Oslo med barn i slut Januar
Fra : Morten Larsen

Dato : 26-12-08 21:19

Hej alle.

Har inviteret min 8 årige nevø med en tur til Oslo i slutningen af januar.
Vi ankommer lørdag og har ca. 6 timer til at se byen lidt.

Kan vi nå til Holmenkollen, og er det interessant for børn?

Har I nogle forslag?

Jeg er blevet anbefalet Bygdø, men ved at sneen drager noget mere

PÅ forhånd tak for svar, og glædelig jul og godt nyt år.

Morten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-12-08 21:42

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> writes:

> Har inviteret min 8 årige nevø med en tur til Oslo i slutningen af januar.
> Vi ankommer lørdag og har ca. 6 timer til at se byen lidt.

Det lyder hyggeligt.

> Har I nogle forslag?

Hvis man tager trikken op til Frognerseteren, så går der en kælkebakke
der hedder Korketrekkeren ned til Midtstuen. Og så kan man tage
trikken op igen og tage en tur mere. En enkelt kælketur for fuld fart
tager 8-10 minutter, den er to kilometer lang og har et fald på 255
meter. Man kan både leje kælke og hjelme. Se her om der er åbent når I
skal afsted: http://www.akeforeningen.no/index.php

Vi var deroppe for et par år siden en dag i januar og vi gik en rigtig
dejlig tur rundt om Sognsvann, en sø lidt udenfor byen. Her går
trikken også lige til "døren".

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Morten Larsen

Dato : 27-12-08 00:38

Trine,

Tak for det hurtige tips

Jeg har straks checket linket og skrevet til dem- det virker som om at det
er en forening, og ikke et decideret offenligt sted.

Men det lyder godtnok spændende- igen tak.

/Morten

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-08 12:16

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> writes:

> Jeg har straks checket linket og skrevet til dem- det virker som om at det
> er en forening, og ikke et decideret offenligt sted.

Det er et offentligt sted, men det er foreningen der udlejer kælke og
hjelme. Altså lidt ligesom skøjtebanen ved musikhuset i Århus.
Skøjtebanen er kommunens, men det er foreninger der tjener en skilling
ved at leje skøjter ud.

> Men det lyder godtnok spændende- igen tak.

Da vi var deroppe var banen lukket, men vi gik turen ned i stedet for.
Det er en fantastisk flot tur.

Det kan i øvrigt betale sig at købe en dagsbillet til de offentlige
transportmidler i Oslo, hvis man har planer om at tage mere end en
strækning med f.eks. trikken. Det koster 60 kroner for voksne og 30
korner for børn. Men hvis det er en lørdag eller en søndag kan enhver
voksen have optil fire børn under 16 med sig gratis. Og de offentlige
transportmidler er altså ikke dårlige i Oslo.

Fra : Sigbjørn

Dato : 26-12-08 22:21

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg er blevet anbefalet Bygdø, men ved at sneen drager noget mere
>
> PÅ forhånd tak for svar, og glædelig jul og godt nyt år.

Jeg tror ikke dere rekker å se Holmenkollen.
Holmenkollen er revet for ombygging:
http://www.skiforeningen.no/holmenkollen
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2456815.ece

Hvis barna orker, så er Nationalgalleriet interessant.
Ellers er det mektig populært å se på Operaen. Hvis taket ikke er stengt på
grunn av is og sne er det vel verdt en tur.

Sigbjørn

Fra : Morten Larsen

Dato : 27-12-08 00:08

Sigbjørn,

Hmmm... vil det sige at Holmenkollen er totalt lukket?

Hvis han vil have snø/sne, er der andre steder hvor det er muligt? Vi rejser
med DFDS- der er begrænset tid, desværre.
Har overvejet vikingeskibsmuseet som alternativ, men....

God jul,

Morten