Editor
Fra : marwej

Dato : 21-12-08 16:17

Hej

Jeg håber der en nogen der kan hjælpe mig. Jeg har før brugt
stones WebWriter til at kode min hjemmeside i html, du er jeg
begyndt at kode lidt i php og har brug for en PHP editor. Den
skal:

- være gratis.
- have kode færdiggørrelse.
- kunne søge efter en kode i flere filer.
- farve koderne så de blever mere overskuelige.

Og selvfølgelig må der gerne være flere smarte funktioner, det
vigtigste er dog at den er gratis.

På forhånd tak!

marwej

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Sørensen

Dato : 21-12-08 08:26

On 21 Dec., 16:17, marwej <mig_s...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> - farve koderne så de blever mere overskuelige.
>
> Og selvfølgelig må der gerne være flere smarte funktioner, det

Jeg bruger Geany ( http://www.geany.org/ ) med stor tilfredshed - det
er dog Linux udgaven, men mon ikke også Windows udgaven er lige så
god.

Fra : marwej

Dato : 22-12-08 14:13

Stig Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Jeg bruger Geany ( http://www.geany.org/ ) med stor tilfredshed - det
> er dog Linux udgaven, men mon ikke også Windows udgaven er lige så
> god.

Geany er et ginialt program, men hvordan virker kode færdiggørrelsen??
Jeg her forsøgt at finde svar på geany.org men kunne ikke finde noget!
Håber der er nogen der kan hjælpe.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-12-08 14:31

marwej wrote:

> Geany er et ginialt program, men hvordan virker kode færdiggørrelsen??
> Jeg her forsøgt at finde svar på geany.org men kunne ikke finde noget!
> Håber der er nogen der kan hjælpe.

Document -> Set Filetype -> Scripting Languages -> PHP source file

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : marwej

Dato : 22-12-08 14:36

Johan Holst Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Document -> Set Filetype -> Scripting Languages -> PHP source file

Virker stadig ikke, den kan ikke en simpel kode som echo

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-12-08 14:45

marwej wrote:

> Virker stadig ikke, den kan ikke en simpel kode som echo

Njah, echo er der åbentbart ikke auto-complete på. (Aner så ikke om det
kan tilføjes? Bruger ikke selv editoren - tjekkede den bare ud).

Men mon ikke det skyldes echo ikke i den forstand er en php funktion men
en language constructor? Kan se det gælder samme problem ved andre
constructors som f.eks. print.

Dog ser det ud til alle "normale" funktioner virker som print_r,
str_replace o.lign..

Ellers kan jeg (som Martin også har nævnt) anbefale eclipse med PDT.

www.eclipse.org/pdt/

Fra : Stig Sørensen

Dato : 22-12-08 09:32

On 22 Dec., 14:35, marwej <mig_s...@hotmail.com> wrote:

> Virker stadig ikke, den kan ikke en simpel kode som echo

Den har ikke lige echo, if, function, while osv, nej, men det kan skam
manuelt tilføjes i dens configurationsfiler hvis man synes de
mangler ;)
- Johan har forklaret *hvorfor* de nok ikke auto-completes pr.
default.

Men et eksempel:

skriver jeg blot 'mysql' kommer der en popup liste frem med alle de
kendte kommandoer, feks. mysql_affected_rows, mysql_connect,
mysql_error, mysql_fetch_* - osv..

Hvis jeg nu vælger én af dem, feks: mysql_connect og skriver:

mysql_connect(

Så kommer der en gul tekstboks frem der fortæller hvordan indholdet i
mysql_connect( ) skal være.

Det eneste jeg ikke lige kunne lide ved Geany da jeg prøvede den for
første gang var farverne ved syntax highlight ved PHP/HTML.
Jeg har i lang tid blot brugt Krusader's indbygget kwrite editor og er
naturligvis blevet ganske glad for dens måde at vise syntax på.
Men det har jeg så ændret i configurationsfilerne så de passer til
hvad jeg kan lide.

Geany er lige hvad jeg har brug for som PHP/HTML editor
- Men det er jo ikke sikkert du lige bryder dig om den, det gælder
bare om at prøve dem alle sammen.

Fra : marwej

Dato : 22-12-08 20:08

> [...]

> Den har ikke lige echo, if, function, while osv, nej, men det kan skam
> manuelt tilføjes i dens configurationsfiler hvis man synes de

Hvilken fil gør jeg det i?

Og findes der også et plugin så der bliver kode færdiggørrelse på HTML
koder??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-08 17:52

Stig Sørensen skrev:

> Jeg bruger Geany

Jeg har installeret og prøvet den, men den falder igennem på to
områder:

1. Det er ikke klart hvad et projekt skal gøre godt for. Jeg er
vant til at man kan knytte filer tilo et projekt så man får en
god oversigt og nem adgang til at åbne dem.

2. "Strip trailing spaces" er en øjebliksfunktion og ikke en
permanent indstilling.

--
Bertel

Fra : Stig Sørensen

Dato : 22-12-08 15:01

On 22 Dec., 17:51, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> 1. Det er ikke klart hvad et projekt skal gøre godt for. Jeg er
> vant til at man kan knytte filer tilo et projekt så man får en
> god oversigt og nem adgang til at åbne dem.

Er ikke sikker om jeg forstår dig helt korrekt. Jeg plejer at have
mine projekter i hver deres mappe. Til Geany har jeg så et filebrowser-
plugin, der kan vises i venstre side, så er det bare at navigere hen
til den mappe (det projekt) man vil arbejde videre på og alle filer
vises i filebrowseren.

> 2. "Strip trailing spaces" er en øjebliksfunktion og ikke en
> permanent indstilling.

Har jeg aldrig brugt.

Mvh
Stig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-12-08 10:41

Stig Sørensen skrev:

> Er ikke sikker om jeg forstår dig helt korrekt. Jeg plejer at have
> mine projekter i hver deres mappe.

I MED er projekterne uafhængige af fysisk filplacering. Man
vælger frit hvilke filer der skal være nem adgang til under
projektet. Desuden kan man vælge mellem at specificere filerne
eller at angive en jokerstreng, f.eks. "*.php". Det er suverænt
lækkert. Udgangspunktet er den angivne basismappe.

> Til Geany har jeg så et filebrowser-plugin

Ved ordet "plugin" hører jeg op med at bruge mere tid på et
program. Det skal virke med det samme.

--
Bertel

Fra : Gert Krabsen

Dato : 21-12-08 16:37

marwej skrev:
> [...]
> - farve koderne så de blever mere overskuelige.
>
> Og selvfølgelig må der gerne være flere smarte funktioner, det

Det vigtigste er da forhåbentlig, at den fungerer..

Fra : marwej

Dato : 21-12-08 19:05

Gert Krabsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Det vigtigste er da forhåbentlig, at den fungerer..

Jo jo, det er det vigtigste

Fra : Martin

Dato : 22-12-08 05:15

marwej wrote:
> [...]
> - farve koderne så de blever mere overskuelige.
>
> Og selvfølgelig må der gerne være flere smarte funktioner, det

Eclipse med PDT, det ultimative værktøj til alt indenfor programmering.
- Team synkronisering
- Debug
- Profiler
og en masse andet

Fra : ScooterGrisen

Dato : 22-12-08 14:23

Prøv notepad++ http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/download.php

gratis
CTRL+ENTER for kode færdiggørelse, den kan dog ikke læse dine tanker.
Yep kan søge i flere filer
Og den har kulørte farver.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-12-08 10:42

ScooterGrisen skrev:

> Og den har kulørte farver.

Ja, det er sgu så trist med sort-hvide farver.

--
Bertel