Tomatsuppe med whisky. Hvad mangler jeg?
Fra : Louise Hoffman

Dato : 22-12-08 08:24

Kære læsere,

For et par dage siden fik en virkelig lækker tomatsuppe, som jeg godt
kunne tænke mig, at kunne lave selv.

Jeg ved den indeholdt:

* tomater
* whiskey
* fløde
* hvidløg
* laurbær blade

Er der nogen som har nogen forslag til, hvad de øvrige ingredienser
kan være?

KH,
Louise

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 22-12-08 16:31

Louise Hoffman wrote:
> [...]
> * hvidløg
> * laurbær blade
>
> Er der nogen som har nogen forslag til, hvad de øvrige ingredienser

Tjah - udover ovenstående (skal siges jeg aldrig har lavet det med
whiskey) vil jeg nok tilføje: timian, oregano, løg, (vand afhængig af
mængden af fløden), tomatpuré og lidt sukker. Derudover en smule salt og
peber.

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Louise Hoffman

Dato : 22-12-08 13:54

On Dec 22, 4:31 pm, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:
> [...]
> whiskey) vil jeg nok tilføje: timian, oregano, løg, (vand afhængig af
> mængden af fløden), tomatpuré og lidt sukker. Derudover en smule salt og

Hvis nu udgangspunktet til at starte med er en dåse tomater, hvad
ville du så sige mængdeforholde er på de forskellige indgredienser? =)

Med løg så gætter jeg på, at jeg tager X antal rå løgringe og putter
i, og blender det hele efter det har været oppe at koge?

Knus,
Louise

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-12-08 23:35

Louise Hoffman <louise.hoffman@gmail.com> wrote in news:2e7b27d8-ea7f-4570-
a185-488c2098619f@w1g2000prm.googlegroups.com:

> Er der nogen som har nogen forslag til, hvad de øvrige ingredienser
> kan være?

Jeg faldt over denne på nettet:

1,5 kg friske flåede tomater i halve
2 hakkede løg
6 fed presset hvidløg
1 finthakket rød peber
1 ds. flåede tomater
1 håndfuld frisk hakket basilikum
1 tsk frisk timian
3/4 liter hønsefond
2,5 dl fløde
1,5 dl whisky
smør, olivenolie, salt og peber.

Krydder de friske tomater med salt og peber, vend dem med olivenolie og sæt
dem i ovnen ved 225 grader i 45 min fordelt i en bradepande i 1 lag.

Steg løg, hvidløg og peberfrugt i halv olivenolie halv smør indtil løgene
er klare. Tilsæt dåsetomater, basilikum , timian, hønsefond og de bagte
tomater. Lad det simre uden låg i 45 min.

Tilsæt whisky og fløde og lad det simre yderligere 10 min, mens de halve
tomater knuses med en grydeske. Smag til med salt og peber.

I forhold til dit oplæg mangler der laurbærblade, men de ville sikkert
klæde opskriften Jeg har svært ved at se hvorfor der skal dåsetomater
i.

Desværre er årstiden ikke rigtig til smagfulde friske tomater, som selvsagt
er meget afgørende for resultatet af en tomatsuppe. Dåsetomat kan bruges,
især hvis de friskes lidt op med en spiseskefuld finthakkede soltørrede
tomater.

Fra : Emil

Dato : 23-12-08 00:39

"Kent Oldhøj" wrote:

>Jeg har svært ved at se hvorfor der skal dåsetomater i.

Et gæt: Fordi de er lavet af solmodne, smagsfulde tomater. De kan jo
kompensere for det bras vi må kæmpe med i vinterhalvåret.

Jeg undrede mig nu mere over opskriftens:

>1,5 kg friske flåede tomater i halve

Hvorfor skal de flåes fra start?
Det er jo supernemt at pille skindet fra, når de er kogte.
Ved kogning danner skindet netop de gode smagsstoffer, som kendetegner
en god tomatsuppe. Smagsstofferne minder om det 3. krydderi.

OK! Der er meget jeg ikke forstår, og her træder min selvbestemmelse i
kraft.

Ellers er jeg enig i dine øvrige bemærkninger til opskriften.

m.v.h. Emil

Fra : Louise Hoffman

Dato : 28-12-08 00:56

On Dec 22, 11:35 pm, "Kent Oldhøj" <old...@gmail.com> wrote:
[klip]

Prøvede din opskrift i går, og det gik rigtig godt =)

Jeg var lidt overrasket over, at jeg ikke skulle si det hele til
sidst, men det smagte godt! Så nu er fryseren fyldt med lækker tomat
suppe =)

Tusind tak for opskriften!

Knus,
Louise

Fra : Ralph Køster

Dato : 28-12-08 14:18

TIMIAN.....

Ja og så putter vi fiskeboller og cocktailpølser i og så selvfølgelig
macaroni ved siden af

Ralph.

Fra : Louise Hoffman

Dato : 28-12-08 01:00

On Dec 23, 12:38 am, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:
> [...]
> Ved kogning danner skindet netop de gode smagsstoffer, som kendetegner
> en god tomatsuppe. Smagsstofferne minder om det 3. krydderi.

Jeg lod skindet blive på, og tog det så af senere, og det gik godt =)

Tak for tippet =)

Knus,
Louise