Hvornår er man for gammel?
Fra : MRN

Dato : 28-12-08 11:53

Hejsa gruppe, og glædelig jul!

Har lige et spørgsmål som jeg tror hører hjemme i denne gruppe?

Det lyder kort og godt: Kan man blive for gammel til at lære at spille
guitar? Har nemlig lige fået en western guitar, og et sæt nye strenge, som
jeg med møje og besvær fik monteret og stemt igår!

Jeg regner selvfølgelig ikke med at blive den nye Jimmi Hendrix, men mit mål
er at lære de mest grundlæggende akkorder, så jeg kan sidde og spille med
rundt om lejrbålet når jeg skal på Blå Sommer til sommer. Lyder det helt
umuligt? Jeg kan ikke læse noder, men jeg synes selv at jeg har nogenlunde
gehør, så jeg kan godt høre om en akkord lyder rigtig eller forkert, og jeg
kan også navnene på strengene, hehe

Men hvordan lærer man det på den bedste måde? Bøger? Film? Eller hvordan?

MRN

"I don't know half of you half as well as I should like, and I like less
than half of you half as well as you deserve!"
Bilbo Baggins...

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-12-08 11:48

"MRN" <news@m-r-n.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan også navnene på strengene, hehe
>
> Men hvordan lærer man det på den bedste måde? Bøger? Film? Eller hvordan?

For gammel bliver man vel aldrig....
Det begynder bare at tage længere tid, at få fingrene krænget derhen

M.V.H....Benny..

Fra : MRN

Dato : 28-12-08 11:57

> For gammel bliver man vel aldrig....
> Det begynder bare at tage længere tid, at få fingrene krænget derhen

Hehe, ok Glemte lige at nævne at jeg er 26

Fra : Benny Mortensen

Dato : 28-12-08 11:54

> Hehe, ok Glemte lige at nævne at jeg er 26
>
> --
> Mvh
> MRN

Så burde fingrene jo ikke blive noget problem

M.V.H....Benny..

Fra : Martin Bak

Dato : 28-12-08 12:09

"MRN" <news@m-r-n.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa gruppe, og glædelig jul!
>
> Men hvordan lærer man det på den bedste måde? Bøger? Film? Eller hvordan?

Ved at øve sig, såmænd
Print nogle akkordskemaer ud fra nettet, og vælg nogle sange du kan lide og
som ikke har mere end nogle få ukopmlicerede akkorder. Dem kan du også finde
med becifringer på nettet. Selvom der ofte er nogle ret overraskende
(forkerte) forslag til becifringer, så er det ved de ret enkle numre oftest
nogenlunde rigtigt.
Så er det bare om at hænge i... Den største udfordring i starten er
motorikken i venstre hånds fingre. Kun øvelse og atter øvelse kan bedre
dette.
God fornøjelse

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 12:15

"MRN" <news@m-r-n.dk> wrote in message

> Det lyder kort og godt: Kan man blive for gammel til at lære at spille
> guitar? Har nemlig lige fået en western guitar, og et sæt nye strenge, som
> jeg med møje og besvær fik monteret og stemt igår!

Jeg tror aldrig man kan blive for gammel til at lære det, hvis man har bare
en smule motorik i hænderne.

> Men hvordan lærer man det på den bedste måde? Bøger? Film? Eller hvordan?

Jeg vil anbefale du allierer dig med en øvet guitarist.
Der er mange måder at holde hænder, plekter, og arme på, men kun én rigtig,
så du kan lige så godt få det rigtigt første gang, og slippe for at skulle
kæmpe med at komme af med alle unoderne senere.
Ellers er det bare øve, øve, og øve endnu mere..

/Alex

Fra : Mathias

Dato : 28-12-08 12:40

MRN skrev:
> Hejsa gruppe, og glædelig jul!
>
> Har lige et spørgsmål som jeg tror hører hjemme i denne gruppe?
>
> Men hvordan lærer man det på den bedste måde? Bøger? Film? Eller hvordan?

Almindeligvis bliver folk vist henvist til

dk.kultur.musik.produktion

Jeg kan varmt anbefale Ole Kibsgaards dvd, den er på dansk og han er
meget pædagogisk. Det er en god måde at komme ud af starthullerne på.
Jeg tror at de fleste biblioteker har den.

Den bedste måde er dog en rigtig guitarlærer.

Fra : Steen BJ

Dato : 28-12-08 19:04

MRN <news@m-r-n.dk> wrote:

> Men hvordan lærer man det på den bedste måde? Bøger? Film? Eller hvordan?

Find nogle akkorder på nettet - eller rend ind til en boghandler og køb
en bog som fx Primo.

Lær hvordan nogle enkelte akkorder tages - kan du tage D og E kan du
allerede jamme til Kim Larsen og Blaffersangen

Fra : Holst

Dato : 28-12-08 19:44

MRN wrote:

> [...]
> rundt om lejrbålet når jeg skal på Blå Sommer til sommer. Lyder det helt

Det tror jeg ikke.

En guitarspillende spejder påstod engang, at han kunne give mig (der kan
intet guitarspil) et kursus på 4 timer i guitarspil, hvorefter jeg burde
være i stand til at klimpre fornuftigt til de fleste spejdersange (dog
underforstået, at jeg også øvede mig lidt derhjemme derefter).

> Men hvordan lærer man det på den bedste måde? Bøger? Film? Eller hvordan?

Ole Kibsgaards DVD blev nævnt af en anden. Jeg har hørt meget ros til
den fra flere sider.

Ellers find en guitarlærer. Havde den guitarspillende spejder ret, så
burde det være overkommeligt at betale sig fra.