Ris a la mande-råd :-)
Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 15-12-08 19:59

Sørg for at de hakkede mandler er hakket grundigt.

Jeg har for nyligt været til en julefrokost hvor vi var nødt til at
rafle om mandelgaven. Angiveligt fordi den hele mandel der skulle have
udløst gaven ikke blev bemærket af "den heldige".

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Max

Dato : 15-12-08 19:59

Hej Martin

> Sørg for at de hakkede mandler er hakket grundigt.

Og ødelægge morskaben, niks.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-12-08 21:24

Martin Mose Larsen wrote:
> [...]
> rafle om mandelgaven. Angiveligt fordi den hele mandel der skulle have
> udløst gaven ikke blev bemærket af "den heldige".

For det første er det en del af morskaben som Max også bemærker, at
nogle mandler er næsten hele, dvs. det kræver en nærmere undersøgelse
for at fastslå hvorvidt det er en hel eller hakket mandel.

For det andet er det altid en risiko ved julefrokoster at visse
deltagere ikke bemærker hvad der sker omkring dem.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Olsen

Dato : 16-12-08 13:17

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> wrote in news:4946bcd9$0$90273
$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> For det andet er det altid en risiko ved julefrokoster at visse
> deltagere ikke bemærker hvad der sker omkring dem.

Kender nogen der kommer en hel håndfuld mandler i, så er det
det den der til sidst har flest der har vundet.

--
They were giving me 10,000 watts a day, you know, and I'm hot to trot.
The next woman who takes me on will light up like a pinball machine

Jack Nicholson - One flew over the coocoo's nest
** Posted from http://www.teranews.com **

Fra : Ralph

Dato : 16-12-08 17:30

"Olsen" <nospam@nowhere.com> skrev i en meddelelse
> Kender nogen der kommer en hel håndfuld mandler i, så er det
> det den der til sidst har flest der har vundet.

Det gjorde min salig svigermor også, men det var for at alle børnebørnene
kunne få sig en mandelgave - det ER afskaffet igen.

--
Ralph

Fra : Blab

Dato : 17-12-08 12:20

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in

> "Olsen" <nospam@nowhere.com> skrev i en meddelelse
>
> Det gjorde min salig svigermor også, men det var for at alle
> børnebørnene kunne få sig en mandelgave - det ER afskaffet igen.

Kender jeg også godt, men her snakker vi om måske 50-100 mandler.
Alle får nogle, og så er der optælling til sidst.

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 17-12-08 02:10

On Mon, 15 Dec 2008 21:23:44 +0100, "Erik Olsen"
> [...]

>nogle mandler er næsten hele, dvs. det kræver en nærmere undersøgelse
>for at fastslå hvorvidt det er en hel eller hakket mandel.

Hm, måske, men hvor svært behøver det at være?

Det er nok et spørgsmål om traditioner og temperament.

I øvrigt, når det gik som jeg beskrev, må noget vel være gjort
forkert?

>For det andet er det altid en risiko ved julefrokoster at visse
>deltagere ikke bemærker hvad der sker omkring dem.

Ja, og skål for det!

Glædelig Jul!
Martin Mose Larsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-12-08 21:07

Martin Mose Larsen wrote:

> I øvrigt, når det gik som jeg beskrev, må noget vel være gjort
> forkert?

Ja, hvis den person som får den hele mandel, tygger eller på anden måde
beskadiger mandlen så den ikke er hel, mister han retten til mandelgaven
(det anses dog for upassende, nærmest dumt). Det er så
mandelgaveanskafferen som afgør hvad der skal ske med den; at rafle om
den kan være en mulighed.

Det er meget almindeligt at den som får den hele mandel, skjuler den
længst muligt. Det får alle øvrige tilstedeværende til at æde sig en
mavepine til i håb om at få mandlen. Det anses for passende at den
heldige afslører mandlen senest straks når al ris a la manden er spist.

Fra : Max

Dato : 17-12-08 21:24

Hej Erik

> mavepine til i håb om at få mandlen. Det anses for passende at den
> heldige afslører mandlen senest straks når al ris a la manden er

Puha, jeg husker et år hvor min moder havde glemt mandlen
ude på gashylden, det gav mavepine til alle.

--
Mvh Max