Gipsplade, fisherdubel og gymnastikribbe.
Fra : Leif Neland

Dato : 20-12-08 19:26

Er det mon nok at fæstne en gymnastikribbe i gipsplade med 4 skruer i de
fisherdubels, der er en pind, der skubbes igennem hulvet, og drejes 90
grader, så den sidder på tværs?

Eller bliver man nødt til at sætte et par brædder på tværs, der har fat
i lægterne inde i væggen?

Leif

Fra : Martin Bak

Dato : 20-12-08 19:35

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> grader, så den sidder på tværs?
>
> Eller bliver man nødt til at sætte et par brædder på tværs, der har fat i

Hvis ribben skal bruges til det den er beregnet til, skal den hænges op i
forskallingen. Altså på en eller anden måde have fat i træet inde bagved.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leonard

Dato : 20-12-08 19:55

Leif Neland wrote:

> [...]
> drejes 90 grader, så den sidder på tværs?
>
> Eller bliver man nødt til at sætte et par brædder på tværs, der har

Du skal i hvert fald have fat i lægterne inde bagved. Om det så er
nødvendigt med et bræt på tværs eller ej, det kommer jo anpå hvor
lægterne er i forhold til der hvor ribben skal være.
Men den bliver ikke hængende, hvis den kun har fat i gipspladen,
duvlerne skal såmænd nok holde, men det gør gipsen ikke.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-12-08 20:38

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> grader, så den sidder på tværs?
>
> Eller bliver man nødt til at sætte et par brædder på tværs, der har fat i

En anden mulighed er at smide et lag x-finer i stedet for første lag gips.

- Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-12-08 22:21

> Er det mon nok at fæstne en gymnastikribbe i gipsplade med 4 skruer i de
> fisherdubels, der er en pind, der skubbes igennem hulvet, og drejes 90
> grader, så den sidder på tværs?

To lag gibs holder ret meget mere end man lige tror. Vi har 3 skabe sat op
med 6 dyvler af korrekt slags, og det kan rigeligt bære 150 kg.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 20-12-08 22:29

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev
> To lag gibs holder ret meget mere end man lige tror. Vi har 3 skabe sat op
> med 6 dyvler af korrekt slags, og det kan rigeligt bære 150 kg.

.....Men nu hænger du jo heller ikke der i særlig lang tid........

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-12-08 17:23

> ....Men nu hænger du jo heller ikke der i særlig lang tid........

Nu er det ikke mig, der hænger der. Rent faktisk er det skabe fuldt af alt
muligt tungt skrammel, men lidt har du nu ret, for jeg kan faktisk sagtens
også stå på dem uden problemer.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 21-12-08 22:39

> Nu er det ikke mig, der hænger der. Rent faktisk er det skabe fuldt af
> alt muligt tungt skrammel, men lidt har du nu ret, for jeg kan faktisk
> sagtens også stå på dem uden problemer.

Men nu er der jo ikke tale om et skab der bare skal blive hængende med sin
vægt, men derimod en gymnastikribbe der skal svinges rundt i. Og til en
sådan er gipspladeplugs altså ikke nok. Skidtet skal sidde forsvarligt fast,
og det kan det kun, hvis det har fat i den bagvedliggende konstruktion.

--
Martin
Tømrermester

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-12-08 23:57

> [...]
> sådan er gipspladeplugs altså ikke nok. Skidtet skal sidde forsvarligt
> fast, og det kan det kun, hvis det har fat i den bagvedliggende

Nå.

Mvh Maria

Fra : Ole Thomsen

Dato : 22-12-08 07:30

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Nå.

Jeg vil give dig ret i at med dobbelt gipsplade og gode dubler kan sådan en
korrekt monteret væg holde til flere hundrede kilo (har selv haft mine
100kg+ anbragt på et meget tungt skab).

Men jeg ville ikke satse min førlighed på at hænge en ribbe op på den måde.
Som Martin nævner er belastningen anderledes.

Ole Thomsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-12-08 09:03

> Men jeg ville ikke satse min førlighed på at hænge en ribbe op på den
> måde. Som Martin nævner er belastningen anderledes.

Ikke ret meget. Det er jo ikke en barre, og mindst 70-75% af belastningen er
nedadgående. Sættes den korrekt op, kan den holde flere hundrede kg nedad,
og medmindre spørgeren er i den meget tunge vægtklasse (over 180 kg), så
skal det nok holde.

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-12-08 09:59

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> flere hundrede kg nedad, og medmindre spørgeren er i den meget tunge
> vægtklasse (over 180 kg), så skal det nok holde.

Har du lavet en statisk beregning af kræfter og momenter på ribbe og
fastgørelsespunkter?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-12-08 18:11

> Har du lavet en statisk beregning af kræfter og momenter på ribbe og
> fastgørelsespunkter?

Nej, har haft en hængende i flere år - og brugt den.

Man skal til gengæld ikke lave stuntet i gasbeton. Det holder ikke.

Mvh Maria

Fra : Martin Bak

Dato : 22-12-08 18:26

> Nej, har haft en hængende i flere år - og brugt den.
>
> Man skal til gengæld ikke lave stuntet i gasbeton. Det holder ikke.

LOL. Maria, kan du ikke nøjes med at give gode råd om noget du har forstand
på? Ribben vil uden videre kunne hænges op i gasbeton. Men til gengæld ikke
i gips.
*Du godeste*

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Carsten

Dato : 22-12-08 18:49

> [...]
>>

> LOL. Maria, kan du ikke nøjes med at give gode råd om noget du har
> forstand på? Ribben vil uden videre kunne hænges op i gasbeton. Men til

*Du godeste* (og Herre Jemini) Martin, hvorfor vælger du dog ikke bare at
tro på Maria ? Jeg har også haft en ribbe på 1. salen hvor der også er
enkeltlagsgips på alle vægflader. Den havde hængt der i 30 år og mon dog
ikke alverdens unger har øvet den "vold" på ribben som der skulle. Så længe
trækket er primært lodret (nedad) så skal der en rimelig stor kleppert til
at hive den ud af væggen. Hvor mange ribbe øvelser er der lige hvor man står
foran ribben og af al kraft rykker ud mod sig selv ? (ingen jeg kender)

Husets forrige ejere havde desværre forbeholdt sig retten til at komme og
tage ribben med sig og det gjorde de så kort efter at vi var flyttet ind.

Carsten

Fra : Martin Bak

Dato : 22-12-08 19:07

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kleppert til at hive den ud af væggen. Hvor mange ribbe øvelser er der
> lige hvor man står foran ribben og af al kraft rykker ud mod sig selv ?

Fordi det ikke passer hvad hun (og du) skriver. Gipsplader kan _ikke_ holde
til den slags belastninger. Jeg er tømrermester, og de råd jeg giver fra mig
er baseret på at være sikre og korrekte.
Hvis din ribbe virkelig har hængt hvor der har været en beklædning af et
enkelt lag gips, så har den enten aldrig været brugt, eller også har den,
netop som jeg siger den skal, været monteret så den har haft befæstigelse i
skelettet.
Desuden tvivler jeg på Marias påstand om at hun har sådan en ribbe ophængt
på nævnte måde. Det ville ligne hende dårligt først at komme med den
oplysning efter 2-3 indlæg.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels Munk

Dato : 23-12-08 17:37

"Carsten" <carsten@noexists.dk> wrote in message

> Jeg har også haft en ribbe på 1. salen hvor der også er enkeltlagsgips på
> alle vægflader. Den havde hængt der i 30 år.

Den ribbe må have haft fat i forskallingen bagved. Man kan ganske enkelt
ikke hænge en ribbe op i ét enkelt lag gips, for derefter at regne med at
den bliver hængende under brug. Det lader sig bare ikke gøre! Kan man i
øvrigt heller ikke i 2 lag.

/Niels Munk

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-12-08 20:06

Maria Frederiksen wrote:

> Nej, har haft en hængende i flere år - og brugt den.

Jeg går ud fra at det er en enkelt ribbe med to vanger.

Hvis du vidste noget om sagerne, ville du vide at der kan være et ganske
stort vandret træk i de øverste befæstigelsespunkter på sådan en ribbe.
De lodrette kræfter bliver i reglen enten fordelt på alle
befæstigelsespunkter eller hvis ribbens vanger støtter mod gulvet, i
disse to understøtningspunkter.

Fra : Leonard

Dato : 22-12-08 10:59

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> flere hundrede kg nedad, og medmindre spørgeren er i den meget tunge
> vægtklasse (over 180 kg), så skal det nok holde.

Pokkers så klog du er.
Jeg har en hylde hængende over min seng, ophængt med dyvler i 2 lag
gips. Den er kun 15 cm dyb. Gipspladen er revnet rundt om dyvlerne, der
holder den ene hyldeknægt, da jeg kom til at bruge hylden til at trække
mig op at sidde i sengen. Ikke nogen pludselig bevægelse, bare et jævnt
træk med en hånd, endda lige ud for hyldeknægten og dens 3 skruer i
gipsen.
Som jeg har skrevet, så skal dyvlerne nok holde til det, men
gipspladerne holder ikke til belastningen fra ribben.

Fra : Per H

Dato : 22-12-08 13:31

On 22 Dec 2008 09:59:18 GMT, "Leonard" <piper28a@gmail.com> skrev:

>Pokkers så klog du er.

>Som jeg har skrevet, så skal dyvlerne nok holde til det, men
>gipspladerne holder ikke til belastningen fra ribben.

Ja man må ikke glemme at det er en ribbe, som man skal have 100%
tiltro til. Så det er lidt med både seler og livrem i det tilfælde.

per

Fra : Per H

Dato : 20-12-08 23:07

On Sat, 20 Dec 2008 22:20:57 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>To lag gibs holder ret meget mere end man lige tror. Vi har 3 skabe sat op
>med 6 dyvler af korrekt slags, og det kan rigeligt bære 150 kg.

Hvis man sætter en ribbe op på den måde,og ellers har sit legme kært.
så er ma idiot.

Væggen skal være bygget til en ribbe, evt med plade forskalling eller
lign til at kunne holde et tryk, på en voksen mand der bare rykker
derudaf.. 150 kg i ryk stopper ikke.

og når den er sat op skal den nærmest voltages, så man aldrig er i
tvivl om den holder.

per

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 21-12-08 09:49

> [...]
> grader, så den sidder på tværs?
>
> Eller bliver man nødt til at sætte et par brædder på tværs, der har fat i

http://fischerdanmark.dk/katalog/index.html
Der kan du finde hvilke dubler der er bedst, og hvad de kan bære i 1 hhv. 2
lag gips.

Mvh
Mads K

Fra : John V.

Dato : 22-12-08 07:24

> [...]
> grader, så den sidder på tværs?
>
> Eller bliver man nødt til at sætte et par brædder på tværs, der har fat i

Hmm, jeg ville gøre mere ud af det, men med de fisherdubels du vil bruge,
kan det være du kan komme til at træne lidt faldteknik også..
Én ting er jo bæreevne for noget der sidder stille, det gør man ikke i en
ribbe, jeg vil mene du bør gange bæreevnen med mindst 5->10 for at være på
den sikre side.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester