Mad-Olie
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 26-12-08 10:12

Hej NG

Bare en tanke, har set at det i USA er muligt at køre på brugt friture
olie, altså i bilen forstås.
Så kom jeg til at tænke på om det også kunne/ er muligt at bruge det i
en dieselmotor på en båd,

Så er det muligt, hvad skal der til for at det bliver muligt. ?? det
må da være væsentligt billigere end mellem østlig olie.

Lugten er så et andet problem, at havnene skulle stinke som en grill
bar hm.. ikke ligefrem en rar tanke.

Glædelig bag(h)jul og godt nytår

Torben
Pd Sirius

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-08 19:39

Mit gæt vil være, at jo ældre en motor man har jo større er chancen for at
den kan køre på hvad som helst. En gammle traktor fra 50'erne kan køre på
stort set alt.

Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være billigere. Jeg har sejlet
meget i år, så jeg tror jeg har brugt for 6-700,- diesel. Det vil jeg gætte
på at et enkelt filter til at filtrere halve pomes frites også koster ....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-12-08 08:04

"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så er det muligt, hvad skal der til for at det bliver muligt. ?? det
> må da være væsentligt billigere end mellem østlig olie.

I Sverige tillader man olieselskaberne at tilsætte indtil 5% vegetabilsk
olie i dieselolie fra årskiftet
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2006/08/02/134754.htm

Ulempen er at dieselpest (bakterievækst i dieselolie) får bedre livsvilkår.
Dieselpest stopper motorens filtre og indsprøjtningdyser. Brugt fritureolie
skal i hvert fald finfiltreres inden brug, idet intet motorfilter klarer
længere gennemstrømning af frituregrydebundfald. Bon Appetit.

Hilsen Peter

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 27-12-08 10:15

> [...]
> Brugt fritureolie skal i hvert fald finfiltreres inden brug, idet intet
> motorfilter klarer længere gennemstrømning af frituregrydebundfald. Bon

For 8-10 år siden byggede en kammerat og jeg en gammel Golf og Passat om til
rapsolie, det var der ikke de store problemer i da det var gammeldags
pumpe-teknik.
Vi kørte faktisk på næsten alt hvad der kunne hældes i inkl. friture-olie.
Og jo det lugtede lidt.
Det var inden staten begyndte at hidse sig op over at man købte 1000L tanke
med rapsolie til 2.77kr/L
Nu er man nød til at konverterer oliefyret også, for overhoved at få olien.

Rent teknisk blev der blev sat ekstra filter på med varmelegeme om, varme i
tanken, samt en 5L tank med diesel til at starte på hvis det var rigtigt
koldt, senere blev der sat et dieselfyr i den ene da den kørte langture og
tanken ikke kunne holdes varm.

Opskriften på ombygningen lå på nettet, dvs. vi byggede efter en succes
historie og billeder fra Nordisk
folkecenter.(http://www.folkecenter.net/dk/rd/transport/raps/konvertering/)

Der er sket rigtigt meget siden og nu kører TDI'erne også på biobrændstof.
Det vare nok lidt endnu inden vi ser en commonrail på bio.

Det ville meget let kunne laves på en marinemotor også, men problemet er
bare som beskrevet tidligere i tråden, dieselpest. Der er ikke nok flow i
tankene til at holde det væk i en båd. Om sommeren måske, men forår og
efterår !

Mvh
Leon