Mac OS X 10.5.6 er klar
Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-08 22:48

Så er Mac OS X 10.5.6 klar iflg. Mediamac. Det er vist mest
stabilitetsforbedringer og lukning af sikkerhedshuller, men sådan er det
jo næsten altid. Man ser ikke den store forskel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-12-08 22:51

> Så er Mac OS X 10.5.6 klar iflg. Mediamac. Det er vist mest
> stabilitetsforbedringer og lukning af sikkerhedshuller, men sådan er det
> jo næsten altid. Man ser ikke den store forskel.

Der var jeg alligevel lidt hurtig. Der skulle være kommet nærmest
omgående opdatering via MobileMe, så det nu nærmer sig rigtig pusk
e-mail, kalender etc. Så er der noget reelt nyt, man kan mærke

<http://db.tidbits.com/article/9947>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 22:53

> [...]
> omgående opdatering via MobileMe, så det nu nærmer sig rigtig pusk
> e-mail, kalender etc. Så er der noget reelt nyt, man kan mærke

Den retter åbenbart også en ret åndsvag bug mht. print og CS3 pakken...
men jeg har ikke fået det testet endnu ...

Så det kan godt være småting for nogle .. men for andre kan det faktisk
godt være "big deal" :)

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-08 23:07

On 2008-12-15 22:53:19 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Den retter åbenbart også en ret åndsvag bug mht. print og CS3 pakken...
> men jeg har ikke fået det testet endnu ...

Jeg vil lige høre om du tænker på den samme som jeg: At man skal sætte
papirstørrelse til "defined by driver" og vælge papir størrelse i
OS'ets "Pagesetup" ? Den har jeg mange brugere der har haft svært ved
at acceptere.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 23:10

> [...]
> papirstørrelse til "defined by driver" og vælge papir størrelse i
> OS'ets "Pagesetup" ? Den har jeg mange brugere der har haft svært ved

Ihvertfald at f.eks. InDesign ikke kan finde ud af papir str korrekt ...
men kun ved visse printere/drivere. Det "sjove" var at hvis InDesign
tvinges til at køre under Rosetta så virker det fint ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-08 00:15

On 2008-12-15 23:09:39 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Ihvertfald at f.eks. InDesign ikke kan finde ud af papir str korrekt ...
> men kun ved visse printere/drivere. Det "sjove" var at hvis InDesign
> tvinges til at køre under Rosetta så virker det fint ...

Det er den jeg tænker på.

Jeg vil føje en variation til din bug beskrivelse. Issuet er der kun på
Intel hardware når man udskriver til et rip hvor PPDplugins ikke er
universal binary. Hos os betyder det at de CLC4040 med firery rip v.1.0
og 1.1 og Xerox DC240 igen med firery v.1.0. Mod de selvsamme printere
på PPC hardware har vi ikke issuet. På intel hardwaremod en CLC4040 med
firery rip 1.2 hvor der findes en universal binary PPDplugin har vi ej
heller issuet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-12-08 09:47

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hos os betyder det at de CLC4040 [..]

Jeg er ikke helt sikker på, om det er et printerdriver-problem eller
et OS-problem, men noget jeg virkelig savner ved vores CLC4040 er,
at jeg ikke kan gemme printerdriverindstillinger i et InDesign Print
Preset. Indstillingerne i printerdriveren huskes simpelthen ikke og
det gælder både for CS 2 og CS 3 på PPC- og Intel-maskiner.

En plage, når man f.eks. gerne vil have mere avancerede printjobs
gemt i et InDesign Preset, så man er fri for at skulle indstille det
hver gang i printerdriveren. Desværre så udvikler Canon ikke ret
meget på deres Mac OS-drivere, tyder det på. Der kommer typisk kun
en version 1.0 og hvis man er meget heldig en 2.0, og det er så det.
Installerer jeg deres version 2.0, som skulle være til Leopard, ryger
printjobbet afsted, men der kommer aldrig noget ud af printeren, så
jeg kører pt. med version 1.0.

> [..] og Xerox DC240 [..]

Vi har lige haft en Xerox DC240 stående for en stund og den havde
ikke det problem. Den røg dog retur igen af andre årsager.

PS. Jeg opdaterede min maskine på jobbet til 10.5.6 i går og kan nu
ikke finde noget som helst på et netværksshare, hvis jeg søger på det
i et Finder-vindue. Det har jeg tidligere haft store problemer med på
OS 10.5.x, men af en eller anden grund, så var det med tiden begyndt
at virke så nogenlunde med 10.5.5. Nu er det så slået i smadder igen.

Gad vide, hvad der skal ske, før den igen begynder at kunne finde
noget. Måske noget indekserings-halløj, som skal falde på plads, men
det gik jeg og troed,e at Spotlight ikke gjorde på netværksdrev.
Sharet, som ligger på en Win2003-server, tilgåes med AFP over IP vha.
ExtremeZ-IP 5.2.1x05.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-12-08 22:58

On 2008-12-18 09:47:09 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> said:

> [...]
> Installerer jeg deres version 2.0, som skulle være til Leopard, ryger
> printjobbet afsted, men der kommer aldrig noget ud af printeren, så

Du er opmærksom på at driverversionen gerne skal matche verionen på
fiery rippet?

> [...]

> det gik jeg og troed,e at Spotlight ikke gjorde på netværksdrev.
> Sharet, som ligger på en Win2003-server, tilgåes med AFP over IP vha.

Jeg har ikke tjekket 10.5.6 mod vores extremez-ip (advisory release fra
sidste måned), men skal gerne gøre det.

Du er klar over at du kan vippe indexet på extremezip'en? Vi havde
sidste år lidt sjov med at søgning fra Finder på extremeZ-IP.

NB har du erfaring med ExtremeZ-IP på microsoft 2K3 cluster? Vi har et
problem med SSO mod clusteradressen (aka virker ikke), men ikke mod den
aktive nodes hostnavn.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-12-08 10:09

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Du er opmærksom på at driverversionen gerne skal matche verionen
> på fiery rippet?

Nej, det var jeg ikke opmærksom på.
Jeg ved kun, at Canons teknikere har nedgraderet firmwaren i rippen
et par gange fordi nyeste versioner gav diverse problemer.

> Jeg har ikke tjekket 10.5.6 mod vores extremez-ip (advisory
> release fra sidste måned), men skal gerne gøre det.

Tak for tilbuddet. Jeg burde nok også prøve nyeste opdatering til
ExtremeZ-IP, men jeg har ikke opdateret den længe, fordi søgningen
faktisk har virket nogenlunde på vores Tiger-installationer på det
sidste, som bruges til produktion. Søgningen har også været ok på
min Leopard-installation, som stadig kun er på prøvekørsel, men den
væltede så totalt med 10.5.6.

> Du er klar over at du kan vippe indexet på extremezip'en?

Ja og det har jeg gjort flere gange efterhånden uden det store
resultat. Der er også slettet mapping streams efter opfordring
fra Grouplogic support, men det hjalp heller ikke.

> Vi havde sidste år lidt sjov med at søgning fra Finder på
> extremeZ-IP.

Vi har haft en del problemer med det fra Finder både med Tiger og
Leopard. Dog værst med Leopard.

Vi kommer tilsyneladende også til at stå med en pæn stor udfordring,
når vi overgår til Windows. Hvis jeg åbner et job i InDesign på OS X
fra sharet, så kan jeg se, at stien til de linkede filer på sharet i
InDesign-jobbet ikke er det samme, som på Windows.

Altså, hvis sharet f.eks. hedder 'Aviser' og den linkede fil ligger
i en mappe ved navn 'Links' på det share, så ser stien i InDesign
under OS X sådan her ud: Aviser:Links:navn_paa_fil

Hvis InDesign-jobbet åbnes på InDesign i Windows, så kan InDesign
som regel ikke finde linket, for Windows genkender åbenbart ikke
sharet på navnet, men i stedet på serverens IP-adresse, så på Windows
skal InDesign-linket se sådan her ud: \\ip-adresse-på-server\Aviser\
Links. Usmart, for hvad så hvis serveren en dag skifter IP?

Det mystiske er, at det faktisk nogle gange godt kan lykkedes at
åbne InDesign-jobs på Windows, hvor InDesign kan finde linket, selvom
stien er "Mac-formateret", men i de fleste tilfælde kan linket ikke
findes, så den bliver sikkert spændende at kringle sig ud af.

> NB har du erfaring med ExtremeZ-IP på microsoft 2K3 cluster?

Nej, desværre. Så avancerede er vi ikke endnu :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 19-12-08 19:57

On 2008-12-19 10:08:48 +0100, "Thomas G. Madsen"
> [...]

> sidste, som bruges til produktion. Søgningen har også været ok på
> min Leopard-installation, som stadig kun er på prøvekørsel, men den

Jeg kan konfirmere at søgning fra 10.5.6 mod nyeste version af
Extremez-IP også er i udu. Jvf hvad jeg har hørt gennem vores netværk
eksiterer issuet mod alle afp servere bortset fra Apples egen på Mac OS
X 10.5 (server). Jeg har ikke haft lejlighed til at efterprøve
påstanden endnu, men skal have afprøvet det mod Mac OS X 10.4 Server,
Services for Macintosh (win2K) og Xinet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-12-08 08:07

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg kan konfirmere at søgning fra 10.5.6 mod nyeste version af
> Extremez-IP også er i udu.

Det er også kommet på GroupLogics hjemmeside nu:
<http://www.grouplogic.com/knowledge/index.cfm/fuseaction/view/docID/289>

| Search failures from 10.5.6 clients - Clients issuing search
| requests against the root of an AFP volume will fail to find any
| search results. This problem only affects clients running Mac OS
| version 10.5.6, and with any AFP server that does not support
| Network Spotlight searches: ExtremeZ-IP, Mac OS X Server
| versions 10.4.x and Mac OS X Server versions 10.5.x where
| Spotlight support has been disabled.

Så nu kan Spotlight åbenbart godt indeksere netværksdrev, hvis da
ellers serveren bag drevet understøtter det, og hvis jeg forstår
ovenstående korrekt, så understøtter ExtremeZ-IP det ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-12-08 22:52

On 2008-12-15 22:48:17 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> SÃ¥ er Mac OS X 10.5.6 klar iflg. Mediamac. Det er vist mest
> stabilitetsforbedringer og lukning af sikkerhedshuller, men sådan er det
> jo næsten altid. Man ser ikke den store forskel.

For mit vedkommende er der tre ting jeg har ventet på:

Printing
* Improves printing for the Adobe CS3 application suite.

Client management
* Fixes an issue in Mac OS X 10.5.4 and 10.5.5 in which managed users
may not see printers that use the Generic PPD.
* Client computers that use UUID-based ByHost preferences now respect
managed Screen Saver settings.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Karl Antz

Dato : 16-12-08 16:35

> Så er Mac OS X 10.5.6 klar iflg. Mediamac. Det er vist mest
> stabilitetsforbedringer og lukning af sikkerhedshuller, men sådan er det
> jo næsten altid. Man ser ikke den store forskel.

hmmmmmmmmmmmmmm - alle mine lyde i mail er væk??

ikke fordi det betyder det store - men det er nu rart at få lidt
feedback.

Er der andre der oplever problemet?

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Jon

Dato : 16-12-08 17:22

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> hmmmmmmmmmmmmmm - alle mine lyde i mail er væk??
>
> ikke fordi det betyder det store - men det er nu rart at få lidt
> [...]

Jeg har problemer med MobileMe, og får ikke synkronisert noe som helst
pga "Inconsistent data". Eneste utvei ser ut til å være å kopiere ned
dataene fra MobileMe - håper bare de da er up to date.
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc