Kompressorsikkerhed
Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-12-08 12:36

Jeg har købt en lille kompressor; max 8 bar.

Af sikkerhedsforskrifterne fremgår det til min overraskelse, at man ikke
bør flytte apparatet med tryk på tanken, og det er da heller ikke sjovt
hvis sådan en eksplumderer. Men det vil nu til en del formål være
praktisk at kunne bære agregatet væk fra stikkontakten efter oppumpningen.

Skal jeg tage det alvorligt? Eller bare lade være med at bumpe ind i noget?

--
Niels

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-12-08 13:02

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Skal jeg tage det alvorligt? Eller bare lade være med at bumpe ind i
> noget?

Bare brug din sunde fornuft, sav, bor eller slå ikke på kompressor eller
tank når der er tryk på, men flyt den bare når du har brug for det.
Jeg har svømmet rundt med flasker med 300 bar i, flaskerne kastes rundt, og
ligger og roder rundt sammen med andre flasker i bunden af en stor gummibåd,
og det er altid gået godt

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Max

Dato : 16-12-08 13:30

Hej Leif

> Jeg har svømmet rundt med flasker med 300 bar i, flaskerne kastes
> rundt, og ligger og roder rundt sammen med andre flasker i bunden af
> en stor gummibåd, og det er altid gået godt

Ja, men det er ikke sjovt hvis du en dag kommer til at slå hanen af
en, så er der nemlig ikke nogen gummibåd tilbage. Jeg har set på
Hede Nielsens ilt og gas hvor galt det kan gå når man kommer
til at brække sådan en hane af :)

--
Mvh Max

Fra : Per Jensen

Dato : 16-12-08 14:37

Max skrev:
> [...]
> en, så er der nemlig ikke nogen gummibåd tilbage. Jeg har set på
> Hede Nielsens ilt og gas hvor galt det kan gå når man kommer

Ja mythbusters demonstrede det. Sådan en stor trykflaske bliver som en
torpedo!

http://www.youtube.com/watch?v=ejEJGNLTo84

Ganske imponerende.

// Per.

Fra : Klaus G.

Dato : 16-12-08 15:20

> Ja mythbusters demonstrede det. Sådan en stor trykflaske bliver som en
> torpedo!
>
> http://www.youtube.com/watch?v=ejEJGNLTo84
Er det ikke bare nogle sokkelsten? Fundablokke eller hvad de nu bliver
kaldt?
http://www.n-e-j.dk/files/billeder/Fundasten_lag.jpg
Hvis ja, så har de vist glemt at fylde dem med beton og ikke mindst jern som
der plejer at være i en mur af den størrelse de har opsat. Det er jo kun en
skal på 4cm på hver siden af væggen. Det er der intet imponerende ved...

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-08 14:46

Max wrote:
> [...]
> en, så er der nemlig ikke nogen gummibåd tilbage. Jeg har set på
> Hede Nielsens ilt og gas hvor galt det kan gå når man kommer

Ja, og det kostede mine fortænder

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-12-08 06:35

On Dec 16, 1:02 pm, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:

> [...]
> ligger og roder rundt sammen med andre flasker i bunden af en stor gummibåd,

En af mine kollegaer var nær blevet slået ihjel under opfyldning af en
iltflaske til dykkerudstyr.
Toppen med manometer etc. røg pludselig af og røg op gennnem loftet og
ham og hans søn blev næsten blæst ud af lokalet.
Få cm gjorde at han ikke blev ramt i kæben da de fløj af.
Han havde nedsat hørelse i lang tid derefter.
Men mekaniske fejl kan være svære at se.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-12-08 15:09

Leif Langgaard skrev:

> [...]
> ligger og roder rundt sammen med andre flasker i bunden af en stor gummibåd,

Takker; jeg regner så med at det også går med lidt forsigtighed.

--
Niels

Fra : Max

Dato : 16-12-08 13:28

Hej Niels

> Skal jeg tage det alvorligt? Eller bare lade være med at bumpe ind i
> noget?

Ja, kør ikke ind i noget, en ventil der bliver slået af kan godt flyve
lidt og andre ting kan jo ske.

--
Mvh Max

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 16-12-08 15:07

Max skrev:

> Ja, kør ikke ind i noget, en ventil der bliver slået af kan godt flyve
> lidt og andre ting kan jo ske.

Ok, jeg flytter - med Gefühl.

--
Niels

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 16-12-08 20:34

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Skal jeg tage det alvorligt? Eller bare lade være med at bumpe ind i
> noget?

Går ud fra at du mener en lille kompresser ala harald-nyborg med en tank på
ca. 25Liter,
i mine øjne er den slags totalt ufarlige, de indeholder jo max 200 liter
luft i teorien, og i praksis lidt mindre da de typisk ikke kan nå et tryk på
8 Bar.

du kan for sjov skyld "fylde" den op, slæbe den ud i haven, på grasplænen og
hurtigt løsne udluftnings skruen der sidder i bunden, det giver en ide om
hvor meget eller hvor lidt luft der er i sådan en lille maskine, nb der
kommer nok lidt rusten vand med ud = det sviner lidt.

Det er lidt noget andet hvis man taler om komprimeret luft (300 Bar, 10.000
Liter) på flasker, der skal udvises lidt mere respekt

mvh Tonny

Fra : Martin Bak

Dato : 17-12-08 11:31

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er lidt noget andet hvis man taler om komprimeret luft (300 Bar,
> 10.000 Liter) på flasker, der skal udvises lidt mere respekt

Helt enig. Kompressoren er på det nærmeste uskadelig. Tanken kan ikke sådan
uden videre eksplodere, der vil højest gå et lille hul hvis den er
gennemtæret, hvilket vil få luften til at fise ud i nogenlunde ro og orden.
Luftmængen og trykket er for lille
til at gøre nævneværdig skade, endsige få tanken til at bevæge sig det
mindste.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-12-08 12:53

Tonny Poulsen skrev:
> [...]
>
> Det er lidt noget andet hvis man taler om komprimeret luft (300 Bar,
> 10.000 Liter) på flasker, der skal udvises lidt mere respekt

Tak, jeg er overbevist. I øvrigt anbefaler vejledningen også at tanken
tømmes efter brug, hvilket jeg har gjort, og det er jo heller ikke
imponerende hvad der sker når man trækker i den dertil indrettede ventil.

--
Niels

Fra : S.B.

Dato : 18-12-08 18:30

> [...]
> at kunne bære agregatet væk fra stikkontakten efter oppumpningen.
>
> Skal jeg tage det alvorligt? Eller bare lade være med at bumpe ind i

Ved ikke hvad du skal bruge den til, men sikkert ikke noget stort - Hvis det
er den lille kompressor man kender fra lavpris-byggemarked, så skal du nok
ikke forvente luftmængden i den er ret stor, havde en engang, og ret
begrænset hvor mange søm/stifter den akn slå i før den skal startes igen.
Og en lille sømpistol bruger ikke meget luft.
Tvivler på der er luft nok i den til du kan efterfylde 4 hjul på din bil.
Så nok mere om du ikke skulle overveje en kabeltromle også

Søren