/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Bio-diesel
Fra : Harding Larsen


Dato : 21-12-08 11:24

I FTLF skriver de at i lande med Bio-diesel skal man ikke tanke
Bio-diesel, med mindre din motor er justeret dertil, og du iøvrigt har
sikret dig mod dieselpest i din tank.
Svenskerne råder derfor sejlerne til kun at tanke ved havneanlæg, hvor
der ikke sælges Bio-diesel.

Mvh/Harding


 
 
Roderiet (21-12-2008)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 21-12-08 13:12


"Harding Larsen (slet DTREO)" <harding@DTREOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12298554580.509407227527472@dtext.news.tele.dk...
>I FTLF skriver de at i lande med Bio-diesel skal man ikke tanke
> Bio-diesel, med mindre din motor er justeret dertil, og du iøvrigt har
> sikret dig mod dieselpest i din tank.
> Svenskerne råder derfor sejlerne til kun at tanke ved havneanlæg, hvor
> der ikke sælges Bio-diesel.
>
> Mvh/Harding
>

Hej NG ikke helt forstået, med dieselpesten. Biodiesel er det diesel
med mere end 5 % ethanol ? Der er nemlig et godt husråd mod dieselpest,
og det er at komme karburatorsprit i tanken i mængder mellem 1-3 % for
derved at opsuge vandet tanken. Meningen skal angiveligt være at
dieselpesten er en alge/organisme som lever i blandingslaget mellem vand og
diesel og når vandet fjernes kan organismen ikke eksistere. Det virker
derfor underligt hvis biodiesel med et større indhold af ethanol/methanol
end 1-3 % skulle bevirke dieselpest. Jeg kan selvklart have misforstået
noget, og vil så gerne rettes til. mvh Niels F. som iøvrigt
har en vandudskiller mont. før fødepumpen.


Harding Larsen (21-12-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 21-12-08 15:27

Der er mere mellem antenne og jord, se specifikationen for
biodiesel:

http://www.biodiesel.org/pdf_files/fuelfactsheets/BDSpec.pdf

Mvh/Harding



Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>
>"Harding Larsen (slet DTREO)"
><harding@DTREOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>meddelelsen
>news:12298554580.509407227527472@dtex
>t.news.tele.dk...
>>I FTLF skriver de at i lande med
>>Bio-diesel skal man ikke tanke
>> Bio-diesel, med mindre din motor er
>>justeret dertil, og du iøvrigt har
>> sikret dig mod dieselpest i din tank.
>> Svenskerne råder derfor sejlerne
>>til kun at tanke ved havneanlæg, hvor
>> der ikke sælges Bio-diesel.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>
>Hej NG ikke helt forstået, med
>dieselpesten. Biodiesel er det diesel
>med mere end 5 % ethanol ? Der er
>nemlig et godt husråd mod dieselpest,
>og det er at komme karburatorsprit i
>tanken i mængder mellem 1-3 % for
>derved at opsuge vandet tanken.
>Meningen skal angiveligt være at
>dieselpesten er en alge/organisme som
>lever i blandingslaget mellem vand og
>diesel og når vandet fjernes kan
>organismen ikke eksistere. Det virker
>derfor underligt hvis biodiesel med
>et større indhold af ethanol/methanol
>end 1-3 % skulle bevirke dieselpest.
> Jeg kan selvklart have misforstået
>noget, og vil så gerne rettes til.
> mvh Niels F. som iøvrigt
>har en vandudskiller mont. før fødepumpen.


Harding Larsen (22-12-2008)
Kommentar
Fra : Harding Larsen


Dato : 22-12-08 15:04

Her er der mere information:

http://danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Spoergsmaal%
20fra%20sejlere/Miljødiesel.aspx

Mvh/Harding

Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>
>"Harding Larsen (slet DTREO)"
><harding@DTREOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>meddelelsen
>news:12298554580.509407227527472@dtex
>t.news.tele.dk...
>>I FTLF skriver de at i lande med
>>Bio-diesel skal man ikke tanke
>> Bio-diesel, med mindre din motor er
>>justeret dertil, og du iøvrigt har
>> sikret dig mod dieselpest i din tank.
>> Svenskerne råder derfor sejlerne
>>til kun at tanke ved havneanlæg, hvor
>> der ikke sælges Bio-diesel.
>>
>> Mvh/Harding
>>
>
>Hej NG ikke helt forstået, med
>dieselpesten. Biodiesel er det diesel
>med mere end 5 % ethanol ? Der er
>nemlig et godt husråd mod dieselpest,
>og det er at komme karburatorsprit i
>tanken i mængder mellem 1-3 % for
>derved at opsuge vandet tanken.
>Meningen skal angiveligt være at
>dieselpesten er en alge/organisme som
>lever i blandingslaget mellem vand og
>diesel og når vandet fjernes kan
>organismen ikke eksistere. Det virker
>derfor underligt hvis biodiesel med
>et større indhold af ethanol/methanol
>end 1-3 % skulle bevirke dieselpest.
> Jeg kan selvklart have misforstået
>noget, og vil så gerne rettes til.
> mvh Niels F. som iøvrigt
>har en vandudskiller mont. før fødepumpen.


Ukendt (22-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-12-08 16:39

I det svenske magasin - nr. 9/2007 og 2/2008 p. 12 - er der flere indlæg
om miljödieseln, som de kalder det.
"Skurken" skulle være tilsætningsstofferne RME/FAME, som angiveligt
giver større risiko for slam- og mikrobedannelse i tanken og derfor
stiller større krav om rensning af tanken samt at dieselen ikke skulle
være velgegnet til langtidsopbevaring.

En sejler (Bengt Hallgren) har kontaktet nogle benzinselskaber i Sverige
og spurgt i hvilket omfang de sælger miljödiesel fra havneanlæg. De
svar, han har fået, er følgende:
* OK og Q8 sælger diesel med 5% RME.
* Preem, Shell og Statoil oplyser, at de ikke sælger diesel tilsat RME.

Men der er delte meninger om betydningen og konsekvenserne af disse
tilsæningsstoffer ...
Personligt har jeg ikke oplevet problemet og derfor ingen mening - jeg
referer blot ...
Og vil dog for en sikkerheds skyld vælge at tanke dér , hvor man ikke
tilsætter de nævnte stoffer ...

--
mvh
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

PS - kender I historien om journalisten, hesteskoen og Niels Bohr?
Efter sigende skulle journalisten lave et interview med Niels Bohr i
hans sommerhus og så der hang en hestesko over døren. Journalisten siger
lidt forundret: "Jamen hr. professor - den slags ting tror de vel ikke
på?" ... "Naturligvis ikke" replicerede Niels Bohr ... "På den anden
side ... Den skader jo ingen ...".
Sådan har jeg det lidt med anvendelsen af biodiesel ... Hvorfor løbe
risikoen?

"Harding Larsen (slet 41SAF)" <harding@41SAFlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
en meddelelse news:12299550660.306960046999894@dtext.news.tele.dk...
> Her er der mere information:
>
> http://danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Spoergsmaal%
> 20fra%20sejlere/Miljødiesel.aspx
>
> Mvh/Harding
>
> Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>>
>>"Harding Larsen (slet DTREO)"
>><harding@DTREOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
>>meddelelsen
>>news:12298554580.509407227527472@dtex
>>t.news.tele.dk...
>>>I FTLF skriver de at i lande med
>>>Bio-diesel skal man ikke tanke
>>> Bio-diesel, med mindre din motor er
>>>justeret dertil, og du iøvrigt har
>>> sikret dig mod dieselpest i din tank.
>>> Svenskerne råder derfor sejlerne
>>>til kun at tanke ved havneanlæg, hvor
>>> der ikke sælges Bio-diesel.
>>>
>>> Mvh/Harding
>>>
>>
>>Hej NG ikke helt forstået, med
>>dieselpesten. Biodiesel er det diesel
>>med mere end 5 % ethanol ? Der er
>>nemlig et godt husråd mod dieselpest,
>>og det er at komme karburatorsprit i
>>tanken i mængder mellem 1-3 % for
>>derved at opsuge vandet tanken.
>>Meningen skal angiveligt være at
>>dieselpesten er en alge/organisme som
>>lever i blandingslaget mellem vand og
>>diesel og når vandet fjernes kan
>>organismen ikke eksistere. Det virker
>>derfor underligt hvis biodiesel med
>>et større indhold af ethanol/methanol
>>end 1-3 % skulle bevirke dieselpest.
>> Jeg kan selvklart have misforstået
>>noget, og vil så gerne rettes til.
>> mvh Niels F. som iøvrigt
>>har en vandudskiller mont. før fødepumpen.
>



Morten Hindsholm (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Morten Hindsholm


Dato : 23-12-08 08:52

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> writes:
> PS - kender I historien om journalisten, hesteskoen og Niels Bohr?
> Efter sigende skulle journalisten lave et interview med Niels Bohr i
> hans sommerhus og så der hang en hestesko over døren. Journalisten siger
> lidt forundret: "Jamen hr. professor - den slags ting tror de vel ikke
> på?" ... "Naturligvis ikke" replicerede Niels Bohr ... "På den anden
> side ... Den skader jo ingen ...".

Faktisk var Bohrs svar ifølge flere kilder (se fx
http://riis.religionblog.dk/niels-bohrs-religionsfilosofi----og-kants--post2461
) mere underfundigt:

"Jamen, kære Niels Bohr, De tror da ikke på, at den slags bringer lykke?"

"Nej, nej, naturligvis gør jeg ikke det", forsikrede Bohr, "men jeg har hørt,
at den også bringer lykke, selv om man ikke tror på den".

God jul

--
/\/\orten

Ukendt (23-12-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-12-08 10:22

"Morten Hindsholm" <morten@hindsholm.dk> skrev i en meddelelse
news:u1vvzmiqx.fsf@hindsholm.dk...
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> writes:
>> PS - kender I historien om journalisten, hesteskoen og Niels Bohr?
>> Efter sigende skulle journalisten lave et interview med Niels Bohr i
>> hans sommerhus og så der hang en hestesko over døren. Journalisten
>> siger
>> lidt forundret: "Jamen hr. professor - den slags ting tror de vel
>> ikke
>> på?" ... "Naturligvis ikke" replicerede Niels Bohr ... "På den anden
>> side ... Den skader jo ingen ...".
>
> Faktisk var Bohrs svar ifølge flere kilder (se fx
> http://riis.religionblog.dk/niels-bohrs-religionsfilosofi----og-kants--post2461
> ) mere underfundigt:
>
> "Jamen, kære Niels Bohr, De tror da ikke på, at den slags bringer
> lykke?"
>
> "Nej, nej, naturligvis gør jeg ikke det", forsikrede Bohr, "men jeg
> har hørt,
> at den også bringer lykke, selv om man ikke tror på den".
>
> God jul

Hej Morten,

Tak for god præcisering ...
Den vil jeg prøve at huske. Så er pointen jo endnu bedre!

Til alle i denne nyhedsgruppe:
Glædelig Jul og Godt Nytår - bl.a. med mange gode oplevelser på vandet
....

--
Mange jule- og nytårshilsener
Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste