generator på skrueakslen ?
Fra : emil lønneberg

Dato : 14-12-08 20:37

-- Måske sidder der nogle forsøgspersoner som har experimenteret med
dette.
Nu hvor min husstands vindmølle på 12volt er blevet forbudt i Danmark
her fra marts i år pga.ja hvad skal jeg syntes om dem som styre
lovgivningen.
Jeg spekulerede på at koble den til/på skrueakslen på sejlbåden , da
den snurre rundt ved sejl,men er der overhovedet noget at hente her i
energi ,og andre har fortalt mig at denne fri snurren kan ødelægge
gearkassen , mon der er grund til det.

Jeg har fået en opfattelse af at jo mere den jævne dansker tænker i
miljø jo mere bliver det bremset..

bolværksmatrosen

Fra : Aage Andersen

Dato : 14-12-08 20:59

"emil lønneberg
> [...]
> den snurre rundt ved sejl,men er der overhovedet noget at hente her i
> energi ,og andre har fortalt mig at denne fri snurren kan ødelægge

Hvis den kan monteres paa baaden, kan den vel bruges til. strømforsyning i
baaden.
Man kan saa undre sig over, at det stadigt er tilladt baade at have
vindmøller.

Aage

Fra : emil lønneberg

Dato : 14-12-08 21:15

Vinmøller på bådene,har politikerne garanteret glemt,men det
skal nok komme.
MVH grøn fritid

--
bolværksmatrosen

Fra : emil lønneberg

Dato : 14-12-08 21:20

Ups jeg glemte at der skal D med i vindmøller,og snart skal
vores udenlandske sejlere der kommer hertil måske pille deres
vindmølle ned mens de besøger vores havne,måske er det næste
solceller ?
MVH nu får den hele armen

emil lønneberg <kroghenprivat@4TM9Photmail.com> (slet 4TM9P)

--
bolværksmatrosen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 14-12-08 22:42

> Jeg har fået en opfattelse af at jo mere den jævne dansker tænker i
> miljø jo mere bliver det bremset..

Ja jeg undres også... jeg havde ikke taget den ned før at naboen klagede
eller etaten kom og bankede på.

Mvh
Leon

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-08 23:47

- men skrueakslen skal ikke køre når man sejler for sejl. Den skal stoppes,
så ikke den bremser båden for meget og slider skrue, lejer og gearkassen op.

Interessant eksperiment, men jeg tror det bliver noget bøvl.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige

"emil lønneberg (slet XFT4C)" <kroghenprivat@XFT4Chotmail.com> wrote in
message news:12292838650.515379582602442@dtext.news.tele.dk...

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-12-08 11:26

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:49458cf3$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

>- men skrueakslen skal ikke køre når man sejler for sejl. Den skal stoppes,
>så ikke den bremser båden for meget og slider skrue, lejer og gearkassen
>op.

jeg tror at en "bremset" skrue giver båden mindre fart i forhold til en der
løber frit!

> Interessant eksperiment, men jeg tror det bliver noget bøvl.

Jeg tror heller ikke det kan fungere med de små skruer der findes på vores
små sejlbåde, når der først kommer strøm på feltspolerne, så er en generator
altså ikke sådan lige at dreje rundt, men det føles jo let når man står med
generatoren i hånden uden at der er sat strøm til "elektromagneterne"
Det kræver som jeg husker det ca. 1 HK for at få en 12v generator til at
lade!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 12:13

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> en meddelelse news:49458cf3$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

> jeg tror at en "bremset" skrue giver båden mindre fart i forhold til

Emnet har tidligere været belyst fra mange sider i denne gruppe.
Meget tyder på, at din "tro ikke holder vand".
Som resultat af de mange indlæg, blev jeg dengang overbevist om, at
skruen/propellen IKKE skal dreje rundt. Ikke bare af hensyn til smøring,
gearkasse, lejer osv., men at den samlede vandmodstand (overraskende
for mange - herunder mig selv!) er mindst, hvis skruen holdes "låst",
når båden sejler for sejl.
Den tekniske argumentation er jeg desværre ikke i stand til at
reproducere ... Kun konklusioen ... ...

Flemming Torp - Gimle - DEN-61 - X-342 - Helsingør

Fra : SørenH

Dato : 15-12-08 09:41

Jeg er altså blevet for nysgerrig!

Hva er det med 12V-vindmøller?? - og solpaneler???
En kommunalbestyrelse kan vel altid forbyde feks. en vindmølle hvis den
mener den er til gene for naboer eller i er strid med en lokalplan, men
et generelt forbud fra 1.marts har jeg ikke kunnet google mig frem til.

Mvh
SørenH
s/y Marie af Næstved

Fra : claus b.p.

Dato : 15-12-08 16:01

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mener den er til gene for naboer eller i er strid med en lokalplan, men et
> generelt forbud fra 1.marts har jeg ikke kunnet google mig frem til.

Kan man overhovedet opføre en - selv nok så lille - vindmølle (på land) uden
at det kræver byggetilladelse, nabohøring mm.? Sådan har det vel egentlig
altid været, bortset fra decideret landzone, skulle jeg mene. ??? Forskellen
er vel bare at der nu er ændret på, hvilke myndigheder der er inde over, og
så den underlige konstruktion, at man nu kan være nødt til at betale
erstatning til de, der er nødt til at kigge på den. Hvad der monteres på en
båd er jo principielt aldrig et bygningsværk, og man udnytter jo også
vindenergien til fremdrift på båden! Det vil vel næppe blive forbudt.

Mvh. Claus

Fra : Harding Larsen

Dato : 17-12-08 16:44

Hej Søren,

Frem- og tilbage avisen havde denne artikel 22.aug. 2008:

http://politiken.dk/erhverv/article557093.ece

Ingenørens Ekstrablad var en dag hurtigere med denne artikel:

http://ing.dk/artikel/90498-nye-regler-har-kvaerket-markedet-for-
mini-vindmoeller

Solpaneler skygger kun på det er er nedenunder, skal de forbydes
ryger solfangere sikkert også med.

Måske kan en betydelig større afgift end den 1%, som vi sejlere
kender, være de grådiges kompensation.

mvh/Harding

Fra : SørenH

Dato : 17-12-08 17:19

Hej Harding
Dem havde jeg ikke set, - tak for det.
Det ser ud som om der kan laves en stor og nuanceret debat om det emne,
som bl.a. Ingeniørens links kommer ind på.
Men heldigvis er det da vist ikke noget vi skal tage os af sårn søværts,
- endnu da.
Jeg har selvfølgelig læst ikke så få beskrivelser af grimme uheld med
møller på både, og især eet fabrikat har fået på hattepulden for dårlig
sikkerhed, men generelt er det for folk som sejler rigtig langt (som det
blev vendt i en tråd for nyligt), og de undersøger vel sagerne
ordentligt først?!
Solpaneler bevæger sig heldigvis ikke så meget, og jeg er morderligt
glad for mit 55W stive panel, monteret på skydekappen.
SørenH
s/y Marie af Næstved
- nu snart på juleferie på La Santa Sport!

Fra : Harding Larsen

Dato : 17-12-08 23:33

Hej Søren,

Ja lidt debat kan vi da godt få ud af det.
For vindmøller gælder reglen at sikkerhedsafstanden til møllen
er som en kegle med radie som afstanden fra jorden/dørken og op
til møllens øverste vingespids.
Gælder disse styrkemæssige sikkerhedsregler på land gælder de
nok også i en båd.
Langt de fleste ulykker med vindmøller ombord sker hvis man
uforvarende sætter en legemsdel op i møllevingernes
bevægelsesområde.

Solpaneler er nok en mere fredelig sag.

Rigtig god jule ferie og glædelig jul til jer begge.

Mvh/Harding

Fra : Harding Larsen

Dato : 16-12-08 13:56

Hej Emil,

At sætte en generator på skrueakselen med den nødvendige
gearing, har været anvendt i mange år af langturssejlere.
På det sidste har Yanmar sammenbygget en ekstra generator med
motorens gearkasse, således at propellen driver denne generator
når motoren er standset. Generatoren kan kobles til- og fra.
Desuden findes vandgeneratorer til at "løbe" efter båden.
Der er endda et firma som har lavet en Duo enhed, hvor man kan
skifte mellem en vindmølle og en vandpropel og ved at dreje på
enhedens beslag kan akselen stå lodret op når vindmøllen er
monteret og skråt bagud når vandpropelleren anvendes.

Se: http://www.duogen.co.uk/pwrwater.htm

Det er en kombi enhed der nok kan tiltale mange.

Dit spørgsmål vedr. om gearkassen på en motor ødelægges, ja det
afhænger af gearkassetypen. Nogle bliver smurt med motorolien
når motoren kører og de er ikke velegnede; men langt de fleste
gearkasser har et lukket stænksmæringssystem og de tager ikke
skade.
Er der monteret en foldepropel på båden kan der selvfølgelig
ikke tilsluttes en generator til skrueakselen; men med en fast
propel er der rigtig megen energi at hente.
Desuden er det således at en fast propel der står stille yder
meget større modstand mod bådens fremdrift end en roterende.
Som eksempel: En fast 3-bladet, Prowell propel, med diam 15" og
stigning på 13" giver i blokeret stilling en modstand på 420 N
og i roterende 180 N. (Power trust er 762 N, når båden trækkes
frem for motor med ca 5,5 Kn).
Så man kan lige så godt anvende den energi på langture som
propelleren kan give, her er hastighedspræstationer nok ikke den
højest prioriterede parameter.

Mvh/Harding

emil lønneberg <kroghenprivat@XFT4Chotmail.com> (slet XFT4C)

Fra : Harding Larsen

Dato : 17-12-08 12:16

Her er et link til et tysk katalog med flere generatormodeller
foruden mange andre interessante produkter.

http://www.shipshop.de/Backskiste/Download/shipshop2008Web.pdf

Mvh/Harding