Gourmet julefrokost
Fra : Claus Nielsen

Dato : 15-12-08 07:24

Hej,

Jeg elsker julemad og glæder mig derfor meget til den kommende tids
julefrokoster.

I år kunne jeg dog godt tænke mig at krydre den årlige
familiejulefrokost lidt med nogle af de traditionelle retter, der lige
er blevet piftet lidt op.

Jeg søger derfor nogle opskrifter i gruppen på de traditionelle
juleretter med et ekstra strøg af gourmet.

Jeg vil bland andet lave en af disse varianger af æbleflæsk, som jeg
har funder i gruppen tidligere:

Jakobs æbleflæsk:

1 kg kartofler
1/2 - 1 kg røget flæsk
3-4 Madæbler (Belle de Boscop) skrællet og skåret i både.
Kartoflerne skrælles og skives, lægges i en bradepande i 2-3 lag
og drysses med salt og peber. Ovenpå lægges tykke skiver af røget
flæsk.
Dette skal i ovnen i ca. 1/2 time (indtil flæsket er godt stegt) ved
225C.
Efter den halve time tages fadet ud og flæsket tages af,
kartoffelskiverne vendes let og man laver en rende i midten af fadet
hvori man fylder op med æblebådene.
Flæsket lægges udover det hele igen, med den stegte side nedad,
og det hele får en halv time mere, eller indtil flæsket er godt
stegt,
og æblerne er meget møre.

Æbleflæsk med timian og honning

Buffet- eller frokostret til 6-8 personer
600 g svinebryst i skiver af kogestykket. Skiverne skal være
ca. ½-1 cm tykke.
½ tsk. salt
250 g løg
1 tsk. olie
1 kg æbler,
f.eks. Belle de Boskoop
2 spsk. flydende honning
½ spsk. friske
timianblade eller 1/2 tsk. tørrede

Tilbehør: 6-8 skiver groft rugbrød.

Tænd ovnen på 225ºC.

Pil løgene, halver dem, og skær dem i tynde strimler.

Læg løgene i et ovnfast fad eller en bradepande, som kan rumme hele
retten. Bland olien i
løgene.

Vask æblerne, del dem i kvarte, og fjern blomst, stilk og kernehus.
Skær dem
i både. Læg bådene i det ovnfaste fad eller bradepanden med løgene.

Bland honning og timian med æbler og løg.

Sæt fadet midt i ovnen ved 225ºC i 30-35 min.

Steg flæsket imens på en tør pande ved middel varme i ca. 15 min. Vend
det
jævnligt. Tag flæsket af panden, og drys det med salt.

Læg flæsket taglagt oven på løg- og æbleblandingen med sværen opad.
Sæt
fadet i ovnen igen, til flæsket er sprødt og gyldent, ca. 5 min.

Tip: Kogestykket indeholder mindre fedt end stegestykket. Stegestykket
sidder
på siden af grisen, mens kogestykket sidder længere nede mod maven.

Håber i har nogle god opskrifter i vil dele med gruppen

Mvh.

Claus

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-12-08 15:43

Jeg synes helt sikkert du skal alve karrysilden fra smørebrødsrestauranten
Aamanns. Den kommer her:

Karrysild:

6 personer

8-9 udvandede islandske saltsildefileter
Eddikelage til sild
4 dl æbleeddike
3½ dl sukker
1½ dl æblemost
4 laurbærblade
1 spsk. peberkorn
1 spsk. korianderfrø
5 nelliker
1 spsk. gurkemeje
3 spsk. madraskarry
1 spsk. fennikelfrø
1 spsk. bukkehornsfrø
6 kardemommekapsler
2 tørrede chili
1 stang kanel
6 cm frisk ingefær i skiver
1 stort løg, skåret i ringe
1 æble, skåret i skiver

Æble-/jordskok-kompot

700 g æbler (cox orange eller belle de boskoop)

400 g jordskokker

1½ spsk. honning

2 spsk. citronsaft

salt og peber

Sild
Kom alle ingredienser til eddikelagen, undtagen løg og æble, i en gryde, kog
op og lad det simre i 10-15 minutter. Tilsæt skiver af æble og løget i ringe
og kog yderlig 2 minutter. Tag gryden af blusset og køl lagen helt af.
Læg de udvandede sild i et sylteglas eller lignende og hæld den afkølede
lage over. Sæt sildene på køl og lad dem trække i mindst tre dage, inden de
spises.

Kompot
Skræl æbler og jordskokker og skær dem i tern på cirka 1x1cm. Kom dem i en
gryde med en smule vand og resten af ingredienserne, lad det koge stille
under låg til alt er mørt, og smag til med salt og peber.

Citronsyrnet fløde
Rør fløden med citronskal og -saft, og smag til med salt og peber. Lad
fløden stå et par timer i en skål på køkkenbordet og sæt den derefter på køl
natten over.

Spis silden med godt surdejs-rugbrød, æble-/jordskok-kompotten, en kugle
citronsyrnet fløde, dild og tynde ringe af rødløg.

mvh

Anders

Fra : Claus Nielsen

Dato : 15-12-08 08:23

Hej,

Ja helt sikkert, den ser rigtig god ud

Mvh.

Claus

Fra : Claus Nielsen

Dato : 15-12-08 08:26

Var lige inde på Aamanns website og fandt denne op skrift på stegte
sild, som også der fantastisk ud.

Stegte sild i eddike:

Vores egen som vi foretrækker den. Lagen: 1,2 l lagereddike0,9 l.
sukker0,6 l æblemost3 stænger kanel2 stjerne anis3 laurbærblade2 spsk..
salt2 spsk. hel sort peber2 spsk. korianderfrø5 hele nelliker8 cm.
peberrod i strimler2 løg i skiver Sildene: 2 kg udbenede sild i
dobbelt filet (ca. 15 stk.)ca. 5 dl. rugmelca.8 spsk. dijon
sennepneutral oliesalt og peberAlt til lagen (undtagen løg og
peberrod) kommes i en gryde, koges op og koger i 10 min. de sidst 3
minutter koges løget med og når der slukkes for varmen tilsættes
peberroden og lagen afkøles. Sildefileternes rygfinne klippes/skæres
af og fileterne lægges på et bræt med kødsiden opad, pensles med
sennep og krydres med salt og peber. fileterne foldes sammen, vendes i
rugmel og steges i olien på en hed pande til de er stegt igennem og
afkøles. Når de er kølet lidt af, lægges de i en beholder, gerne
plastic og den afkølede lage hældes over, læg evt. en lille tallerken
på sildene for at holde dem under lagen.

Mvh.

Claus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-12-08 16:27

"Claus Nielsen" <klauzen@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Som jeg ser det behøver du ikke anderledes opskrifter men bare servere
hjemmelavede retter istedet for det sædvanlige.
Så er det bare hjemmelavet marineret sild, karrysalat, sylte, osv. jeg gider
ikke remse alt op.
Her i huset bliver der aldrig serveret mad der ikke er hjemmelavet.

Steen.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-12-08 16:38

Steen Jakobsen wrote:

> Her i huset bliver der aldrig serveret mad der ikke er hjemmelavet.

Jeg er meget interesseret i hvordan I laver osten

Ebbe

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-12-08 17:07

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg er meget interesseret i hvordan I laver osten

Dér fik du mig selvom det jo slet ikke er umuligt selv at lave ost. Vi
serverer aldrig ost til julefrokosten men jeg må jo også indrømme at rejerne
til den hjemmelavede rejesalat også er købt.

Steen.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 15-12-08 08:45

Jeg køber nogle forskellige rigtig gode oste hos ostehandleren:

En rigtig god skæreost
Cheddarost med chili eller emmentaler
Brie, blåskimmeloste, marquis
Frisk hvidløgsost

Lidt druer mm.

Grovbrød, Chiabatta og kiks

Og det bedste af det hele Syltede valnødder og langtidsbagte tomater
og så lige den traditionelle frugtsalat.

Men jeg vil også meget gerne høre lidt om hvad i laver af spændende
tilbehør.

Fra : Max

Dato : 15-12-08 17:57

Hej Claus

> Jeg søger derfor nogle opskrifter i gruppen på de traditionelle
> juleretter med et ekstra strøg af gourmet.

Sild med lidt mere smag end vanlig

Elmar's sild

10 stk. ferske sildefilet
1 dl. god olie
2 dl. tomatketchup
10 spk. sukker
6 spk. eddike
6 teske karry
1 teske sennepspulver
1 teske friskkværnet peber
2 små finthakkede løg

Sildefilet'erne flåes og skylles i koldt vand,
vendes i hvedemel tilsat lidt salt og peber.
Steges gyldne i olie eller margarine,
lægges til afkøling på et fad
Marinaden røres sammen incl. de finthakkede løg
Hæld lidt af marinaden i bunden af en plastbeholder,
herefter lægges de stegte sild i,
resten af marinaden hældes over.
Beholderes lukkes med et tætsluttende låg.
Stilles i køleskab og trækker i ca. 1 uge før de spises.

Ved servering, lægges sildene og lidt marinade i
en passende skål eller et fad, pyntes med fintsnittede
forårsløg eller fintklippet purløg.
Hertil serveres groft rugbrød, en god øl og en snaps.

--
Mvh Max

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 15-12-08 20:13

Claus Nielsen wrote:
> [...]
> er blevet piftet lidt op.
>
> Jeg søger derfor nogle opskrifter i gruppen på de traditionelle
> juleretter med et ekstra strøg af gourmet.

Når du laver den obligatoriske flæskesteg - uanset hvilket kødstykke, du nu
foretrækker og uanset krydderblanding (laurbærblade, nelliker, hvidløg
m.m.) - så dryp et tyndt lag trøffelolie og gerne et ultrafint pift jolokia-
eller habaneropulver over sværen. Dén har du i forvejen været omhyggelig med
at snitte godt til, så fedtet kan smelte fra, og du har været nede i hver
eneste rille og pynte med salt og peber. Trøflens suretæereffekt + den
frugtige piskesmæld fra chilipulveret er en sikker vinder. Jeg bruger
iøvrigt altid havegrillen, så jeg slipper for flæskedunst i køkkenet og
steger til 80 grader.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 16-12-08 10:06

Super gode ting, vi har fået frem i gruppen, men er der ikke flere der
vil bidrage med nogle gode opskrifter?

Jeg kunne også godt bruge nogle fif til lidt oste tilbehør.

mvh.

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-12-08 19:18

"Claus Nielsen" <klauzen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Super gode ting, vi har fået frem i gruppen, men er der ikke flere der
> vil bidrage med nogle gode opskrifter?

Som andre har været inde på: Prøv med hjemmelavet hvor det er muligt, og
dine gæster vil elske dig for evigt.

Lav din egen mayonaise. Køb frosne skaldrejer, tø dem langsomt op i
køleskab, og pil dem lige inden servering (husk de nykogte æg, som du også
kan bruge til karrysilden). Køb friske fiskefileter og panér dem selv. Lav
din egen æbleflæsk (flæsk på risten og neden under et fad med Belle de
Boscop og løg, så fedtet drypper ned i fadet), lav din egen leverpostej med
god, nystegt bacon og markchampignons, som du rister i smør, server kun ægte
smør (gerne økologisk) til brødet, find gammeldags modnede sild (og lav din
egen karrysalat med æblestykker), steg mørbrad med bløde løg, langtidssteg
en ribbenssteg og server den med hjemmelavet rødkål, langtidssteg en and,
parter den, og server den med brunede kartofler (som du selvfølgelig laver
med hjemmekogte, hjemmepillede kartofler) og din hjemmelavede rødkål, som du
forresten lavede til ribbenstegen, lav en risalamande (grødris kogt i mælk
med et par delte vanilljestænger, afkøles, vendes med godt med hakkede,
nysmuttede mandler og store mængder flødeskum pisket med Øllingegaard Fløde
og rørsukker), der får dine gæster til at skamme sig, fordi de foræder sig i
den osv. osv. osv.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 17-12-08 20:36

> [...]
> flødeskum pisket med Øllingegaard Fløde og rørsukker), der får dine gæster
> til at skamme sig, fordi de foræder sig i den osv. osv. osv.

Og sidst, men ikke mindst: Oplyser om adresse, og hvad tid vi skal komme

VH Pernille