Dynekilen
Fra : Skipper

Dato : 28-12-08 11:39

Er der nogen der har gode råd og tips om hvordan man finder ind i
Dynekilen. Er der landkending - båker osv.???

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 12:23

Hvor skal man forestille sig, du kommer fra?

Fra Stömstad langs svenskeskysten til stb. op mod Dynekilen kan man
sejle i beskyttet og afmærket farvand ved at have "Långøerne" til
bagbord. Fyret Tjurhomsknappen er et godt anduvningspunkt, hvis du
kommer udefra - f.eks. vest fra nord om Koster-øerne. Der er
indsejlingen fyrbelyst.

Ind mod Dynekilen er der masser af vand og forhindringerne er synlige
.... hvis du altså sejler i dagslys(!). Hold blot i midten af
indsejlingen ... Der er masser af vand og kumler hele vejen ind ...
Allerlængst inde er der en enkelt forhindring til bb.

En anden mulighed (hvis du er i "omegnen") er at sejle lidt nordligere
hele vejen ind til Halden på grænsen mellem Sverige og Norge og tage en
tur op til den imponerende Frederikssten fæstning ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Skipper

Dato : 28-12-08 20:14

Flemming Torp skrev:
> [...]
> hele vejen ind til Halden på grænsen mellem Sverige og Norge og tage en
> tur op til den imponerende Frederikssten fæstning ...

Hej Flemming,

Tak for svar.

Har flere gange "suset" forbi men har aldrig haft tid til kigge ind i
Tordenskjolds hule.
TYror at vi skal derind til sommer og snuse lidt til historiens vingesus.

Jeg havde bare hørt at det var noget besværligt at sejle derind -men
hvis det bare er at holde klar af de synlige sten - så ingen problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 20:46

> [...]
SNIP

> [...]
>
> Jeg havde bare hørt at det var noget besværligt at sejle derind -men
> hvis det bare er at holde klar af de synlige sten - så ingen

Nu kan jeg ikke huske, om du sejler i sejlbåd eller motorbåd ...

Det besværlige er - efter min mening - mest vindforholdene, der har en
tendens til enten at være ret med eller ret imod, så det kan være lidt
besværligt at komme ind for sejl, hvis vinden er østlig ... Og ankring
kan kræve ret meget kæde/ankerline flere steder, da der er ret dybt ...
Men masser af muligheder. Stedet er ikke "overrendt".

Man får megen respekt for de "gamle søulke", når man med adgang til
moderne søkort og egne øjne ser, hvor de for snart 300 år siden har
sejlet med store sejlskibe, der langt fra var så sødygtige som vores ...
imponerende præstationer ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Skipper

Dato : 28-12-08 21:02

Flemming Torp skrev:
> [...]
> moderne søkort og egne øjne ser, hvor de for snart 300 år siden har
> sejlet med store sejlskibe, der langt fra var så sødygtige som vores ...

Danmarks skønneste fjord (kan du gætte det ??)

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-08 22:13

> [...]
SNIP

SNIP

> Danmarks skønneste fjord (kan du gætte det ??)

Haderslev Fjord? Sejlbåd fra "det lokale værft"?

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Skipper

Dato : 29-12-08 05:50

Flemming Torp skrev:
> "Skipper" <dolan@dolan.dk> skrev i en meddelelse

> SNIP
>>>
> SNIP
>
> Haderslev Fjord? Sejlbåd fra "det lokale værft"?

Mariager Fjord naturligvis - Hadsund.

Jeg sejler med sejl - men kan også bruge motoren når det er nødvendigt.
Men ellers tak for dine kommentarer - jeg tror at sommerturen i 2009
atter går til Skærgården. Vi starter i Mariager Fjord, tager til Ålbæk
(syd for Skagen) og derefter sejler vi direkte op til Dynekilen. og
Bagefter vil vi langsomt drifte nedad i den ydre eller indre skærgård
(udenfor motorvejen)mod Rörø og videre til Læsø eller Anholt og så hjem.

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 17:33

> Mariager Fjord naturligvis - Hadsund.

Sorry - should have known better ... ...
Jeg har fra venner hørt, at Mariager Fjord er meget smuk,
men vi har aldrig benyttet os af den mulighed ...

> [...]
> op til Dynekilen. og Bagefter vil vi langsomt drifte nedad i den ydre
> eller indre skærgård (udenfor motorvejen)mod Rörø og videre til Læsø

Når du er på de breddegrader, kunne du også nyde et par dage i farvandet
omkring Kosterøerne. Evt. med en overnatning i Ramsö Havn, hvis
havnebassin ofte fyldes op af svenske og norske både i løbet af
eftermiddagen om sommeren ... og der er ingen faciliteter, bortset fra
el (hvis man er heldig...) ... Men det er en meget smuk ø(gruppe) og et
spændende farvand. SXK har fået fremstillet et specielt søkort over
farvandet omkring øgruppen, som kan være noget af en udfordring at
besejle med de "almindelige" søkort ...

Vi søger også uden for "skærgårdsmotorvejen", som efterhånden nærmest er
"overtrafikeret" imellem Göteborg og Strömstad ... ... Med vores
beliggenhed er det efterhånden mere fristende at sejle syd og øst på til
Bornholm og den østsvenske skærgård, som er meget varieret, frodig og
"rummelig" ...

God tur i 2009 og godt nytår!

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : Skipper

Dato : 29-12-08 17:43

Flemming Torp skrev:

> [...]
> beliggenhed er det efterhånden mere fristende at sejle syd og øst på til
> Bornholm og den østsvenske skærgård, som er meget varieret, frodig og

Hej Flemming,

Tak for svar. Har selv en del af de gamle håndtegnede kort fra
Krysserklubben" dem bruger jeg hele tiden når vi kigger efter "gode" sten.

Ja, du må naturligvis kigge ind i Mariager Fjord en dag. Jeg skal nok
give dig nogle gode tips.

Godt Nytår til dig også

Fra : Per Kaaber

Dato : 29-12-08 17:42

Skipper formulerede spørgsmålet:

> [...]
> drifte nedad i den ydre eller indre skærgård (udenfor motorvejen)mod Rörø og
> videre til Læsø eller Anholt og så hjem.

Hvis du er helt pjattet med den svenske skærgård, tror jeg du vol blive
endnu mere facineret af den norske skærgård.
Jeg kan ihvertfald godt anbefale den norske skærgård i søderlandet, som
stå meget mere frodig, og med mange flere gemmesteder. Turen til Norge
står for mig, som den bedste ferietur i mine nu 14 sesoner i samme
sejlbåd.

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-08 18:16

Hej Per,

Jo Familien - og ikke mindst jeg selv - er meget begejstrede for at
feriere i "skærgårdsfarvande".

Når jeg f.eks. nævner Kosterøerne, er det bl.a. fordi Ramsö et år blev
udgangspunktet for en sommertur "vestpå" ...

Jeg følte, at "trafikken i hovedfarleden" var blevet lige lovlig
"intens", og sejlede så de ca. 50 SM over til den Norske skærgård - og
tog så turen fra Larvik til Kristianssand og derfra hjem til Helsingør i
ét hug...

En pragtfuld oplevelse. Jeg er helt enig! Det vil ikke være sidste gang,
vi besejler det område.

Fra : Jan

Dato : 07-01-09 18:42

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>, Mon, 29 Dec 2008
18:15:30 +0100

> [...]
>
>Jeg følte, at "trafikken i hovedfarleden" var blevet lige lovlig
>"intens", og sejlede så de ca. 50 SM over til den Norske skærgård

Nåh, men den norske skærgård er jo umiddelbart nord for den svenske;
det ta'r os en knap time at sejle hjemmefra til Kostersundet. Det
bliver omtrent 6 nautiske mil; kun et kort stykke er åbent fra
Skagerrak.
Velkommen til Hvaler!
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Skipper

Dato : 07-01-09 19:21

Jan skrev:
> [...]
> det ta'r os en knap time at sejle hjemmefra til Kostersundet. Det
> bliver omtrent 6 nautiske mil; kun et kort stykke er åbent fra

Hej Jan,

Tak for svar - vi kommer til sommer

Fra : Skipper

Dato : 31-12-08 14:47

Per Kaaber skrev:
> [...]
> står for mig, som den bedste ferietur i mine nu 14 sesoner i samme sejlbåd.

Kender godt den norske skærgård også. Har sejlet og dykket der flere
gange. Synes bare at Norge er pisse dyrt!!!

Fra : Per Kaaber

Dato : 31-12-08 15:33

Skipper kom med denne ide:

> Kender godt den norske skærgård også. Har sejlet og dykket der flere gange.
> Synes bare at Norge er pisse dyrt!!!

Ja, havnene var/er hunde dyre (150-210Nkr i slut 90'erne), men man
ligger jo ude i klipperne hele tiden. Vi var kun inde efter vand, strøm
og proviant og så lidt sightseeing. Priserne i supermarkederne (vores
billigvarehuse Rema1000, Spar m.m.) svarede nogenlunde til vores dyre
Føtex, Irma og Bilka.
Vand og strøm var gratis og olien var bilig. Alt i alt brugte vi ikke
flere penge end vi normalt bruger. Man sparer jo is-penge ude i
klipperne

--
Venlig hilsen

Per A Lot
Helmsman 35

Fra : Skipper

Dato : 02-01-09 12:11

Per Kaaber skrev:
> [...]
> Vand og strøm var gratis og olien var bilig. Alt i alt brugte vi ikke
> flere penge end vi normalt bruger. Man sparer jo is-penge ude i

Jamen det kan da godt være at vi tager til Koster og Syd Norge efter
Dynekilen. Motorvejen langs kysten er jeg ikke så meget for

Fra : HO

Dato : 28-12-08 16:13

"Skipper" <dolan@dolan.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har gode råd og tips om hvordan man finder ind i
> Dynekilen. Er der landkending - båker osv.???

hej
prøv at slå den op på www.google.dk
der er masser af beretninger og foto.
MVH