amaretto ?
Fra : oleandersen@bbsyd.dk

Dato : 21-12-08 17:33

Jeg så et glas amaretto kirsebær i føtex til vistnok 78,-
Er der nogen der kan anbefale dem - evt. til ris a la mande...

Fra : Marianne

Dato : 21-12-08 21:12

<oleandersen@bbsyd.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så et glas amaretto kirsebær i føtex til vistnok 78,-
> Er der nogen der kan anbefale dem - evt. til ris a la mande...

Ja, absolut. Amaretto-kirsebærrene er meget søde og har en helt speciel,
krydret smag. Hvis det er de rigtige kirsebær - i hvid keramikkrukke med
blåt mønster - er 78 kr en OK pris. Afhængig af størrelsen naturligvis

mvh
Marianne

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 21-12-08 14:52

On 21 Dec., 21:11, "Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> Ja, absolut. Amaretto-kirsebærrene er meget søde og har en helt speciel,
> krydret smag.

Hvor kommer al den amaretto fra? De hedder *amarena* i ental og
amarene i flertal. Amaretto er en mandellikør - eller en dejlig
småkage.

> Hvis det er de rigtige kirsebær - i hvid keramikkrukke med
> blåt mønster - er 78 kr en OK pris. Afhængig af størrelsen naturligvis

Ja, i Danmark! I Rom koster Fabris kirsebær maksimalt det halve. Ofte
fås de i januar til latterlige priser. Så er det bare om at få købt,
de kan sagtens ligger.

Som du skriver, smager amarene helt anderledes end traditionelle
sødkirsebær. Jeg kender en del mennesker, der ville forsværge sig at
få dem til risalamanden, selv foretrækker jeg da også familiens
kirsebær på julebordet. Men i mange andre sammenhænge er amarene
suveræne, f.eks. på en god buddingedessert til is oma.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Marianne

Dato : 22-12-08 00:56

>Hvor kommer al den amaretto fra? De hedder *amarena* i ental og
amarene i flertal. Amaretto er en mandellikør - eller en dejlig
småkage.

Hmm .. det var i hvert fald noget med 'amar'

Men du har helt ret.

mvh
Marianne

Fra : oleandersen@bbsyd.dk

Dato : 22-12-08 13:18

Nå ja, Amarena - jeg har også fundet dem hos min ostehandlerer,- endnu
dyrere.
Hvis der står Fabris på er det så det samme produkt, eller kan der være
kvalitetsforskelle ?

Fra : oleandersen@bbsyd.dk

Dato : 22-12-08 14:23

Det viser sig ved nærmere eftersyn at det slet ikke er Fabris føtex har, men
istedet Ronchi - til gengæld er den nok dobbelt så stor som den lille
Fabris.....

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-12-08 07:10

On 22 Dec., 13:18, <oleander...@bbsyd.dk> wrote:

> Hvis der står Fabris på er det så det samme produkt, eller kan der være
> kvalitetsforskelle ?

Fabri er "den rigtige" og er det mærke, enhver romer sværger til. Der
findes efterligninger (bl.a. en med røde tegninger, som ligner Fabris
blå), som er billigere, og som jeg aldrig har smagt, men lur mig, om
ikke de er ringere, som det oftest er med delikatesser. Endelig er der
naturligvis mindre produktioner af mere lokalt fremstillede kirsebær,
som kan være rigtig gode, men det når næppe frem til os i Danmark, der
først lige er ved at lære at spise amarena-kirsebær.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : oleandersen@bbsyd.dk

Dato : 22-12-08 15:13

Ronchi har et hvidt keramikglas med røde aftegninger - så det er måske den.
Tak for oplysningen,- jeg må ud og købe den lille Fabris.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 21-12-08 21:15

<oleandersen@bbsyd.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så et glas amaretto kirsebær i føtex til vistnok 78,-
> Er der nogen der kan anbefale dem - evt. til ris a la mande...

Jeg bruger altid dem til alamanden.....

Anders

Fra : Kirsten Marker

Dato : 28-12-08 14:38

Den originale Italienske Amerana Fabri kirsebær, har jeg set solgt i Irma,
Egå til halv pris, d.v.s. 2 stk. koster nu 49,95.....og da kirsebærerne også
bruges til desserter, is og lignende så er de værd at hamstre.

mvh/kirsten