Størrelse på skrue
Fra : Kim Gomez

Dato : 17-12-08 20:21

Hej NG

Jeg håber i kan hjælpe mig med følgende:

Hvordan kan jeg finde ud af, hvilken størrelse skrue jeg skal have på min
båd?

Hvordan skal f.eks. 15x13 forståes for skruestørrelse.

Hvordan ville man skrive ovenstående, hvis min skrue fra aksel til kanten af
skruen måler 17,5 cm?

Hvordan kan man regne stigning ud og hvordan ved man hvilken stigning man
skal have på skruen?

For mig er ovenstående spørgsmål overhovedet ikke til at finde ud af, men
jeg ved jo, at der i denne gruppe er nogel der ved virkelig meget, så det
ville være dejligt med lidt hjælp.

God jul til alle

mvh

Kim

Fra : claus b.p.

Dato : 17-12-08 22:21

"Kim Gomez" <gomez@english-bulldogs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ved jo, at der i denne gruppe er nogel der ved virkelig meget, så det

Skrue eller propelmål: 15 x 13 vil sige at diameteren er 15" (1" = 2,54cm)
og pitch er 13", dvs. at ved 1 omdrejning vil båden ideelt bevæge sig 13"
fremad. Yderligere parametre af vigtighed er antallet af blade på propellen,
typisk 3-5, og overfladearealet af propelbladene. Når man skal bestille skal
man også specificere akseldiameter og konus samt splitmål, og om den er
venstre- eller højredrejende.
Det bedste udgangspunkt for at beregne sine propeller er at tage
udgangspunkt i de eksisterende, hvordan fungerer de, og hvad vil man
forbedre.
Der findes beregningskemaer på Korsør propellers hjemmeside,
www.propeller.dk , og de er , har jeg hørt, meget kompetente.
Priserne er godt nok bedre hos fx. www.centerline.se som er meget venlige og
seriøse at handle med.
For mere info kig på Michigan propellers hjemmeside: www.miwheel.com, og der
er også nogle gode informationer på www.moonraker.dk

Mvh. Claus
Prøv at

Fra : Harding Larsen

Dato : 17-12-08 23:25

Hej Kim,

Du kan downloade programmet på dette link:

http://www.castlemarine.co.uk/pitch.htm

En propel måles altid i tommer og angives med diameteren først x
stigningen.

Læg propellen på et stykke papir hvor centrum er angivet, f.eks.
ed et kryds.
Læg en 90 graders vinkel således at den står på papiret og
lægger an mod et propelblads yderste spids.
Radius x 2 giver diameteren. Kaldet "D".
gå 1/6 del diam ind fra spidsen af bladet og tegn en linie
vinkelret på radius.
Læg vinkelen til bagkanten af bladet ved denne linie og aflæs
målet, gør det samme ved den højeste kant. Forskellen kaldes "d"
Mål bladets bredde ved 1/6 linien og den kaldes W.

Pitchen udregnes med formlen:

(2 x D x d):W

Herefter er det kun at indsætte de rigtige tal i beregneren.

Mvh/Harding

Fra : Hans, \" URD\" Cont~

Dato : 18-12-08 11:11

Jeg har set lidt på det program.
Det er tilbøjelig til at give for stor stigning.
Hvilket kan resultere i overbelastning af motoren.
Og kavitation på propellen, hvilket ødelægger den.
Hans

Fra : Harding Larsen

Dato : 18-12-08 12:23

Jeg synes at dit indlæg burde have set således ud:

Programmet er godt nok og sammenligning med andre programmer er
der ingen forskel i beregningen; men det forudsætter
selvfølgelig at der indsættes korrekte og enslydende data i de
enkelte programmer.

Propellens stigning bestemmes i grove træk af farten og
omdrejningstallet, hvorfor disse parametre skal være korrekte.
Propeller med flere blade har oftest større stigning end de med
få blade.
En for stor stigning p.g.a. diameterkompensation kan give en
katastrofal høj tomgang plus dårlig virkningsgrad i
topfartområdet. Lave omdrejninger og selvfølgelig overbelastning
af motoren.

Kavitationen er et samlingsbegreb for flere fænomener.
Kavitationen kan opstå når propellen er fejldimmensioneret
f.eks. når bladene er er for lille i forhold til motoreffekten.
Samme problem får man når propellen suger luft.
Forstyrrelserne eller hvirvlerne i vandstrømmen forårsaget af
kølens- eller støttebukkens akterkanter kan være årsag til
kavitation. Blade som bevæger sig gennem hvirvler sænker trykket
i denne.
En "vacuumblæst" opstår når trykket vender tilbage og kommer der
kavitationsknald kan det skade propellen.

For stor stigning giver lavere omdrejninger på propellen.
Kavitation opstår ved stor fart eller som nævnt ovenfor.

Mvh/Harding