Freddy Brek død onsdag eftermiddag
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 18:38

FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Freddy Brek døde ønsdag eftermiddag i sit hjem i Tegernsee i Bayern.. For få
uger siden fik han konstateret kræft og blev til det sidste behandlet på en
klinik i Starnberger. Freddy Brek der blev født i Sonneberg i Thyringen blev
66 år gammel.
Han var en af Nord- og Midteuropas, Tysklands, men også en af Danmarks
aller mest populæræ og kendte sangere. Især to sange er kendt af næsten alle
i Danmark, både gammmel som ung. De er blevet klassikere skråstreg
ewergreen. Det er selvfølgelig sangene "Yberal auf der velt" og "Rote
rosen". Begge sange blev u-dødeliggjort af Poul Bundgård i danske udgaver.
Da hed de "Røde roser" og "Overalt på vor jord". Disse to sange er ubestridt
nogle af de største slagere her i landet. Der er selvfølgelig også "Bianca".
Efter disse to sange hørte vi ikke så meget til ham her i landet, men det
var kun indtil han for få år siden fik et gewaldigt kæmpe comeback i
Danmark, med hans oversættelser af dansktophit til tysk. Den var
selvfølgelig beregnet til det tyske marked, men Danmark tog imod cd-en med
kys-hånd.
Siden 90-erne har han, udover at synge solo, også indimellem dannet
sangduo med sin kone Astrid. Her har de har deltaget i det internationale
MGP (Melodi Grand Prix der volksmusik) nogle gange i de sidste år. I
Tysdklandf var han en af de aller største slagersangere helt indtil det
sidste. Han og hans kone deltog tit i de store landsdøkkende
slagermsusikshow på tysk tv.
Hans rigtige navn er forøvrigt Gerhard Breker og han nåede at få 35
guld-plader og 5 platin-plader.

Her er artikkel fra SE OG SNUS:
http://www.seoghoer.dk/Nyheder/Musik/freddy%20breck%20doed.aspx

Her kan vi se og høre ham med sit Europa-hit fra nr. 1 fra 1973 "Rote rosen"
i en udgave fra 2004. Videoen er en optagelse fra Mitteldeutcher Rundfunks
slagermusikshow-række "Musik Fyr Sie", som fast tilbagevendende bestyres af
slagersangeren "Uta Bresan".

Rote Rosen - Bianca - Yberal auf der welt (Her er et medley med alle hans
tre støste hit aller tijden), hvis man kan sige det sådan.
http://www.youtube.com/watch?v=Cd7GUu-MrAM

Jeg er ikke helt sikker på om dette klip er fra ungdomsprogrammet ZDF
HITPARADE
www.youtube.com/watch?v=x-TyN3N7IcE

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 18:59

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Rundfunks slagermusikshow-række "Musik Fyr Sie", som fast tilbagevendende
> bestyres af slagersangeren "Uta Bresan".

Ups, her er klippet fra 2004:
http://www.youtube.com/watch?v=J1wuVQvqCyI&feature=related

Men lad os da også lige nupse sangen i en 1973-udgave, nu vi er igang. Her i
en optagelse fra MDRs oldies-program "Damals Wars".
http://www.youtube.com/watch?v=AMkd-uCaKqg

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 19:08

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Angående Freddy Brecks store comback i Danmark, for få år siden:

Det album han fik så stort et comaback og hvor han dannede duo med sin kone
Astrid, hed helt præsis:

ASTRID OG FREDDY BRECK
Schlagerhits - 16 dansktopperler på tysk

Man kan lytte til, og helt sikkert også nikke genkendende til, mange af
sangene. Der er f.eks. en oversættelse af Kandis`s mega-hit "En lille ring
af guld". Den hedder
selvfølgelig "Ein kleine ring auf gold". Richard Røvfulds mega-hit "Kære
lille mormor" blev jo til "Hallo liebe oma". Der er envidere og
oversættelser af hits med "Lis og Per",
"Jodle Birge" og 13 andre. Altså ialt en cd med 16 numre. Meget
lyttevenligt musik, som ikke kan skræmme nogen væk.

Her kan der lyttes til cd-en på "Tele Danmark´s play-side:
http://musik.tdconline.dk/servlets/2452306090224Dispatch/19/jspinclude?file=.%2Findex.jsp&tplDir=web&page=viewalbum&albumid=29791337&wmencpid=92&artistid=5079628

Hilsen Åge

Fra : F. Hansen

Dato : 19-12-08 19:10

Kondolerer

Fra : Steen BJ

Dato : 19-12-08 19:31

Åge Halldorsson <aa.h@post.tele.dk> wrote:

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

DET VAR DA SYND FOR DIG

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 22:16

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Det er nu ved at rygtes over hele landet. Der indløber i øjeblikket flere
artikler i den danske dagspresse om bortgangen. Det ser ud til at
medie-interessen
er på samme høje niveau, som da man dækkede tragedien om hængningen i Thy.

TV2:
http://vip.tv2.dk/musik/article.php/id-19211410.html

EKSTRA BLADET:
http://ekstrabladet.dk/flash/udlandkendte/article1100642.ece

JP:
(I den sørgelige anledning har JP har fundet en 7 år gammel reportage frem,
i forbindelse med hans oversættelse af dansktophits til tysk-cd-en)
http://jp.dk/arkiv/?id=554520&eceExpr=freddy%20breck"%20/>&eceArchive=o

JP: (Skriver at han var enormt populær over hele verden) Ps: Jeg troede nu
kun det var i Europa og i særdeleshed her i Danmark. men ok.
http://jp.dk/arkiv/?id=1547507&eceExpr=freddybreck"/>&eceArchive=o

FLENSBORG AVIS
http://www.flensborg-avis.de/

VEJLE AMTS FOLKEBLAD:
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/73713:Mennesker--Freddy-Breck-er-doed

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 22:34

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Angående et tidligere klip jeg bragte og hvor jeg omtalte at jeg ikke var
helt sikker på om det var fra ZDF-HITPATRADE, da kan jeg
i hvert fald sige at dette klip er fra den legendariske udsendelse. Bemærk
hvordan pigerne styrter op og giver ham blomster, efter sangen.
Sådan noget er meget brugt i Tyskland.
http://www.youtube.com/watch?v=S3vOlzNmkT8

Arhhhh, nu vi er inde på det legendariske og ufatteligt populære tidligere
ungdomsprogram ZDF-HITPARADE, skal vi så ikke lige
se vores egen GITTE i selvsamme udsendelse. Jo, skal vi ikke. Skit pyt. Her
er et klip, med den jeg synes der er hendes bedste sang:
http://www.youtube.com/watch?v=K58-lUojdtQ

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-12-08 22:56

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

hvem er Freddy Bræk?

/Kim

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-12-08 23:15

Kim Frederiksen skrev:

> hvem er Freddy Bræk?

En tysk Schlagersanger, Komponist, Producent og Moderator:

http://de.wikipedia.org/wiki/Freddy_Breck

Her synger han "Rote Rosen":
http://www.youtube.com/watch?v=S3vOlzNmkT8

--
Herluf :·)
p.s.

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-12-08 23:34

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen
> "Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> hvem er Freddy Bræk?

Pauseklovn på ZDF....

- Martin

PS: Mine kondolencer til familien.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 23:46

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i meddelelsen

> hvem er Freddy Bræk?
>
> /Kim

SV:
Ja, jeg mener jo at han kun er Europas mest kendte og meget populære sanger,
men Jyllands Posten omtaler ham som enormt populær
over hele verden. Det lyder lidt voldsom, men det er jo nok rigtigt. Det
undrer mig derfor lidt, at du ikke har hørt om ham.

Du skulle prøve at læse denne artikkel om ham. den er rigtig god og
fortæller lidt om ham. Den er netop blevet genoptrykt i jyllandsposten, i
forbindelse med hans død.
De besøgte ham i han hjem i Bayern. Dengang var det i forbindelse med, at
han fik et kæmpe comeback og havde mange
store hit i Danmark. Det var i 2002.

Sange som "Rigtige freunde" og "En kleine ring auf gold" gik som enorme
landeplager over hele landet. Stort set alle kendte disse sange.
http://kpn.dk/article554520.ece

Hilsen Åge'

PS: Idag har Danmark verdens største fanklub for Freddy Breck. Større end
selv den tyske. Tyskerne har hele tiden satset mest på
kvindebedåreren Hansí Hintgerseer, som smelter unge pigers hjerter. Han
synger i samme stil. han er i hvertt fald verdenskendt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-12-08 23:54

> [...]

> kvindebedåreren Hansí Hintgerseer, som smelter unge pigers hjerter. Han
> synger i samme stil. han er i hvertt fald verdenskendt.

Med al respekt for hans efterladte .. din ophidselse over afdøde
schlager sangere og dansktop personligheder grænser til det morbide ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-08 00:23

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> Med al respekt for hans efterladte .. din ophidselse over afdøde
> schlager sangere og dansktop personligheder grænser til det morbide ...

Ja det er satame sygt.

Fra : Martin [TMM]

Dato : 20-12-08 09:58

Hej
Allan Krautwald wrote:
> Ja det er satame sygt.

Lige så sygt som da alle andre her i gruppen gik i svime ove ham fra
LoveShop?

Lad da Åge sørge over sine idoler/stjerner ligesåve som i andre poster
indlæg om mindst lige så ligegyldige personers død.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-08 12:12

"Martin [TMM]" <tmm@_CUT_trutter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lad da Åge sørge over sine idoler/stjerner ligesåve som i andre poster
> indlæg om mindst lige så ligegyldige personers død.

Grunden til den lange debat dengang var, at Åge lavede en af sine sædvanlige
svinere, når det ikke lige drejer sig om savl-og-bræk "sangere". Havde han
holdt sin kæft, ville der være kommet et par indlæg, hvor folk havde
beklaget dødsfaldet og så ville det være ovre.

Åge derimod finder sig ikke for god til, at spam-poste en masse links til
omtaler af forskellige dødsfald. Det vidner om en sygelig interesse for den
slags dødsfald.
Men Åge skyder sig selv i foden, han overvejer slet ikke, hvorfor omtalte
sangere aldrig er blevet nævnt i pressen i nyere tid, men derimod kun når de
dør. Og da altid i datid, fordi det er mange år siden, at de har lavet
noget, der blot perifert var populært uden for en snæver kreds af tilhængere
af den extrem musik, der hedder schlager.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-12-08 10:08

"Allan Krautwald" <allan_krautwald_kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> holdt sin kæft, ville der være kommet et par indlæg, hvor folk havde
> beklaget dødsfaldet og så ville det være ovre.

Det er muligt, at det for dig, er savl & bræk... Men det er ganske god musik
for andre.

> [...]
> noget, der blot perifert var populært uden for en snæver kreds af
tilhængere
> af den extrem musik, der hedder schlager.

Nej det finder han sig ikke for god til.... Heldigvis da....

Det står dig frit for, om du vil følge dem... Selv OE tillader dig, at
undlade at læse dem, du kan bare lade være med at klikke på krydset, og du
ville aldrig opdage at de var der.
Men af en eller anden uforklarlig årsag, er der ikke så meget som et eneste
indlæg, der undgår din opmærksomhed...
Så du må jo alligevel, have en eller anden form for interesse for sagen...
Så kan man kalde dig noget i retning af en NG Hooligan ? .... Altså O.I.R.
Med emnet, men slagsmålet vil du ikke undvære ) Eller har du alligevel,
så stor en interesse for Schlager musik, så du ikke vil gå glip af de
informationer, der trods alt, kan hentes ved at følge Åge's link's ?

M.V.H....Benny..

Fra : Holst

Dato : 19-12-08 23:56

Kim Frederiksen wrote:

> hvem er Freddy Bræk?

Har du virkelig aldrig hørt om ham? Du må leve i en osteklokke.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-12-08 00:57

Kim Frederiksen skrev:

>hvem er Freddy Bræk?

En af dem der for år tilbage massebombarderede tv2s reklameblokke med
album der ikke kunne sælges af sig selv.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Hauge

Dato : 20-12-08 09:02

Ivan V. Klattrup wrote:
> En af dem der for år tilbage massebombarderede tv2s reklameblokke med
> album der ikke kunne sælges af sig selv.

Lige som alle de andre der gør det samme..

/Hauge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 20-12-08 15:22

Hauge skrev:

>Lige som alle de andre der gør det samme..

Jeps, det er sq dårlige produkter når de ikke kan sælge af sig selv.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-12-08 15:27

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeps, det er sq dårlige produkter når de ikke kan sælge af sig selv.

SV:
Øhhhhhhhhhhh.... undskyld, hvordan skal ting kunne sælge af sig selv, uden
at folk får at vide at tingene eksisterer ?
Det lyder meget meget mystisk.

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-12-08 10:42

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Øhhhhhhhhhhh.... undskyld, hvordan skal ting kunne sælge af sig selv, uden
> at folk får at vide at tingene eksisterer ?

Uha Åge.... Sådan noget må du ikke sige....

Vi husker da genudgivelsen af Überall auf der welt.... Rote rosen... O.s.v.

TV reklamen, tja formodentligt af to grunde...

Grund 1.... Den aldersgruppe, som stadig sled på den gamle vinylskive... Som
nok var nummer 3 eller 4 i rækken, ville blive begejstret for, at få dem på
cd. Og de er ikke lige i den aldersgruppe, der går ind i pladeforretningen,
bare for at gå på opdagelse

Grund 2.... Det skulle være mærkeligt, om ikke de også kunne tiltrække nye
aldersgrupper.... Og disse, var jo måske ikke klar over, hvem Freddy Breck
var, og hvilken musik han stod for.

Så er det råd da også givet videre, til alle de ukendte Hilmer Hassig'er der
stadig løber forholdsvist ukendte rundt.

Pudsigt nok, selv om Hilmer Hassig døde, har jeg stadig ikke stødt på nogle
af Love Shops plader....
Det kunne da faktisk godt ærgre mig lidt, for jeg er helt sikker på, at jeg
på grund af den smule, jeg hørte i radioen, godt kunne have følt mig fristet
til at købe et par stykker eller tre.... Men af en eller anden ukendt grund,
foretrækker deres pladeselskab, eller hvem ved, måske Love Shop selv.... At
de skal være relativt ukendte.

Men OK.... Sådan taget i betragtning, at nu både Vikingerne og Freddy Breck,
faktisk kun har produceret totalt usælgelige produkter.... Så har de
egentligt klaret sig ganske godt..... Ikke sandt ????

M.V.H....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-12-08 10:10

> En af dem der for år tilbage massebombarderede tv2s reklameblokke med
> album der ikke kunne sælges af sig selv.

> [...]

Når man ser hans salgstal, fra før tiden for TV reklamer....

Så tror jeg din påstand er manet i jorden.

M.V.H....Benny..

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 23:51

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-12-08 23:52

"Åge Halldorsson" <aa.h@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Den danske fanklub sender kæmpekrans til hans begravelse.

http://mobil.jp.dk/nyheder/kulturartikel.pml;jsessionid=arrpJbsvjVq_?articleid=1547507

Fra : Per H

Dato : 20-12-08 01:21

On Fri, 19 Dec 2008 18:37:40 +0100, Åge Halldorsson
<aa.h@post.tele.dk> skrev:

>FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Freddy Breck !!

> Han var en af Nord- og Midteuropas, Tysklands, men også en af Danmarks
>aller mest populæræ og kendte sangere.

arrg er det ikke lige at tage munden for fuld.

per

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-12-08 11:04

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> arrg er det ikke lige at tage munden for fuld.

> Mvh
>
> per

SV:
"Munden for fuld"???. Det tror jeg da ikke. Jeg tor da nærmere jeg tog for
lidt i munden.
Hvad kalder du det som Jyllands Posten skriver her? - Avsen fortæller, at
han var enormt populær over HELE VERDEN. Jeg troede da kun at det var i den
nordligste del af Europa.

CITAT START:
og den enorme popularitet, han efterhånden opnåede over hele verden. Så sent
som for to måneder siden var han på turné i Holland.
CITAT SLUT:

Her er linket: http://jp.dk/arkiv/?id=1547507&eceExpr=freddybreck

Hilsen Åge

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-12-08 11:00

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Freddy Breck !!

Danmarks

> arrg er det ikke lige at tage munden for fuld.

> [...]

Hej Per

Skal man endelig sige noget om det, må det være, at det er en underdrivelse.

M.V.H....Benny..

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-12-08 12:14

Åge Halldorsson <aa.h@post.tele.dk> wrote in

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Ja det er jo altid trist når nogen dør. Jeg er vokset op med Freddy men
musikken kommer jeg nu ikke til at savne. Tankerne går til hans kone Astrid
og andre efterladte, for hvem hans korte sygdomsperiode og pludselige død
sikkert har været et chok.

Men Åge, din måde at omtale og poste i en lind strøm når nogen dør, virker
en smule anstødende på mig.

Det virker som om du forsøger at promovere din musik hvergang nogen i
branchen dør. Jeg synes det er usmageligt.

En kort notits, evt med et enkelt link eller 2 er fint nok. Folk der bliver
berørt skal såmænd nok selv søge videre. Men at det ender med utallige
indlæg med endnu flere henvisninger til optrædender og smagløse omtaler fra
den kulørte presse (ja selv Gitte Henning fik lige lidt reklame), finder
jeg frastødende.

Fri os.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-12-08 12:44

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det virker som om du forsøger at promovere din musik hvergang nogen i
> branchen dør.

SV: Det er noget vrøvl Der er kommet to dødsfald lige efter hinanden. Det
er som det hele. Jeg har skrevet om populærmusik i mange år og alsrig
tidligere i forbindelse med et dødsfald.
Det tyder på at du slet ikke følger med her. Så ville du har læst massevis
af kommentarer som intet havde med dødsfald at gøre.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-12-08 21:13

> [...]
> Det tyder på at du slet ikke følger med her. Så ville du har læst
> massevis af kommentarer som intet havde med dødsfald at gøre.

Du misforstår. Jeg har ingen problemer med at du promoverer din musik.
Heller ikke i mange indlæg. Men måden du gør det på når nogen i branchen
dør, finder jeg usmagelig.

Et indlæg om et dødsfald burde i sin helhed relatere til afdøde, evt. ens
eget forhold til afdøde, bekymring for de efterladte og måske en kort
beskrivelse af hvem der er død. Gerne krydret med links.

Men som jeg ser det så benytter du lejligheden til at voldposte links til
din musik, inkl helt andre kunstnere.

I min verden lidt usmageligt, og hvis det ikke er tilfældet, så burde du
måske overveje hvordan du virker på dine omgivelser, og gøre det på en
anden måde?

For når alt kommer til alt, så fornemmer jeg at du kæmper en kamp for at
udbrede/få anerkendt din musik, og så er det nok ikke det smarteste at
vække negative følelser i andre mennesker.

Fra : Michel

Dato : 21-12-08 08:18

> FREDDY BREK DØDE ONSDAG EFTERMIDDAG

Rigtig kedeligt at høre. Jeg havde fornøjelsen at interviewe ham for ca. 6
år siden som studievært (den eneste tysktalende, så derfor blev det mig
på en lokalradio, og han er - eller var - virkelig sympatisk og totalt
ukrukket. Fik også hilst på Astrid ved samme lejlighed.

Mvh
Michel