Olieblandet benzin
Fra : Morten Hindsholm

Dato : 11-12-08 09:37

Jeg har efter sæsonafslutningen fået lidt dumt problem:

Jeg har en to-takts påhængsmotor på min Solus 24 og da jeg tømte båden
indeholdt den bl.a. en hel dunk (5 liter) benzin. Så vidt jeg husker,
har jeg ikke blandet olie i benzinen, men jeg er ikke sikker.

Så nu er spørgsmålet, om det lader sig afgøre, om benzinen indeholder
olie eller ikke?

Jeg har overvejet at måle mængden med et litermål, for uden olie burde
der være 5,0 l og med 2% olie 5,1 l, men jeg ved ikke om det er
præcist nok, så er der nogen, der har en bedre ide?

Og hvordan skiller man sig i øvrigt bedst af med olieblandet benzin?
- det dur jo ikke rigtig at gemme den til næste år.

(Og ja, jeg ved godt, at jeg burde have mærket dunken, så jeg vidste
om den var blandet eller ikke

--
/\/\orten

Fra : Børge

Dato : 11-12-08 09:53

Morten Hindsholm skrev:
> [...]
> - det dur jo ikke rigtig at gemme den til næste år.
>
> (Og ja, jeg ved godt, at jeg burde have mærket dunken, så jeg vidste

Hvis du har en bil,der kører på benzin så brug det der.
Børge

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 11-12-08 10:27

Børge <"bmblist\" fjern\" "@gmail.com> skrev:

>Hej.

Jeg hælder det på min Ford Ka sammen med ca 30 l alm benzin fra
standeren. Koncentrationen af olie bliver så lille at det
intet betyder.

MVH

Ole Jeppesen
(Larsen 28 Hejlsminde)

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 11-12-08 15:44

> Jeg har en to-takts påhængsmotor på min Solus 24 og da jeg tømte båden
> indeholdt den bl.a. en hel dunk (5 liter) benzin. Så vidt jeg husker,
> har jeg ikke blandet olie i benzinen, men jeg er ikke sikker.

Motoren tager formentlig ikke skade af en 4% olieblanding. Det var et
almindeligt blandingsforhold før man af miljøhensyn pressede blandingen ned
på 2%. Jeg ville give tanken en sjat olie svarende til 2% uden at tage
hensyn til evt. tidligere olieblanding, men jeg fraskriver mig ethvert
ansvar. Det værste, der kan ske, er vel, at motoren ikke vil starte pga.
oliesnask i tændrøret. (Efter en rensning eller udskiftning af tændrørene
kører motoren igen).

Hilsen Peter

Fra : Ole Flemming Jeppese~

Dato : 11-12-08 17:57

> [...]
>vel, at motoren ikke vil starte pga.
>oliesnask i tændrøret. (Efter en
>rensning eller udskiftning af tændrørene

De fleste 2-takt påhængsmotorer klare sig i dag udmærket med 1% olie.
Bl. har Yamaha foreskrevet 1% olieblanding de sidste
15år.
Til gengæld har benzinen ikke godt af at blive gemt til næste år. Det
er lidt ærgeligt at ligge udenfor en havn og tro at
motoren bare starter og kører. Men det gør den ikke. Den kan ikke
starte, fordi man har hældt benzin i tanken fra sidste
år. Ærgeligt.
Så få nu bare hældt den benzin i noget, som ikke er så sart for
kvaliteten som en lille påhængsmotor. F.eks en bil.
Og glæd dig over at prisen på benzin er faldet fra over 11,00kr/liter
til ca 8,00 pr liter. Så bliver der også råd til en
is til sommer.

MVH

Ole Jeppesen

Som har sejlet med påhængsmotor på min sejlbåd i mange år.

Fra : Jakob_K

Dato : 12-12-08 07:18

On 11 Dec., 09:37, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
> - det dur jo ikke rigtig at gemme den til næste år.

- Hvorfor ikke?
Hvis dunken er rimeligt ren og ordentligt lukket så der ikke kommer
fugt ind, kan det da holde sig i flere år.
Ryst den lige grundigt inden du tager den i brug til foråret igen, så
eventuel bundfældet olie bliver opløst igen.

Jeg har aldrig oplevet at "gammel benzin" ikke kunne bruges.

mvh
JAKOB

Fra : Børge List

Dato : 12-12-08 15:53

Jakob_K skrev:

> [...]
> eventuel bundfældet olie bliver opløst igen.
>
> Jeg har aldrig oplevet at "gammel benzin" ikke kunne bruges.

Nu er det jo kun tale om 5L så hvorfor løbe risikoen der er flere der
mener der kan dannes skadelige stoffer, ved længere tids opbevaring.
Så hæld det på bilen,og køb nyt til foråret så kan man også udelukke den
fejlmulighed når og hvis man ligger ude på fjorden, og motoren ikke vil
starte.
Børge

Fra : Jakob_K

Dato : 15-12-08 00:02

> [...]
> Så hæld det på bilen,og køb nyt til foråret så kan man også udelukke den
> fejlmulighed når og hvis man ligger ude på fjorden, og motoren ikke vil

Jeg synes ikke det virker logisk, at olie kan holde sig millioner af
år i undergrunden, men når det så er raffineret til benzin kan det
ikke holde sig et halvt år?

Men man skal selfølgelig bare gøre hvad man selv synes virker
rigtigst

mvh
JAKOB

Fra : Ukendt

Dato : 15-12-08 19:17

1: Der ligger det under tryk og uden adgang til ilt og sollys

2: Det er urafineret. Ved rafineringen fiske man jo præcis det ud man skal
bruge til ´benzin. I den helt rette balnding.

--
Maxi 999 - 'Escape' - Hundige