Dansk mat
Fra : Elisabeth Zanabi

Dato : 26-07-01 16:37

jeg var på en restaurant i sør-Jylland for noen dager siden og fikk
servert noe helt fantastisk godt. Det ble kalt Kong Frederiks livrett
og bestod av biffstrimler i en kjempegod sqaus (fløtesaus?) med
poteter, hakket løk, rødbeter og egg til. Har noen oppskriften på
sausen?

Deretter var det til dessert en alldeles nydelig rugkake som visstnok
skulle være en sørjyllandsk spesialitet. Oppskrift?

Er det noen gode nettsteder med oppskrifter til dansk mat vil jeg
svært gjerne ha en link!

Elisabeth
--
"Konvensjonalisme er ikke moral.
Selvgodhet er ikke religion.

el-z@frisurf.no
ICQ nr. 22247805

Fra : Helle Skoett

Dato : 27-07-01 00:10

Hej Elisabeth.
Jeg tror Frederiks livret er en lokal ret - men dansk mad kan du finde en
del af hos morten: http://www.sol.dk/dk/io/sections/livsstil/madvin/mortens/
eller hos http://www.appetit.dk/ , måske især hos http://www.karoline.dk/ -
svarer til tines.
Måske du til gengæld har en foklaring på, hvad rømme er?
vh
helle s

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-07-01 11:04

"Helle Skoett" <Helle.Skoett@bt.dk> wrote in message

> Måske du til gengæld har en foklaring på, hvad rømme er?

Et surmælksprodukt lidt i retning af Creme Fraiche.

mvh
Jan

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-07-01 01:29

"Elisabeth Zanabi" <look-my-sig@frisurf.no> skrev i meddelandet...
> [...]
> og bestod av biffstrimler i en kjempegod sqaus (fløtesaus?) med
> poteter, hakket løk, rødbeter og egg til. Har noen oppskriften på

Hi Elisabeth
Uden at vide hvad Kong Frederik's livret består af, vil jeg tippe
på, -at det nok bare har været en ganske alm. gang dansk biksemad
m/spejlæg og bearnaisesauce, eller en gang pytt i panna (deluxe) du
har fået.

Værsgo og søg: www.sol.dk/dk/io/sections/livsstil/madvin/mortens/
www.toersleff.dk/
www.karolines-kokken.dk/default.asp

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Should you have any further queries/problems, please do not hesitate
to contact us again, we will be more than happy to help and welcome
any opportunity to assist you with your needs.

Fra : Tove Gregersen

Dato : 27-07-01 09:31

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på, -at det nok bare har været en ganske alm. gang dansk biksemad
> m/spejlæg og bearnaisesauce, eller en gang pytt i panna (deluxe) du

Hej

Jeg kan fortælle dig, at Kong Fidde´s (sønderjydsk forkortelse af Frederik)
livret ikke er biksemad.
Jeg vil gætte på at Elisabeth har været på havnepromenaden i Sønderborg, og
spist på Colosseum.
Jeg bor selv i nærheden, og har også været inde for at få den ret, som er
lidt af et måltid,
hvor man bare kan blive ved med at bede om mere uden ekstra beregning.
Jeg ved ikke helt hvad sovsen inderholder, men den er helt speciel.

Calle

Fra : Peter Westh

Dato : 27-07-01 10:12

"Tove Gregersen" <elstrup@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:aL987.633> Jeg kan fortælle dig, at Kong Fidde´s (sønderjydsk
forkortelse af Frederik)
> livret ikke er biksemad.
> Jeg ved ikke helt hvad sovsen inderholder, men den er helt speciel.

Umiddelbart lyder det som en art Stroganoff, lavet med fløde og sennep. Det
ville også passe godt til det nævnte tilbehør. Bare et gæt - lyder det
rigtigt?

Noget i retning af: http://www.webline.dk/kogebog/opskrifter/990.html

MVH

Peter

Fra : Bess

Dato : 29-07-01 08:05

> Deretter var det til dessert en alldeles nydelig rugkake som visstnok
> skulle være en sørjyllandsk spesialitet. Oppskrift?

Det må være rugbrødslaglage (brø'tort):

6 æg
100 g revet rugbrød
100 g hakkede nødder
1 tsk. bagepulver

Fyld:
1/2 l piskefløde
50 g sukker

Æggene deles i hvide og blommer, hviderne piskes stive, sukkeret røres
forsigtigt i, lidt efter lidt. Derefter røres æggeblommerne i et af
gangen. De hakkede nødder og rugbrødet blandes og tilsættes forsigtigt
sammen med bagepulver. Dejen kommes i 3 meget velsmurte lagkageforme og
bages ca. 10 min. ved 225 gr.

mvh
Bess