Erfaringer med en luftsolfanger søges
Fra : Morten Larsen

Dato : 26-12-08 21:34

Jeg overvejer at investere i en luftsolfanger til sommerhuset for at holde
fugten og frosten ude. Huset er på ca. 70 m2 og ligger på Møns nordkyst.

Er der nogle der har erfaringer med luftsolfangere? Skal de fx. have 100%
sol hele dagen for at virke?

Har set, at de fåes til meget variable priser... er de dyreste de bedste?

Jeg er noget diffus inden for dette område.

På forhånd mange tak for alle svar, og glædelig jul og godt nytår til alle.

/Morten

PS! Meddelelsen er sendt til flere nyhedsgrupper, da jeg ikke vidste hvilken
der var den korrekte. Beklager hvis den er havnet i forkert newsbox!

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-12-08 22:01

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> wrote in

> Jeg overvejer at investere i en luftsolfanger til sommerhuset for at
> holde fugten og frosten ude. Huset er på ca. 70 m2 og ligger på Møns
> nordkyst.

Som frostsikring kan du IKKE bruge en solfanger. Det er en sikker opskrift
på vandskade.

Mvh. NKJensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-12-08 23:15

"Niels Kristian Jensen" <nkj@internetDYTgruppen.dk> skrev i meddelelsen

> Som frostsikring kan du IKKE bruge en solfanger. Det er en sikker opskrift
> på vandskade.

Hvordan kan en solfanger være en opskrift på vandskade?
Man tapper selvfølgelig vandet af i perioder med hård frost.

Preben
Slet SLETDETTE hvis du skriver direkte til mig.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-12-08 11:27

"Preben Andersen" skrev i en meddelelse
> Hvordan kan en solfanger være en opskrift på vandskade?
> Man tapper selvfølgelig vandet af i perioder med hård frost.

?

Hvordan skal den så virke som frostsikring, som spørgsmålet lød på ?

Jan

Fra : Brian Lund

Dato : 27-12-08 12:00

> Som frostsikring kan du IKKE bruge en solfanger. Det er en sikker opskrift
> på vandskade.

Hvad med en solfanger uden vand i??

Brian

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-12-08 05:29

On Dec 26, 10:01 pm, Niels Kristian Jensen
<n...@internetDYTgruppen.dk> wrote:

> Som frostsikring kan du IKKE bruge en solfanger. Det er en sikker opskrift
> på vandskade.

Nej, der er ikke vand i en LUFTsolfanger.

--
Niels

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-12-08 05:30

On Dec 26, 11:15 pm, "Preben Andersen" <pranSLETDE...@privat.dk>
wrote:

> Hvordan kan en solfanger være en opskrift på vandskade?
> Man tapper selvfølgelig vandet af i perioder med hård frost.

Det kan man ikke så godt når der ikke er vand i, og det ville heller
ikke være den store hjælp imod frost, vel?

--
Niels

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-12-08 22:06

"Morten Larsen" skrev i en meddelelse
> PS! Meddelelsen er sendt til flere nyhedsgrupper, da jeg ikke vidste
> hvilken
> der var den korrekte. Beklager hvis den er havnet i forkert newsbox!

News:dk.teknik.energi er den mest rigtige - men den har du også ramt

Du kan læse om grupperne på www.usenet.dk hvor der er beskrivelse af
alle danske grupper.

Jan

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-12-08 23:09

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogle der har erfaringer med luftsolfangere? Skal de fx. have 100%

Se her:
http://www.solarventi.dk/
Jeg har sådan en i sommerhuset, og det holder huset fri for fugt selv om der
ikke er anden varme. Kan varmt anbefales.

Fra : Marianne

Dato : 26-12-08 23:30

"Morten Larsen" <mernstrand@NONEyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sol hele dagen for at virke?
>
> Har set, at de fåes til meget variable priser... er de dyreste de bedste?

Hej

Vi har en Solarventi installeret i sommerhuset. Den har 'taget' al fugt, så
den tidligere, lidt klamme lugt, er pist væk. Og som sådan fungerer den
fint.

Den er især tændt, når vi ikke er der. Og ja, den skal have sol for at
virke. Når solen titter frem går der 30 sek. og så er den i gang.
Tilsvarende, men omvendt, når solen forsvinder.Vores fanger står ikke
fuldstændig mod syd, men ca 20grader mod øst. Det har næsten ingen praktisk
betydning.

Den larmer, når den kører - ca. som en emhætte. Dvs vi oftest slukker den,
når vi er i huset.

Luften, der blæses ind, er mellem 30-35grader varm. Man kan ikke mærke det,
men en måling viste det umiddelbart efter installationen.

Vi er godt tilfredse, men min fornemmelse er, at man måske også skulle kigge
på en varmepumpe - de kan vist give mere varme.

mvh
Marianne

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 27-12-08 07:46

> [...]
>
> Er der nogle der har erfaringer med luftsolfangere? Skal de fx. have 100%

Jeg har ikke erfaringer med luftsolfangere, men har læst, at de opvarmer
udendørsluften (lidt) og blæser (svagt) den opvarmede luft ind i rummet. Ved
opvarmning af luft kan luften indeholde mere fugt, men når den senere
afkøles i rummet er man vel stort set lige vidt, og kun ventilationseffekten
giver lidt nytte?

Hilsen Peter

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 27-12-08 20:24

Peter Lauridsen wrote:

> [...]
> Ved opvarmning af luft kan luften indeholde mere fugt, men når den
> senere afkøles i rummet er man vel stort set lige vidt, og kun

Hvis jeg husker ret, så indeholder en Solarventi også en form for
membran som skulle kunne filtrere noget af fugten ud af den luft der
bliver blæst ind i huset. Men humlen må egentlig også være at selv
ventilationseffekten giver en stor del af det nødvendige for at undgå
klam og indelukket luft. Derudover så vil den opvarmede luft absorbere
noget fugt i rummet, og da der jo blæser luft ind i rummet, så må der
også komme luft ud af rummet og med tiden må det jo være noget af den
luft som indeholder mere fugt end indblæsningsluften og afhjælper
desuden også indelukketheden.

Mine forældre har en monteret på deres sommerhus, og den står 'tændt'
hele vinteren, mængden af fugt og indelukkethed når man kommer til huset
i starten af foråret er markant mindre, giver sig desuden også til
udtryk ved at huset er væsentlig hurtigere og nemmere at få opvarmet
behageligt i foråret, netop fordi der ikke er så meget fugt som før i
tiden først skulle luftes ordentlig ud. Det kunne nemt tage en dag før
huset var behageligt, nu går der 3-4 timer.

Thomas

Fra : Alex

Dato : 27-12-08 02:46

> opvarmning af luft kan luften indeholde mere fugt, men når den senere
>
> Hilsen Peter

hej Peter
jeg har lavet en selv, den er ca 4m2 og skal som forsøg varme et
mindre rum på ca18m3 op.
først ,jeg troede det samme ,uden at tænke nok.. den indsugede luft
har mindre fugt da den er varm ,og når den kommer ind i et koldt rum
ville den kondensere på kolde flader. men den gør også noget andet..
den skubber jo den kolde luft ud af sprækker osv.0g temperaturen
stiger langsomt ...så det fungerer fint, men kun når der er sol..
i november kunne den varme rummet op til en 20 grader ,med udetemp på
en 10 grader. Nu er der endda et træ foran så den kan faktisk kun
fungere fra 10 til 12 og igen fra 14 til 15..
havde vi haft mere sol om vinteren og jeg havde frit felt så ville jeg
forsætte eksperimentet.
Jeg har fået at vide at der dufter lækkert ,ellers lugtede der af
cigaretrøg. men den er alså erstattet med blomsterduft .
dette er så mine erfraringer, og så kan du jo vurdere udfra dette
alex

Fra : K J

Dato : 06-01-09 21:41

Har du nogle tegninger eller billeder af, hvordan du har lavet dine 4 m2
luftsolfanger?

Mvh

Kresten

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-12-08 05:33

On Dec 27, 7:46 am, "Peter Lauridsen" <p...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> afkøles i rummet er man vel stort set lige vidt, og kun ventilationseffekten

Fidusen, Peter, er, at den koldere luft udefra ikke indeholder så
meget vand. Selv ved den anbefalede normale udluftning opnår du en
lavere luftfugtighed indendørs.

--
Niels

Fra : Erik D

Dato : 14-01-09 17:19

On 27 Dec. 2008, 07:46, "Peter Lauridsen" <p...@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
> afkøles i rummet er man vel stort set lige vidt, og kun ventilationseffekten

Der foregår hele tiden en udskiftning af luften.
Når solfangeren har opvarmet udeluften en smule kan den optage mere
vanddamp.
Denne vanddamp optages fra indeluften. Denne fugtige luft bliver
herefter smidt ud af huset gennem et "hul i væggen" i den modsatte
ende af huset ifht. indblæsningen. Efterhånden bliver luften inde i
huset så tør, at møbler, tæpper osv. begynder, at afgive fugt til
luften.
Når man så kommer og skal opvarme sit sommerhus, går det hurtigere
fordi man ikke først skal fordampe al fugten og det føles i det hele
taget behageligere.
Støjen bør man tage højde for under installationen af anlægget. Isæt
evt. en lyddæmper mellem blæser og indblæsningsarmaturet som i et
almindeligt ventilationsanlæg.

http://www.engineeringtoolbox.com/psychrometric-chart-mollier-d_27.html
ses et Molliers diagram for fugtig luft.
På skalaen til venstre haves temperaturen.
På skalaen for oven haves indholdet af vand pr. kg. tør luft.
De indtegnede krumme kurver er luftens relative fugtighed fra 0,1 til
1,0.

Lad os nu sige at udeluften er 5 grader og har en relativ fugtihed på
0,8 (luften indeholder 80 % af hvad den overhovedet kan ved den
temperatur).: Du stiller dig ved 5 grader og går vandret til højre
indtil du rammer 0,8 kurven. Dette punkt er udeluftens tilstand. Det
absolutte vandindhold er ca. 0,004 kg/kg

Lad os sige at din luftsolfanger opvarmer luften til 11 grader.: Gå
lodret op indtil du møder den vandrette 11 graders streg. Dette er den
opvarmede lufts tilstand. Det absolutte vandindhold er stadig 0,004 kg/
kg, men den relative luftfugtighed er faldet til 0,5.

Lad os sige at forholdene i sommerhuset er således, at den opvarmede
luft mættes til netop 0,8 igen: Gå til højre ad 11 graders stregen
indtil du støder ind i 0,8 kurven. Dette er luftens tilstand idet den
blæses ud gennem hullet i væggen i den modsatte ende af huset. Det
absolutte vandindhold er nu 0,0065 kg/kg.

Hvert kg luft som passerer igennem huset optager og fjerner i denne
situation 2,5 gram vand. Det er lige til at blive tør i halsen af.
Skål.

Rigtig meget fugtig luft:
http://www.flickr.com/photos/erikdaugaard/2231347608/

Erik

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-01-09 16:29

wrote:
[...]

Dét var en fin forklaring.

Steen.

Fra : Erik D

Dato : 16-01-09 03:39

On 15 Jan., 01:19, Erik D <erikdauga...@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hvert kg luft som passerer igennem huset optager og fjerner i denne
> situation 2,5 gram vand. Det er lige til at blive tør i halsen af.

Ja, OK - indetemperaturen bliver selvfølgelig ikke 11 grader. Når
udetemperaturen er 5 grader og indblæsningsluften er 11 grader, må
temperaturen i de enkelte rum i huset jo havne mellem 5 og 11,
medmindre huset er uendeligt godt isoleret. Der hvor temperaturen er
størst, er udtørringen mest effektiv - og det er jo nok i det rum hvor
den opvarmede luft kastes ind.

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-12-08 05:40

On Dec 26, 9:34 pm, "Morten Larsen" <mernstr...@NONEyahoo.com> wrote:
> [...]
>
> PS! Meddelelsen er sendt til flere nyhedsgrupper, da jeg ikke vidste hvilken
> der var den korrekte. Beklager hvis den er havnet i forkert newsbox!

Jeg har fornylig installeret en Solarventi, men kunne konstatere, at
der med den lave sol nu ikke var nogen effekt, så jeg turde ikke stole
på at den kunne klare frostsikringen. Der skal også fældes nogle flere
træer for at få sol på hele dagen, men så er jeg også sikker på at den
klarer udluftningen når vi ikke er i huset, og bidrager lidt til
opvarmningen så der ikke skal så meget til når vi kommer.

--
Niels

Fra : ellib

Dato : 30-12-08 19:01

Jeg har en SOLARVENTI til ca 6000kr i mit sommerhus er meget tilfres med den
da der ikke er det fugt når vi kommer og åbner i påsken ,ps,den kan ikke
varme huset op men det er nemt da der ikke er det fugt der pleger at være
der ?

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-01-09 07:42

Morten Larsen skrev:
> [...]
>
> PS! Meddelelsen er sendt til flere nyhedsgrupper, da jeg ikke vidste hvilken
> der var den korrekte. Beklager hvis den er havnet i forkert newsbox!

Hej.
Jeg har bygget en med 0.75kvm glasflade, i julen.
Jeg fik sat den op i søndags.
Den står lidt skidt, men kan kun placeres hvor den er nu, da den skal
hjælpe med at affugte min kælder, i et hus fra 1951, uden
hulmursisolering.
Selvom der ikke har været meget sol siden, har jeg observeret at duggen
på vinduerne fra vasketøj og andre ting, helt er væk.
Når der kommer lidt mere sol, glæder jeg mig til at kunne berette lidt
mere, men foreløbig er jeg glad for at have brugt de 1500-2000kr det
har kostet mig.
Kai

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-01-09 15:24

=?ISO-8859-15?Q?Fister_L=F8gsovs?= skriver:

> Jeg har bygget en med 0.75kvm glasflade, i julen.

Byggevejledning/billeddokumentation søges.......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-01-09 19:25

Klaus D. Mikkelsen:
> =?ISO-8859-15?Q?Fister_L=F8gsovs?= skriver:

> Byggevejledning/billeddokumentation søges.......
>

> Klaus

Jeg fik ikke taget nogen billeder og blev far for første gang i
mandags, så opmærksomheden og energien er lige et andet sted
Hiv lige fat i mig hvis jeg trækker den for længe.
Kai