Sekstant
Fra : Ukendt

Dato : 22-12-08 17:16

Jeg skal jo gaste på en båd fra Sydafrika til Brasilien i Januar.

Og jeg jo efterhånden kommet så langt i min Y1 læsning, at det nu er begyndt
at ærgre mig, at jeg ikke kan bruge turen til at lave noget
stjernenavigation og lave min hovedopgaven med baggrund i turen.

Sekstanter er bare hulens dyre hvis man køber en "checket model for hele
livet".

Kender i nogen der har en sekstant de enten vil sælge, udlåne eller udleje.
Jeg er hjemme igen i slutningen af februar.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-08 22:03

127$ er da ikke så meget

http://www.starpath.com/catalog/accessories/1840d15.htm

Poul

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:494fbd52$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 22-12-08 23:22

Leverer i US og Canada. Og jeg skal bruger den den 30.dec. ....

BJarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ivar Holm

Dato : 23-12-08 08:31

Plastiksekstanter er beregnet til at blære sig med, når man ligger ved kaj.
Man har stadig til gode at se en test, hvor en plastiksekstant kan udføre
den samme måling to gange og få det samme resultat.

God tur.

Ivar Holm

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 23-12-08 10:07

Hørt! Jeg fik en plasticsekstant i gave sidste år. Den bedste stedlinje, jeg
fik lavet, havde en fejl på 26 sømil! Det kan jeg gøre bedre med
bestikket...

--

Venlig hilsen

Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

"Får og beder kan ej forstå
længslers tog over bølgen blå"

Jeppe Aakjær

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 16:52

Spørgsmålet er jo bare om det er materialet, kalibreringen eller kvaliteten
? Men jeg er enig i at sekstant målinger skal være præcise, så man kan ikke
have "slatten udstyr" .....

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-08 16:59

Problemet er løst. Skippers bror havde en, som han tager med.

Kvaliteten kender jeg ikke men ude i atlanten er en præcission på 26 sømil
helt fint. - og så er det jo mest for sjov....

Bjarke

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 23-12-08 17:47

Jeg har haft en tromlesextant i plast.
Man skal huske at kalibrere den hvergang, fordi den er mere følsom overfor
temperaturudsving.
Men jeg havde den da nede på 2 sømils nøjagtighed og
det syntes jeg var helt fint.
Hans

Fra : blueocean

Dato : 24-12-08 03:51

On 23 Dec., 17:46, " Hans, \" URD\" Contessa 32."
<u...@spamoncable.dk> wrote:
> [...]
> temperaturudsving.
> Men jeg havde den da nede på 2 sømils nøjagtighed og

Hej Jeg har selv en Davis Mrk II plastic sekstant, den havde jeg med
da vi sejlde til caribien for nogle år siden, bare for sjov, brugte vi
den til tidsfordriv, og med den viden som jeg havde på det tidspunkt
og med bogen "Kogebog for stjernenavigation", fik jeg adskillige
gange en stedlinie og sidst en positions nøjagtighed på 1½-2 mil, ude
på atlanten, så jeg vil mene at den kan bruges uden store problemer
når man først har fundet fidusen. Vi havde dog GPS som reference. Så
det er et spørgsmål om kalibrering og udregnings nøjagtihed samt det
at kunne håndtere den i høj søgang der adskiller resulatatet fra at
være dårligt eller godt. Så Harding du kan roligt bruge den med et
godt resultat. Den er ikke kun til at blære sig med, men faktisk et
stykke instrument der kan bruges til noget.
Blot et udtryk fra een der har brugt den in the reel world.

Gert
Sy-Grog

Fra : blueocean

Dato : 24-12-08 03:54

On 24 Dec., 11:50, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> stykke instrument der kan bruges til noget.
> Blot et udtryk fra een der har brugt den in the reel world.

Unskyld Harding jeg mente Bjarke, selvom jeg ved du godt ville
med......

Fra : Ukendt

Dato : 24-12-08 15:07

Super input. Tak. Jeg ved ikke hvor præcis (og kalibreret) den vi har fundet
er, men vi giver den et forsøg. Vi skal såmænt nok finde vej alligevel. Hvis
man fra sydafrika sejler mod solnedgangen, så kan man næsten ikke undgå at
ramme Brasilien ....

God jul til Jer alle !!
--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 26-12-08 08:30

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
meddelelsen news:494fbd52$0$90275
> Kender i nogen der har en sekstant de enten vil sælge, udlåne eller
> udleje. Jeg er hjemme igen i slutningen af februar.

Jeg har en professionel sektant af mærket "Baltic", som jeg fik som
flidspræmie, da jeg bestod skibsførereksamen. I min tid som navigatør i
handelsflåden var det også altid den sekstant, man anvendte.

Sekstanten er imidlertid ret stor og tung i sin kasse, så den egner sig ikke
til at mebringe på en flyrejse.

Du må gerne låne den, når du kommer hjem, men jeg vil ikke udlåne den til en
flyve-sø-flyve rejse.

Hilsen Peter

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-08 11:10

Forståeligt. Sådan ville jeg også selv have det, hvis jeg havde noget som
jeg havde passet godt på.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

Fra : blueocean

Dato : 27-12-08 04:26

On 26 Dec., 11:09, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand
(punkt)dk> wrote:
> Forståeligt. Sådan ville jeg også selv have det, hvis jeg havde noget som
> jeg havde passet godt på.
>
> --
> Maxi 999 - 'Escape' - Hundige
>
> "Peter Lauridsen" <p...@vip.cybercity.dk> wrote in message

> - Vis tekst i anførselstegn -

GOD tur Bjarke og send os et postkort, det vil være sjovt at høre
hvordan det er gået....................misundelig neeeeeeeeeeeeej men
ville gerne med....)