konfektkage - hvor længe bages og hvilken ~
Fra : uh

Dato : 15-12-08 19:58

Har nogen mon prøvet de to fristende 2 opskrifter der var i Jyllandsposten
d. 30. nov.? den ene hedder mormors konfektkage og den anden Siciliansk
konfektkage. Mangler bare lige de to detaljer som jo ikke er uvæsentlige. -
nogen som har erfaringer - evt. set opskriften i avisen, jeg har bare den
side den stod på: side 6.

Gode forslag modtages gerne, mit køkken er nu på standby med kagen, men jeg
vil jo gerne komme videre.

Takker.
mvh uh

Fra : Max

Dato : 15-12-08 20:02

Hej

> Gode forslag modtages gerne, mit køkken er nu på standby med kagen,
> men jeg vil jo gerne komme videre.

Kender ikke de to opskrifter, men italiensk konfektkage skal normalt
bages omkring 125-150 grader en tre kvarters tid.

--
Mvh Max

Fra : uh

Dato : 15-12-08 21:24

> [...]
>
> Kender ikke de to opskrifter, men italiensk konfektkage skal normalt
> bages omkring 125-150 grader en tre kvarters tid.

Tusind tak Max, jeg går straks i gang
mvh uh

Fra : Max

Dato : 15-12-08 21:29

Hej uh

> Tusind tak Max, jeg går straks i gang

Når jeg laver konfektkager, panforte eller hvad de forskellige
nu kaldes, ja så dækker jeg forøvrigt kagen af med bagepapir
medens den er i ovnen.

--
Mvh Max

Fra : uh

Dato : 15-12-08 23:08

> [...]
>
> Når jeg laver konfektkager, panforte eller hvad de forskellige
> nu kaldes, ja så dækker jeg forøvrigt kagen af med bagepapir

Ja, det stod der iøvrigt også i opskriften. Har du selv en god og
gennemprøvet opskrift på noget i den genre?
Mvh uh

Fra : Max

Dato : 16-12-08 08:16

Hej uh

> Ja, det stod der iøvrigt også i opskriften. Har du selv en god og
> gennemprøvet opskrift på noget i den genre?

Ja, jeg har flere. Må der være sukat og pomeransskal i ?

--
Mvh Max

Fra : uh

Dato : 16-12-08 08:28

> Hej uh

> Ja, jeg har flere. Må der være sukat og pomeransskal i ?

Ja, bare pomeransskal kan erstattes af appelsinskal - og det er jo de
småbitte færdighakkede jeg har adgang til. Men ellers kan jeg jo have
opskriften liggende til en anden gang hvor jeg har fået indkøbt de rigtige
ting i en "storstad".
mvh uh

Fra : Max

Dato : 16-12-08 18:00

Hej uh

> [...]
> småbitte færdighakkede jeg har adgang til. Men ellers kan jeg jo have
> opskriften liggende til en anden gang hvor jeg har fået indkøbt de

Jeg elsker pomeransskal og sukat, men min erfaring siger mig at
rigtig mange ikke bryder sig om den, så jeg laver panforte til mig
selv og konfektkage til de andre, kan dog også godt lide den selv :)

Nedenfor finder du et par afprøvede opskrifter, og specielt den
første går som konfekt når den kommer på bordet. Og husk at
mange kalder den slags kager for sundt slik :)

Det er også et stort og anstrengende arbejde at lave dem, men
når man tager smagen og prisen for god Panforte i betragtning
kan det sagtens betale sig.

En af de bedre konfektkager er en fra Karoline

Italiensk konfektkage
50 g smør
200 g grofthakkede smuttede mandler
150 g grofthakkede tørrede dadler
150 g grofthakkede tørrede abrikoser
100 g tørrede tranebær
100 g grofthakkede valnøddekerner
60 g hvedemel (ca. 1 dl)
¾ tsk stødt kanel
½ tsk revet muskatnød
¼ tsk stødt koriander
¼ tsk stødt nellike

125 g honning (ca. 1 dl)
125 g florsukker (ca. 2½ dl)

Pynt
florsukker

Bagetid: Ca. 45 min. ved 150°.

Lad smørret smelte i en pande ved kraftig varme,
men uden at det bruner.
Rist mandlerne ved jævn varme i ca. 5 min. - rør af og til.
Bland den tørrede frugt, valnødder, mel og krydderier
sammen med de let afkølede mandler i en skål.

Kom honning og florsukker i en lille, tykbundet gryde.
Bring blandingen i kog under omrøring. Kog den ved
kraftig varme, stadig under omrøring, ca. 3 min. -
til den er skummende og gylden. Kom den smeltede
honning i frugtblandingen. Lad den køle af til den er
lun og ælt derefter dejen godt sammen med fingrene.
Beklæd en springform (ca. 22 cm i diameter) med
bagepapir. Pres dejen ud i bunden af formen og glat
overfladen med en fugtig ske. Læg et stykke bagepapir
over kagen og bag den midt i ovnen. Lad kagen køle
helt af i formen. Stil derefter konfektkagen tildækket
på køkkenbordet til næste dag.

Ved serveringen: Pynt kagen med sigtet florsukker.
Skær den i tynde stykker - den er fyldig som konfekt.

Tip: Konfektkagen kan stå tildækket i køleskabet i ca. 1 måned.

-------------------
Jeg bruger lidt mindre varme.
Jeg hakker heller ikke mandlerne, de ser så pæne
ud når man skære kagen ud hvis de er hele.
Man kan sagtens variere frugterne og nødderne efter
egne behov. Jeg presser massen ud i formen med en
hånd dyppet i vand, det letter opgaven.

Og her er så opskriftet på Panforte, min favorit

Panforte
1 stk. (18 cm i diameter)
Panforte stammer fra Sienna i Norditalien. Det er en slags
konfektbrød med masser af tørret og kandiseret frugt.
Man spiser det i tynde skiver eller små kiler til et glas
Vino Santo, sherry eller blot til en kop kaffe.
Panforte betyder stærkt brød og hentyder til
krydderierne. Tidligere har krydderierne nok haft
to funktioner. Den kraftige smag har kunnet overdøve
smagen af mug fra frugt og nødder, som ikke var
tørret rigtigt. Men krydderierne har også været
med til at forlænge holdbarheden, da flere af dem
indeholder naturlige konserveringsstoffer.

Ingredienser:
100 g smuttede mandler
100 g valnøddekerner
50 g sukat i små tern
50 g pommeransskal i små tern
50 g udstenede dadler i små tern
50 g figner i små tern
1 dl kakao
3 spsk hvedemel
6 hvide peberkorn
10 korianderfrø
toppen af 2 kryddernelliker,
eller 1 knsp. stødte nelliker
½ tsk kanel
lidt revet muskatnød
100 g flydende honning
75 g sukker

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 175°.
Rist mandler og valnøddekerner 10 min. i ovnen og
hak dem groft.
Bland dem med frugt, kakao og mel.
Stød de hele krydderier fint og bland alle krydderier
i frugtnøddemassen.
Varm honningen over vandbad, hæld sukkeret i når
honningen er tynd og rør til sukkeret er opløst,
ca. 5 min.
Bland det i frugtnøddemassen og ælt den til en tæt dej.
Læg den mellem 2 stykker bagepapir og tryk den ud
til en 2½ cm tyk kage.
Bag den i 40 min. Lad den køle af på en bagerist.
Vend Panforten i flormelis og opbevar den i en
lufttæt dåse.
Skær tynde skiver af panforten med en skarp kniv
og del skiverne i 3-4 stykker.
Panforte er meget koncentreret og derfor drøj i brug.
Den kan fint holde 1 måneds tid.

Tilberedningstid: 60 min. eller mere

Igen pas på med varmen, brændt Panforte smager
ikke godt.
Dæk til med bagepapir.

Ps: skulle du have problemer med at skaffe ordentlig sukat
og pomeransskal, så send mig en mail, så kan jeg måske
organisere noget forsendelse.
--
Mvh Max

Fra : uh

Dato : 16-12-08 23:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Jeg elsker pomeransskal og sukat, men min erfaring siger mig at
> rigtig mange ikke bryder sig om den, så jeg laver panforte til mig
> selv og konfektkage til de andre, kan dog også godt lide den selv :)

Har ikke før hørt om panforte, men glæder mig til at prøve den, så tak for
opskrift og kommentarer.

> En af de bedre konfektkager er en fra Karoline
>
> Italiensk konfektkage
(klip)

Pudsigt nok er det den samme opskrift jeg bagte efter i går, som altså var
fra Jyllandsposten, den blev bare kaldt Siciliansk konfektkage. Den blev god
synes jeg, godt du ku' vejlede med temperatur og bagetid.
> [...]
> ud når man skære kagen ud hvis de er hele.
> Man kan sagtens variere frugterne og nødderne efter
> egne behov. Jeg presser massen ud i formen med en
Det prøver jeg næste gang, for ja, det var lidt hårdt. Plejer du at ælte det
i hånden, det er da noget værre klisterværk :).

> Og her er så opskriftet på Panforte, min favorit

Mange tak!

> Ps: skulle du have problemer med at skaffe ordentlig sukat
> og pomeransskal, så send mig en mail, så kan jeg måske
> [...]

Nej, mon ikke Matas har det? jeg har det bare ikke på lager lige pt., men
tak for tilbudet. Hvor køber du det selv?

Mvh uh

Fra : Max

Dato : 17-12-08 08:30

Hej uh

> Har ikke før hørt om panforte, men glæder mig til at prøve den, så
> tak for opskrift og kommentarer.

Panforte kan også købes i delikatesseforetninger og lignende
steder, men den er dyr og lidt kedelig i forhold til den man
selv laver.

> Pudsigt nok er det den samme opskrift jeg bagte efter i går, som
> altså var fra Jyllandsposten, den blev bare kaldt Siciliansk

Opskriften er jo fra Karoline's julebog, den der er trykt på plast og
med spiralryg, så den er jo kendt. Men der findes mange der ligner
meget og man kan jo selv variere i det uendelige efter egen smag
og så vidre.

> Det prøver jeg næste gang, for ja, det var lidt hårdt. Plejer du at
> ælte det i hånden, det er da noget værre klisterværk :).

Jeg bruger min røremaskine, blander først de tørre dele meget
grundig og hælder så den kogte honning i, rørre lidt mere med
maskinen og så skal den lige æltes helt sammen med hænderne
og det skal gå stærkt så den ikke når at blive kold. Lidt vand på
hænderne får det til at slippe lidt lettere.

> Nej, mon ikke Matas har det? jeg har det bare ikke på lager lige pt.,
> men tak for tilbudet. Hvor køber du det selv?

Ja, det er jo noget der kan holde længe når det opbevares koldt.
Her i Horsens har vi en gammel ostespecialforretning der hedder
Juta, der køber jeg min sukat, pomeransskal, syltet ingefær og et
par andre ting i løs vægt og det er kvalitetsvare.

--
Mvh Max

Fra : uh

Dato : 17-12-08 10:01

"Max" skrev i en meddelelse>

> [...]
> Juta, der køber jeg min sukat, pomeransskal, syltet ingefær og et
> par andre ting i løs vægt og det er kvalitetsvare.

Jeg kommer af og til gennem Horsens, hvor befinder den butik sig mon?

mvh uh

Fra : Max

Dato : 17-12-08 11:26

Hej uh

> Jeg kommer af og til gennem Horsens, hvor befinder den butik sig mon?

De har sørme en hjemmeside hvor adressen fremgår, så er den nem at
finde via Krak. Jeg vil anbefale at parkere ved det nye teater eller på
Nørregade.

http://www.jutaost.dk/default.asp

--
Mvh Max