Parmesan ost, alternativ til?
Fra : peter

Dato : 14-12-08 00:35

Hej ng

Jeg søger efter parmesan ost, der IKKE er revet. Men det er
tilsyneladende umuligt at finde. Er der nogle her i gruppen, der kan
foreslå et velegnet alternativ? Osten skal bruges til spagetti
bolonaise.

Mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-12-08 08:40

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det lyder mærkeligt, hvor i Danmark er du? Her i Roskilde området har alle
større supermarkeder parmesan i hele stykker. Alternativt kan du bruge et
stykke Grana Padano eller et stykke pecorino.
Og du har helt ret, man skal ikke købe revet parmesan. Det lugter og smager
af opkast og har slet ikke parmesanens rigtige karakter.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com

Fra : peter

Dato : 14-12-08 00:46

On 14 Dec., 08:39, "Anders Halskov-Jensen" <and...@dontgetspam.dk>
wrote:
> [...]
> Og du har helt ret, man skal ikke købe revet parmesan. Det lugter og smager
> af opkast og har slet ikke parmesanens rigtige karakter.

Jeg bor i København S, det er på Amager.. Revet parmesanost har de
fleste, men ikke-revet parmesan ost har jeg ikke kunne finde... Ja,
det lyder måske mærkeligt, men sådan har det været for mig..

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-12-08 01:07

On 14 Dec., 08:46, peter <peter900...@hotmail.com> wrote:

> Jeg bor i København S, det er på Amager.. Revet parmesanost har de
> fleste, men ikke-revet parmesan ost har jeg ikke kunne finde... Ja,
> det lyder måske mærkeligt, men sådan har det været for mig..

Hvor på Amager? Du kan i hvert fald få ægte parmesan i en hæderlig
kvalitet i Føtex og Irma i AmagerCentret. Det samme i Føtex' andre
filialer på Kirkegaardsvej og Amager Landevej. Kvickly på Englandsvej
har det også. Alle Nettoer har grana padano i hele stykker, som kan
bruges som erstatning, men som dog ikke er lige så lækker som
parmigiano reggiano, som du kan få ovennævnte steder.

I Italien kan man i øvrigt få masser af fremragende padanoer, men det
er lige som om, at det i Danmark er blevet synonymt med discount-
parmesan, så her får vi kun de dårligste, mindst modnede oste op.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : peter

Dato : 14-12-08 01:12

On 14 Dec., 09:06, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:

> [...]
> er lige som om, at det i Danmark er blevet synonymt med discount-
> parmesan, så her får vi kun de dårligste, mindst modnede oste op.

Jeg bor ved Amagercenteret. Netop Irma og Føtex i Amagercenteret har
ikke parmesan ost, der ikke er revet. Men jeg vil prøve i Kvickly på
Englandsvej..

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-12-08 10:08

> [...]

Jeg bor ved Amagercenteret. Netop Irma og Føtex i Amagercenteret har
ikke parmesan ost, der ikke er revet. Men jeg vil prøve i Kvickly på

Det lyder helt vildt mærkeligt, Irma plejer altid at have det. Har du spurgt
efter det i butikken, eller blot ikke kunne finde det?
Prøv føtex eller kvickly på Amager landevej(Amagerbrogade?)

Anders

Fra : Hauge

Dato : 14-12-08 09:38

Hej
peter wrote:
> [...]
> tilsyneladende umuligt at finde. Er der nogle her i gruppen, der kan
> foreslå et velegnet alternativ? Osten skal bruges til spagetti

Aldi har en hård-ost som skulle svare til Permasan, og de sælges i stykker
vacuumpakket.. Jeg har aldrig prøvet dem, men det er da forsøget værd.

Den ligger på køl sammen med alle de andre oste og hedder "hardkäse"

Mvh Hauge

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-12-08 02:44

On 14 Dec., 09:12, peter <peter900...@hotmail.com> wrote:

> Jeg bor ved Amagercenteret. Netop Irma og Føtex i Amagercenteret har
> ikke parmesan ost, der ikke er revet.

Måske du ikke ved, hvad det hedder? Altså "Parmiggiano reggiano". Irma
fører det som fast sortiment, Føtex har det endda to steder i
butikken: Både i ostekøleren samt i den særlige Princip-køler i en
lidt bedre kvalitet. Jeg er vokset op ved AmagerCentret og har stadig
nogenlunde vant gang der. Jeg kan garantere dig for, at du kan få
sagerne i de to butikker. Desværre er ostemanden i Holmbladsgade
lukket for 3-4 år siden, ellers var det jo bare at gå derhen.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ivar

Dato : 14-12-08 11:31

Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Måske du ikke ved, hvad det hedder? Altså "Parmiggiano reggiano".

Der er i hvert fald mange, der tror, at Parmesan er et italiensk
navn. Det er vist fransk. Bemærk, at det staves med e og ikke
a som i Parma.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-12-08 04:14

On 14 Dec., 11:30, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:

> Der er i hvert fald mange, der tror, at Parmesan er et italiensk
> navn. Det er vist fransk. Bemærk, at det staves med e og ikke
> a som i Parma.

Ja, parmesan er den franske betegnelse for netop parmiggianoen. Som
type hedder den slags oste "grana", og en parmiggiano reggiano er
således også en "grana". Grana er dog kun generisk betegnelse i
grosserer-sammenhæng. I køkkenet er fællesudtrykket for de hårde oste
"parmiggiano".

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 14-12-08 12:30

peter <peter900000@hotmail.com> wrote in news:fb053877-03e3-487b-95b8-
8789a6dd5368@m16g2000vbp.googlegroups.com:

> Jeg søger efter parmesan ost, der IKKE er revet. Men det er
> tilsyneladende umuligt at finde.

Jeg ville tjekke Cibi e Vini i Torvegade. Deres hjemmeside er ved at blive
lavet om, men du kan ringe til dem: 32 57 77 98

Fra : peter

Dato : 14-12-08 08:48

> [...]
> er lige som om, at det i Danmark er blevet synonymt med discount-
> parmesan, så her får vi kun de dårligste, mindst modnede oste op.

Ok, efter en ekstra kontrol må jeg indrømme, at både Irma og Føtex har
ikke-revet parmesan ost til hhv. 280 kr og 215 kr kiloet... noget af
en pris for ost.. Men ellers tak for hjælpen.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-12-08 18:16

> [...]

> ikke-revet parmesan ost til hhv. 280 kr og 215 kr kiloet... noget af
> en pris for ost.. Men ellers tak for hjælpen.

Så er det jo heller ikke revet osteskorpe.

Fra : peter

Dato : 14-12-08 10:33

On 14 Dec., 18:16, nos...@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) wrote:

> Så er det jo heller ikke revet osteskorpe.
>
> --
> Mvh./Regards,    Niels Jørgen Kruse,    Vanløse, Denmark

Sandt nok... men stadig dyrt sammenlignet med bløde oste lavet i
Danmark...

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-12-08 19:39

> [...]
> Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Sandt nok... men stadig dyrt sammenlignet med bløde oste lavet i

....hvilket også er en urimelig sammenligning. Der er stor forskel på proces
og lagringstid.

Anders

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 14-12-08 12:16

On 14 Dec., 19:39, "Anders Halskov-Jensen" <and...@dontgetspam.dk>
wrote:

> ...hvilket også er en urimelig sammenligning. Der er stor forskel på proces
> og lagringstid.

Ja, enormt. F.eks. er den reggiano, som har princip-mærket så vidt jeg
husker 18 eller måneder modnet. I den proces skal den vendes jævnligt
ved håndkraft, tilses og kontrolleres osv.

Og så kan vi faktisk glæde os over, at parmesanosten ikke er synderlig
dyrere i København end i Rom. Sådan er det ellers ofte, at jo længere
væk man kommer fra produktionsstederne, jo dyrere bliver en vare.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : peter

Dato : 14-12-08 12:24

On 14 Dec., 20:16, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:

> [...]
> dyrere i København end i Rom. Sådan er det ellers ofte, at jo længere
> væk man kommer fra produktionsstederne, jo dyrere bliver en vare.

Okay, har fattet pointen... det må være mig, der er for fedtet...

Fra : Linde

Dato : 14-12-08 21:05

"peter" <peter900000@hotmail.com> skrev i meddelelsen

Okay, har fattet pointen... det må være mig, der er for fedtet...

Heh måske, måske ikke. Men prøv dog et stykke Grana Padano fra Netto eller
Fakta, det er umiddelbart det samme som en Parmesan. Og så koster det kun
det halve. Kan du godt lide en lidt stærkere smag, med samme hårdhed, så
prøv en XO præstost fra Skånemejerierne, den kan du finde i Løgismoses
delikatesseforretninger.

Mvh
Linde

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-12-08 14:18

> [...]

> tilsyneladende umuligt at finde. Er der nogle her i gruppen, der kan
> foreslå et velegnet alternativ? Osten skal bruges til spagetti

Ovenstående er en spøg - ikke?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : rekvalmer@googlepost~

Dato : 19-12-08 19:01

Den Sun, 14 Dec 2008 21:04:52 +0100 skrev Linde:

> [...]
> det kun det halve. Kan du godt lide en lidt stærkere smag, med samme
> hårdhed, så prøv en XO præstost fra Skånemejerierne, den kan du finde i

Jeg nyder faktisk de hårdoste Bilka kan diske op med. Der er en del
svenske. Grana Padano smager jo ikke rigtigt af noget.

Gå efter de _hårde_ oste gerne lagrede, og så finder du noget der godt
kan hamle op med en parmesan. Men til en anden pris, tror de ligger
omkring 120+- pr kg.