Java og CCS
Fra : Lars Bjarne Christen~

Dato : 29-12-08 00:49

Hej! Jeg er ny i programmering og forsøger at sætte en menu ind
i på en side med CSS. Jeg har lavet en header, maincontens og
foter. Nu vil jeg gerne indsætte en horisontal menu under
headeren og jeg har lavet en kode i et program der hedder DHTML
Menu 9. Jeg har gjort det mange gange før, blot i Frontpage, men
nu forsøger jeg at lære det nye "Most" CSS m.m. Er der nogen i
dette forum, der kan hjælpe?

På forhånd tak og Godt Nytår!

MVH. Lars

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-12-08 02:54

Lars Bjarne Christensen skrev den 29-12-2008:
> [...]
> Menu 9. Jeg har gjort det mange gange før, blot i Frontpage, men
> nu forsøger jeg at lære det nye "Most" CSS m.m. Er der nogen i

HTML har ikke meget med programmering at gøre.
Det har Java - som så til gengæld ikke anvendes sammen med HTML.
Det der anvendes til HTML (som så kaldes DHTML) hedder Javascript, som
ingen har lighed med Java. (syntaxen er dog meget ens)

Jeg vil foreslå dig at se på Jørgen Farums sider :
http://webdesign101.dk/
specielt
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/

De er vældig gode at få forstand af.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-08 13:02

Birger Sørensen skrev:

> Det har Java - som så til gengæld ikke anvendes sammen med HTML.

Sidebemærkning:

Det er ikke helt rigtigt. Java omfatter applets som er designet
til at blive afviklet på en HTML-side, og det bruges i stor stil.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 30-12-08 13:57

Bertel Lund Hansen forklarede:

> Sidebemærkning:
>
> Det er ikke helt rigtigt. Java omfatter applets som er designet
> til at blive afviklet på en HTML-side, og det bruges i stor stil.

Det kan misbruges, og bør slås fra på internettet, og kun være
tilgængeligt på sider man stoler på.
Og kræver så i øvrigt at brugeren har installeret Java.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-08 14:40

Birger Sørensen skrev:

> Det kan misbruges, og bør slås fra på internettet,

Det er jeg ikke enig i. En applet afvikles i en 'sandkasse'
(begrænsede muligheder af sikkerhedsgrunde).

> og kun være tilgængeligt på sider man stoler på.

Det er da noget af en umulighed.

> Og kræver så i øvrigt at brugeren har installeret Java.

Jow jow. Hvem har ikke det?

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-12-08 14:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er jeg ikke enig i. En applet afvikles i en 'sandkasse'
> (begrænsede muligheder af sikkerhedsgrunde).

> Det er da noget af en umulighed.

Firefox: Funktioner > Indstillinger > Indhold > slå JAVA fra

> Jow jow. Hvem har ikke det?

Det har de fleste nok

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-08 14:54

Rune Jensen skrev:

> Firefox: Funktioner > Indstillinger > Indhold > slå JAVA fra

Det gør ikke Java-appletten utilgængelig. Det sørger for at den
ikke afvikles. Den er tilgængelig i og med at den findes på
hjemmesiden.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-12-08 15:33

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det gør ikke Java-appletten utilgængelig. Det sørger for at den
> ikke afvikles. Den er tilgængelig i og med at den findes på
> hjemmesiden.

Den bliver ikke kørt, hvilket er hovedformålet.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-12-08 22:16

Rune Jensen skrev:

> Den bliver ikke kørt, hvilket er hovedformålet.

Kender du ét eneste eksempel på at en side har lavet snavs ved
hjælp af Java?

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 30-12-08 22:29

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Kender du ét eneste eksempel på at en side har lavet snavs ved
> hjælp af Java?

Allerede i 98 kom den første Java virus "Strange Brew"
Lige så vel som du kan blive inficeret med en exe en doc fil eller en disk
kan du blive det med en Java .class fil.
Det er der programører der kan sørge for

--
Mvh. John

http://web-graphic.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-12-08 22:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kender du ét eneste eksempel på at en side har
> lavet snavs ved hjælp af Java?

Det har jeg set mange gange, se i øvrigt

http://www.google.dk/search?hl=da&q=java+virus

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : jopa

Dato : 30-12-08 22:53

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev
> Det har jeg set mange gange, se i øvrigt
>
> http://www.google.dk/search?hl=da&q=java+virus

Her er det beskrevet første gang
http://ing.dk/artikel/20486-java-virus-fundet-paa-nettet?highlight=Microsoft

--
Mvh. John
http://web-graphic.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-12-08 23:10

jopa skrev:

> Her er det beskrevet første gang
> http://ing.dk/artikel/20486-java-virus-fundet-paa-nettet?highlight=Microsoft

Jeg kender godt artiklen, og har også haft den
slags på kundemaskiner flere gange.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-12-08 11:58

Allan Vebel skrev:

> Det har jeg set mange gange, se i øvrigt

Okay.

> http://www.google.dk/search?hl=da&q=java+virus

Citat fra første eksempel:

   If you are using the Sun JVM as your default virtual machine,
   these malicious applets cannot cause any harm to your
   computer.

Med Java mener jeg Java og ikke andet. Microsoft har ikke lavet
Java.

Citat fra andet eksempel:

    Broadly speaking, applets are secure; applications may not
    be. When you visit a Java-enabled website, you are
    downloading and running applets. So, broadly speaking, you
    can't catch "Strange Brew" in this way.

Tredje eksempel handler åbenbart også om Javaapplikationer og
ikke om appletter. Jeg spurgte om man kendte et eksempel på at en
*side* - altså en HTML-side med indlejrede appletter - har lavet
snavs.

Jeg fastholder at det ikke er muligt.

Jeg kunne ikke finde på at påstå at man ikke kan lave virusser i
Java. Det kan man gøre i et vilkårligt, 'uindkranset'
programmeringssprog.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-12-08 03:15

Lars Bjarne Christensen skrev:
> Hej! Jeg er ny i programmering og forsøger at sætte en menu ind
> i på en side med CSS.

<SNIP DHTML MENU FRA PROGRAM>

> men
> nu forsøger jeg at lære det nye "Most" CSS m.m. Er der nogen i
> dette forum, der kan hjælpe?

Er det koden fra det program, du har problemer med? Jeg kender ikke
programmet, men CSS kan laves i notesblok, mere krævende er det ikke.

Jeg er lidt i tvivl om, hvor og hvad dit dit problem er. Selve
programmet kan jeg ikke hjælpe med, men her er nogle bud

1. Hvis det er selve koden, som er problemet, så upload dit arbejde til
et websted, smid linket her, så skal vi nok strippe koden ud. Det er
vigtigt, ikke at poste lange kodestykker her, derfor upload hele dit
arbejde og vend tilbage med et link til siden og en forklaring til
problemet her.

2. Er du udelukkende på jagt efter færdig kode, kan du forsøge med Google,
f.eks.: horisontal menu xhtml valid css
evt, unobtrusive javascript horisontal menu css samt menu generator.
En blanding af de ord, ville være mit bud. Det er vigtigt, hvis der er
JavaScript med, at det er netop unobtrusive.

> På forhånd tak og Godt Nytår!

Jo, i lige måde da;)

MVH
Rune Jensen