MP3 på TDC Play - licens
Fra : Karsten Jensen

Dato : 21-12-08 16:02

Hvis man køber MP3'er på TDCPlay - kan man så kopiere sine fil til
anden computer, brænde den på CD, afspille på DVD'en -eller i bilen?

Nej, det er ikke fordi jeg skal uddele kopier, men jeg vil gerne have
muligheden for at høre min musik på mine egne præmisser.

Eneste sted jeg ikke lytter til musik er via telefonen.

Fra : Hauge

Dato : 21-12-08 16:06

Hej
Karsten Jensen wrote:
> Hvis man køber MP3'er på TDCPlay - kan man så kopiere sine fil til
> anden computer, brænde den på CD, afspille på DVD'en -eller i bilen?

Ja, men så er det jo reelt ikke TDCplay, men TDCmusik.
Men ellers står det i deres betingelser.

Mvh Hauge

Fra : EnjoyNews

Dato : 22-12-08 16:34

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:lemsk45egqtqf6qfdqb3r9u1l4th898fk8@4ax.com...
> [...]
> muligheden for at høre min musik på mine egne præmisser.
>
> Eneste sted jeg ikke lytter til musik er via telefonen.

Nej... hvis du henter dem med TDC play kan du ingenting med dem andet end at
høre dem... Det kan du dog kun så længe du har et TDC abonnement.
Ligeså snart du ikke gar det kan du ikke høre filerne længere...

Men det er vel egentlig også fair nok når du får dem helt gratis..

Fra : Hauge

Dato : 22-12-08 16:35

EnjoyNews wrote:
> Men det er vel egentlig også fair nok når du får dem helt gratis..

Læg mærke til at der blev skrevet "køber" i det indlæg du svarer på. Nåja,
og MP3.. Ikke wma..

Mvh Hauge

Fra : EnjoyNews

Dato : 22-12-08 16:55

> Læg mærke til at der blev skrevet "køber" i det indlæg du svarer på. Nåja,
> og MP3.. Ikke wma..
>
> Mvh Hauge

Nu kan man jo ikke købe sange på tdc play.. tdc play er gratis...
og om det er mp3 eller vma har jo ingen betydning

Fra : Hauge

Dato : 22-12-08 16:58

EnjoyNews wrote:
> Nu kan man jo ikke købe sange på tdc play.. tdc play er gratis...
> og om det er mp3 eller vma har jo ingen betydning

Har du selv prøvet TDC-Play? Der er muligheden for at købe, om du vil eller
ej, hvilket giver andre rettigheder til musikken end som Play-bruger.

/Hauge

Fra : EnjoyNews

Dato : 22-12-08 17:02

> Har du selv prøvet TDC-Play? Der er muligheden for at købe, om du vil
> eller ej, hvilket giver andre rettigheder til musikken end som
> Play-bruger.
>
> /Hauge

Korrekt, men deres TDC play koncept er gratis.. Hvis du vælger at købe den,
så er det ikke play men bare deres almindelige shop.
Og da han skrev play gik jeg ud fra at det var gratis delen han mente, hvor
du mener fokusere på ordet købe.. så vi må vist lige have Karsten Jensen på
banen med en uddybning

Og ja jeg har hentet fra siden, og jeg har oven i købet sange ude til salg
via siden også, så jeg ved godt hvad det drejer sig om

Fra : Hauge

Dato : 22-12-08 17:15

EnjoyNews wrote:
> Og da han skrev play gik jeg ud fra at det var gratis delen han
> mente, hvor du mener fokusere på ordet købe.. så vi må vist lige have
> Karsten Jensen på banen med en uddybning

Nåja, men da der bliver skrevet mp3, så er det købe.. Der er ikke mp3 i
Play.

Mvh Hauge

Fra : EnjoyNews

Dato : 22-12-08 17:25

> Nåja, men da der bliver skrevet mp3, så er det købe.. Der er ikke mp3 i
> Play.
>
> Mvh Hauge

Korrekt.. 2-1 det hang jeg mig ikke lige i..
Men mange siger bare mp3 til alt, for har man skjult kendte filtyper kan man
jo ikke lige i farten se hvad det er.. og så er det bare mp3 det hele, for
nogen...

Men lad os nu se.. vi venter stadig på dommeren Karsten Jensen om hvem der
har gætte rigtigt

Fra : Karsten Jensen

Dato : 23-12-08 21:25

On Mon, 22 Dec 2008 17:25:27 +0100, "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk>
wrote:

>Men lad os nu se.. vi venter stadig på dommeren Karsten Jensen om hvem der
>har gætte rigtigt

Så kunne jeg være på banen igen

Først vil jeg skynde mig at sige jeg IKKE var klar over, der var
forskel på TDC Play og TDC Musik.

Jeg har ikke TDC abonnement og får det heller ikke - har et af deres
datterselskaber, der ikke giver adgang til TDC Play.

Dén musik jeg vil købe ønsker jeg adgang til hele tiden, derfor er det
MP3 jeg snakker om - på TDC Musik. Altså - købe - ikke låne gratis
musik

Jeg har læst om programmer, der vist nok kan fjerne DRM - men det er
jeg ikke interesseret i. Jeg vil købe min musik til evigt eje og
afspille det der hvor jeg lige har lyst - og lige så mange gange jeg
har lyst uden at skulle fedte med licenser....

Altså på nøjagtig samme måde som når man køber en skive (CD).

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 31-12-08 10:01

EnjoyNews skrev:

> tdc play er gratis...

Nej. Det indgår i et abonnement (som bestemt ikke er gratis).

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Hauge

Dato : 31-12-08 10:06

Jesper Juellund Jensen wrote:
> Nej. Det indgår i et abonnement (som bestemt ikke er gratis).

Men alligevel ikke dyrere end andre tilsvarende abonnementer uden et
PLAY-lignende tilbud.

/Hauge

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 10:05

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ligeså snart du ikke gar det kan du ikke høre filerne længere...
>
> Men det er vel egentlig også fair nok når du får dem helt gratis..

Kan dette ikke omgåes ?
Har hørt om et programmer,
som gør det muligt at brænde
musikken til en normal CD
så man kan høre dem i eks. stuen
eller i bilen.

Fra : Studo

Dato : 23-12-08 23:27

Den Tue, 23 Dec 2008 21:24:45 +0100 skrev Karsten Jensen:

> [...]
> uden at skulle fedte med licenser....
>
> Altså på nøjagtig samme måde som når man køber en skive (CD).

Ah, så er vi tilbage til den længe savnede AllofMp3.com der desværre ikke
eksisterer længere. Da kunne du vælge format og kvalitet og betalte ud
fra det. At det så var svinebilligt og lovligt, duede jo ikke, så det
blev lukket.

Har været forbi mp3fiesta men ikke købt noget, men det kunne være et bud.

TDCmusik er sovset ind i DRM og formatet er wma.

Forslag til DRM-fri butikker er stærkt savnet. Og også steder hvor du
ikke skal betale 80-90% af en cd's pris for noget der er så meget ringere.

Fra : EnjoyNews

Dato : 26-12-08 12:50

"Studo" <rekvalmer@googlepost.kom> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forslag til DRM-fri butikker er stærkt savnet. Og også steder hvor du
> ikke skal betale 80-90% af en cd's pris for noget der er så meget ringere.

I glemmer vidst lige at disse licenser jo er lavet ligeså meget for
artisternes skyld som for butikkernes skyld...
Hvis du kunne downloade en nummer fuldstændig uden beskyttelse som du kunne
gøre med hvad du ville, så ville artisterne jo aldrig sælge det for sølle 4
kr. (som er det artisterne tjener)
En CD single uden kopibeskyttelse koster jo også let 50 kroner, selvom
produktionsomkostningerne kun er 10 kr. Så der er jo et overskud på 40 kr i
forhold til 4 kr.
Jeg tror faktist at der ville være rigtig mange artister der ville fravælge
download-køb som en mulighed hvis det var fuldstændig ubeskyttet.

Så jo mere beskyttet filerne er, jo billigere kan de sælges. TDC har jo så
valgt at betale de 4 kr. til kunstnere for så at give deres kunder det helt
gratis. Så er det selvfølgelig helt fair at det kun er så længe du har TDC
abonnement du kan afspille filerne og du at ikke akn brænde dem osv.

Og når almindelig download butikker sælger et nummer for sølle 8 kr. synes
jeg at det er helt fair at der er sat begrænsninger på filerne.
Hvis man havde købt en ubeskyttet fil som man havde liggende på sin
harddisk, og ens egen bror eller lign emailede om man havde det nummer for
han skulle lige høre noget på det, så ville de fleste nok desværre sige jo
og sende det, uden at tænke over at det var ulovlig kopiering.
Derfor er man selvfølgelig nødt til at beskytte det når man sælge det til
det så billigt.

Ang. formatetne så er det jo sådan at en CD er en CD.. Vil man have det i CD
kvalitet, ja så man man jo købe det på CD.
Kan man nøjes med en stadig glimrende kvalitet som ikke er CD så kan man
downloade det, men til en anden pris.
Og som der bliver skrevet, hvorfor betale 80-90% er en CD's pris for noget
der er dårligere... Ja nu kan du jo ikke købe en CD Single for 10 kr. så det
er vel ikke helt 80-90%

Men hvorfor ikke bare gå skridtet længere og sige at der helt klart mangler
butikker hvor man kan downloade musik numre i HD-Audio kvalitet uden
beskyttelse til 1 kr stykket.. Det synes jeg er for dårligt at det ikke
findes.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-08 13:05

> [...]
> mangler butikker hvor man kan downloade musik numre i HD-Audio kvalitet
> uden beskyttelse til 1 kr stykket.. Det synes jeg er for dårligt at det

Du kan da låne i CD kvalitet gratis på biblioteket.
Hvad du derfra gør med materialet kan så altid
diskuteres.

Fra : EnjoyNews

Dato : 26-12-08 13:09

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> "EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan da låne i CD kvalitet gratis på biblioteket.
> Hvad du derfra gør med materialet kan så altid
> diskuteres.

Korrekt, men det er jo også kun til låns, og må ikke kopieres, brændes,
rippes, broadcastes eller noget som helst...
Og bibliotekerne har også betalt royalties ud fra at de er til udlån. Altså
køber de ikke bare en CD til 100 kr. nede i fona og så låner den ud 1000
gange.. Der er specielle royalties ved den slags indkøb, så der er skam
betalt for det.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-08 23:10

> [...]

> Altså køber de ikke bare en CD til 100 kr. nede i fona og så låner den ud
> 1000 gange.. Der er specielle royalties ved den slags indkøb, så der er

Men de har ofte 2-3 eksemplarer så du kan næsten
ha' skiven det meste af året:,o)

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-12-08 01:30

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Men de har ofte 2-3 eksemplarer så du kan næsten
> ha' skiven det meste af året:,o)

Ja... men der er jo som sagt betalt for det..
Og ulempen ved at låne det på biblioteket er jo at du kun kan hører den fra
CD'en. Den må du jo ikke kopiere over på din mp3 afspiller eller tage en
kopi til bilen osv.

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-08 01:39

> [...]
fra
> CD'en. Den må du jo ikke kopiere over på din mp3 afspiller eller tage en

Jo og hvem skulle så lige kontrollere det?

Fra : EnjoyNews

Dato : 27-12-08 10:28

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> fra
>>

> Jo og hvem skulle så lige kontrollere det?

Hvad kommer det sagen ved ??
Du må da heller ikke køre for stærkt på vejene, bare fordi politiet ikke
lige tjekker den vej vel ..
Hovedsagen er at du ikke må..

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-08 10:54

"EnjoyNews" <mh-nyheder@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hovedsagen er at du ikke må..

I know. Men den diskussion er efterhånden en skindiskussion, da alt stort
kan hentes på nettet. Pladebranchen har sovet i timen, men er efterhånden
ved at komme op på stikkerne igen ved at producere flere og flere
vinyludgaver + CD-udgaver med en masse ekstra ting, det kunne jo øge lysten
til at eje musikken på originalmediet fremfor som en downloaded og
hjemmebrændt CD.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-12-08 11:15

On Sat, 27 Dec 2008 10:53:55 +0100, "Allan Krautwald"
<allan_krautwald_kanelbolle.dk> wrote:

> [...]
>vinyludgaver + CD-udgaver med en masse ekstra ting, det kunne jo øge lysten
>til at eje musikken på originalmediet fremfor som en downloaded og

Og mon ikke også salget ville øges hvis man kunne downloade det og
ikke skulle tænke på hvor mange gange man kan høre det og hvor mange
gange man kan smide sangen over på sin MP3-afspiller, bil, mediacenter
etc..

Fra : Hauge

Dato : 29-12-08 11:18

Karsten Jensen wrote:
> [...]
> ikke skulle tænke på hvor mange gange man kan høre det og hvor mange
> gange man kan smide sangen over på sin MP3-afspiller, bil, mediacenter

Og salget ville sikkert også stige, hvis man havde muligheden for at hente
musikken i en lidt mindre underlødig kvalitet. Jeg vil hellere købe cd'en i
en butik, end betale for mp3 eller lign., når prisen er den samme.

Mvh Hauge

Fra : Studo

Dato : 26-12-08 15:01

Den Fri, 26 Dec 2008 12:49:33 +0100 skrev EnjoyNews:

> I glemmer vidst lige at disse licenser jo er lavet ligeså meget for
> artisternes skyld som for butikkernes skyld...
Eller musikselskabets skyld, der er lige et par led mere i den produktion.
> [...]
> Jeg tror faktist at der ville være rigtig mange artister der ville
> fravælge download-køb som en mulighed hvis det var fuldstændig
Tjah, du nævner 4kr, DRM for artisterne, at cd-singler er ubeskyttede,
overskud på 40kr for en single. Altsammen noget der ikke har helt hold i
virkeligheden. Singler skal markedsføres, der er et stort firma bag som
sidder med rettighederne og en del mere mellemled.

Ved ikke hvor de 4kr stammer fra. Men jeg køber albums, en single har
ingen værdi i min samling.Tror jeg har købt 3-4 stk totalt.
Støtter især de små selskaber vi har i dk som udgiver noget godt musik.

> [...]
> det helt gratis. Så er det selvfølgelig helt fair at det kun er så længe
> du har TDC abonnement du kan afspille filerne og du at ikke akn brænde

4kr??

Nu var diskussionen jo drejet væk fra alene at omhandle TDCplay, men også
TDCmusik. Og tdcplay ser jeg ingen problemer i, bortset fra at jeg som
linuxbruger er sat noget ved siden af. Næ, deter diverse musikbutikker
der sælger et for mig, noget ringe produkt til en meget høj pris.

> [...]
> sige jo og sende det, uden at tænke over at det var ulovlig kopiering.
> Derfor er man selvfølgelig nødt til at beskytte det når man sælge det
Og vi optog video, kassettebånd, spolebånd osv. Gammel diskussion.

> [...]
> en CD's pris for noget der er dårligere... Ja nu kan du jo ikke købe en
> CD Single for 10 kr. så det er vel ikke helt 80-90%
Tjo, nu er der delte meninger om hvad glimrende kvalitet er. For mig vil
de 192 kbit der efterhånden er standard i mange butikker være fint til
mp3-afspilleren. Men før jeg får pladen derover skal jeg igennem en
besværlig og ofte tabsgivende vej, og så er 192kbit ikke meget. Det er
kun lige til grænsen. At miste mere i musikken er synd og skam.

Noget andet er at mit udstyr skifter jævnligt, der kan gå år mellem jeg
hører en betemt plade. OG nu skal jeg så også sørge for at beholde min
licensnøgle. Jeg er låst til Windows, som benyttes i 5% af mit fritidspc.
Og hvad hvis du mister nøglen, og firmaet der stod for nøglen ikke er der
længere. Nej, tak.

Fra : Studo

Dato : 27-12-08 17:35

Den Sat, 27 Dec 2008 01:28:41 +0100 skrev EnjoyNews:
Der gik lidt galt med denne reply, så noget af den tidligere tekst er væk.
> [citeret tekst udeladt]

>En download single skal da markedsføres ligeså meget som en CD single...
>så jeg ved ikke helt hvor du vil hen..
At du skriver "Så der er jo et overskud på 40 kr i
forhold til 4 kr." Overskud... Deri ligger pointen. Du hænger dig meget i
dine 4kr, som jeg ikke anfægter, men at antage en single til 50,- giver
40,- i overskud, hænger ikke sammen.

> [citeret tekst udeladt]

>Albums er stadig kun 4 kroner pr. sang..
>De 4 kr. er det løbet man som udgiver skriver på som sangens pris. Så
>kommer
>den i butikkerne til at koste 7-8 kr.
>Om det er små eller store selskaber er som sådan underordnet. Kunstnere
>tjener det samme.
Og det er heller ikke kunstneren jeg brokker mig over.

> [citeret tekst udeladt]

>4 kr er det kunstneren tjener og 4 kr er det TDC tjener.. = 8 kr.
>De 4 kroner til kunstnere betaler TDC så kunstnere for det samme for
>salget
>som alle andre steder og de 4 kr. som TDC skulle have tjent æder de selv.
Ok, men det er ikke økonomien bag TDCplay.

> [citeret tekst udeladt]

>Meget høj pris ?
>En kunster skal jo sælge godt 3000 single numre eller 300 albums for
>overhovedet at dække produktionen af én sang hjem.
>Det kan da næsten ikke gøres billigere hva.
>Hvad havde du tænkt dig det skulle koste helt præcist.
At jeg kom til betale for den kvalitet jeg køber. Og for mig er 8kr/sang
80-100kr/album dyrt, når det jeg får for pengene er:
192kbit, DRMlåst
Ret langt fra mine cd'er. CD'en er stadig kopibeskyttet, noget jeg helt
frit kan omgå fordi jeg gerne vil høre det på min mp3-afspiller. Der
"desværre" ikke kan klare de nyeste DRMlåse.

Så er mine penge givet _meget_ bedre ud ved at købe cd'en. Det er i dette
brugsperspektiv jeg siger at prisen er for høj.

Var det jeg købte tabsfrit, eller i det mindste 320kbit. Så kunne jeg
overveje på hvilken DRMbeskyttelse de lige har benyttet på den sang/butik/
Ã¥rstal.

> [citeret tekst udeladt]

>Ja det er jo det man prøver at forbygge på de nye medier som download
>mediet.
Og det er jo altid lykkedes glimrende...

> [citeret tekst udeladt]

>Tab ??? der er da ingen tab i digital overspilning til andre medier og
>lign...
>Hvordan mener du... ?

Den "korrekte" måde at få en kopi af dit musikstykke er at brænde en cd.
(hvor du hos nogle endda er begrænset i det antal). Derefter rippe den
cd. Altså skal jeg til at rippe en 192kbit cd.
Og jo der er netop et tab i den proces.
En anden ligeså lovlig metode er analog afspilning på pc'en der optages i
et nyt nummer. også med tab.

Endelig så er der programmer der kan fjerne DRM'en og dette er tabsfrit.
Men så står du hele tiden med et behov fra et program, der til tider ikke
kan fjerne DRM'en.

> [citeret tekst udeladt]

Det er jo fordi du ikke køber sangen, men køber rettigheden til at
have/hører denne sang/album under nogle bestemte omstændigheder.

:Hvilket betyder at jeg ikke kan høre albummet under de omstændigheder
der passer mig.

Hvis du skulle købe sangen til evigt ejer ville prisen være en helt
anden.
120 kr for et CD album..
:80-100kr er ikke en helt anden end 120kr!

Fra : Studo

Dato : 28-12-08 08:27

Den Sat, 27 Dec 2008 21:21:34 +0100 skrev EnjoyNews:

> "Studo" <rekvalmer@googlepost.kom> skrev i en meddelelse

> Sælger du 100 CD-singler har du 4000 kroner når CD trykningen er lavet.
> Sælger du 100 downlaod singler har du 400 kroner. Ud af de 4000 eller
> 400 skal du lave dit markedføring.
Ja, det er rart at husleje, mellemled, lager, transport, håndtering
koster gratis. Min pointe om at din økonomi er gal, da den er alt for
simpel, springer du let henover.

> Jamen så køber du jo bare CD'en.. hvad er så problemet ? Hvis CD mediet
> passer bedre til dit brug så er det selvfølgelig det du skal købe...
> Jeg siger bare at det ikke kan lade sig gøre at lave licens fri mp3 for
> det er kunstnerne ikke interesseret i.
Jeg tvivler på at kunstnerne er interesseret i at levere 192kbit musik.
Det har intet med DRM at gøre. Hvorvidt kunstnerne ikke er interesseret i
at være DRM-fri, er også et debatemne, hvor du ikke kan skære alle over
en kam.

> Ja.
> Og det er jo godt for kunstnerne hvilket i sidste ende er godt for dig,
> fordi kunstnere på den måde gider blive ved med at lave god musik til
> dig.
jeps, for vi har jo ingen kopierede film/musik på vhs, kassettebånd,
spolebånd.

> Det er jo derfor at CD mediet passer bedre til dig...
Men jeg har haft muligheden for at købe digital musik der passede mig.
Hvor allofmp3 leverede en valgmulighed til mig om hvilken kvalitet jeg
gerne ville downloade i. Hvilket så kostede lidt mere, da der blev
afregnet efter størrelse.
Det var ikke kun prisen der gjorde stedet så populært.

Så når jeg skal købe noget musik på nettet, så er de russiske sider da
mit førstevalg. Hvor jeg lovligt får drm-fri musik.
Og du skal ikke have ondt af kunstnerne, for de plader jeg køber der, vil
jeg først købe når de kommer på tilbud til en 25-50kr. (i butikkerne, på
en fysisk cd)

Fra : Studo

Dato : 29-12-08 09:30

Den Mon, 29 Dec 2008 09:04:31 +0100 skrev EnjoyNews:

> Det lyder også som en fin løsning på kvalitets problemet.

> Lovligt og lovligt.. Det er nok så meget sagt.. Så vidt jeg ved findes
> der ikke mange russiske download sidder som er lovlige.. Jo lovlige i
> Rusland, men ikke for dig at downloade da kunstnerne ingen penge for og
> fordi de ikke overholder dansk lovgivning. Min musik kan i hvert fald
> ikke købes lovligt i Rusland.

Og deri ligger netop det store dilemma, som industrien har forsøgt at
komme udenom gennem tiderne. Nettet har blot gjort distributionen
hurtigere.
Lovgivning er ikke noget vi kan pådutte andre lande. Vi har radiokanaler
der er forbudte i Tyskland, er det nok til at vi skal lukke dem? Italien
forsøgte med sko, at ligge en voldsom importafgift på EU-import af sko.
Kun for at redde deres egen situation. Alene gennem et samarbejde som EU,
er det muligt at regelsætte for andre lande. Det samme forsøger denne
voldsomme industri at gøre, bare ikke gennem de normale demokratiske
spilleregler.

Blot fordi en butik ikke overholder dansk lovgivning, betyder det ikke at
det er ulovligt at handle der. Dette er et område hvor de frie
markedskræfter (oh, hvilken illusion) ikke har helt frit spil.

Jeg er dog helt enig med dig i at musikerne skal tjene på deres
bedrifter, men samtidig, ser jeg at den distribution industrien (ikke
kunstnerne) krampagtigt holder fast i er ved at spille fallit. Der skal
ske noget nyt.
Jeg har ikke løsningen, men forventer store ændringer det næste årti.