Alle druer gik til
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-12-08 16:20

Jeg fik slet ikke smagt druerne i år, de gik til alle som en, i hvid mug.
Synes ellers at jeg har haft døren åben i stort set samme omfang som
vanligt. Og der var ikke tætpakket med tomater. De havde det heller ikke for
godt.

Har i nogen ændringsforslag? Skal jeg beskære mere i bladmassen, halvere
antal skud, kun en klase på hver, skære stammerne kortere eller? Eller skal
jeg sprøjte mod meldug? Jeg har en stamme i hovedhøjde, der er oppe og vende
midt i huset, samt en stamme på gavlen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-12-08 17:03

On Thu, 25 Dec 2008 16:20:22 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>jeg sprøjte mod meldug? Jeg har en stamme i hovedhøjde, der er oppe og vende

Det lyder til at være meldug de har fået. Og iflg. mine bøger skyldes
det udtørring eller træk. Og så mindes jeg noget om at vin har rødder
meget dybt, og derfor kan mangle vand selv om man syntes man har vandet
rigeligt.

Det vigtigste må være at få vasket drivhuset ordentligt, og gerne både
nu og inden vinen springer ud til foråret. (Så smitten ikke sidder i
huset eller på vinranken)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-12-08 18:38

On Thu, 25 Dec 2008 17:03:22 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:
klip

> [...]
>det udtørring eller træk. Og så mindes jeg noget om at vin har rødder
>meget dybt, og derfor kan mangle vand selv om man syntes man har vandet

Hvis en Vin har rødder 30 meter ned, hvordan kan den så mangle vand,
særlig her i Nordjylland hvor grundvandet står 1/2 meter over jorden
Jeg har aldrig haft problemer af den art, selvom jeg frister skæbnen med
2 Vin, 1 fersken og en Abrikos,+ peber tomat chili agurk.
10 m2 hus
mvh Ebbe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-12-08 19:29

On Thu, 25 Dec 2008 18:37:35 +0100, Ebbe Hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Hvis en Vin har rødder 30 meter ned, hvordan kan den så mangle vand,
>særlig her i Nordjylland hvor grundvandet står 1/2 meter over jorden

Det skal jeg ikek kloge mig på - jeg refererer bare

>Jeg har aldrig haft problemer af den art, selvom jeg frister skæbnen med
>2 Vin, 1 fersken og en Abrikos,+ peber tomat chili agurk.
>10 m2 hus

Jeg har - heldigvis - aldrig selv haft en vin som lider af meldug. Men
jeg har ofte hørt spørgsmålet hvad det skyldes. Og bogen jeg plejer at
hente frem når det gælder plantesygdomme og -skadedyr, siger det kan
være tørke. Og da vinens rødder er langt i jorden, kan der gå lang tid
fra en tørke 'i overfladen' har bredt sig ned til hvor vinens rødder
henter det meste af vandet.

Heldigvis meldug-typerne meget specifikke - så meldug på en agurk vil
ikke angribe vinen, eller omvendt. Så vidt jeg ved.

I øvrigt må foråret være på vej - jeg hørte lærken synge fra himlen i
dag
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-12-08 20:59

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

> I øvrigt må foråret være på vej - jeg hørte lærken synge fra himlen i
> dag

Ja, og jeg ser Viber hver dag. Jeg tror bare de snyder. De er slet ikke
kommet, men bare ikke gået endnu....

Tak for svarene, den med vandmangel køber jeg bare ikke, der er få meter til
vand her.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 26-12-08 10:04

On Thu, 25 Dec 2008 19:28:38 +0100, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:
klip
>I øvrigt må foråret være på vej - jeg hørte lærken synge fra himlen i
>dag

Var det ikke næbet der klaprede af kulde