Snekæder eller hvad?
Fra : Marianne

Dato : 17-12-08 00:02

Hej

Vi er to veninder, der skal til Norge på vinterferie. Vi kører selv.

Sidste år havde vi et uheld med snekæderne, idet de ikke blev monteret
korrekt (af mig). Det så fint ud, da jeg satte dem på, men undervejs
forskubbede den ene sig sådan at den gnavede bremsekablet over og
bremsevæsken løb ud. Resultat: bremserne virkede ligesom ikke ret godt. Det
opdagede vi på vej ned fra et fjeld!

Der skete heldigvis ikke noget, og alt klappede med forsikringer etc. Vi kom
hjem og bilen blev 'eftersendt'.

Nu skal vi afsted igen og er lidt urolige ovenpå sidste års oplevelse.

Vi har lagt mærks til, at nordmændene må bruge en speciel slags dæk - ikke
deciderede pigdæk, men noget andet. De kører uden problemer. Skal vi
anskaffe os sådan nogle dæk?

Kan man få idiotsikrede snekæder? Nogle, som er superlette at sætte på (også
i minus 10 graders kulde)!

En bekendt anbefaler en 'sok', som jeg ikke kender specielt til. Er det
løsningen?

Hvad gør vi bedst - økonomien er i udgangspunktet ikke noget problem.

Bilen er en Citroen.

mvh
Marianne

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 17-12-08 00:10

On Wed, 17 Dec 2008 00:01:41 +0100, Marianne wrote:

> Vi har lagt mærks til, at nordmændene må bruge en speciel slags dæk - ikke
> deciderede pigdæk, men noget andet. De kører uden problemer. Skal vi
> anskaffe os sådan nogle dæk?

Man _må_ ikke. Vi har piggdekk på vår Landcruiser. - Dekkene du tenker på
er kanskje helårsdekk? Mer behagelig å kjøre på bar vei med, men ikke helt
uten problemer på is.

> Kan man få idiotsikrede snekæder? Nogle, som er superlette at sætte på (også
> i minus 10 graders kulde)!

Bruk handsker Lignet de dere brukte noe på disse:
http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=468

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Fra : Marianne

Dato : 17-12-08 08:26

> Bruk handsker Lignet de dere brukte noe på disse:
> http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=468

Nja .. de ligner de midterste, men som jeg husker dem var der ikke noget,
der forbandt tværkæderne med hinanden. Og farvningen i gul og rød ser smart
ud, når man skal hitte rede i kæderne i mørke!

mvh
Marianne

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 17-12-08 09:47

On Wed, 17 Dec 2008 08:26:09 +0100, Marianne wrote:

> Nja .. de ligner de midterste, men som jeg husker dem var der ikke noget,
> der forbandt tværkæderne med hinanden. Og farvningen i gul og rød ser smart
> ud, når man skal hitte rede i kæderne i mørke!

Man skal være forberedt på alt og har selvfølgelig lykt med i bilen
Legg inn en spade med det samme. Man vet aldri når man setter seg fast og
får bruk for den.

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 23-01-09 09:34

Marianne Kristiansen <mixelite@hotmail.com> wrote:
[...]

Pssst. På dansk betyr "må" som oftest "har lov til å". Så hun mener altså
at de har sett at ikke alle nordmenn bruker piggdekk, men helårsdekk, som
jo fungerer godt under litt flere forskjellige forhold enn sommerføre. #8D)

Bjørn
http://bjornfree.com/

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 09-02-09 10:43

On Fri, 23 Jan 2009 08:33:58 +0000 (UTC), Bjørn Christian Tørrissen wrote:

> Pssst. På dansk betyr "må" som oftest "har lov til å".

*doing* Selvfølgelig gjør det det! Min feil.

--
Marianne
http://www.chios-info.com

Fra : oz3bto

Dato : 17-12-08 05:58

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løsningen?
>
> Hvad gør vi bedst - økonomien er i udgangspunktet ikke noget problem.

Hvis i som det lyder er udstyret med 10 tommelfingre så er sokken klart en
mulighed

Hvad der gik galt sidste år kan jeg måske svare dig på.. Huskede du at
efterspænde snekæderne efter at have kørt 50 M og igen efter et par km ?

Vi smutter selv til Norge i uge 3 og snekæder ligger vi på iløbet af 10 min
på alle 4 hjul (4WDer)

Altid en god ide at teste hjemmefra hvorledes det gøres

Fra : Marianne

Dato : 17-12-08 08:23

> Hvis i som det lyder er udstyret med 10 tommelfingre så er sokken klart
> en mulighed

He, he - nej, det synes jeg faktisk ikke, vi er Har såmænd sat snekæder
på mange gange uden problemer.

> Hvad der gik galt sidste år kan jeg måske svare dig på.. Huskede du at
> efterspænde snekæderne efter at have kørt 50 M og igen efter et par km ?

Vi efterspændte, ja, men kun een gang. Uheldet skete fordi en tvær-kæde i
snekæden knækkede. Og så gled hovedkæden skævt.

> Vi smutter selv til Norge i uge 3 og snekæder ligger vi på iløbet af 10
> min på alle 4 hjul (4WDer)

Ja, her tog det såmænd heller ikke længere tid. Hvilke kæder bruger du?

> Altid en god ide at teste hjemmefra hvorledes det gøres

Selvklart. Det gør jeg altid. Men jeg kører nu ikke rundt med dem!

mvh
Marianne

Fra : oz3bto

Dato : 17-12-08 19:20

> [...]
>
> Ja, her tog det såmænd heller ikke længere tid. Hvilke kæder bruger du?

> Selvklart. Det gør jeg altid. Men jeg kører nu ikke rundt med dem!

De tager nu ikke skade af sat man triller en tr rundt på en mark eller
græsplæne stille og roligt
Når man køre med kæder bør man jævnligt tjekke at de sidder som de skal

Det er denne model jeg køre med
http://i47.photobucket.com/albums/f155/NeedMoreWeed/PICT0038.jpg

regner dog ikke med at få brug for dem med de skal jo med

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-12-08 08:56

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in

> Vi er to veninder, der skal til Norge på vinterferie. Vi kører selv.

Jeg ved der sidder en håndfuld snekæde eksperter ovre i dk.fritid.bil

Prøv at stille spørgsmålet dér.

Fra : oz3bto

Dato : 18-12-08 18:45

> [...]
> løsningen?
>
> Hvad gør vi bedst - økonomien er i udgangspunktet ikke noget problem.

Man kan de første par km ikke efterspænde snekæderne for tit.. Så længe man
kan stramme dem lidt så er der grund til at stoppe en gang til

Sokken forhandles bla. ved THansen og er ikke tiltænkt at køre ret langt med
... Faktisk kun det sidste stykke vej op til hytten

THansen snekæderne kan jeg ikke anbefale .. de er sku for tynde i det og lej
ikke kæderne da man aldrig ved hvad de har været udsat for og så kan de
springe/knække når det sker så har du jo selv erfaret hvad der sker

Mine http://i47.photobucket.com/albums/f155/NeedMoreWeed/PICT0038.jpg

forhandles bla. ved jari auto i Herning og koster 695 for 2 styk.. Sikkert
billigere til personvogne

Så snakker nordmændene om noget spray til dækkene der gør at de bider bedere
i sneen.. Har fået afvide fra flere at hvis jeg tager sådan en spray med så
får jeg ikke brug for kæderne i 4WDeren

Nu er der jo også forskel på hvornår folk ligger kæderne på .. Nogen gør det
så snart at vejen er dækket af sne andre først når de kommer til stejle
stigninger med sne på
og andre igen først når det er umuligt at komme videre uden.. Selv høre jeg
til de sidste

Fra : søren poulsen

Dato : 24-12-08 23:52

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lej ikke kæderne da man aldrig ved hvad de har været udsat for og så kan
> de springe/knække når det sker så har du jo selv erfaret hvad der sker

kæderne springer for det meste fordi de ikke er blevet strammet til så ud af
bilen engang mere

> [...]
> bedere i sneen.. Har fået afvide fra flere at hvis jeg tager sådan en
> spray med så får jeg ikke brug for kæderne i 4WDeren

du kan bruge deminiraliseret vand det siges af de mange nordmænd jeg har
snakket med at det vasker saltet af dækkene og de dermed skulle stå bedre
fast
(køre lastbil på norge og sverige)

> [...]
> stejle stigninger med sne på
> og andre igen først når det er umuligt at komme videre uden.. Selv høre
et andet råd ha en pose fyrfads lys med i tilfælde af man skulle komme til
at holde stille et sted
pga snevejr husk selvfølgelig et brandfast underlag til dem de kan holde
varme i bilen hvis man ikke
kan holde motoren igang