Birkes
Fra : Peter

Dato : 19-12-08 17:59

Efter at Kohberg er stoppet med deres birkes og grovbirkes, er vort
morgenbord blevet noget fattigere og kedeligere.

Jeg har forgæves støvet Internet efter for gode opskrifter, og prøvet et par
stykker, men altid endt med noget rundstykke lignende noget.

Det vi her over i Jylland kalder en Birkes, er noget butterdejs lignende
aflang bolle med birkes på toppen.

Er der en eller anden der har en god opskrift, så vi igen kan få noget
ordentlig morgenbrød.

Peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-12-08 18:09

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> aflang bolle med birkes på toppen.
>
> Er der en eller anden der har en god opskrift, så vi igen kan få noget

http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?t=4123

Læs hele indlægget inden du opgiver.

Steen.

Fra : Peter

Dato : 20-12-08 00:50

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.weberguru.dk/forum/viewtopic.php?t=4123
>
> Læs hele indlægget inden du opgiver.
>
> Steen.
Den opskrift derinde har jeg prøvet, men har måske gjort et eller andet
forkert, for de minder mere om en aflang rundstykke (franskbrødsagtige) end
en birkes.
Vil dog lige prøve en gang til.
Ellers kan man vel bruge færdiglavet vandbakkelse dej.

Peter

Fra : jos

Dato : 20-12-08 10:35

> Ellers kan man vel bruge færdiglavet vandbakkelse dej.
>
> Peter
lyder ikke godt!
det skal da være en dejg som er lagt sammen mange gange med smør imellem, og
som hæver passende under bagningen?

vandbakkelser er da "noget tynd stads" ifh. til jydske birkes!

finn

Fra : Peter

Dato : 21-12-08 11:52

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> vandbakkelser er da "noget tynd stads" ifh. til jydske birkes!
>
> finn
Det var en tyrkfejl - mente selvfølgelig butterdej.

Lavede i øvrigt en portion birkes af færdigkøbt butterdej her til morgen.
Bortset fra, at jeg havde fået dem skåret ud i for små stykker, blev de
ganske udmærkede, omend lige fede nok.

Peter

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-12-08 10:58

> [...]
> end en birkes.
> Vil dog lige prøve en gang til.
> Ellers kan man vel bruge færdiglavet vandbakkelse dej.

Vandbakkelser har ingen lighed med birkes eller wienerbrød. Hvis du følger
opskriften slavisk med indrulning af fedtstof og det hele så bliver det
birkes, men hvis det er københavnere du i virkeligheden er ude efter skal du
igang med noget med remonce, det kan også findes på samme site.

Steen.

Fra : Ole Pedersen

Dato : 20-12-08 12:07

> [...]
> birkes, men hvis det er københavnere du i virkeligheden er ude efter skal
> du igang med noget med remonce, det kan også findes på samme site.

Det er nok en mindre fejl, der er vel tænkt på færdig buttedej

Ole

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 20-12-08 12:20

Ole Pedersen skrev:

> Det er nok en mindre fejl, der er vel tænkt på færdig buttedej

Begrebsforvirringen er stor. Jeg mener at vi har vendt det
et par gange i dk.kultur.sprog. Hos de københavnske
bagere kan man finde cirka 4 forskellige slags birkes:

- birkes
- håndværkere
- tebirkes
- smørbirkes

De to første er som rundstykker (med valmuefrø ovenpå).
De to sidste er butterdejsagtige (med valmuefrø ovenpå).

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 20-12-08 12:49

Hej Herluf

> et par gange i dk.kultur.sprog. Hos de københavnske
> bagere kan man finde cirka 4 forskellige slags birkes:

I jylland har vi så københavnerbirkes der er lavet
nærsest som winerbrød med lidt remons i.

--
Mvh Max

Fra : Max

Dato : 20-12-08 12:15

Hej Peter

> Ellers kan man vel bruge færdiglavet vandbakkelse dej.

Det er nok butterdej du tænker på. Men forøvrigt laver
man birkes som man laver winerbrød, altså rulller
dej og margarine sammen i mange, mange lag, en
teknik jeg aldrig har mødt nogen der kunne mestre
i et hjemmekøkken.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-12-08 12:27

Max wrote:
> [...]
> man birkes som man laver winerbrød, altså rulller
> dej og margarine sammen i mange, mange lag, en
> teknik jeg aldrig har mødt nogen der kunne mestre

Rigtige birkes laves med gærdej, men teknikken med indrulning af smør er
den samme. Jeg har en opskrift, vistnok fra Gyldendals stor kogebog, som
jeg vil grave frem.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Max

Dato : 20-12-08 12:50

Hej Erik

> Rigtige birkes laves med gærdej, men teknikken med indrulning af smør
> er den samme. Jeg har en opskrift, vistnok fra Gyldendals stor

Jeps, og det er netop teknikken jeg hentyder til, den har jeg
kun mødt bagere der kunne mestre.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 20-12-08 13:03

> Hej Erik

> Jeps, og det er netop teknikken jeg hentyder til, den har jeg
> kun mødt bagere der kunne mestre.

Så kig på min link, der er en del amatører der lavede fine birkes i den
konkurrence og det var vel og mærke første gang de lavede det. Jeg har også
selv prøvet med wienerbrød men må indrømme at det ikke blev helt som
bagerens men det smagte bedre.

Steen.

Fra : Max

Dato : 20-12-08 13:57

Hej Steen

> Jeg har også selv prøvet med wienerbrød men må indrømme at det ikke
> blev helt som bagerens men det smagte bedre.

Nu er det jo netop konsistensen der var tale om, smagen
er en helt anden sga :)

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-12-08 13:08

Max wrote:
> Hej Erik

> Jeps, og det er netop teknikken jeg hentyder til, den har jeg
> kun mødt bagere der kunne mestre.

Det er nu ikke så svært.

Kunsten ligger i at smørret og dejen har den rette temperatur og at
dejen indeholder den rigtige mængde mel, ellers bliver det enten for
hårdt eller for klistret. Jeg har i reglen erstattet smørret med en
passende margarine som ikke i samme grad som smør ændrer hårdhed med
temperaturen. Den bedste var den gamle Becel bagemargarine som desværre
ikke laves mere, den havde også en rimelig smag.

I dag er det blevet lidt sværere at finde en god margarine til formålet.
Min kone har overtaget bagningen af birkes da min venstre arm ikke
rigtigt vil lystre. Jeg vil se efter hvilken margarine hun bruger.

Fra : Max

Dato : 20-12-08 14:04

Hej Erik

> Det er nu ikke så svært.

Ikke når man kan det, men vejen dertil er nok lang.

> Kunsten ligger i at smørret og dejen har den rette temperatur og at
> dejen indeholder den rigtige mængde mel, ellers bliver det enten for
> hårdt eller for klistret. Jeg har i reglen erstattet smørret med en

Det er jo ikke for sjov skyld at man har mindst 3 slags margarine
hos bageren, almindelig, røre- og rullemargarine, og alt med
bagning jo meget med temperatur og følelser at gøre.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-12-08 14:10

Max wrote:
> Hej Erik

> Ikke når man kan det, men vejen dertil er nok lang.

Learning by doing - og lad nu være at afskrække andre fra at forsøge.
Det kan sagtens læres.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-12-08 13:30

Peter wrote:

> [...]
> lignende aflang bolle med birkes på toppen.
>
> Er der en eller anden der har en god opskrift, så vi igen kan få noget

Fra Gyldendals store kogebog (en ældre, efterhånden meget slidt udgave):

Tebirkes 28-30 stk.
50 g gær
3 dl lunken mælk
1 æg
1-2 tsk sukker
1 tsk salt
ca. 600 g mel
125 g smør til indrulning
PYNT æg, birkes
BAGETID 12-15 min. ved 200-225°
Rør gæren ud i mælken. Tilsæt æg, sukker, salt og godt halvdelen af
melet. Færdigælt dejen på bordet med resten af melet. Lad dejen hæve
30-40 min. (ikke for varmt).
Udrul dejen til en aflang, firkantet plade på ca. 1 cm tykkelse.
Læg smørret i tynde skiver på halvdelen af dejen. Fold den anden halvdel
over og rul dejen ud igen. Gentag foldning og udrulning et par gange
til. Rul til sidst dejen ud til en lang plade i ca. 20 cm bredde. Fold
dejen på den lange led i 3 lag og skær ca. 4 cm brede stykker ud. Sæt
dem til efterhævning ca. 20 min. Pensl med sammenpisket æg og drys med
birkes før bagningen.

I stedet for pensling med æg har jeg ofte brugt tykmælk el. lign. som
også får birkes til at hænge ved.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-12-08 13:37

Erik Olsen wrote:

> [...]
> sammenpisket æg og drys med birkes før bagningen.
>
> I stedet for pensling med æg har jeg ofte brugt tykmælk el. lign. som

Vedr. smør/margarine: Man behøver ikke bruge helt så meget fedtstof som
der står i opskriften, 100 g er nok. Min kone bruger i dag AMA økologisk
margarine.

Se også mit svar til Max.