Støjfri Switch (OT - men skrevet på
Fra : Esben

Dato : 15-12-08 22:41

Er der nogen der kan anbefale en lille (5-ports) Gigabit switch i den
billige ende?

Og kan man regne med at finde såden en fætter uden blæser (elelr hvor
den kun kørere under spidsbelastning) for ellers er der lav WAF...!!

Her lidt af udbuddet:

http://edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?Sort=Price&Gallery=&Page=1
&ID=68&Parent=4&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&
AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=0&Type=&Value=&Bundle=&chkSoegSaetning=
&searchArea=&CompareList=&Equal140=&Equal543=&Check132=642&Direction135=
2&Direction196=2&Sorted196=&Check134=656&Check136=661&Sorted135=&Equal64
3=

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-12-08 22:50

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Er der nogen der kan anbefale en lille (5-ports) Gigabit switch i den
> billige ende?

Allnet f.eks. ... men Belkin og Netgear dur også ... men det er ligefør
det er hip som hap .. det er det samme der er indeni ...

Men hvis det bare skal være billigt og du kan nøjes med 5 porte så tag
da den øverste Zyxel

> Og kan man regne med at finde såden en fætter uden blæser (elelr hvor
> den kun kørere under spidsbelastning) for ellers er der lav WAF...!!

der er få af dem der overhovedet har blæser når de kun er 5 eller 8
porte ..

/thomas

Fra : Esben

Dato : 16-12-08 00:52

> [...]
> det er hip som hap .. det er det samme der er indeni ...
>
> Men hvis det bare skal være billigt og du kan nøjes med 5 porte så tag

Tjah, engang var Zyxel vel ligefrem go'e...

> der er få af dem der overhovedet har blæser når de kun er 5 eller 8
> porte ..

Stor tak! - arbejder ikke med IT pt, så er ikke uptodate - synes nu
Zyxel-fætteren ser lidt ud som om den har blæser men det er måske bare
alm. ventilation...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-12-08 11:23

Esben wrote:
> [...]
> &searchArea=&CompareList=&Equal140=&Equal543=&Check132=642&Direction135=
> 2&Direction196=2&Sorted196=&Check134=656&Check136=661&Sorted135=&Equal64

Den her har et yderst lavt strømforbrug:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233464
Øvrige features er mere eller mindre ens for dem alle.

Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Fra : Esben

Dato : 16-12-08 11:53

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Den her har et yderst lavt strømforbrug:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233464
> Øvrige features er mere eller mindre ens for dem alle.

Tak!

Men ikke gigabit

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 16-12-08 13:14

Esben wrote:

> Tak!
>
> Men ikke gigabit

Ups, det var denne jeg tænkte på:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230459

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 13:17

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Ups, det var denne jeg tænkte på:
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=230459

for 100 mere får du en Allnet 8 ports ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-12-08 13:19

> for 100 mere får du en Allnet 8 ports ...

er parametren ikke lavt energiforbrug mere end antal porte? (Det er
derfor jeg følger med).

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-12-08 13:24

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> er parametren ikke lavt energiforbrug mere end antal porte? (Det er derfor
> jeg følger med).

eh ... hvor meget forskel kan der være med så lille en switch .. det
meste strøm går alligevel tabt i transfomeren ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 17-12-08 08:50

Thomas von Hassel wrote:

> eh ... hvor meget forskel kan der være med så lille en switch .. det
> meste strøm går alligevel tabt i transfomeren ...

Der er faktisk en relativ stor forskel, det er bl.a. diskuteret her:
http://www.pcworld.dk/blogs/insider/829

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-12-08 09:04

Jesper Hartoft <news01@UDhartoft.net> wrote:

> Der er faktisk en relativ stor forskel, det er bl.a. diskuteret her:
> http://www.pcworld.dk/blogs/insider/829

Hvis du læser efter så har de bare taget de opgivne specs og ikke selv
målt på dem ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-12-08 18:40

On 2008-12-16 11:53:11 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> Men ikke gigabit

Har du en fil server der kan saurate 100Mbit ethernet? eller vil du
blot have gigabit ethernet fordi der ser pÆnt ud?
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 16-12-08 18:52

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Har du en fil server der kan saurate 100Mbit ethernet? eller vil du blot

"mætte" Morten, "mætte" :)

Det er iøvrigt ikke noget problem for en moderne maskine at gøre det.

> have gigabit ethernet fordi der ser pÆnt ud?

Jeg var engang tilfreds med 10Mbit Ethernet. I dag vil jeg gerne flytte
rundt på diverse ISO'er og DV-segmenter. Så kan man godt mærke
forskellen på 100 og 1000 :)

Fra : Esben

Dato : 16-12-08 22:48

> Har du en fil server der kan saurate 100Mbit ethernet? eller vil du
> blot have gigabit ethernet fordi der ser pÆnt ud?

Hej Morten!

Du er sikkert den rette mand at få på banen her...

Jeg arbejder på et setup med 2 skærmfri maskiner (det funker så ikke
optimalt fx kan Toast og visse andre apps ikke åbne uden en skærm
monteret fra start/når app åbnes) som skal køre via ARD, og jeg synes
det kører lidt sløvt.

Men måske skulle jeg lige smide dem på min 100 Mbit switch og se hvor
meget bedre end trådløs det er (min Airport er vidst også åben for 811.b
- det hjælper vel heller ikke...).

Synes ikke filoverførsel kører så dårligt, men skærmopdateringen er for
tung. Jeg vil gerne kunne arbejde på maskinerne i temmelig høj
skærmopløsning (30" og nedefter - virker ikke som det der sløver mest)
uden konstant at blive mindet om at jeg ikke sidder fysisk på maskinen.

Har du nogle erfaringer med optimering af ARD performance?

Hvis de får IP-numre fra Airport men sidder med switch som sidste led
før de tre maskiner, så påvirker AP's hastighed vel ikke de tre
maskiners udvekslingshastighed?!

Kan de bruge Airtunes over ethernet - altså switch fysisk i Extreme Snow
i WDS med Express Airtunes? Ellers er der måske problem med at have dem
på både det ene og det andet netværk...? (Som du kan høre har jeg endnu
ikke fiddlet så meget med det)

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-08 03:08

On 2008-12-16 22:47:43 +0100, esha@nospamget2net.dk (Esben) said:

> [...]
> uden konstant at blive mindet om at jeg ikke sidder fysisk på maskinen.

> Har du nogle erfaringer med optimering af ARD performance?

Netop mht VNC er jeg ret sikker på at at et skifte fra 100Mbit til 1GB
ikke vil have indflydelse, jeg antager at du anvender
Remotedesktop/ScreenSharing. 100Mbit er rigeligt til at overføre de VNC
billeder. Hvis du har netværksissues vil jeg kigge andet steds end på
din interne båndbrede.

ARD/VNC er ikke en terminalserver løsning det er tænkt at du kan
arbejde på, det er et remote styrings værktøj.

min erfaring siger mig at ARD/VNC på Mac OS X er afhængig af CPU
hastighed og ram mængde på såvel server som klient.
mht ARD over wireless er er ubelastet 54G netværk glimrende, og 100Mbit
kabel rigeligt.

> Hvis de får IP-numre fra Airport men sidder med switch som sidste led
> før de tre maskiner, så påvirker AP's hastighed vel ikke de tre
> maskiners udvekslingshastighed?!

Nej, ikke hvis der laves switcing, er det i realiteten tale om en hub
vil det selvfølgelig påvirke hastigheden men det tvivler jeg på.

> [...]
> i WDS med Express Airtunes? Ellers er der måske problem med at have dem
> på både det ene og det andet netværk...? (Som du kan høre har jeg endnu

dunno, jeg har ingn erfaring med airtunes.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen