Kør-selv til Rom: Hvad skal vi se på vejen~
Fra : Kåre

Dato : 28-12-08 10:26

Hej

Vi vil planlægge en tur til Rom.
Det bliver sandsynligvis 2 uger i forbindelse med efterårsferien 2009, dvs
uge 41+42.

Vi regner med at køre selv, og gøre nogle stop på vejen med 1-2
overnatninger pr stop.
Og så vil vi have en hel uge i Rom.
Dvs at vi har 1 uge til turen ned og hjem, som vi skal have fyldt ud så godt
som muligt.

Vi er HELT i begyndelsen af planlægningen, og det er vores første rigtige
udenlandsferie sammen.

Er der nogle gode forslag til hvor vi burde "smutte forbi" på vejen, og evt.
tage et par dage?
Vi er to chauffører så vi kan godt tage nogle gode stræk af gangen.

Vi er en familie på 5: 2 voksne, og børn på 6, 13 og 15.

Forslag og gode råd modtages meget gerne!

På forhånd tak!
Kåre

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-12-08 13:08

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> writes:

> Det bliver sandsynligvis 2 uger i forbindelse med efterårsferien 2009, dvs
> uge 41+42.

Så skal I overveje muligheden for sne i alperne.

> [...]
> Og så vil vi have en hel uge i Rom.
> Dvs at vi har 1 uge til turen ned og hjem, som vi skal have fyldt ud så godt

Ud fra min erfaring, så vil jeg foreslå jer at bruge tiden på turen
ned og bare køre hjem så hurtigt I kan. Når man først vender snuden
nordpå, så vil man bare se Danmark så hurtigt som muligt.

> Er der nogle gode forslag til hvor vi burde "smutte forbi" på vejen, og evt.
> tage et par dage?

Det kommer jo lidt an på hvad I vil se og opleve. Nu vil I til Rom,
det er jo byferie. Men hvad med et par dage i en lille alpelandsby med
vandreture? Jeg kan varmt anbefale den lille landsby Belalp lige nord
for Brig i Schweiz. Der er mulighed for nogle skønne gåture, men ikke
meget andet. :) Og der er en fantastisk udsigt over
Aletsch-gletcheren.

Ved Kassel ligger der et slot fra 1786, Wilhelmshöhe. Det så vi
tilbage i '99 og det synes vi var en god oplevelse.

Hvis ikke ungerne har set bjerge før, vil jeg næsten foreslå, at I
holder den første længere pause, når I når de første bjerge. Da vi var
i Schweiz i '99 havde jeg ikke set bjerge siden '88, hvor jeg var 10
år gammel. Og selv som 21-årig synes jeg det var helt fantastisk, da
de første bjerge dukkede op ud af forruden. Så stop op, så ungerne kan
få lov til at klatre lidt.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Kåre

Dato : 30-12-08 18:48

> [...]
> ned og bare køre hjem så hurtigt I kan. Når man først vender snuden
> nordpå, så vil man bare se Danmark så hurtigt som muligt.
Det lyder egentlig meget fornuftigt.
taget til efterretning!

> [...]
> for Brig i Schweiz. Der er mulighed for nogle skønne gåture, men ikke
> meget andet. :) Og der er en fantastisk udsigt over
Jeg personligt vil meget gerne bruge et par dage sådan lidt afsides. Så jeg
vil prøve at få det lokket ind

> [...]
> år gammel. Og selv som 21-årig synes jeg det var helt fantastisk, da
> de første bjerge dukkede op ud af forruden. Så stop op, så ungerne kan

Tak for rådene!
De vil komme med i vores overvejelser.

mvh
Kåre

Fra : jos

Dato : 28-12-08 18:36

Kåre wrote:
> [...]
> overnatninger pr stop.
> Og så vil vi have en hel uge i Rom.
> Dvs at vi har 1 uge til turen ned og hjem, som vi skal have fyldt ud
forholdet 1 uge rejse, 1uge Rom lyder imho meget fornuftigt!
MEN:
i efterårsferien kan vejret drille på turen, og der er MEGET LANGT at køre
selv til Rom med 3 børn..
Der fås rimeligt billige flybilletter i visse perioder, og jeg ville
overveje at undersøge denne mulighed, og evt. korte lidt af perioden.

finn
nb. - Rom kan være en oplevelse

Fra : Knagsted

Dato : 30-12-08 14:18

"jos" <jos@her.dk> skrev i meddelelsen

> finn
> nb. - Rom kan være en oplevelse

Ja, men næppe hvis ferien går med at finde P-pladser i storbyen!
*S*

Fra : Kåre

Dato : 30-12-08 18:55

> Ja, men næppe hvis ferien går med at finde P-pladser i storbyen!
> *S*

Planen er at finde en ferielejlighed rimeligt tæt på centrum, så vi kan gå
eller tage metro/bus eller hvad der nu er, ind til byen.
Bilen kan bruges hvis vi skal udenfor Rom, til kysten eller noget.
Jeg vil også nødigt køre bil inde i Rom.....

mvh
Kåre

Fra : Knagsted

Dato : 31-12-08 09:17

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Bilen kan bruges hvis vi skal udenfor Rom, til kysten eller noget.
> Jeg vil også nødigt køre bil inde i Rom.....

Men du kan alligvel ikke ta' bilen op på hotelværelset, og det er en dårlig
idé at efterlade en bil med ikke-italienske nummerplader på et tilfældigt
sted. Der er dog formentlig beskyttede P-pladser, det ved jeg ikke.
Metroen er rigtig god, og formodentlig kan man stadig fåe en uge-billet,
hvor man kan køre overalt, også i omegnen - for I skal vel både tl ostia og
Tivoli.
Man kan nemt få 2 uger til at gå i Rom, og 2 dage i Venedig ville helt
sikkert være alt for lidt.
*S*

Fra : Kåre

Dato : 30-12-08 18:54

> [...]
> Der fås rimeligt billige flybilletter i visse perioder, og jeg ville
> overveje at undersøge denne mulighed, og evt. korte lidt af perioden.

Meningen fra starten var også at tage 1 uge i Rom, og tage flyet.
Men vi tænkte så på at tage 3 uger, og så tage en længere tur med mindre
kørsel af gangen.
F.eks.
- Et sted i Tyskland et par dage
- Prag en lille uge.
- Venedig nogle dage
- Rom en uge.

Men det bliver nok en kende voldsomt...
Så vi regner med at tage kun de to uger, og så koncentrere os om Rom.
Men stadig tage det afslappet på turen, og gøre en tur ud af turen.

> finn
> nb. - Rom kan være en oplevelse

KAN være en oplevelse ????

mvh