Hvor er min harddisk?
Fra : Kell Christensen

Dato : 16-12-08 21:58

Internt i Mac Pro har jeg en disk for OS, programmer mm.
Også en disk som tager sig af Time Machine kaldet SAFE!

Jeg kan ikke få startdisken frem i indholdsoversigten, ej heller på
skrivebord. Bliver heller ikke vist under computer.
Diskværktøj kan godt se den og jeg har repareret og pænt bedt om
tilladelser. Hvordan får jeg den frem i lyset?

Kell

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 22:24

Kell Christensen <4200SLET@info.dk> wrote:

> [...]
> Diskværktøj kan godt se den og jeg har repareret og pænt bedt om
> tilladelser. Hvordan får jeg den frem i lyset?

kan du klikke "mount" i Disk værktøj ?

/thomas

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-12-08 22:41

> kan du klikke "mount" i Disk værktøj ?

Nej, ingen mount knap men Gør Passiv er dimmet for startdisk.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 22:46

> Nej, ingen mount knap men Gør Passiv er dimmet for startdisk.

Og "Reparer Disk" giver ingen fejl ? (og glem alt om "Reparer
tilladelser" det gør ikke noget i det her tilfælde)

/thomas

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-12-08 22:51

> Og "Reparer Disk" giver ingen fejl ? (og glem alt om "Reparer
> tilladelser" det gør ikke noget i det her tilfælde)

Alt synes OK, sir' den...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-12-08 23:02

Kell Christensen wrote:

> Alt synes OK, sir' den...

Prøv i Diskværktøj at markere hver enkelt partition og i arkivmenuen
vælge 'Aktiver disk'.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 23:04

> Prøv i Diskværktøj at markere hver enkelt partition og i arkivmenuen
> vælge 'Aktiver disk'.

om ikke andet så skal en "rask" disk mounte af sig selv efter en
genstart .... men jeg gætter at det har han prøvet.

/thomas

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-12-08 23:15

snipppp

Aktiver er dimmet Erik.

> om ikke andet så skal en "rask" disk mounte af sig selv efter en
> genstart .... men jeg gætter at det har han prøvet.

Der har været startet flere gange.

Jeg kan få den vist i finder ved at vælge min brugermappe og gå op i
stien (her er HD dimmet) og vælge brugermappen som kommer frem i kolonne
2 og HD bliver vist i kolonne 1 sammen med SAFE - men kun
som dimmet, jeg kan f.eks. ikke rette navnet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 23:27

> [...]

> 2 og HD bliver vist i kolonne 1 sammen med SAFE - men kun
> som dimmet, jeg kan f.eks. ikke rette navnet.

hm, ok, 2 muligheder tilbage ... repartitioner og formater disken ...
men så er dine data væk .. alternativt så prøv at køre f.eks. Disk
Warrior på den ...

/thomas

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-12-08 23:30

> hm, ok, 2 muligheder tilbage ... repartitioner og formater disken ...
> men så er dine data væk .. alternativt så prøv at køre f.eks. Disk
> Warrior på den ...

Tak for i dav - vi får se i morgen....

Fra : Kell Christensen

Dato : 17-12-08 12:02

> hm, ok, 2 muligheder tilbage ... repartitioner og formater disken ...
> men så er dine data væk .. alternativt så prøv at køre f.eks. Disk
> Warrior på den ...

Jeg prøver med den 3. mulighed!
Har netop bestilt en 500 GB Maxtor DiamondMax22 32MB til sølle 410,-

Nu lader jeg CCC gå i gang og regner med at det hele kommer med over.
Bør jeg partitionere den nye disk?

Mht den gamle kunne jeg tænke mig at lave noget Raid-værk
= en hurtig scratch disk til P-Shop. Kan det lade sig gøre ved
at dele een disk i 2 eller 4? Eller skal det være på separate drev?
Er det i hele taget nødvendigt når PS er tildelt 3GB?
Jeg har ikke de store ventetider pt - for det meste filer på 35MB.

Kell
www.infopod.dk/photo

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-08 18:47

On 2008-12-17 12:01:40 +0100, 4200SLET@info.dk (Kell Christensen) said:

> eller 4? Eller skal det være på separate drev?

Et RAID til scratch skal bestå at seperarte diske og seperarte bus'er
til diskene.

> Er det i hele taget nødvendigt når PS er tildelt 3GB?
> Jeg har ikke de store ventetider pt - for det meste filer på 35MB.

SÃ¥ har du nok slet ikke brug for et hurtigt RAID dedikeret scratch.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kell Christensen

Dato : 17-12-08 19:58

> Så har du nok slet ikke brug for et hurtigt RAID dedikeret scratch.

OK & tak

Fra : Kell Christensen

Dato : 22-12-08 21:55

> hm, ok, 2 muligheder tilbage ... repartitioner og formater disken ...
> men så er dine data væk .. alternativt så prøv at køre f.eks. Disk
> Warrior på den ...

Jeg var ikke vild med nogen af disse muligheder, så jeg isatte en ny
500GB. Overflytning af indhold gik smertefrit og den nye blev sat som
startdisk. Genstart. . . . . og så var den også usynlig i finder!
Så kørte jeg DW på den gamle disk og wupti: Disken er atter synlig.
OK, så har jeg da en kpl. backup-disk, som kan gemmes i vinkælderen

Tak for de gode råd - og go' jul.

Kell

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 16-12-08 23:01

> [...]

> Diskværktøj kan godt se den og jeg har repareret og pænt bedt om
> tilladelser. Hvordan får jeg den frem i lyset?

Finder -> Indstillinger... -> Indholdsoversigt, og afkryds/fjern
afkrydsning efter smag og behag.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 16-12-08 23:02

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Finder -> Indstillinger... -> Indholdsoversigt, og afkryds/fjern
> afkrydsning efter smag og behag.

Jo tak - men det er på plads