Ovnbagte klejner
Fra : Jette Jørgensen

Dato : 16-12-08 22:16

Kender nogen her en opskrift på store klejner, der IKKE oliesteges, men
i stedet bages i ovnen. Klejnerne er omkring 20 cm lange og med glasur.

Mener at der blev serveret sådan nogen i Kvorning, Midtjylland for en
del år siden. Familien der lavede dem er desværre ikke mere, så det er
ikke sådan lige at få deres opskrift....

Jeg har prøvet at google en opskrift, men kan kun finde klejner der
steges i olie.

mvh Jette.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 16-12-08 22:46

Jette Jørgensen skrev:
> [...]
> ikke sådan lige at få deres opskrift....
>
> Jeg har prøvet at google en opskrift, men kan kun finde klejner der

Søg evt. på Norske klejner - det lyder lidt som dem

Fra : Jette Jørgensen

Dato : 17-12-08 00:19

> Søg evt. på Norske klejner - det lyder lidt som dem

Det ser også ud til at de Norske Klejner har været i olie. Dem jeg søger
skulle være bagt i ovnen.

mvh Jette.

Fra : Max

Dato : 17-12-08 21:06

Hej Jette

> Det ser også ud til at de Norske Klejner har været i olie. Dem jeg
> søger skulle være bagt i ovnen.

Nogle kender åbenbart det mad at bage dem i ovnen

http://www.denstorebagedag.dk/Bageopskrifter/Sm%C3%A5tgodt/Klejner/

--
Mvh Max

Fra : F. Hansen

Dato : 17-12-08 06:45

Fra : Grethe Hoff

Dato : 17-12-08 20:33

"Jette Jørgensen" <twinie@FJERNjetvadat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan lige at få deres opskrift....
>
> Jeg har prøvet at google en opskrift, men kan kun finde klejner der steges

Så vidt jeg kan forstå, er dette Fattigmann som det heter på norsk.
Jeg tok en titt i mine kokebøker og også en rask google, men alle
lages kun med smult/olje.

mvh
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-08 20:58

In news:494953fc$0$56771$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Grethe Hoff <grethe---@ceroy.dk> typed:
> [...]
>>

> Så vidt jeg kan forstå, er dette Fattigmann som det heter på norsk.
> Jeg tok en titt i mine kokebøker og også en rask google, men alle

Jeg har heller aldrig hørt om klejner bagt i ovnen. Klejner skal da koges i
fedtstof, og hvis de ikke er det, så synes jeg ikke at man kan kalde dem
klejner.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Max

Dato : 17-12-08 21:09

Hej Tove

> Jeg har heller aldrig hørt om klejner bagt i ovnen. Klejner skal da
> koges i fedtstof, og hvis de ikke er det, så synes jeg ikke at man
> kan kalde dem klejner.

Klejner er vel småkager fra en tid hvor ovnene ikke duede til den
små pilleri, så man kunne godt forestille sig at nogen havde
opfundet en ovnbagt klejne da den moderne bageovn kom frem,

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-12-08 22:30

In news:49495c64$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> [...]
> små pilleri, så man kunne godt forestille sig at nogen havde
> opfundet en ovnbagt klejne da den moderne bageovn kom frem,

Hej Max

Det er sikkert rigtigt, men jeg kan altså ikke forestille mig at de smager
som klejner skal smage. Det er sikkert noget i retning af småkager de smager
af, og klejner er helt i særklasse hvad smagen angår, og jo desværre også
sprængfyldte med kolesterol.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-12-08 23:52

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> klejner er helt i særklasse hvad smagen
> angår, og jo desværre også sprængfyldte med kolesterol.

Skal jeg dø af en julesmåkage, lad det da være en af min mors hjemmekogte
klejner

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-12-08 12:55

In news:Xns9B77F2A3C8687kentoldhoj@oldhoj.dk,
Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> typed:
> "Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> Skal jeg dø af en julesmåkage, lad det da være en af min mors
> hjemmekogte klejner

LOL Lad os da ikke håbe at det går så galt, men sådan en gang hjemmekogte
klejner er godt nok mums.