masala
Fra : jos

Dato : 20-12-08 16:14

fik lige en æske med lidt forskelligt i glas. Heraf et glas Masala.
Tilsyneladende indisk, brunligt i farven, som mørk karry, og lidt grumset,
som fintmalet kaffe, i strukturen.

Et strøg på en ostemad smager rimeligt, kraftig krydret med chilli
eftersmag, men jeg tror mere det er beregnet til madlavning.

Hvad bruger man stadset til? -

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-12-08 16:28

jos skrev:

> Hvad bruger man [masala] til?

Fx chicken tikka masala:

· http://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_tikka_masala

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-12-08 16:28

"jos" <jos@her.dk> wrote in

> Hvad bruger man stadset til? -

Indisk blandingskrydderi, lidt som karry. Hver egn sin masala.

Søg på garam masala, og et hav af opskrifter vil dukke op. Rogan josh vil
sikkert være en af dem. En traditionel indisk ret, hvor man steger (lamme)
kød hårdt i ghee (klaret smør) og krydderier i kort tid og lader det simre
mørt i en sauce.

Du kan fint prøve at erstatte karry med garam masala i dine egne
opskrifter.

Fra : jos

Dato : 20-12-08 18:01

Tak til jer begge.
Hældte lige en skefuld i en gang gullash lavet på hestekød!

smager fortræffeligt.

finn

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 23-12-08 15:36

Hej

I mine indiske kogebøger står der ofte at gram masala skal tilsættes
tilsidst i retten. Ved ikke om det ellers "damper" af?

glædelig jul
Charlotte