Juleråd
Fra : Ralph

Dato : 25-12-08 16:44

Med Julemiddagen i frisk erindring kan vi måske nu lave en tråd så vi undgår
at lave de samme fejl, eller kan søge råd hos de næste mange jule.

Gode råd:
Flæskesvær:
Jeg købte to ens kamstege, snittede omhyggeligt sværen ned til fileten,
kogte sværen, salt på, op på risten - vaterpas og staniolkugler så alt er
vandret, ned til 200 grader, lukke damp ud ca. 2 sek. hvert kvarter, den ene
var perfekt efter et par timer, den anden var perfekt på 1/3 af sværen,
resten var flad og blød, kom så i tanker om et godt råd jeg fik for 4-5 år
siden - har ikke haft brug for det før nu: sprut på sværen, 4-5 cl. rom
skrue op til 250 grader, 10 min. efter var hele sværen perfekt

Undgå:
At lave FOR mange ting på een gang, Langtidsstegt and, kamsteg, leverpostej
og italienske mandelsmåkager i samme ovn KAN godt give lidt sved på panden
især hvis man først går igang kl. 1200

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-12-08 17:33

In news:4953aa56$0$90272$14726298@news.sunsite.dk,
Ralph <rwr@post6.tele.dk> typed:

> [...]
> leverpostej og italienske mandelsmåkager i samme ovn KAN godt give
> lidt sved på panden især hvis man først går igang kl. 1200

Jeg havde bare check på det hele, og jeg gjorde som jeg altid har gjort
hvert år. Allerførst om morgenen starte med at piske flødeskummet til Ris á
lá manden, blande det i risengrøden og stille det koldt + huske at putte
mandlen i.

Starte med anden kl. 9 (berberiand på 3200 gram) Stegt ved 175 grader i
godt 3 timer. tog den ud, og kom den i en bradepande med låg.

Dernæst et stegetermometer i stegen (nakkekam + godt med salt mellem sværene
og laurbærblade stukket imellem), i ovnen ved 175 grader kl. 12.30 så den
var færdig ca. kl. 16. Derefter på 250 grader i ½ time til sværene er
sprøde. Ud af ovnen og i en anden bradepande med låg og hvile i ½ times tid.

Tage fyldet ud af anden, partere den, og lægge den på en rist på en stor
bradepande efter at have penslet stykkerne med andefedt. I ovnen ved 200
grader medens sovsen og brunekartoflerne bliver lavet.

Det lykkes hver gang, og det smagte herligt. Leverpostej og italienske
mandelsmåkager var godt nok ikke på menuen her. Småkagerne kan evt. laves i
forvejen, og leverpostejen kan jo fryses rå og tilberedes i ovnen tidligt om
morgenen inden julefrokosten.

Vi kunne sætte os til bords kl. ca. 17, og havde derefter en dejlig lang
juleaften uden unødvendig stress.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ralph

Dato : 25-12-08 17:55

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i forvejen, og leverpostejen kan jo fryses rå og tilberedes i ovnen
> tidligt om morgenen inden julefrokosten.

Leverpostejen ER frosset ned til julefrokost d. 27., men vi skulle jo også
have frokost, så en enkelt blev bagt sammen med alt det andet, og NEJ
mandelkagerne kan IKKE bages i forvejen, de er væk på få timer.

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-12-08 18:41

In news:4953bae3$0$90263$14726298@news.sunsite.dk,
Ralph <rwr@post6.tele.dk> typed:
> og NEJ mandelkagerne kan IKKE bages i forvejen, de er væk på få timer.

Ja, det vil jeg tro, men det er så et spørgsmål om karakterstyrke.

Fra : Max

Dato : 25-12-08 19:13

Hej Tove

> Ja, det vil jeg tro, men det er så et spørgsmål om karakterstyrke.

Det er nok nærmere manglen på samme :)

--
Mvh Max

Fra : Margrete Johansen

Dato : 29-12-08 13:29

NEJ
> mandelkagerne kan IKKE bages i forvejen, de er væk på få timer.

Giver du så lige en opskrift på dine mandelsmåkager? Er det cantucci - som
jeg igen i år har bagt uden den store succes. De er stenhårde, men smager
godt dyppet i kaffen.
Margrete

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 25-12-08 10:21

On 25 Dec., 16:44, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Gode råd:
> Flæskesvær:

Som folk dog altid har problemer med flæskesværene! Jeg har altid
lavet mine flæskestege på samme måde, og har aldrig (siger og skriver
aldrig) haft en eneste svær, der ikke var sprød. Nu er jeg personligt
ikke meget til de flæskesvær, der er boblet op fra ovngrillens
påvirkning. Jeg foretrækker dem naturligt sprøde, hvilket mange
sikkert vil være uenig med mig i. Men ud over en fornuftig ridsning,
saltning med fingeren frem og tilbage i hver en rille, laurbærblade
fra haven og masser af hele nelliker, så steger jeg den altid i fad
med vand ved 150 grader, til den er færdig. Skruer ikke op på noget
tidspunkt, heller ikke til sidst. Det tager vel typisk 3 timers tid
(tager ikke tid. Når sværen er klar, er stegen færdig.

Enkelte gange er jeg kommet ud til venner og bekendte, med kogte
svære, hvor det er det rene blæver, selvom stegen er færdig. Så kan
jeg somme tider redde middagen med en ovngrill og et vågent øje. Men
har heldigvis aldrig brug for det herhjemme.

Og så skal en flæskesteg steges på benet. Kan slet ikke forstå folk,
der køber stege uden ben på.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-12-08 22:29

Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com> wrote in news:c868ca89-16a5-
4d11-bad6-529518a0aeac@z28g2000prd.googlegroups.com:

> Nu er jeg personligt
> ikke meget til de flæskesvær, der er boblet op fra ovngrillens
> påvirkning.

Subscribe!

Fra : Ralph

Dato : 26-12-08 00:35

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Som folk dog altid har problemer med flæskesværene! Jeg har altid
>lavet mine flæskestege på samme måde, og har aldrig (siger og skriver
>aldrig) haft en eneste svær, der ikke var sprød. Nu er jeg personligt

Altid? Som jeg skriver har jeg ikke haft problemet de sidste 4-5 år - men
netop i år undrede jeg mig da det var samme udskæring der blev behandlet
fuldstændig ens, men med 2 forskellige resultater.

--
Ralph

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 26-12-08 09:57

On 26 Dec., 00:35, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Altid?

Det var bestemt ikke møntet på dig. Men der er ofte forespørgsler her
i gruppen om, hvordan man får sværen sprød. Jeg synes så, at det der
med at koge sværen er besværligt, når det alligevel tilsyneladende
ofte ikke lykkes for mange (din erfaring er så noget bedre). Så
hellere lade være og altid få en sprød svær.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-12-08 22:26

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> Med Julemiddagen i frisk erindring kan vi måske nu lave en tråd så vi
> undgår at lave de samme fejl, eller kan søge råd hos de næste mange
> jule.

1) Ikke placere onkel Georg ved siden af hunkønsvæsner under 40 år.

2) Drop kirsebærsaucen til alamangen. De fleste spiser alligevel
appelsinsaucen.

3) Det var en god idé at starte middagen kl. 16.

4) Mere frisk frugt og mindre chokolade til hyggen.

Fra : Edward Jensen

Dato : 26-12-08 03:35

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message
> 4) Mere frisk frugt og mindre chokolade til hyggen.

Frisk frugt? I modsætning til rådden frugt til hyggen?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-12-08 12:09

Edward Jensen skrev:

> Frisk frugt? I modsætning til rådden frugt til hyggen?

Andre muligheder: Tørrede abrikoser, dadler, figner, ...

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 26-12-08 21:17

"Edward Jensen" <edward@jensen.invalid> wrote in news:gj1fs3$mg1$1
@news.net.uni-c.dk:

> Frisk frugt? I modsætning til rådden frugt til hyggen?

I modsætning til tørret eller kandiseret frugt, som er ret udbredt til
julehyggen. Her i familien var der ret god afsætning på let og syrlig frugt
efter den tunge og fede julemiddag.

Det er vist kun dig der kunne komme i tanke om rådden frugt som alternativ,
men hver sin lyst.