Støbejernsgryde i julegave, inspiration ti~
Fra : Ditte

Dato : 25-12-08 21:59

Hej

Vi har været så heldige at få en lækker støbejernsgryde i julegave, en:
http://www.iittala.com/web/Iittalaweb.nsf/en/products_cooking_tools_cast_iron_pot_50_l

Jeg har på fornemmelsen, at man kan lave alverdens ting i sådan en, men
kan vi få en lille vejledning i brugen.
Hvad plejer I at putte i, hvor længe simrer det, etc.

Jeg søger inspiration, så vi kommer godt fra start.

Hilsen Ditte

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 25-12-08 22:44

> Jeg har på fornemmelsen, at man kan lave alverdens ting i sådan en, men
> kan vi få en lille vejledning i brugen.
> Hvad plejer I at putte i, hvor længe simrer det, etc.
>
> Jeg søger inspiration, så vi kommer godt fra start.

Tillykke med gryden. Listen bliver vel lidt for lang, hvis du er ude efter
opskrifter.... Men hvad er I til? Grydestegt kylling, "gode ben" (hved ikke
hvad grydestegte nøgleben hedder andre steder i landet?), sammenkogte
retter.... der er utallige muligheder. Men tjek opskrifter.dk eller
dk-kogebogen.dk eller et helt 3. sted. Der er masser. God Appetit med de
gode vinter gryderetter

/Jasper

Fra : Ditte

Dato : 25-12-08 23:01

> [...]
> retter.... der er utallige muligheder. Men tjek opskrifter.dk eller
> dk-kogebogen.dk eller et helt 3. sted. Der er masser. God Appetit med de gode

Hej Jasper

Tanken var at starte med noget oksekød, men hvad vil være det bedste at
prøve først?
Tænker på at gå til slagteren og bede om et stykke kød, men hvilket?
Ville være fedt at få en nem opskrift, som jeg kan starte ud på, så jeg
får føling med gryden.

Hilsen Ditte

Fra : Christian Hansen

Dato : 26-12-08 08:55

Ditte wrote:

> [...]
> Tænker på at gå til slagteren og bede om et stykke kød, men hvilket?
> Ville være fedt at få en nem opskrift, som jeg kan starte ud på, så jeg

Du kan lave, hvad du ellers ville lave i en gryde og så lidt til :)

Hvis du skal starte med oksekød, så lav en gammeldags oksesteg - enten
på en snørret oksesteg eller et stykke oksebov eller lign. - bare det er
en af de mindre møre kødtyper, egnet til grydesteg. Gnid kødet med salt
og peber og brun det herefter i gryden i smør. Når kødet er brunet
tilsætter 1-2 pilsnerøl ( 2 hvis meget sovs ønskes :) ) og en ordentlig
omgang frisk timian.

Så skal det bare stå et par timer og snørre ved svag varme - og du kan
nyde duften, der breder sig.

I mellemtiden kan du skrælle kartofler, gulerødder og ordne porrer.
Porrene skal blot renses og skæres i stykker af ca 10 cm. Gulerødderne
halveres. Efter 2-4 timer tilsætter du kartofler, gulerødder og porrer
og lader det simrer med sammen med stegen, til kartoflerne er kogte.

Regn med en tilberedningstid på 3-5 timer alt efter kødets beskaffenhed.

Når kartoflerne er klar, tager du steg kartofler, porrer og gulerødder
op af gryden. Fonden som er tilbage kan du vælge at si og skil også
gerne fedtet fra - en fedtskiller er genial i den sammenhæng.

Lav så en opbagt sovs på basis af fonden, som du krydrer med rigelige
mængder af sort økologisk peber i samt Herbamara original urtesalt ( den
grønne ) eller en tilsvarende urtesalt. Urtesalten indeholder en lang
række af de bedste urter, herunder porrer, løg, selleri, hvidløg,
merian, rosmarin, timian mfl. og giver sovsen en fantastisk smag.

Kartoflerne bliver ret flotte, da den friske timians sorte blade sætter
sig på dem under kogningen - det sammen gælder jo gulerødderne.

Den gammeldags oksesteg er en kraftfuld smagende ret, som er perfekt i
vinterkulden. Og den er perfekt til gæstemad, da den dufter fantasisk
under tilberedningen og er flot at servere i al sin enkelthed.

af kartofler skal du vælge at bruge kogefaste typer som enten Sava eller
Ditta.

Din gryde er også perfekt til at lave ovnstege i, da den har et
støbejernslåg.

Jeg tror jeg skal have oksesteg i aften... :)

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-12-08 21:51

Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> writes:

> Fonden som er tilbage kan du vælge at si og skil også
> gerne fedtet fra - en fedtskiller er genial i den sammenhæng.
>
> Lav så en opbagt sovs på basis af fonden...

Hvorfor dog vælge at fjerne fedtet fra sovsen og så tilføje fedt i
opbagningen?

Jeg ville bare si mel over, lade det blive absorberet i fedtet, piske
og koge op og smage til.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-12-08 12:16

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Hvorfor dog vælge at fjerne fedtet fra sovsen og så tilføje fedt i
> opbagningen?

Sådan har jeg bare altid gjort, men man kan da helt sikkert anvende
fedtet fra skyen til en opbagning.

> Jeg ville bare si mel over, lade det blive absorberet i fedtet, piske
> og koge op og smage til.

Det ville jeg så aldrig gøre. Der er risiko for at det klumper - især
hvis man er uøvet og smagen bliver slet ikke så god/dyb som med en
regulær opbagning.

Derfor ville jeg anbefale, at man anvender enten fedtet fra skyen eller
smør og så laver sig en opbagning og derefter tilsætter resten af skyen.

Opbagte sovse smager bare af mere end jævnede.

Mvh Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-08 12:27

> Det ville jeg så aldrig gøre. Der er risiko for at det klumper - især
> hvis man er uøvet og smagen bliver slet ikke så god/dyb som med en
> regulær opbagning.

Hvis man bare bruger en si, så er der ikke noget der klumper. Og jeg
synes det smager bedre på den måde. Men det er jo nok det samme som
som julesmåkagerne skal bages med smør eller margarine. :)

Fra : Christian Hansen

Dato : 27-12-08 20:29

> [...]
> synes det smager bedre på den måde. Men det er jo nok det samme som
> som julesmåkagerne skal bages med smør eller margarine. :)

Kan det diskuteres? Man bruger da smør! ;)

Nej . jeg er enig - man kan ikke sige, hvad der er bedst - opbagt eller
jævnet. Det er en smagssag og må derfor afhænge af spiseren :) ( jeg er
egentlig mest til de "ægte" sovse - som bearnaise, men det er altså for
fedt til hverdag )

Jeg laver oftest jævnede sovse til hverdag for at spare på fedtet. Da
plejer jeg at lave en meljævning med mælk og mel, som jeg hælder i.
Fedt, hvis der er noget, er skummet fra forinden.

Jeg har ikke prøvet at si mel direkte i må jeg indrømme, men det skal da
have et forsøg :)

Mvh Christian

--
Christian Hansen
http://www.resource-it.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-08 21:15

Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> writes:

> Kan det diskuteres? Man bruger da smør! ;)

Jeg ELSKER chokoladespecier. Juleaften kom der et fad med småkager på
bordet og til min store fryd var der chokoladespecier. Glad tog jeg en
og tog en bid. Men irgh, den var lavet med smør. Jeg skyndte mig at
tage en lakridskaramel for at få smagen væk. :)

Nej, smør er til rundstykker, intet andet.

Men en støbejernsgryde kan man ikke klare sig uden!

Mvh Trine, med tre forskellige støbejernsgryder og en støbejernspande.

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Ole Christiansen

Dato : 27-12-08 09:20

"Ditte" <noway@glemt.nej> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tænker på at gå til slagteren og bede om et stykke kød, men hvilket?
> Ville være fedt at få en nem opskrift, som jeg kan starte ud på, så jeg

Så tænker jeg på ungarnsk gullash. stegte duer, brunkål og alle
"gryderetter".

Hilsen Ole

Fra : kim rasmussen

Dato : 26-12-08 00:29

Tillykke med gryden .....
og Glædelig Jul.
Jeg ville lave bankekød ,benløse fugle,gulash¨,osso buco,hjerter i
flødesauce,braisseret Kalve-oksehaler eller en god lamme curry.....
mulighederne er utallige.

Her er lidt inskiration : www.lechef.dk
hilsen Kim

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:49540153$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Grethe Hoff

Dato : 27-12-08 16:40

> [...]
> kan vi få en lille vejledning i brugen.
> Hvad plejer I at putte i, hvor længe simrer det, etc.
>
> Jeg søger inspiration, så vi kommer godt fra start.

Gratulerer med støpjernsgryten!
Her er mitt lille bidrag, en norsk slottsstek av hjort eller annet vilt,
surret i bomullsgarn evt. i strømpe. Steken er på ca 1 - 1,3kg
Brun steken i smør, krydre med salt og pepper, hell på søtmelk og fløte + 1
spskj. creme fraiche (i mangel av norsk rømme), noen enerbær og la koke ca 1
1/4 - 1 3/4 time. Sil skyen, press den gjerne litt gjennom sikten, jevn den
med litt mel, ha i 1-2 skiver norsk geitost/mysost (tror Bilka har), knus
2-3 enerbær, litt god buljong, fløte og 1 spskj. creme fraiche. Sausen skal
ha en lett syrlig smak. Server med varme kartofler, rosenkål og
tyttebærsyltetøy.
Dette er alltid en av våre tradisjonelle julemiddager i min familie.

Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 27-12-08 17:55

On Thu, 25 Dec 2008 21:58:58 +0100, Ditte <noway@glemt.nej> wrote:

> [...]
>kan vi få en lille vejledning i brugen.
>Hvad plejer I at putte i, hvor længe simrer det, etc.
>
>Jeg søger inspiration, så vi kommer godt fra start.

Tillykke med støbejernsgryden. Her er et par eksempler på opskrifter,
hvor jeg har brugt min støbejernsgryde, som det fremgår af billederne.
Støbejern har en fænomenal evne til at holde på varmen -- og det er
godt i simreretter, som er den traditionelle anvendelse, men så
sandelig også til intervalpochering. Det er efter min opfattelse meget
nemmere at temperaturregulere (særligt over gas).

Nå, til opskrifterne:

Braiseret lammeculotte provencale med grønne linser fra Puy og
braiseringslage - -
http://www.bergholt.net/lammeculotte_provence_linser_puy.html

Pocheret andebryst med grønne Puy-linser --
http://www.bergholt.net/andebryst_med_linser_fra_puy.html

Kalvefilet provencale --
http://www.bergholt.net/kalvefilet_provencale_med_gratineret_kartoffelmos.html

Osso buco/okseskank med selleriburger, kantareller & choucroute --
http://www.bergholt.net/osso_boco_selleriburger_med_kantareller_og_mos_choucroute.html

Kalvecuvette med rygeostcreme og bouillonkartofler --
http://www.bergholt.net/kalvecuvette_kartoflerboullion_rygeostcreme.html

Go' fornøjelse & spørg endelig, hvis der er noget, du er i tvivl om!

---
De bedste hilsener
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- På vej: Domaine