Forskel på knækkede og skårne rugkerner?
Fra : Jens Jacobsen

Dato : 13-12-08 11:25

Hvad er egentlig forkellen på knækkede og skårne rugkerner? I
rugbrødsopskrifterne står der skårne men kan man ikke ligesågodt bruge
de knækkede?

mvh
Jens

Fra : Ole Christiansen

Dato : 14-12-08 08:37

"Jens Jacobsen" <a.b.renner@gmx.de> skrev i en meddelelse
[...]

Det er det samme.

mnh
Ole

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 14-12-08 13:36

"Ole Christiansen" <abc@invalid.invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvad er egentlig forkellen på knækkede og skårne rugkerner? I
> rugbrødsopskrifterne står der skårne men kan man ikke ligesågodt bruge

Det er sgu også synd for dig Ole. For en gangs skyld henviser du ikke til
Google (og HURRA for det), men så bliver svaret alligevel ukorrekt.
Man kan godt bruge skåreder istedet for knækkede og vice versa, men der er
forskel på iblødsætningstiden. Knækkede kerne skal udblødes i 2-4 timer,
skårne skal udblødes i 6-8 timer....

Anders

Fra : Ole Christiansen

Dato : 15-12-08 08:24

"Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskel på iblødsætningstiden. Knækkede kerne skal udblødes i 2-4 timer,

Link. ? Narrøv.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 15-12-08 10:24

Ole Christiansen wrote:

> ... Narrøv.

Plonk!

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-12-08 12:30

> "Anders Halskov-Jensen" <anders@dontgetspam.dk> skrev i en meddelelse

> Link. ? Narrøv.

Tjaaah, med lidt høflighed kunne du have fået det. Nu må du google dig frem,
det er du jo så glad for.

Anders

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-12-08 19:02

Anders Halskov-Jensen wrote:

> Tjaaah, med lidt høflighed kunne du have fået det. Nu må du google
> dig frem, det er du jo så glad for.

Jeg kunne da godt tænke mig at vide lidt mere om emnet.

Min kone bruger knækkede rugkerner til rugbrød, men da dejen alligevel
står bobler i mindst 8 timer, er det nok ikke så vigtigt om det er
knækkede eller skårne rugkerner.

Jeg er bare lidt nysgerrig.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-08 19:15

Erik Olsen skrev:

> Min kone bruger knækkede rugkerner til rugbrød, men da dejen
> alligevel står bobler i mindst 8 timer, er det nok ikke så
> vigtigt om det er knækkede eller skårne rugkerner.

Rent æstetisk synes jeg at rugbrød bliver pænere med skårne end
med knækkede rugkerner.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ole Christiansen

Dato : 16-12-08 08:16

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Rent æstetisk synes jeg at rugbrød bliver pænere med skårne end
> med knækkede rugkerner.
>
> Mvh,
>
> --
> Klaus Alexander Seistrup
> http://klaus.seistrup.dk/

Gud fader i skuret.!!

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-12-08 19:43

Ole Christiansen wrote:
> "Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Gud fader i skuret.!!

Man kan bruge en skarp kniv når man skærer skiver af brødet. Så bliver
kernerne skåret pænt.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-12-08 19:36

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Min kone bruger knækkede rugkerner til rugbrød, men da dejen alligevel
> står bobler i mindst 8 timer, er det nok ikke så vigtigt om det er

Nej du har ret, med så lang "bobletid" spiller valget ingen rolle. Jeg fandt
mine oplysninger her, hvor der dog ikke står meget andet end, hvad jeg har
nævnt.

http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/meltyper.html

Læs du bare med Ole, du kunne jo ende med at blive i bedre humør.....

Anders

Fra : Erik Olsen

Dato : 15-12-08 21:20

Anders Halskov-Jensen wrote:

> http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/meltyper.html

Tak, Anders.

Fra : Inger D.

Dato : 16-12-08 14:57

> Min kone bruger knækkede rugkerner til rugbrød, men da dejen alligevel
> står bobler i mindst 8 timer, er det nok ikke så vigtigt om det er
> knækkede eller skårne rugkerner.

Nej det er ikke så vigtigt. Mit rugbrød hæver kun 3 timer med kernerne i og
resultatet bliver godt både med knækkede og skårne rugkerner. Jeg opbløder i
øvrigt ikke kernerne først, for jeg synes, de bliver bløde og lækre
alligevel.

Inger D.

Fra : Jens Jacobsen

Dato : 14-12-08 13:39

On 14 Dec., 13:35, "Anders Halskov-Jensen" <and...@dontgetspam.dk>
wrote:

> [...]
> forskel på iblødsætningstiden. Knækkede kerne skal udblødes i 2-4 timer,

Tak for det. Jeg går udfra at de knækkede så er mere findelte.
/Jens

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-12-08 07:55

wrote:
> [...]
> skårne skal udblødes i 6-8 timer....
>
> Anders

Tak for det. Jeg går udfra at de knækkede så er mere findelte.

Enten det, eller også har de en større overflade, så de nemmere optager
vand. Men det er vigtigt at kende forskellen, der er ikke noget værre end at
spise brød med for hårde kerner i.

Anders