som
jeg mener ligger implicit i mine svar.

Men for at eliminere... Har du mulighed for at prøve tastaturet på en
anden Mac? - Model er ligegyldigt, det skal blot være en model, der er
med født USB. /HVIS/ fejlene så er der stadig, er det et hardwareproblem
med selve tastaturet. /HVIS/ problemet er væk, er det et softwareproblem.

mvh. Erik Richard

Fra : steenwrem.dk

Dato : 21-12-08 13:57

On 21/12/08 13.50, in article 494e2e0b$0$11582$ba624c82@nntp06.dk.telia.net,

> [...]
> med selve tastaturet. /HVIS/ problemet er væk, er det et softwareproblem.

Er det dem her:
[...]
Og kun de af filerne som ligger i "Byhost?
Det er vel nok at jeg blot lægger dem i papirkurven, så kan jeg læge dem
tilbage hvis...!
Vhh SteenW

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-08 14:12

steenwrem.dk wrote:

> [...]
> - com.apple.bomarchivehelper.plist
> - com.apple.LaunchServices.plist
> - com.apple.LaunchServices.QuarantineEvents

Lige netop.

> Og kun de af filerne som ligger i "Byhost?

Nej, alle skal ud.

> Det er vel nok at jeg blot lægger dem i papirkurven, så kan jeg læge dem
> tilbage hvis...!

Det er selvfølgelig en mulighed, men i så fald vil du skulle erstatte de
nye og rensede filer igen med de gamle. - Der kommer jo nye, når du
genstarter...

De seks filer - 5 enkeltfiler + 1 mappe - er faktisk de eneste af Apples
systemindstillinger, jeg sletter regelmæssigt. - Jeg gjorde det igen så
sent som i går, og det er som tidl. skrevet megt få indstillinger, man
skal sætte igen.

Men har du adgang til en anden Mac, så prøv først tastaturet på den, så
du kan være 100% sikker på, det ikke er en hardwarefejl i tastaturet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-08 14:17

> [...]
> systemindstillinger, jeg sletter regelmæssigt. - Jeg gjorde det igen så
> sent som i går, og det er som tidl. skrevet megt få indstillinger, man

Sjovt nok har jeg levet uden at slette dem det sidste år ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-08 15:52

Thomas von Hassel wrote:

> Sjovt nok har jeg levet uden at slette dem det sidste år ....

Muligt, men jeg sletter dem altid før en opdatering til ny
systemversion. - Ligeledes hvis jeg opgraderer til ny hovedsystem ved at
opgradere oveni bestående system. - Jeg fornemmer, at det godt kan være
grunden til, at jeg fx. aldrig har haft problemer, hvis jeg har opg. fx.
fra 10.3.x til 10.4.x hhv 10.4.x til 10.5.x ved at installere nyeste
oveni det bestående. og den ene gang, hvor jeg havde problemer, véd jeg
også, at jeg netop glemte at slette dem inden opgraderingen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-08 15:56

> [...]
> oveni det bestående. og den ene gang, hvor jeg havde problemer, véd jeg
> også, at jeg netop glemte at slette dem inden opgraderingen...

slet slet slet slet ikke nødvendigt ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 14:15

On 2008-12-21 13:50:10 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Altså et Apple Pro tastatur. Mekanisk er det klart det næstbedste af
> Apples tastaturer.

Nej det er en tand ældre.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-08 14:17

> Jeg har givet mit løsningsforslag, og jeg _véd_ det vil virke - på trods
> af, at et par stykker forsøger at mistænkeliggøre både mig og det, jeg
> skriver

kun fordi det ikke er et godt råd at slette filer på må og få ... hvad
nu hvis manden har 15 VPN indstillinger som går fløjten fordi han får et
dårligt råd af dig ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 14:25

On 2008-12-21 13:50:10 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> , jeg skriver, - men vel at mærke kun hvis det er et alm.
> softwareproblem, so m jeg mener ligger implicit i mine svar.

mistænkeliggørelse? - nuvel det er jo hvad man kan forvente sig af en
gammel stoder der nægter at lære.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-12-08 15:42

> gammel stoder

IF en gammel stodder == en ubehagelig mand
THEN gløgg-lig jul
ELSE gløgg-lig jul

Hvis det er træls at tilbagevise en argumentation uden
kildehenvisninger, og relevant brug af logik og retorik,
så drop det dog.

Folk der tager imod råd, er jo frie mennesker, der højst får mere
nørkleri ud af eventuelt forkert rådgivning.

Man vælger jo nogen gange at gå ud på isen selvom man ved bedre. Kender
du ikke det, at der er to muligheder. Man ved godt at den ene er den
rigtige løsning formentlig, men man prøver alligevel den anden af.

Og hvem ved måsker virker rådene endda.
Der er næppe nogen der lider skade. Uanset hvad.

Faktisk skal vi takke ERS, fordi derved bliver vi tvunget til at huske
at man altså ikke skal tage tingene for tungt, for så kan man brænde
sig. Man skal sørge for at vægte for og imod grundigt, hvis man kan gøre
skade på sit udstyr midt i en eksamen for eksempel.

ERS udfolder sine teorier, og jeg lytter, om ikke andet, så har jeg lært
hvad de filer kan, fordi du så fint nøgternt har gennemgået dem for os.

En ekspert som dig, kan jo ikke redde verden alligevel, tro mig Jeg
har som vanlig fulgt tråden, og vi har nu to eksperter, der gerne vil
definere skadedyr i gruppen. Problemet med den slags definitioner er, at
det bygger på en forestilling om at verden er perfekt, det er den ikke,
og at vi mennesker altid tager logiske og rationelle valg, det gør vi
ikke. Tilbage bliver så at man går efter manden i stedet efter bolden,
og det giver til gengæld bagslag.
Man kan lige så godt hænge en plakat op og invitere de skydegale
indenfor, og hvem ved hvad der så sker. Jeg tror det er derfor mange
generaler bruger udtrykket: "for Gud skyld, selv i en krigserklæring,
vær en gentleman." <RatGefahr!!!> I denne sammenhæng, ville jeg ignorere
det uordentlige, eller bede om kilden, granske argumentationen etc.

Og så spise rosiner og mandler til.

Lige et sidespring til effekten af gode råd:
Modsat hvad mange tror, så virker gode råd lige modsat.
Den der modtager gode råd uopfordret, mister færdigheder.
Og nej jeg gider ikke lige finde kilden frem
Er jeg så en stodder

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-08 15:56

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvis det er træls at tilbagevise en argumentation uden
> kildehenvisninger, og relevant brug af logik og retorik,

Det kan man kun gøre så mange gange hvorefter man får at vide at man er
fuld af løgn før man bliver træt af det ..

Og mht. til at gå efter manden så har jeg ikke noget imod ERS .. kun han
til tider mærkelig "løsninger" på problemer ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 21-12-08 16:34

Flemming Rubini skrev:

> IF en gammel stodder == en ubehagelig mand
> THEN gløgg-lig jul
> ELSE gløgg-lig jul

Det var mindre pænt - jeg kan ikke lide glögg.

> Hvis det er træls at tilbagevise en argumentation uden
> kildehenvisninger, og relevant brug af logik og retorik,
> så drop det dog.

Enig. Peger der en finger på nogen, peger der tre den modsatte vej.

> Og nej jeg gider ikke lige finde kilden frem
> Er jeg så en stodder

Hvis du gerne vil, så kan vi sikkert godt nå frem til en ordning.

Fra : steenwrem.dk

Dato : 21-12-08 17:29

On 21/12/08 16.34, in article
494e61fb$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk, "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0002@gmail.com> wrote:

> Det var mindre pænt - jeg kan ikke lide glögg.

> Enig. Peger der en finger på nogen, peger der tre den modsatte vej.

> Hvis du gerne vil, så kan vi sikkert godt nå frem til en ordning.

Ok, En af mine venner kommer med et nyt tastatur om en times tid så får i
besked om det er hardware prob.
V SteenW

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-08 13:05

> [...]

> Det er kun nogle taster der ikke virker, n -h -l og vist andre, men det er
> kommet ret pludseligt, så jeg tænker at det ikke er tastaturet?

ja .. det kan sagtens være tastaturet .. prøv det på en anden maskine ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-12-08 13:57

Thomas von Hassel wrote:

> ja .. det kan sagtens være tastaturet .. prøv det på en anden maskine ..

I så fald vil det være noget af en sensation, at enkelttaster blot
holder op med at virke på et sort/sølv Apple Pro tastatr. Deres svaghed
er,. at fjedrene knækker, så tasten falder ned og danner fuld kontakt
hele tiden, eller at man tæsker så hårdt løs på tasterne, at man trykker
kontaktfladen ud af selve kontakt-printet, - men det har jeg kun set på
ét eneste eksemplar af Apple pro tastaturet...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 14:21

On 2008-12-21 13:57:18 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> kine ..
>
> I så fald vil det være noget af en sensation, at enkelttaster blot
> holder op med at virke på et sort/sølv Apple Pro tastatr.

Jeg har i så fald mange "sentationer" liggende. For et par uger siden
skulle jeg hitte et tastatur i rodekassen og 3 ud af de 4 Pro keyboards
jeg fandt have en eller flere defekte taster.

> [...]
> at ma n trykker kontaktfladen ud af selve kontakt-printet, - men det
> har jeg kun set på ét eneste eksemplar af Apple pro tastaturet...

+5 års akkumuleret støv og skidt kan sagtens tage livet af knapperne på
tastaturet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-12-08 14:42

> Jeg har i så fald mange "sentationer" liggende. For et par uger siden
> skulle jeg hitte et tastatur i rodekassen og 3 ud af de 4 Pro keyboards
> jeg fandt have en eller flere defekte taster.

Det må være jordstråler i din rodekasse ....

Det kan tungfingrede brugere også

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 14:14

On 2008-12-21 12:21:06 +0100, "steenwrem.dk" <sw@steenwrem.dk> said:

> [...]
> Det er kun nogle taster der ikke virker, n -h -l og vist andre, men det er
> kommet ret pludseligt, så jeg tænker at det ikke er tastaturet?

Jeg er ret sikker på at det er tastaturet der er slidt.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-12-08 15:46

> Jeg er ret sikker på at det er tastaturet der er slidt.

Eller måske et forkert tastaturlayout. Men jeg har nu heller ikke prøvet
at bestemte taster holdt op med at virke ligefrem. Som regel sætter de
sig fast, hvis man har snavset det til. Der kan være en mødding under
tasterne. Så jeg har vænnet mig til at kigge indenunder når der er
problemer.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 18:01

On 2008-12-21 15:45:59 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Eller måske et forkert tastaturlayout

Ja derfor spurgte jeg også til hviulket tastatur der bruges, hvis ikke
tatsturet genkendes korrekt kan man køre den dertil indrettede
/System/Library/CoreServices/KeyboardSetupAssistant.app

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : steenwrem.dk

Dato : 21-12-08 19:00

On 21/12/08 18.00, in article 494e7630$0$90270$14726298@news.sunsite.dk,

> Ja derfor spurgte jeg også til hviulket tastatur der bruges, hvis ikke
> tatsturet genkendes korrekt kan man køre den dertil indrettede
> /System/Library/CoreServices/KeyboardSetupAssistant.app

Hej Kære venner

Har nu sat et nyt tastatur på og det ser ud til at virke, altså hardware
fejl!

Tak for jeres indlæg - og god jul!

Vh SteenW

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-12-08 21:54

steenwrem.dk <sw@steenwrem.dk> wrote:

> Har nu sat et nyt tastatur på og det ser ud til at virke, altså hardware
> fejl!

Viel Geschrei und wenig Wolle

> Tak for jeres indlæg - og god jul!

Tak i lige måde
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-08 14:43

steenwrem.dk wrote:
> [...]
> filer, eller noget i den retning.
> Mange af filerne ligger ikke i Byhost, men direkte i preferencer???

Det skal de også. 'Almindelige' indstillingsfiler vil også blive placert
i hovedmappen og ikke i ByHost. Men ByHost mappen vil selvfølgelig også
blive kopieret over ved en overførsel under installering og opsætning.
og det er ikke alle filer i ByHost fra 10.4.x, der er kompatible med 10.5.x.

mvh. Erik Richard

Fra : steenwrem.dk

Dato : 20-12-08 13:55

> [...]
>
> En gang til for prins knud ... hvorfor er det en god idé at slette filer
> som _intet_ har med tastaturet at gøre ?!

Skriver hver gang jeg laver reparation af disktiadelser:

Reparerer tilladelser til ³Mac HD²
Læser database med tilladelser.
Det kan tage flere minutter at læse databasen med tilladelser.

ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Sites".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Desktop".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Application Support".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Assistants".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Audio/MIDI Drivers".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins/Components".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins/Digidesign".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins/VST".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Audio/Plug-Ins".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Audio/Sounds/Alerts".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Audio/Sounds/Banks".
[...]
Template/English.lproj/Library/ColorPickers".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Compositions".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Favorites".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/FontCollections".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Fonts".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/iMovie/Plug-ins".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/iMovie/Sound Effects".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/iMovie".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Input Methods".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Internet Plug-Ins".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Keyboard Layouts".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Preferences".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Printers".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Screen Savers".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Sounds".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library/Voices".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Library".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Movies".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Music".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Pictures".
ACL fundet men ikke forventet på "System/Library/User
Template/English.lproj/Public".
Advarsel: SUID-arkivet "System/Library/Filesystems/AppleShare/afpLoad" er
blevet ændret og vil ikke blive repareret.
Advarsel: SUID-arkivet
"System/Library/PrivateFrameworks/Install.framework/Versions/A/Resources/run
ner" er blevet ændret og vil ikke blive repareret.
Advarsel: SUID-arkivet "usr/bin/setregion" er blevet ændret og vil ikke
blive repareret.
Advarsel: SUID-arkivet
"System/Library/Printers/IOMs/LPRIOM.plugin/Contents/MacOS/LPRIOMHelper" er
blevet ændret og vil ikke blive repareret.
Gruppe anderledes ved "private/etc/cups", skulle være 0, gruppe er 26.
Tilladelser anderledes ved "private/var/spool/cups/cache/rss", skulle være
drwxr-xr-x , de er drwxrwxr-x .

Reparation af tilladelser færdig

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-08 14:36

Thomas von Hassel wrote:

> og ved at slette ByHost mappen risikerer du at slette en masse ting som
> du måske ikke vil slette .. f.eks. er netværks indstillinger, VPN og en
> masse andet godt gemt i ByHost mappen.

Det er ihvertfald ikke sket på nogen af de maskiner, jeg har gjort det
ved. Det eneste, jeg har bemærket, er, at man nogle gange igen skal
vælge den skærmskåner, man bruger, og at dato/tid dukker op i
menulinien, hvis man har slået det fra.

> En gang til for prins knud ... hvorfor er det en god idé at slette filer
> som _intet_ har med tastaturet at gøre ?!

Jeg har skrevet det før, men du er åbenbart glemsom - eller har ikke
læst det. - Nogle af de filer indeholder skjulte informationer om
generelle USB + HID og Firewire indstillinger.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-08 14:38

> [...]
> læst det. - Nogle af de filer indeholder skjulte informationer om
> generelle USB + HID og Firewire indstillinger.

det kan da godt være nogle af dem gør .. men _hele_ ByHost mappen ?!

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-08 15:08

Thomas von Hassel wrote:

> det kan da godt være nogle af dem gør .. men _hele_ ByHost mappen ?!

Problemet er, at nogle af de filer, der ikke indeholder disse
informationer 'linker' til andre, og at de derved kan overføre en fejl,
der måtte være gemt i de filer, man ikke sletter, så problemet ikke
løses ved kun at slette nogle af filerne.

Jeg har faktisk eksperimenteret noget med kun at sleete visse filer fra
ByHost for at se, om en given fejl/konflikt ad den vej blev løst - uden
resultat. - Først da hele mappen blev slettet forsvandt problemet.

De specifikke problemer, jeg tænker på, er fx., at TimeMachine dukker op
i menulinien, selvom den er slået helt fra, at dato/tid også dukker op i
menulinien, og at nogle FW enheder ikke registreres under boot, hvis de
derefter kaldes over netværk fra en anden computer.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 00:32

On 2008-12-20 15:07:59 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> o p i menulinien, og at nogle FW enheder ikke registreres under boot,
> hvis de derefter kaldes over netværk fra en anden computer.

Der er intet der "linker" til noget i plist filer. Hvad om du åbnede de
plist filer du referer til i Property List Editor inden du begiver dig
ud på den sædvanlige søforklaring der ender med klillfiltre, trusler
osv.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-08 14:46

> [...]
> læst det. - Nogle af de filer indeholder skjulte informationer om
> generelle USB + HID og Firewire indstillinger.

Det tætteste du kommer er denne:

com.apple.HIToolbox.*.plist

hvilke andre tænker du på ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-12-08 15:17

Thomas von Hassel wrote:

> Det tætteste du kommer er denne:
>
> com.apple.HIToolbox.*.plist
>
> hvilke andre tænker du på ?

com.apple.scheduler.0017f20d6044.plist
com.apple.systempreferences.0017f20d6044.plist
com.apple.systemuiserver.0017f20d6044.plist
com.apple.Bluetooth.0017f20d6044.plist
com.apple.HIToolbox.0017f20d6044.plist

Jeg har ladet numrene stå, da der med tiden kommer flere af samme fil
blot med et andet nummer, og det er jo ikke til at se, hvilken der er
den nyeste. - Et lavere nummer kan godt iflg. 'vis info' være nyere end
et højere nummer.

Det ville være rart, hvis indstillingsfilerne havde uikke navne som
under OS 9.x, - så var det da til at se, hvad der hører til hvad...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-12-08 15:26

> [...]
>
> Det ville være rart, hvis indstillingsfilerne havde uikke navne som
> under OS 9.x, - så var det da til at se, hvad der hører til hvad...

Du ved godt hvad nummeret er, og hvorfor filen ligger i ByHost ... ikke
?

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 00:46

On 2008-12-20 15:25:53 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Du ved godt hvad nummeret er, og hvorfor filen ligger i ByHost ... ikke
> ?

Det tvivler jeg på at Erik ved men jeg har tilladt mig at supplere med
en forklaring i et indlæg.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 00:45

On 2008-12-20 15:17:04 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> blot med et andet nummer, og det er jo ikke til at se, hvilken der er
> den nyeste. - Et lavere nummer kan godt iflg. 'vis info' være nyere end

Der kommer ikke nye numre til, det er den unikke macadresse på dit
primære netværkskort. Byhost er for indstillinger der kan være unikke
for for en maskine. Det er vældigt smart hvis man har networked home
folders, kører managed mode (MCX) osv. En Byhost indstillingsfil
overskriver/tilføjer indstillinger til den tilsvarende indstillingsfil
i roden af en Prefrences mappe.

> Det ville være rart, hvis indstillingsfilerne havde uikke navne som
> under OS 9.x, - så var det da til at se, hvad der hører til hvad...

Det har de også, i modsætning til OS9 kan du åbbne filerne med en
hvilken som helst xlml editor og ser hvilke parametre der læses fra.

> com.apple.scheduler.0017f20d6044.plist

info om seneste softwareupdate tjeck, om der skal hentes updates i
baggrunden osv.

> com.apple.systempreferences.0017f20d6044.plist

Indeholder en række blandede indstillinger men intet der er relateret
til det du nævner.

> com.apple.systemuiserver.0017f20d6044.plist

info om hvilke menuextras der skal indlæses.

> com.apple.Bluetooth.0017f20d6044.plist

bluetooth indtsillinger

> com.apple.HIToolbox.0017f20d6044.plist

Indstllingsfil for hvilket tids, dato og tal format der skal anvendes.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-12-08 00:30

On 2008-12-20 14:36:04 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Jeg har skrevet det før, men du er åbenbart glemsom - eller har ikke
> læst det. - Nogle af de filer indeholder skjulte informationer om
> generelle USB + HID og Firewire indstillinger.

Beklager men de globale indstillinger for tastatatur layout og type
lages i /Library/Preferences/com.apple.HIToolbox.plist, de lokale lages
i ~/Library/Preferences/com.apple.HIToolbox.plist

Du tænker muligvis på /Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist,
~/Library/Preferences/.GlobalPreferences.plist samt
~/Library/Preferences/ByHosts/.GlobalPreferences.primærnmacaddresse.plist
men de har intet med det type eller layout at gøre. Kig selv hvis du
ikke tror mig.

Du burde undersøge hvad "ByHost" er og åbne de indstillingsfiler du
udtaler dig om i Property List Editor.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-08 00:39

> [...]

> Har opdateret til 10.5.6
> Kører med en MacBook Pro og eksternt tastatur, men kan nu ikke taste f. Eks.

begge ? .. eller kun på det eksterne ?

/thomas