Overvejer 'danskvandmaskine' som julegave ~
Fra : Marianne

Dato : 15-12-08 00:27

Hej

Min mand drikker en del Ramlösa, så jeg overvejer om en sodavandsmaskine som
Wassermax mon er en ide? Er der nogen, der kender den? Kan den også lave
'blødt brus' og ikke kun de hårdtpumpede hvidvandstyper?

Er Wassermax det samme som en Sodastrream - mon?

Hører meget gerne om andres erfaringer.

mvh
Marianne

Fra : Linde

Dato : 15-12-08 01:07

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> lave 'blødt brus' og ikke kun de hårdtpumpede hvidvandstyper?
>
> Er Wassermax det samme som en Sodastrream - mon?

Jeg tror ikke på, man selv kan lave (holdbart) blidt brusende vand på en
hjemmemaskine, desværre. Jeg har selv prøvet gennem flere år, på mine
Sodastream maskiner, da jeg også bedst kan lide det blide. Har prøvet med
kildevand af forskellige slags, demineraliseret vand, kloret vand, kølet
vand, opvarmet vand, you name it! Man kan godt lave det, men det holder kun
kort tid, så fiser det af igen. Jeg mistænker, at det kræver et bestemt tryk
eller en anden type CO2 system end det, der er indbygget i de små maskiner.
Men jeg kender ikke til wassermax, andet end at den stammer fra samme patent
som sodastream. Men jeg vil meget gerne høre dine erfaringer med den!

Mvh
Linde

Fra : Kirsten Marker

Dato : 15-12-08 02:32

Hvis man drikker Ramløsa, vil en hvilkensomhelst danskvandmaskine kun blive
et surrogat, desværre, for den er lidt dyr i drift!
Ramløsa fan!
kirsten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-12-08 03:11

"Kirsten Marker" <kmarker.fjerndette@mail.tele.dk> wrote in

> Hvis man drikker Ramløsa, vil en hvilkensomhelst danskvandmaskine kun
> blive et surrogat, desværre, for den er lidt dyr i drift!

Jeg antager du mener "indkøb", og mener Ramlösa'en. I såfald er jeg helt
enig. Min WasserMaxx kan ihvertfald ikke producere de samme små blide
bobler der f.eks er i Blå Special.

Men til sodavand til ungerne er den genial, og da min krop ikke tåler store
mængder sukker på en gang, er det forfriskende selv at kunne eksperimentere
med smagsvarianter. Min favorit er p.t. rigtig iste med citrus og en smule
"blid" brus.

> Ramløsa fan!

Blå Special fan

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-12-08 03:01

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in

> [...]
> sodavandsmaskine som Wassermax mon er en ide? Er der nogen, der kender
> den? Kan den også lave 'blødt brus' og ikke kun de hårdtpumpede

Jeg har en WasserMaxx, som jeg iøvrigt kun gav 30 øvro for hos en tysk
online shop.

Den kan ikke lave blid brus ala Blå Special, men man kan selv dosere
kulsyremængden og på den måde opnå et hæderligt resultat, især hvis man
bruger meget koldt vand.

Jeg bruger den dog mest til sodavandsbar for ungerne. De elsker selv at
blande smag.

Fra : Marianne

Dato : 15-12-08 19:12

> Jeg har en WasserMaxx, som jeg iøvrigt kun gav 30 øvro for hos en tysk
> online shop.

Kan du huske navnet på onlineshoppen?

Er den dyr i drift? Jeg har lige lavet et økonomisk overslag: Med 2 børn,
der hver får 1/2 ltr sodvand pr. uge til i snit 10 kr/stk bruger man 1040 kr
på sodavand om året. Alene ungernes sodavandsforbrug ville kunne finansiere
maskinen! Og så kunne vi prøve med den foreslåede blanding af kulsyrevand og
hane-vand

Kan man få cola-smag til den?

mvh
MArianne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-12-08 20:18

> Kan du huske navnet på onlineshoppen?

Nej, men jeg ser lige om jeg skulle have fakturaen endnu. Jeg beholder
dog sjældent fakturaer på småkøb hvis de iøvrigt virker.

Mener jeg brugte idealo.de til at søge.

> Er den dyr i drift? Jeg har lige lavet et økonomisk overslag: Med 2
> børn, der hver får 1/2 ltr sodvand pr. uge til i snit 10 kr/stk bruger
> man 1040 kr på sodavand om året.

Det forbrug kan sandsynligvis klares med en enkelt kulsyrepatron til
250,- kr. (bemærk at genopfyldning kun koster omkring 100,- kr) Hertil
kommer så smagsstof. Man kan vælge de dyre originale, så skal du regne
med yderligere 4,- kr pr liter (ja det er noget dyrt og svært dosérbart
stads).

Selv køber jeg almindelig saft, og så kommer man snildt under 1,- kr pr.
liter.

Så din investering er tjent ind på godt et halvt år, og herefter kan du
lave sodavand for mellem 150,- og 300,- kr.... om året. Og du slipper for
at slæbe flasker frem og tilbage.

Hvis du vil lave halvliters, så husk at købe nogle halvliters flasker.
Der følger en enkelt hellitersflaske med, men der går en del brus tabt
ved omhældning.

> Kan man få cola-smag til den?

Det kan man. Jeg har prøvet cola light, og den minder mere om Jolly end
om Coca. Iøvrigt står det jo en frit at benytte Sodastreams eller andre
fabrikanters smagsstof. Eller gøre som jeg og bruge almindelig saft.

Både smagsstof og kulsyrepatroner er nemme at få fat i. Flere
landsdækkende kæder fører enten det ene, det andet eller begge dele.

Fra : Marianne

Dato : 15-12-08 20:49

Takker

Et sidste spørgsmål - jeg forstår at valget står mellem Wassermax og
Sodastream. Er der noget, som taler for den ene eller den anden?

mvh
Marianne

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-12-08 23:01

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in news:4946b4c9$0$56786
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Et sidste spørgsmål - jeg forstår at valget står mellem Wassermax og
> Sodastream. Er der noget, som taler for den ene eller den anden?

Jeg kender ikke tidens Sodastream maskiner. Fandt WasserMaxx meget billigt
på nettet, tjekkede kvaliteten i en butik og købte den online. De 350,- kr
jeg endte med at give for maskine, ekstra flaske og forsendelse er jo ikke
noget stort tab hvis det alligevel ikke er noget.

WasserMaxx synes jeg er mere elegant. Den fås i nogle gode farver (og
udformet som brandhane!), men umiddelbart er den nok en smule mere bøvlet
at betjene. Flaskerne skal skrues op i maskinen og hænger frit mens de
fyldes med kulsyre. Det er ikke barneleg at montere og afmontere en fyldt 1
liters flaske.

Her ser Sodastreams billigste maskine mere børnevenlige ud, men om du kan
få dem til den samme lave pris ved jeg ikke. Maskinerne kan bruge de samme
kulsyrepatroner og smagsstoffer så her er der ingen forskel.

WasserMaxx har også kombinerede vandrenser/sodavandsmaskiner hvis det var
noget, og en elektronisk udgave der kan dosere kulsyren perfekt hvergang er
også på programmet. Om Sodastream har tilsvarende produkter ved jeg ikke.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-12-08 07:53

> [...]
> lave 'blødt brus' og ikke kun de hårdtpumpede hvidvandstyper?
>
> Er Wassermax det samme som en Sodastrream - mon?

Jeg har en af de nye sodastream med 1liters-flasker, som jeg synes giver et
behageligt brus, som man iørigt selv justerer. Jeg har flaskerne stående med
koldt vand i køleskabet og laver når det skal bruges. Hvis der ikke er
drukket ud, topper jeg bare op med vand igen. Jeg bruger den kun til
danskvand, og er fint tilfreds.

Anders

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 15-12-08 08:39

On 15 Dec., 00:26, "Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote:

> Hører meget gerne om andres erfaringer.

Da jeg vendte hjem efter at have boet et år i det romerske, havde jeg
kun drukket Ferrarelle i et år. Det er en danskvandstype med noget
mindre/blødere brus, end man f.eks. finder i Ramløsa. Ved et tilfælde
fandt jeg en dag ud af, at hvis man tager en hårdt pumpet, billig
danskvand fra Netto og kommer til at toppe op med postevand (ca. 2/3
danskvand til 1/3 danskvand - men eksperimenter selv), så får man
faktisk noget, der ligner! Har flere gange siden gjort det til
gæstebud med karafler, patentflasker og lignende.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-12-08 17:04

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> (ca. 2/3 danskvand til 1/3 danskvand - men eksperimenter selv)

Det' en ommer, Kevin

Ebbe

Fra : Allig8or

Dato : 18-12-08 02:21

Har lige set en model ***** i Kvickly,
den var sat 300kr. ned til 699.kr.
ellers er det oplagt at købe dem i Tyskland,
under forskellige navne..
der er prisen ca 30-40 euro.....
Og en ombytning af kulsyrepatron for ca 35kr....

mener at de danske Sodastream,bruger en anden slags flaske..
og selvføgelig et andet gevind på maskinen....

hilsen
Henning Holm
der har brugt diverse tyske maskiner,de sidste 5-8 år
dog kun til danskvand med meget brus...