De værste turister?
Fra : Peter T.

Dato : 20-12-08 14:44

Jeg og kæresten kom hjem fra 2 uger i egypten for 3 dage siden. Og hvad
der stadig står knivskarpt i erindringen, er de russiske turister, vi
delte bus med på et par ture. Hverken jeg eller min kæreste, som ellers
er meget berejst, har oplevet mage til mere egocentriske og selviske
mennesker med større udtalt mangel på almindelig pli og god opførsel end
disse russere.

Hvilke turister synes I er de værste? :)

--
Peter T.

Fra : jespero

Dato : 20-12-08 15:27

Peter T. <pinoc10@hotmail.invalid> wrote:

> [...]
> er meget berejst, har oplevet mage til mere egocentriske og selviske
> mennesker med større udtalt mangel på almindelig pli og god opførsel end
Kunne du ikke uddybe det en smule. Vi elsker at høre den slags
historier.
jespero

Fra : Peter T.

Dato : 21-12-08 14:42

In article <1is96ut.1fhq44m9wihsbN%jesper@spamhulfoto.dk>,
jesper@spamhulfoto.dk says...

> Kunne du ikke uddybe det en smule. Vi elsker at høre den slags
> historier.

JW Nielsen har allerede skrevet en smule om dem. :) Men der er garanti
for, at russere forsøger at rydde enhver buffet. De går ikke derfra
uden, at maden rager mindst 10 cm op over tallerkenen, som om det var
deres sidste måltid nogensinde.
Busturen til luxor startede nogenlunde, da vi skulle afsted kl 3 om
natten. Men ved halv-5 tiden vågnede en russer op og så var freden
forbi. Der skulle fotograferes, høres musik, snakkes og grines, mens vi
kørte rundt i en ørken midt om natten - på deres ønske forøvrigt (de
fandt nok ud af, at når kl er 3-4 stykker, så er natten altså kulsort).
På en anden tur, hvor vi var på vej tilbage fra en ø, gik to russere ned
i bunden af båden og fyldte tasker og lommer op med øl og mad under
besætningens protest. Men hvad hjælper det, når de færreste russere
forstår engelsk? Russerne mente tilsyneladende de havde ret til tømme
båden for alle drikkevarer, når de nu havde betalt for en ret mad og en
vand i forbindelse med turen. Buffeten på båden blev forresten også
hurtigt tømt af russerne, så jeg, min kæreste og to franskmænd ikke fik
noget udover lidt drikkevarer. Vi var lidt mugne.
På et tidspunkt ville jeg tage et foto af kæresten med en glimrende
baggrund. Vi var de eneste, som var på netop det sted! Men så kom to
russiske koner og en unge fyr og maste sig ind og med hænder og
artiguleringer bad mig og kæresten om at forsvinde fra "deres" plads da
de skulle fotografere hinanden! Det var dråben for vores vedkommende,
og de fandt vist ret hurtigt ud af hvad "FUCK OFF!!!" betød og de fandt
også ud af, at de ikke skulle kommandere rundt med mig. Jeg blev
temmeligt truende. Samme unge fyr var forøvrigt ved, at komme op og
slås med bla. buschaufføren, fordi chaufføren gennede os hen til bussen
da vi skulle videre i programmet den dag. Men takket være den egyptiske
guide, der kunne russisk, kom det ikke til genvordigheder.

Der var flere situationer, som jeg ikke lige husker på stående fod. Men
en guide fortalte mig, at russerne er stærkt uønskede i Hurghada for
dere respektløshed overfor alle. Men de lægger trods alt penge i
bazarerne, så de er nødt til at acceptere dem.

--
Peter T.

Fra : Stig Nielsen

Dato : 21-12-08 07:07

> [...]

>dere respektløshed overfor alle. Men de lægger trods alt penge i
>bazarerne, så de er nødt til at acceptere dem.

det skal også siges at de er hadet i bazarerne fordi de netop ikke vil
betale en dadel for varerne.

Årsagen til at der er så mange af dem er, at efter bomberne i sharm
eksploderede forsvandt de fleste af turisterne (førhen talte man italiensk
der), og dem der har været der vil nok give mig ret i at der er en
overkapacitet af hoteller i hele naama bay området.

Så for at de kan løbe rundt og der kan komme folk ind på de tomme hoteller,
har man givet enorme rabatter til de russiske rejseselskaber.

Som jeg nævnte tidligere kan man få en uge All inclusive for 500$ ialt for
to personer fra Moskva.

Mødte en svensker sidst jeg var der med en russisk kæreste som tit benyttede
sig af det tilbud.

Fra : Peter T.

Dato : 21-12-08 16:29

In article <494e587c$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, stig@abc.de
says...

> det skal også siges at de er hadet i bazarerne fordi de netop ikke vil
> betale en dadel for varerne.

Ja, det fortalte den guide, jeg snakkede med, også.

--
Peter T.

Fra : jimmi1311

Dato : 20-12-08 08:43

On 20 Dec., 14:43, Peter T. <pino...@hotmail.invalid> wrote:
> [...]
> disse russere.
>
> Hvilke turister synes I er de værste? :)

Jeg har samme erfaring med Russere i udlandet. Tilgengæld kan jeg godt
lide den Russiske befolkning når jeg møder dem i deres eget land.

MVH
Jimmi

Fra : Stig Nielsen

Dato : 20-12-08 17:05

> [...]
>er meget berejst, har oplevet mage til mere egocentriske og selviske
>mennesker med større udtalt mangel på almindelig pli og god opførsel end

Enig

Blandt andet derfor er koralrevene ved hotellerne nu også ved at være
smadret.

For fire år siden var der flot, men nu er det begyndt at ligne lort.

Og nu er der så endnu mere grund til at det hedder det røde hav.....

Men hvad fanden de giver også kun 500$ for all inclusive og flyrejse frem og
tilbage for to personer....

Måske man skulle overveje at flyve over Moskva for at få den pris, næste
gang man kun skal ned og have sol

Fra : Armand

Dato : 20-12-08 18:20

Peter T. skrev:
> [...]
> er meget berejst, har oplevet mage til mere egocentriske og selviske
> mennesker med større udtalt mangel på almindelig pli og god opførsel end

Er det ikke generelt sådan med ny-rige, som russere der kan tage sig råd
til eksotiske rejser må henhøre under ?!

--
Armand.

Fra : Bagmanden

Dato : 20-12-08 21:33

"Peter T." <pinoc10@hotmail.invalid> skrev i meddelelsen:
> Hvilke turister synes I er de værste? :)

Jeg vil ikke generalisere, men jeg oplevede engang et tysk
middelaldrene mand sidde på et tyrkisk hotel og harcelere over
tyrkerne i tyskland, der alle "djost wååånt oua måny", mens han
underholdte mig med hvor billigt det var at flyve til, og være
turist i Tyrkiet.

Jeg oplevede også en tysker i Fort Lauderdale der mente at de
største krigsforbrydelser under anden verdenskrig blev begået af
russerne og amerikanerne. Hvis det havde været franskmændende
kunne han til nød have forstået det, men ikke russere og
amerikanere. Hvad han egentlige lavede i Florida gad jeg ikke
undersøge, og som i Tyrkiet takkede jeg hurtigt pænt goddag, og
skred fra idioten.

Så har jeg oplevet danske campister for fuld udblæsning i
Frankrig:
Konen og jeg kørte rundt i sydfrankrig og kunne ikke finde noget
logi i og omkring St. Raphaél, men vi kunne leje en mobilhome på
en campingplads i området for max. 2 nætter.
Vi ankom sent om aftenen og ikke så snart vi havde landede på
pladsen, blev vi spottet af danskere der åbenbart havde
forskanset i et område på pladsen, og her mødte vi noget af det
værste danskerracisme længe oplevet. Vi blev af de tilløbende
campinghabitter, iført sprut og smålighed, sat ind i alle
tænkelige nedrigheder de lokale udsatte os danskere for.... vi
var trætte og ville gerne sove, og som de gode naboer de var,
lovede de os at vise os området mens vi var der.

Næste formiddag takkede vi af og forsvandt op i bjergene!

Jeg har ikke nogen personlig oplevelse med russiske turister, men
jeg boede på et hotel i Tokyo der ikke ønskede russiske turister,
da det sidste hold vist havde fjernet det meste af værelsernes
indbo, undtaget det de ikke havde ødelagt eller overbrækket.

OT.: Dette får mig til at tænke på at Hotel Kahema (hed det vist)
var et af de eneste hoteller i Odense, der i halvfjerdserne og
firserne vil have rockmusikere boende!
De andre hoteller havde vist deres indbo og ry for kært!

--
Bagmanden

Fra : J W Nielsen

Dato : 20-12-08 22:19

Hej...
Tja... jeg har qva mit arbejde været på nogle kurser i udlandet, hvor også
russere deltog. Det var bestemt en positiv oplevelse for mig: De var meget
engagerede, venlige og hjælpsomme...
Så var vi 14 dage i Tyrkiet her i sommer. Det var godtnok en skærende
kontrast: Uhøflige og støjende - raserede nærmest buffeten fuldstændig.
Desværre udgjorde de vel omkring 70% af de gæster der var på hotellet. De
virkede ret velhavende, så jeg formoder ikke de var "almindelige russere",
men det man kalder "nyrige". Dem brød vi os absolut ikke om.
Her i februar tager vi til Ægypten - og kan forstå, at vi skal mødes igen...
øv

/Jørgen

Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-12-08 23:23

[...]

Russere kender jeg ikke noget til, men har på en tur til Bolivia truffet
ganske mange Israelere.
De er så ile sete derovre at der mange steder ved turistbureauer er skilte
med " No Isrealer"
Grunden til at de er så ile sete er at de optræder i ret store mængder
samtidigt med at de trods de latterlige lave priser
hele tiden skal have det biligere end andre.
Jeg hørte fra en af de lokale at der på den isrealske ambasade, hvor de alle
skulle melde sige ved ankomst, lå en stor bog med
tips til at gøre turen billigere, og hvad andre havde forhandlet priserne
ned i.

Elmer

Fra : Stig Nielsen

Dato : 21-12-08 00:32

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse

..
> [...]
> alle skulle melde sige ved ankomst, lå en stor bog med
> tips til at gøre turen billigere, og hvad andre havde forhandlet priserne

Og en lille israelere anekdote:

Var ved Taj Mahal i Indien for nogle år siden.
Her er der en entrepris for indere og en pris for turister der ca. er 40
gange højere end hvad de lokale betaler.......

Israelerne har så luret den og stiller sig op i køen for indere, fordi
inderne i en eller anden provins minder meget om israelere i udseende.
Når så israelerne kommer frem til billetlugen og bliver bedt om at
legitimere sig, ja så har de jo ikke noget pas og de lokale papirer har de
jo så heller ikke.

Billetmanden har jo straks en mistanke om det her er fup, så
kontrolspørgsmålene lyder noget i stil med:

Nævn fem af spillerne på cricket-landsholdet eller medlemmer af parlamentet.

Og vupti, så skal de af med 40 gange så meget for billetten

Og det er ganske vist

Stig

Fra : Søs

Dato : 21-12-08 16:26

Hej!

Nogle af de værste turister vi har mødt, er desværre danskere!

På et all inclusive hotel på Isla Margarita, oplevede vi danskere slæbe
havens
solstole ind på værelset, mens de brugte hotellets solstole på stranden!
Andre skulle jo nødig have glæde af dem, mens de var væk

Spisesalen var indrettet, så vi skulle spise lidt i hold, men flere af
danskerne ville i hvert fald have lov til, at sidde der lige så længe de
ville.
Og var totalt ligeglad med, at nogen faktisk
sad på gulvet og spiste!
De kom først og gik sidst.

Selvfølgelig var der heller ikke optimale forhold på hotellet (et 3
stjernet), men netop derfor synes jeg godt, at man kunne tage lidt hensyn
til hinanden, i stedet for kun at tænke på sig selv!

Sådan en tur skal vi i hvert fald aldrig mere på, så hellere rejse på egen
hånd.

Hilsen Søs.

Fra : Peter T.

Dato : 21-12-08 17:44

In article <494e5ff4$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
lars.irene@mail.dk says...
> [...]
> solstole ind på værelset, mens de brugte hotellets solstole på stranden!
> Andre skulle jo nødig have glæde af dem, mens de var væk

Hæh! Jeg og kæresten brokkede os over tyskere, der lagde håndklæder på
solstolene ved stranden kl 6 om morgenen, så de var "optaget". Vi mente
det var asocialt. Tre venner, som stødte til os tre dage efter vores
ankomst, gjorde selv det samme og syntes det var helt okay. Det havde
vi en vældig diskussion over. :)

--
Peter T.

Fra : jos

Dato : 22-12-08 11:19

Peter T. wrote:

> [...]
> vores ankomst, gjorde selv det samme og syntes det var helt okay.
> Det havde vi en vældig diskussion over. :)

og mens vi dyrker vore fordomme, så er i sikkert jyder og vennerne fra
djævleøen

finn

Fra : Søs

Dato : 22-12-08 16:59

[...]

Ja, det med de håndklæder, har jeg heller aldrig helt forstået

Hvorfor ikke bare lægge sig, når man gider, og lade andre komme til, når man
går?

Mødte for mange år siden en frisk guide, der gik rundt og samlede
håndklæderne sammen, fra de "optagede" solstole, og smed dem i poolen
!!!

Hilsen Søs

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-12-08 20:32

"Søs" <lars.irene@mail.dk> wrote:

>Mødte for mange år siden en frisk guide, der gik rundt og samlede
>håndklæderne sammen, fra de "optagede" solstole, og smed dem i poolen

Hvor lang tid overlevede han?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Armand

Dato : 22-12-08 21:55

Søs skrev:
> [...]
>
> Ja, det med de håndklæder, har jeg heller aldrig helt forstået
>
> Hvorfor ikke bare lægge sig, når man gider, og lade andre komme til, når man

En jule-utypisk djævel kommer lige op i mig:
Man skulle sq medbringe en ordentlig bøtte kløpulver til at mobbe slige
asociale typer

> Mødte for mange år siden en frisk guide, der gik rundt og samlede
> håndklæderne sammen, fra de "optagede" solstole, og smed dem i poolen

På den anden side, så er alle parter jo háns kunder :-/

Jeg tror at jeg vil nyde det lidt mere næste gang jeg køber mig til en
strandstol i grækenland - Dén er da ens egen for dén dag og de værste
brokkerøve holder sig langt fra hvor man skal bruge dé penge! Og kommer
man dagligt punker udlejeren tillige sjældent en for endnu en leje når
man vender tilbage om eftermiddagen.

Ellers er jeg ikke stødt på andet end stangstive svenskere og ditto
englændere - Sidstnævnte grupperer sig oftets i andre områder end hvor
de danske rejseselskaber logerer sig og er tillige letgenkendelige på
deres solskoldninger, hvorimod man alt for tit løber på svenskerne på
selvsamme hotel qua det samme rejse-selskab

Tråden har tillige fået mig til at overveje hvorledes at de første
danskere som Spies og "præsten" sendte til Mallorca mon artede sig :-/

--
Armand.
(på charter-rejse for første gang som 14-årig - til Benidorm med

Fra : jk

Dato : 23-12-08 10:37

On Mon, 22 Dec 2008 21:55:12 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>
>Tråden har tillige fået mig til at overveje hvorledes at de første
>danskere som Spies og "præsten" sendte til Mallorca mon artede sig :-/

Jeg dyrker stort set aldrig strandferie. Jeg er nemlig meget mørk i
huden fra fødslen af, og jeg har fundet ud af, at jeg bliver udsat for
mere racisme, jo mere solbrændt jeg er !
Desuden bliver jeg mere brun end mange ved at sidde under en parasol
og læse en bog. Sådan er det !

mvh

John

Fra : Armand

Dato : 23-12-08 16:33

jk skrev:

> [...]
> mere racisme, jo mere solbrændt jeg er !
> Desuden bliver jeg mere brun end mange ved at sidde under en parasol

Så mørk er jeg nu ikke, men fruen kan alligevel frustreres over at jeg
kan "overhale" hende selvom jeg holder mig i skyggen

Det er nu behageligere at kunne hoppe i bølgerne indimellem, end blot at
stege på altanen, så stranden trækker stadig lidt i mig.
At det så er svært at beslutte sig hvorvidt at det er poolen eller
Middelhavet (påvirket af lokalområdet(*)) der er renest, er en anden sag :-|

(*):
Jeg er absolut overbevist om at årsagen til at man vedholdende lokker
folk til ikke at smide papir i wc'et ikke skyldes risiko'en for
tilstopning, men derimod at flydende papir på havet afslører hvad det er
at man i realiteten hopper i!

--
Armand.

Fra : jk

Dato : 22-12-08 11:29

On Sat, 20 Dec 2008 14:43:34 +0100, Peter T. <pinoc10@hotmail.invalid>
wrote:

>Hvilke turister synes I er de værste? :)

Det med russerne har jeg kun hørt om. Men ikke oplevet. De nyriges
børn skulle være helt uden opdragelse.

Men på en rejse i New Zealand i april var det midaldrende englændere,
der var toppen af selvisk, upassende adfærd. Det var naturligvis
grupper.

Vi skulle se 'lightworms' i et stykke jungle. Det skulle jo være en
naturoplevelse, men engelske halvfulde kvinder gik og hvinede hele
tiden akkompagneret af liderlige tilsvarende mænd.

Senere i toget fra Arthurs Pass til Christchurch, hvor der var
pladsreservation måtte vi kæmpe med en anden engelsk gruppe for at få
vores retsmæssige pladser.
Igen opførte de sig meget gruppe-dominerende.

Man kan jo så værende fordømmende overfor, hvor i England de kommer
fra. Gætter på Manchester, og de bruger det eneste sprog de har lært.

mvh

John

Fra : jespero

Dato : 22-12-08 17:09

Efter at have læst om russere, israelere englændere og sågar danske kan
vi konkludere at der findes dårlige turister fra mange lande. Der var
vist også en tysker
jespero

Fra : Kim Andersen

Dato : 23-12-08 14:30

I Australien har Japanerne ikke det bedste ry - men de lægger mange penge!!!

Deres guider kæfter op fra det tidspunkt, hvor hun åbner busdøren til den
bliver lukket igen. Og alle turisterne har nogle af de mest spidse albuer
jeg har mødt. Køkultur kender de ikke - bare ind foran alle andre. Det
skyltes måske deres form for turisme og rejseform: nemlig speed ferie - de
skal nå og se alt for meget på alt for kort tid.

Men der er et sted i Australien hvor der ikke er en eneste japaner:
Krigsmuseet i Canberra!!!! Det er ting som japanerne bare ikke vil kendes
ved. Så der har man fred for dem - men mine albuer blev med tiden spidsere
og spidsere!!!

MVh

Kim

Fra : Peter T.

Dato : 27-12-08 12:51

In article <495356cd$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
KimAndersenNineNineNine@hotmail.com says...

> [...]
> ved. Så der har man fred for dem - men mine albuer blev med tiden spidsere

Det svarer meget godt til de fortællinger, jeg har fået om japanere, fra
mine kolleger i kbh. lufthavn. Og så vidt jeg har forstået kan de
historisk set ikke acceptere, at de tabte 2. verdenskrig og derfor
stadig ser sig selv som en slags overmennesker.
Jeg nævnte i lufthavnen, at jeg virkelig kunne tænke mig en tur rundt i
Japan. Det blev jeg på det kraftigste frarådet, da jeg ville blive
anset som lowlife hvis jeg bevægede mig udenfor Tokyo.

--
Peter T.

Fra : Bagmanden

Dato : 27-12-08 15:45

> [...]
> blive
> anset som lowlife hvis jeg bevægede mig udenfor Tokyo.

Jeg har aldrig nogensinde mødt japanere (i Japan) der betragtede
mig, min familie eller andre udlændinge for "lowlife". Jeg aner
ikke hvad din kilde har gjort for at gøre sig fortjent til den
oplevelse, men det stemmer ikke med hvad jeg oplever i Japan.

Japanere er generelt tilbageholdende med at give sig i kast med
fremmede, hvis de ikke mener at de kan hjælpe med
turisternes/gæsternes ønsker, da de er meget lidt glade for at
tabe ansigt, men ellers de rare, nysgerrige mennesker, der
tillige er meget hjælpsommer og gavmilde.

Specielt når man kommer ud fra de store byer, og ud på landet
eller op i bjergene, så er der næsten igen grænser for hvad de
gør for deres gæster og turister.

Eksempel: Vi køber busbilletter fra Takayama og skal ud et bjerg,
undervejs skal vi skifte bus. Billetsælgeren opdager at vi sammen
ikke har været gode til at få de rigtige billetter, vi ved det
ikke og vi er kørt. Da vi ankommer til skiftestedet kommer tre
mand løbende med nye og rigtige billetter + det vi havde betalt
for meget.

I Kyoto gik en mand den halve by for at vise os til vores Hotel
og da vi tilbød ham en kop kaffe, en bid brød..., så blev det
høfligt afslået, han var bare glad for at kunne hjælpe.

Tro mig, jeg har oplevet, hørt og set meget lort fra uforskammede
italienere eller franskmænd, der satte en ære i at møde deres
kunder med blodige ågerpriser og sjofel betjening.

Italiensk eksempel: Vi bestilte tre tallerkener med spaghetti på
en restaurant og fik tre gange spaghetti uden kødsovs, ost eller
andet tilbehør...upåagtet at det stod på menuen.
Vi spurgte til det manglende tilbehør og blev svinet godt og
grundigt til, vi rejste og og ville gå, da vi opdagede at min
jakke var forsvundet... vi var de eneste gæster.
Ejeren vidste ikke hvad der var sket med jakken, og mente at vi
burde komme hurtigt væk inden han tilkaldte politiet, da konen,
vores lille barn og jeg var nogle usle forbrydere der ikke ville
betale for maden.
Vi gik og tilkaldte selv politiet, der først ikke gad at gøre
noget, men alligevel fik lidt ondt af os, og fem minutter senere
kom tilbage med jakken og en undskyldning fra ejeren, der
bedyrede at det var hans søn der fejlagtigt havde troet at det
var hans!
--
Bagmanden

Fra : TL

Dato : 27-12-08 22:23

On Sat, 27 Dec 2008 15:44:49 +0100, in dk.fritid.rejse "Bagmanden"
<zillyink@6G9i3Fhotmail.com> wrote:

> [...]
>og da vi tilbød ham en kop kaffe, en bid brød..., så blev det
>høfligt afslået, han var bare glad for at kunne hjælpe.

For ti år siden rejste jeg Tokyo-Matsumoto, videre til Takayama (over
Kamikochi), siden til Kanazawa og Kyoto, før jeg vendte tilbage til
Tokyo med Shinkansen. Jeg rejste alene, med rygsæk og lokale busser og
toge. En af mine bedste ferieoplevelser, og jeg mødte stort set kun
reserveret høflighed og venlighed. Jeg boede for det meste på små,
lokale gæstehuse, ryokan (og nej, ikke den luksuriøse ryokan oplevelse
rejseblade nogengange beskriver). Hvis man rejser på den rette måde,
behøver Japan ikke være dyrt. Og selv som studerende på budgetrejse
oplevede jeg aldrig at blive behandlet som "lowlife".

Fra : Bagmanden

Dato : 27-12-08 22:48

"TL" <tl_dp@adelphia.net> skrev i meddelelsen:
> [...]
> behøver Japan ikke være dyrt. Og selv som studerende på
> budgetrejse
> oplevede jeg aldrig at blive behandlet som "lowlife".

Hej TL

Det var stort set også den tur vi tog i sommers, vi tog dog ikke
til Kamakochi, men til Mount Norikura (ikke langt fra Kamikochi)
og videre til Takayama, Kyoto, Hiroshima, Miayjima og retur til
Tokyo.

Vi boede stort set kun på Ryokans, dog var Ryokaen i Matsumoto
(Kikunoyu) særdeles luksuøs, men alle pengene værd, som øen
Miayjima også er det!

Og for at holde tråden på sporet, så mødte vi kun venlighed
undervejs.

--
Bagmanden
se her: http://www.zillyink.dk/japan_2008.htm

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-08 15:59

Peter T. <usenet170908@hotmail.INVALIDcom> writes:

> [...]
> Japan. Det blev jeg på det kraftigste frarådet, da jeg ville blive
> anset som lowlife hvis jeg bevægede mig udenfor Tokyo.

Jeg var fem uger i Japan i 1998 og det er absolut ikke det indtryk jeg
fik.

Jeg synes at japanerne var (overdrevet) høflige, venlige, nysgerrige
og hjælpsomme. Jeg var sammen med et par veninder faret lettere vild,
men mødte en hjælpsom ung mand, som snakkede lidt engelsk. Han nøjedes
ikke med at fortælle os hvilken tog vi skulle med for at finde vores
hotel, men tog selv med og viste os helt til hotellet. Og takkede os
for at vi ville snakke engelsk med ham.

Bortset fra besværet med at få lov til at hæve 1.500 kroner i yen i en
bank, det faktum at meget få japanere snakker engelsk og at alt det
lækre tøj man finder bedst passer en 12-årig dansker, så har jeg kun
positivt at sige om Japan og japanere.

Mvh Trine, der godt nok var lidt chokeret over at en almindelig
netmelon kostede 200 kroner!

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : TL

Dato : 27-12-08 22:07

On Sat, 27 Dec 2008 12:51:06 +0100, in dk.fritid.rejse Peter T.
<usenet170908@hotmail.INVALIDcom> wrote:

> [...]
>Japan. Det blev jeg på det kraftigste frarådet, da jeg ville blive
>anset som lowlife hvis jeg bevægede mig udenfor Tokyo.

Begge disse beskrivelser passer overhovedet ikke med mine erfaringer
med Japan og japanere. Jeg har været i Japan 9 eller 10 gange, mest i
Tokyo og omegn, men tre gange har jeg rejst rundt i landet (Honshu).
Jeg er aldrig blevet mødt med andet end venlighed og høflighed.
Japanere er ofte reseverede og engelskkundskaberne er ikke altid lige
gode når man kommer væk fra storbyerne. Men kommentarer om manglende
køkultur og overmenneskesyndrom lyder som skrøner eller fordomme.

Fra : Peter T.

Dato : 28-12-08 00:35

In article <9v5dl4dv07ij1ie77grkslqh56iarsfrad@4ax.com>,
tl_dp@adelphia.net says...

> Begge disse beskrivelser passer overhovedet ikke med mine erfaringer
> med Japan og japanere.

Aha. I er flere, der skriver om de modsatte oplevelser. Så jeg gætter
på det er en historie, der har været en fjer der så er blevet til 5 høns
på arbejdet. :)

--
Peter T.

Fra : Kim Andersen

Dato : 28-12-08 10:09

Hej Igen

Nu beskriver i hvordan japanerne er i deres eget land, men jeg oplevede dem,
i et for dem, et fremmed land (Australien). Og der er deres opførsel altså
en helt anden.

Jeg mødte flere "indfødte" Australier og stort set alle havde den samme
opfattelse af japanerne: de blive kun tollereret fordi de ligger mange penge
i landet!!

mvh

kim

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-12-08 12:58

"Kim Andersen" <KimAndersenNineNineNine@hotmail.com> writes:

> Nu beskriver i hvordan japanerne er i deres eget land, men jeg oplevede dem,
> i et for dem, et fremmed land (Australien). Og der er deres opførsel altså
> en helt anden.

Ja, når man møder japanerne i udlandet er det typisk en hel flok der
kommer strømmende ud af en bus, hærger toiletter og souvenirshop,
maser sig frem for at få taget de obligatoriske billeder, hvorefter de
strømme ind i bussen igen.

Jeg tror det er med dem ligesom med så mange andre. Selskaberne er de
værste, dem der kommer et enkelt par er slet ikke så slemme. Når man
er i flok bliver man værre og bliver også opfattet værre, netop fordi
man er mange.

Mvh Trine, der heldigvis endnu ikke har været på den slags
grupperejser

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Rikke

Dato : 29-12-08 21:31

Jeg synes desværre at englændere er super belastende, både når de
kommer i flok til Danmark og trasher byen og når man møder dem ude i
verden, f.eks så har jeg været i Dublin mange gange, og hver gang
møder man super stive englændere som er på polterabend / hen-parties
for kvinderne. De er, begge hold, ubehøvlede, stive, og evt... sure.
Og synes de er pisse sjove - ! (?) De har en idé om at man som
skandinav ikke kan tale engelsk, ikke aner noget om england - eller
ikke aner om noget som helst og de vil meget gerne fortælle en det. Og
som det blev kommenteret, tidligere, er mændene ret pågående og mener
selv de er nogle rigtig tyre, jeg husker ikke hvormange gange jeg har
haft den samme samtale/oplevelse men med forskellige engelske mænd!
(meget sjovt med de her-boende englændere, de er jo ultra flinke...)
Måske er det den der gruppe-ting som gør sig gældende. Vil ihvert
tilfælde ikke være fordomfuld.

Og så synes jeg at grækere, er de sureste og mindst velkomne, jeg har
været på kreta og det var den væreste rejseoplevelse jeg har haft, en
græker (som var høj, meget meget tyk og svedig - ikke tiltrækkende,
sagde jeg lignede ham... - på ingen måde !!!! hehe) og jeg fik flere
gange serveret fordærvet mad, varme drikkevarer og rådne grøntsager).
Og så er der ellers kakelakker og rotter overalt.

I Frankrig fik jeg at vide at jeg lignede en amerikaner fordi de synes
jeg var tyk - tak! ( 17 år med lidt æblekinder), men hvem er ikke tyk
ved siden af de petite franske piger. Så synes egentlig at det var
morsomt.

Min bedste rejseoplevelser, er New York, blev meget overrasket hvor
søde, flinke og hjælpsomme amerikanere er.
Hvad med jer :) ?

Fra : Armand

Dato : 31-12-08 02:52

Rikke skrev:

> [...]
> gange serveret fordærvet mad, varme drikkevarer og rådne grøntsager).
> Og så er der ellers kakelakker og rotter overalt.

Hæ! Sikke forskelligt man kan opleve folkefærd!
Her i huset har vi oftest været i Grækenland på ferie.
Vi oplever grækere som meget venlige (á bekendt med at det er vores
penge de lever af?) og kan inddrage én i hele deres familietræ hvis man
blot besværer sig med at lytte interesseret det første halve minut.
Mest positive overraskelse var da vi på Kos gik i stå i en kiosk fordi
der var atletik-VM men Kipketer på tv-skærmen: Kipketer gjorde come-back
efter at have været nede med malaria og da han løb medalje hjem og vi
begejstret forklarede om hans nedtur kommenterede husets ca. 16-årige
søn: "Hvilken stor atlet!" - Dét har ingen andre nationaliteter vi har
været i kontakt med i tidens løb, kunnet sige så overbevisende og
indlevende, uanset hvor gamle de har været :-|
Desværre er grækerne nogle svin og henlader det offentlige rum i den
tilfældige stand det nu engang har
Til gengæld nyder vi freden og roen der på de græske små-øer ikke
forstyrres af de strandsælgere, tiggere og røvere, som hele
middelhavs-kysten er fyldt med!

Derudover har vi:
- én gang været i Italien på bilferie:
Italienere er åndsfraværende og alt er tilrettelagt efter at man som
turist skal plukkes (Gigant slutrabat til de lokale i supermarkedet,
lagde en veninde mærke til!) - Medmindre man har lyshårede børn med,
hvorved man får al og alles opmærksomhed uden grænser for hvor "special
price for you"!
- To Gange på Costa del sol:
Kysten er præget af ukvalificerede bondetøser der er trukket ned fra
bjergene i turistperioden og er omsætnings-lønnet og derfor ikke kan
skjule deres utilfredhed over at man ikke køber dét man har i hånden
hhv. spørger til
At spaniolerne, i modsætning til grækerne, er meget opmærksomme på at
holde hele turistområdet shinet op, kan ikke kompensere for dét :-|

- Tre gange i Florida (den ene incl. en uge omkring Atlanta, Georgia):
Miami-området er oversvømmet med latinske flygtninge (læs Cubanere) der
ikke kan eller ønsker at tale andet end spansk. Dette gør sig især
gældende for bunden af arbejdsmarkedet, som er dém man som turist kommer
i berøring med (hotelpersonale og ekspedienter). "De amerikansktalende"
er derimod meget imødekomne overfor folk fra "over there" og uhyre
informative omkring et hvilketsomhelst emne man måtte have på sinde
(menuvalg til turforslag). Største overraskelse var en ung pige der
ekspedierede i en cafe nord for Atlanta og flippede ud over at høre at
vi var danskere for derefter at udøse sin viden om europæisk historie og
dansk geografi (hun skulle sq have haft tilbudt fri logi hvis hun kunne
få råd til at flyve herover)

> [...]
> jeg var tyk - tak! ( 17 år med lidt æblekinder), men hvem er ikke tyk
> ved siden af de petite franske piger. Så synes egentlig at det var

Jeg har fransk blod i årene (á 5.generations-indvandrer) men irriteres
altid over fransk sprog-arrogance: Franskmænd er svære at kommunikere
med - selv med den bedste sproglige studenter-eksamen

--
Armand.

Fra : Brian Lund

Dato : 06-01-09 20:30

> Jeg har fransk blod i årene (á 5.generations-indvandrer) men irriteres
> altid over fransk sprog-arrogance: Franskmænd er svære at kommunikere
> med - selv med den bedste sproglige studenter-eksamen

Generelt synes jeg i har ret, franskmænd vil ikke tale andet end fransk selv
hvis de kan engelsk eller tysk skal man virkeligt lade dem forstå at man
ikke fatter en brik fransk før de bare løsner lidt op...

MEN i 05 var vi på camping i ardeche, en dag da vi var ude at køre endte vi
midt oppe i bjergene, der var nemlig skiltet så godt at "St. etienne" var i
begge retninger, vi kørte efter den forkerte...
Nå men til sagen, det var blevet sent og vi var ved at være sultne så da vi
så en restaurant midt ude i ingenting drejede vi der ind. Det var ret
tydeligt at der ikke kom voldsomt mange turister lige dér. Ejerinden kunne
udelukkende fransk men så kaldte hun på sin søn der kunne _lidt_ engelsk men
da de stadigvæk ikke kunne forklare alt hvad det var som var på menukortet
(som var rent fransk) begyndte de at bruge lyde og fakter (bok bok, rap
rap)! Det endte med at vi bestilte noget som vi stadigvæk ikke ved hvad var,
måske perlehøne eller end and, fjerkræ ihvertfald!
Det skal lige siges at min far der var med kan fransk på begynder niveau så
det hjalp os en del lige i dén situation, men jeg synes de gjorde et forsøg
på at kommunikere, ikke noget man ser alle steder dér!

Men jeg har arbejdet sammen med en franskmand som kunne bedre dansk end
prins Henrik, på trods af at han kun har været her et par år!

Der synes jeg til gengæld tyskerne er lidt modsatte, de vil meget gerne
kommunikere,selv hvis man ikke kan deres sprog, problemet er dog at de
oftest ikke kan andet end tysk, måske et par engelske gloser... Selv
tyskerne der kommer til danmark kævler løst på tysk som om alle kan det.
Heldigvis er man opvokset sønderjylland..!

Brian

Fra : Armand

Dato : 07-01-09 21:01

Brian Lund skrev:

> [...]
> ingenting ............... men jeg synes de gjorde et forsøg
> på at kommunikere, ikke noget man ser alle steder dér!

Anekdote:
En veninde der netop havde fået sin studenterhue med pæne karakterer i
fransk skulle være teten på en franskferie for en flok fra klubben:
Det viste sig hurtigt at hjelmen skulle af for overhovedet at kunne
hælde franske verber i hovedet på folk på gaden.
På et tidspunkt hvor flokken igennem længere tid havde kørt efter et
sted kaldet La, som man tilsyneladende skulle igennem for at komme frem
til målet, befandt man sig pludselig fremme. Først meget senere under
ferien gik det op for hende at 'par la' tilsammen med en pegende finger
betyder 'den vej' - Så meget for dén studenterhue

> [...]
> oftest ikke kan andet end tysk, måske et par engelske gloser... Selv
> tyskerne der kommer til danmark kævler løst på tysk som om alle kan det.

De har sq også været forkælede med at alle, ikke mindst i ferieområderne
talte tysk og tog D-Mark som betaling :-|

> Heldigvis er man opvokset sønderjylland..!

Hæ - Så rigtigt, så rigtigt!
Selvom min eksamenskarakter i tysk er endog meget ringe har jeg i det
mindste kunnet leve på at være opvokset med to tyske ud af ialt tre
TV-kanaler og derfor forstår tysk ganske godt.
Min datter er opvokset i Kolding men alligevel fatter hun 'nichts'.

Vittighed:
Et par gamlinge sidder på en bænk og nyder vejret.
En bil holder ind og chaufføren tiltaler dem: "Hasengebirg hurdy glib
snap paknak" - De kigger på hinanden og ryster på hovedet.
"sprechen sie deutsch?" spørger manden så - men modtager samme refleks!
"Do You speak english?" spørger manden så - men modtager samme refleks!
"Parlez vous français?" spørger manden så - men modtager samme refleks,
"Habla espanol?" spørger manden så - men modtager samme refleks,
hvorefter han gnavent kører sin vej.
Tilbage sidder de to og kigger - "Man skulle måske lære sig noget
fremmedsprog" siger den ene. "Hvorfor det?", svarer makkeren, "ham her
kunne jo fem sprog, og se hvor lidt det hjalp hám!"

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 31-12-08 02:52