El i Loftkonstruktion
Fra : Mogens

Dato : 23-12-08 10:13

Hej

Skal til at lave nyt loft i stue:
Det eksisterende er pudset/rørvæv på tætforskalling,
Det nye skal være rustik monteret på forskalling.
Kan man på nogen måde finde ud af hvor der evt går El kabler/rør oven på
forskallingen ?
Det jeg tænker på er, når der forskalles, vil skruerne jo kunne suse op i
kablerne.
Ville helst undgå at skulle flytte alt isoleringen, for at se hvordan
kabelføringen er .

Gode ideer søges,

Venlig hilsen

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-12-08 10:18

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> kablerne.
> Ville helst undgå at skulle flytte alt isoleringen, for at se hvordan

Byggemarkederne sælger forskellige udgaver af kabelfindere.

En anden løsning kunne jo være at bruge skruer der ikke er længere end
nødvendigt. ;)

- Martin

Fra : Elmand

Dato : 23-12-08 11:27

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kablerne.
> Ville helst undgå at skulle flytte alt isoleringen, for at se hvordan

Og husk, at elinstallationen, tilslutningsdåserne skal flyttes/forlænges ned i
det nye loft. ( Ikke med samlemuffer).
til gengæld er det du spørger om,normalt ikke noget problem.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Jacob Andersen

Dato : 23-12-08 19:41

> [...]
> Det nye skal være rustik monteret på forskalling.
> Kan man på nogen måde finde ud af hvor der evt går El kabler/rør oven på

Det lyder til at være af ældre dato - mon ikke der er brugt jernrør? Dem kan
du ikke komme til at skrue i.

Mvh
Jacob

Fra : Jens Petersen

Dato : 23-12-08 20:26

On Tue, 23 Dec 2008 19:41:04 +0100, "Jacob Andersen" <i@dk> wrote:

>Det lyder til at være af ældre dato - mon ikke der er brugt jernrør? Dem kan
>du ikke komme til at skrue i.

Sagtens - moderne skruer og skruemaskiner gør underværker der.
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : Mogens

Dato : 24-12-08 13:35

Tror nu også sagtens man kan skrue igennem rørene.
Er godt klar over det med der skal en elektriker til.

Af de svar jeg har fået er det eneste der sådan lige umiddelbart kan
forsøges, dette med at købe en el-detektor, der så måske kan gi et praj om
hvor kabler og rør ligger.
Ved så ikke hvor effektive de er?

Måske der en dag kommer et kamera, der kan fotografere, hvor de ligger, nå
det sikkert fremtid.

Fra : Martin Petersen

Dato : 24-12-08 15:59

> [...]
>
> Af de svar jeg har fået er det eneste der sådan lige umiddelbart kan
> forsøges, dette med at købe en el-detektor, der så måske kan gi et praj om

Det kræver jo du bruger den ved hvert skruehul. Men jeg kan ikke se
nødvendigheden. Køb skruerne så de ikke render igennem, så er problemet
løst.

- Martin

Fra : Mogens

Dato : 25-12-08 19:46

Loftet skal rettes op, det eksisterende er ikke lige, så den med skruer der
ikke går igennem, bliver svær.

De målere der sælges, skulle kunne måle op til 8-10 cm i materialet, for at
konstatere hvor rør/kabler ligger.
så forstår ikke hvad du mener med at hver skrue skal måles ?

MVH

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-12-08 22:44

"Mogens" <msg@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Loftet skal rettes op, det eksisterende er ikke lige, så den med skruer
> der
> ikke går igennem, bliver svær.

Ja, det gør det ihvertfald en kende mere omstændeligt.

> De målere der sælges, skulle kunne måle op til 8-10 cm i materialet, for
> at
> konstatere hvor rør/kabler ligger.
> så forstår ikke hvad du mener med at hver skrue skal måles ?

Hvert punkt i loftet hvor du vil placere en skrue skal tjekkes for
ledninger.

- Martin