hvad er jeres årlige elforbrug
Fra : søren brix

Dato : 15-12-08 11:14

Hej Ng

puuhhhaaa så kom årets elmåler aflæsnings skema i posten lige godt 6000kwh
for en famile på 2 voksne og en lille gut på 1,5 år.. er det et meget
normalt forbrug eller hvad ??

også er man jo selvfølgelig liiige inde og tjekke prisen på
www.elpristavlen.dk og vi har selvfølgelig et af de dyreste
elforsyningsselskaber nemlig nyfors..
ævæv

mvh

Søren

Fra : Elmand

Dato : 15-12-08 11:49

"søren brix" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbrug eller hvad ??
>
> også er man jo selvfølgelig liiige inde og tjekke prisen på

Hej Søren.

Det du spørger om er: Hvad er højest Rundetårn eller et tordenskrald.
Dit forbrug kan være alt lige fra helt i orden til meget lidt eller alt for
stort.
Derfor: Hvad er dine boligforhold, - Vaskemaskine-opvaskemaskine-tørretumbler.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Carsten

Dato : 15-12-08 13:01

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for stort.
> Derfor: Hvad er dine boligforhold, -
> Vaskemaskine-opvaskemaskine-tørretumbler.

Selv med et hus fuldt udstyret med alskens elektroniske apparater så ligger
Sørens forbrug vist i den høje ende. Elsparefonden vil gerne have os
danskere ned på 1.000 kWh pr. person + ca. 1.000 kWh til husstanden (eller
er det indregnet - det husker jeg ikke). Selv da bruger du nok lige i
overkanten af en normal familie Søren.

Jeg bor i elopvarmet hus (2 x varmepumpe + elradiatorer) - vi er 2 voksne og
2 teenagers. Vores årsafslutning ligger pr. 1/1, men hvis ellers ikke vejret
ryger helt i isvinter her de sidste 14 dage så ender vi på lidt over 9.000
kWh (måske 9.200). Det er så til gengæld i den lave ende, men vi er også
gode til at få slukket lyset hvor vi ikke er, har afbrydere på alle
grupperede ting (tv/video, pc-printer, playstation/tv mv). Vores opvasker
kører ca. hver 2. dag og vi vasker et par maskinfulde 2 gange ugenligt. Alt
i huset er nye eller forholdvis nye hårde hvidevarer - alle A eller A+.
Varmt vand går der en del af med 2 teenagers og det er naturligvis også
el-vandvarmer.

Jeg vil tro at du Søren uden videre vil kunne skære 1.000 kWh af dit
årsforbrug - måske 1.500. Du kommer nok ikke ned på de 3-4.000 kWh som
elsparefonden drømmer om at man kan klare sig med. Det bliver for besværligt
i hverdagen. Det kommer selvsagt helt an på hvad det egentlig er at du
bruger strømmen på. Hvis det er en server-farm du har stående i kælderen der
hjælper til med at klare google.dk søgninger så nytter det nok ikke at
slukke når du går i seng

Carsten

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 15-12-08 15:18

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (eller er det indregnet - det husker jeg ikke). Selv da bruger du nok lige
> i overkanten af en normal familie Søren.

Jeg fatter minus af elforbrug.

Vi har et forbrug på 8700 kWh.
Familie på 2 voksne og 2 børn. Vaskemaskine og tørretumbler kører hver 2.
dag, opvaskemaskine1 gang hver dag.
Vi har nyere hvidevare, 3 fjernsyn der kører ca 3-4 timer hver om dagen. 2
computere med fladskærm der kører ca 4 timer hver om dagen, og en computer
der kører 24 timer i døgnet.
Den kraftigeste pærer jeg har i huset er en 25 wat, og vi husker altid at
slukke for alting.
Vi har strømsparerskinner på alting, og lyscensor på alt lys udenfor.
Vi har dog en vandseng, men der bliver altid langt termotæppe over den.
Vi har ingen elvarme overhovedet og heller ingen varmepumper. Oliefyret har
dog en cirkulationspumpe der nupper 25 watt, og der sidder også en på mit
solvarmeanlæg på 25 watt.

Vi har fået tjekket måleren men den viser korrekt.
Så hvis nogen har en god ide til at tjekke for noget jeg har overset, så er
alle gode råd meget velkomne.

Mvh
Fr@nk

Fra : Carsten Keller

Dato : 15-12-08 15:31

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> wrote in message
> [...]
>
> Vi har fået tjekket måleren men den viser korrekt.
> Så hvis nogen har en god ide til at tjekke for noget jeg har overset, så

Jeg går ud fra at du har tjekket forbruget på ovenstående potentielle
syndere. Hvis det ikke er nogen af dem må du jo kigge efter andre kilder,
sidste udvej er vel at slukke for en gruppe ad gangen i tavlen og se hvad
der får måleren til at stå stille...

Keller

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 15-12-08 17:20

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidste udvej er vel at slukke for en gruppe ad gangen i tavlen og se hvad

Jeg har tjekket alt hvad jeg kan finde på. Lånte et sparometer og gik igang.
Jeg har også prøvet at slukke grupper, men intet ser unormalt ud, så jeg gik
igang med målingerne.

Computer 24 timer: 2,64

Fjernsyn 225 w, Parabol, dvd, video 5 timer 1,35

Vandseng regnet ud på 12 timer 2,00

Fyr 100 w 3 timer 0,30

Pumper 25 w x 2 8 timer 0,40

Køleskab år 160 kwh 0,44

Fryseskab år 385 kwh 1,05

Computer 2 4 timer 0,45

Computer 3 6 timer 0,66

Fjernsyn 2 2 timer 0,40

Fjernsyn 3 4 timer 0,80

1/2 pr dagTørretumbler 2100 watt 4,85 pr tørring af 3 timer 2,43

1/2 pr dagVaskemaskine 60 grader 1,14 kwh 0,57

Det giver ca 13,49 kWh pr dag i snit, og dertil skal vi så lægge lys.

Men ifølge mit forbrug ligger jeg på 23,83 kWh i snit pr dag.

Der går ikke lang tid mere nu før jeg lægger tavlen ned

Mvh.

Fr@nk

Fra : Ian Matheson - info

Dato : 16-12-08 05:05

***Fr@nk*** skrev:
> [...]
>

> Det giver ca 13,49 kWh pr dag i snit, og dertil skal vi så lægge lys.
>
> Men ifølge mit forbrug ligger jeg på 23,83 kWh i snit pr dag.

Hhmm - vi skal altså finde godt 10 kWh. Har et par forslag:
Kogeplader og ovn(e)
Kaffemaskine
Elkedel, brødrister, andre diverse køkkenmaskiner
Musikanlæg
Barbermaskine, el-tandbørste
Værksted/hobby med diverse værktøj og ladere
*din nabo bruger kun 450 kWh årligt* :-$

Ian
"Jeg kører amerikanerbil - jeg bruger det brændstof i sparer"

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 16-12-08 09:00

"Ian Matheson - info" <info@matheson.dk> skrev i en meddelelse
news:494728fa$0$15890>> Fyr 100 w

> Hhmm - vi skal altså finde godt 10 kWh. Har et par forslag:
> Kogeplader og ovn(e)
Jeps, laver mad ca 5 gange om ugen.
Ingen morgenmad og ingen middagsmad.

> Kaffemaskine
1 kande pr dag

> Elkedel, brødrister, andre diverse køkkenmaskiner
Nope, har vi ikke

> Musikanlæg
Bruger min PC

> Barbermaskine, el-tandbørste
Nope, har skraber og en kedelig manuel tandbørste

> Værksted/hobby med diverse værktøj og ladere
Bruges meget sjældent

> *din nabo bruger kun 450 kWh årligt* :-$
Hehe, nej men han stjæler nok strøm hos mig
De er 2 voksne i et hus på samme størrelse, og de ejer ikke nogen
strømbesparende foranstaltninger overhovedet.
2 PC, 50" fjernsyn, laver mad hver dag, konen bager hele tiden, de vasker
dog lidt mindre da de ingen børn har. De har dog tørretumbler, og manden
flækker brænde hele tiden med en elektrisk brændeflækker. Manden husker
aldrig at slukke for noget som helst.
De ligger i gennemsnit på 3700 kWh pr år

Mvh
Fr@nk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-08 13:14

***Fr@nk*** wrote:

Har lige skullet foretage den årlige aflæsning. Et ældre ægtepar + 1 hund og
1 kat, huset fra 60'erne, ikke garanteret optimalt isoleret i ydermur, men
300 mm. på loftet (har selv sørget for det).

Sparepærer stort set overalt. 5 computere, hvoraf dog sjældent mere end en
kører. Vaskemaskine og tørretumbler. Opvaskemaskine. Oliefyr, men det skal
også bruge strøm for at køre. 1 cirkulationspumpe.

Slukker lys og apparater, der ikke bruges. Fjerner ladere fra stikkontakt,
når de ikke er i arbejde.

Vaskemaskine og opvaskemaskinen kører et par gange om ugen. Tumbleren bruges
ikke om sommeren, når vasketøjet kan tørres ude (under halvtag, så vi er
uafhængige af tørvejr).

> Jeps, laver mad ca 5 gange om ugen.

Laver varm mad hver dag - ofte i ovn.

> 1 kande pr dag

Når sjældent at blive kold, før den startes igen.

> Nope, har vi ikke

En røremaskine bruges en gang imellem

> Bruger min PC

Spiller ikke meget, men en lidt bedaget forstærker med et par solide
højttalere.

> Nope, har skraber og en kedelig manuel tandbørste

Ditto

> Bruges meget sjældent

Bruger af og til rundsav, stiksav, vinkelsliber, boremaskine (batteri, der
skal genlades), hækklipper (hvor en ledning kan nå fra huset - ellers fødes
den fra en transsportabel generator).

Forbrug i det forløbne år: 2718 KwH

Erik Ginnerskov

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 16-12-08 14:25

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Forbrug i det forløbne år: 2718 KwH

Jeg får sgu snart pip af det her elcirkus.

Periode Forbrug i kWh Døgn forbrug
16.04.2007 - 15.04.2008 8049 kWh 22,05 kwh
16.04.2006 - 15.04.2007 7315 kWh 20,04 kwh
14.04.2005 - 15.04.2006 8753 kWh 23,98 kwh
15.04.2004 - 13.04.2005 6412 kWh 17,56 kwh
15.04.2003 - 14.04.2004 6755 kWh 18,50 kwh
16.04.2002 - 14.04.2003 6498 kWh 17,80 kwh

Her er så mit forbrug.
Jeg aner ikke hvordan jeg bare skulle lande på 5000 kWh, medmindre jeg
slukker for alt og lader vær med at tænde det igen. Det skal hertil siges at
alle tal er baseret på 2 voksne og 1 knægt på 17. Først i 7. måned 2008
flyttede min datter ind hos mig, hun er 13 år.
Jeg lavede måling i sommers, og på en dag hvor der ikke var nogen i huset
fra kl 8.00 og til kl. 19.00. og vi var 3 personer i huset fra kl. 19.00 til
vi gik i seng kl. 22.00 blev der brugt 16 kWh Ind over natten blev der
brugt 9 kWh, det synes jeg er lidt voldsomt.
Da der ikke var nogen i huset må strømforbruget ligge i cirkulationspumpe
til solvarmen, køleskab, fryser, vandseng og til adslmodem. Da vi var hjemme
blev der brugt 2 PC og 2 fjernsyn.

Mvh
Fr@nk

Fra : Carsten

Dato : 16-12-08 16:03

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til vi gik i seng kl. 22.00 blev der brugt 16 kWh Ind over natten blev
> der brugt 9 kWh, det synes jeg er lidt voldsomt.

ja, det er helt i skoven Frank. Jeg har også målinger fra sommeren (hvor
elvarmen jo ikk er tændt). På en alm. sommerdag med alm. madlavning, tagen
bad (el-vandvarmer) og tv-kikkeri + børnenes pc-spil, så bruger vi 12-15 kwh
på et døgn. Hvis vi basalt set ikke er hjemme (spiser ude) så ryger den helt
ned på 8 kwh i døgnet. Min bundrekord var juli 2007, hvor børnene var på
ferie uden forældre og vi var alene hjemme og ikke gad lave mad ret tit. Der
brugte vi 230 kwh i hele juli (31 dage). Det giver et snit på lige over 8
kwh. men det er så også lidt ekstraordinært.

Har du en gammeldags elmåler med skive ? Når vores forbrug er normalt (uden
elvarme) så drejer skiven kun lige præcis så man kan se det. Når vi tænder
ovn, brødrister eller lign. så tager den straks fart. Prøv at kigge lidt på
din (hvis den er med skive). Hvis den i et stille øjeblik (send konen ud og
handle og børne ud og hugge brænde) stadig kører rundt som en vinkelsliber
så har du et eller andet der forbruger helt i skoven. Den skal helst være
30-40 sekunder om at tage en omgang når forbruget er lavt.

Der er nu sikkert forskel på målere. Min siger 187,5 omdr. pr. kwh og jeg
var lige ude og checke. Lige nu hvor tv'et kører og en af børnene spiller på
pc og begge varmepumper kører tager det ca. 11 sek. for en omgang. 1 kwh
tager altså p.t. 2000 sekunder = ca. 35 minutter. Det giver et døgnforbrug
på lige over 40 kWh (vi bruger ca. 35 kWh i døgnet lige p.t. så man kan godt
se at natten er lidt billigere).

Du må ud og kigge med et stopur i hånden. Sluk så for en gruppe af gangen
indtil skiven ikke længere spurter rundt.

Carsten

Fra : Stavepladen

Dato : 16-12-08 17:00

Vores "baggrunds-"forbrug er ca. 8 kwh per dag om vinteren med 18-19° og
bortrejst
dvs køl og frys kører og der er lidt varme på og ventilation.

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 16-12-08 17:53

> [...]

> Du må ud og kigge med et stopur i hånden. Sluk så for en gruppe af gangen
> indtil skiven ikke længere spurter rundt.

Min måler siger 120 omd = 1 kWh
Jeg målte lige nu og det tog 19 sekunder for den at snurre en omgang.
Lige nu har vi følgende tændt. Køleskab, vandseng, fryser, 5 lamper, 1
fjernsyn og 1 computer.
Fyret kørte ikke, og solvarmen er gået i seng for idag.
Så det må jo blive 2280 sekunder = 38 minutter
Døgnforbrug vil så blive 38 kWh

Problemet er at skiven ikke spurter rundt på noget tidspunkt, men kører
stille og roligt konstant, også selvom vi ikke er hjemme. Jeg må næsten
prøve at lave en måling på hver gruppe hver for sig.
Måleren viste 100 korrekt da vi fik den tjekket, så vi må jo åbenbart bruge
al det strøm.

Mvh
Fr@nk

Fra : Stavepladen

Dato : 17-12-08 03:21

Din måler viser sikkert rigtigt, men du vil gerne vide hvorfor du bruger al
den strøm?

Prøv at hive alle stik ud - og håndklædevarmeren ... og start fra en ende

Det kan være små transformatorer som faktisk trækker lidt strøm selvom der
ikke er fx tlf i laderen
eller lys i halogenlampen, Selve trafo'ens spoler bruger strøm, mærk selv
efter om ikke de er lidt varme ...

Nuvel det er sikkert ikke dém som bruge så meget. Men mange bække små
....std.by-strøm kaldes det.
Jeg glemte en gang at slukke lyset på loftet - sølle 2 25W i nogle dage, for
sjov prøvede jeg at tjekke
elmåleren, og de havde sg spist lidt strøm ...

Fra : Anders Majland

Dato : 16-12-08 18:06

> Da der ikke var nogen i huset må strømforbruget ligge i cirkulationspumpe
> til solvarmen, køleskab, fryser, vandseng og til adslmodem. Da vi var
> hjemme blev der brugt 2 PC og 2 fjernsyn.

Prøv at checke forbruget på den vandseng igen ...

Er det ikke den så mål igen på de andre ... og med en måler det kan tage
ikke rent omske belastninger ...

Når det er så meget så skal det kunne findes ...

Vi ender på ca 5200kWh iår mod 5700 sidste år. Vores målsætning er at komme
under 5MWh og det blev så ikke iår... Ældre forbrugstal på
http://majland.org/blog/?page_id=9

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 16-12-08 19:19

> Prøv at checke forbruget på den vandseng igen ...

Det vil jeg prøve.

> Er det ikke den så mål igen på de andre ... og med en måler det kan tage
> ikke rent omske belastninger ...

Den måler jeg brugte, er sådan en man kan låne af elværket eller
biblioteket.
Kan man selv købe en måler der virker ordentligt, det er lidt kort tid man
har til at måle i når den er lånt på biblioteket.

> Når det er så meget så skal det kunne findes ...
Det vil jeg også mene, men det er ikke lykkedes endnu.
Jeg har kigget lidt på din hjemmeside, og kan se at den er helt gal med mit
forbrug.
Der må bo en nisse i måleren, som drejer den hurtigt rundt, når jeg kigger
væk. Men han burde vel kun være der i December måned

Mvh.
Fr@nk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-12-08 21:02

***Fr@nk*** wrote:

> Kan man selv købe en måler der virker ordentligt, det er lidt kort
> tid man har til at måle i når den er lånt på biblioteket.

Du skal bare have et muætimeter med ampere-måling. Sådan en fyr koster kun
få hundrede kroner. Efter målingen ganger du strømmen (ampere) med
spændingen (230 V) og får effektforbruget i Watt

> Der må bo en nisse i måleren, som drejer den hurtigt rundt, når jeg
> kigger væk. Men han burde vel kun være der i December måned

Et eller andet i din husholdning bruger i hvert fald en uhyggelig bunke
strøm. Din husstand er 50% større end min, men dit strømforbrug er næsten 3
gange større.

Erik Ginnerskov

Fra : Anders Majland

Dato : 16-12-08 21:55

> Den måler jeg brugte, er sådan en man kan låne af elværket eller
> biblioteket.

Har ikke fulgt med der - men mange af de billige "sparOmeter" lign produkter
måler ikke fasedrejet

> Kan man selv købe en måler der virker ordentligt, det er lidt kort tid man
> har til at måle i når den er lånt på biblioteket.

Jeg har en fra conrad.de jeg bruger af og til
http://www1.conrad.de/scripts/wgate/zcop_b2c/~flNlc3Npb249UDkwV0dBVEU6Q19BR0FURTEwOjAwMDQuMDBlZS4zOTEzZWE3MyZ+aHR0cF9jb250ZW50X2NoYXJzZXQ9aXNvLTg4NTktMSZ+U3RhdGU9NDE0NTgwNjMxMQ==?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&mfhelp=&p_selected_area=%24ROOT&p_selected_area_fh=&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=B2C&vgl_artikel_in_index=&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=voltcraft+sparen&p_searchstring_artnr=&p_searchstring_manufac_artnr=&p_search_category=alle&fh_directcall=&r3_matn=&insert_kz=&gvlon=&area_s_url=&brand=&amount=&new_item_quantity=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kat_save=&updatestr=&vgl_artikel_in_vgl=&titel=&darsteller=®isseur=&anbieter=&genre=&fsk=&jahr=&jahr2=&dvd_error=X&dvd_empty_error=X&dvd_year_error=&call_dvd=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&aktiv=&gewinnspiel=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=20

Hvis linket ikke virker så søg på
ENERGIEKOSTENMESSG.ENERGY MONITOR 3000
eller nummeret
Artikel-Nr.: 125320 - 62

De har også en der kan logge noget mere
ENERGIEK.MESSGERÄT ENERGY-LOGGER 3500

Portoen er ikke slem dernedfra og de en del nyttigt og en del mere hobby.

elv.de har også meget "sjovt"

Bor du i nærheden er du velkommen til at låne min hen over julen mod at
fortælle om resultaterne herinde

Fra : Anders Majland

Dato : 16-12-08 21:56

> Der må bo en nisse i måleren, som drejer den hurtigt rundt, når jeg kigger
> væk. Men han burde vel kun være der i December måned

Er du sikker på at dit forbrug ikke er lavest i December - og han så bor i
måleren resten af året

Fra : Stavepladen

Dato : 17-12-08 03:23

Jeg har set dem i SILVAN, Hem&Fix eller een af de andre til omkring 100 kr
De penge har du sikkert hurtigt tjent hjem - ellers kan du leje den ud til
genboen bagefter - naboen behøver den jo ikke

Fra : Rene Hansen

Dato : 18-12-08 12:48

Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev:

(SNIP

>Vi ender på ca 5200kWh iår mod 5700
>sidste år. Vores målsætning er at komme

>under 5MWh og det blev så ikke iår...

(SNIP)

Det var dog ellers et realistisk maal

Rene
(som ikke kunne dy sig...)

Fra : Armand

Dato : 16-12-08 21:39

***Fr@nk*** skrev:

> Hehe, nej men han stjæler nok strøm hos mig

Det var vel egentlig også dét at Ian antydede

Vi bor to voksne på 88m² med kælder under med godt gang i vaskemaskinen
(der kører hedvask én til to gange ugentligt p.g.a. arbejdstøjet);
vandseng og på 2. år en stor fladskærmsfætter der afgiver strålevarme så
man registrerer det når man går forbi indenfor 1-1½ meter, samt
ihvertfald 15 timers PC-tid: Den nylige aflæsning viser 3500kWh, hvilket
er en nedgang på omkring 300' (der sikkert er forårsaget af at tumbleren
har stået stille siden sidst på vinteren)!

Det ér lige før at du skulle prøve at fjerne alle sikringer én for én og
se om en af naboernes julebelysning går ud undervejs

--
Armand.

Fra : Leo Havmøller

Dato : 17-12-08 05:48

> Det ér lige før at du skulle prøve at fjerne alle sikringer én for én og
> se om en af naboernes julebelysning går ud undervejs

Frank, hvad har du af udendørs ting og sager?
Diverse opladere der står i garagen eller haveskuret?
Elektrisk garageportåbner?
Havedamspumpe?
Bevægelseføler til udendørslys?

Leo Havmøller.

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 17-12-08 08:55

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> Frank, hvad har du af udendørs ting og sager?

1 Garageportåbner
2 bevægelsesføler til udendørslys. der er tilkoblet 2 lamper med 25 watt
pærer.

Alle mine lamper indenfor er med max 25 watt pærer.
Ingen lader sidder monteret nogle steder, da vi bruger handfree til
mobiltelefoner hvor der er lader i
Ovn, kogeplader, køleskab, fryser og opvaskemaskine er 3 år gamle.
Vaskemaskine 1 år gammel og tørretumbler er 4 år gammel.
Computerskærme er 1-3 år gamle og er alle fladskærme.
Fjernsyn og elektronik er max 4 år gammelt.
Jeg har strømsparerskinner på alt i huset, da jeg ikke husker at slukke dem
på kontakterne.
Oliefyr og de 2 cirkulationspumper er 1,5 år gamle.
Vandsengen er 3 år gammel

16.04.2007 - 15.04.2008 8049 kWh
16.04.2006 - 15.04.2007 7315 kWh
14.04.2005 - 15.04.2006 8753 kWh
15.04.2004 - 13.04.2005 6412 kWh
15.04.2003 - 14.04.2004 6755 kWh
16.04.2002 - 14.04.2003 6498 kWh

Efter katastrofen indtraf i 2006 har jeg prøvet at finde ud af hvad der er
galt, og lavet alle de spareforanstaltninger jeg kan komme i tanke om, men
lige meget hjælper det.
Nu vil jeg prøve at købe en måler, eller prøve at dobbeltbooke den måler fra
biblioteket, da 14 dage ikke er lang tid at måle i når man skal måle på alt
i huset. desuden må jeg prøve at koble alt fra på grupperne og se om jeg kan
finde noget der. Elmåleren er blevet tjekket 2 gange af en elektriker, der
har opsat en bimåler som var nytjekket, og der var ikke noget der, vi bruger
åbenbart strømmen.
I sommer halvåret er der ingen i huset fra kl 07.00 og til kl 18.00 da jege
r sæsonarbejder.
I vinterhalvåret er der 1 i huset i samme tidsrum, men det er jo mig som er
gået i total spareflip over at pengene fosser ud af huset og ned i Seas
pengekasse.
Det er sgu ligefør at jeg skulle få en energikonsulent ud og kigge på det.
Nogen der har en ide om hvad sådan en gut koster i drift.

Mvh
Fr@nk

Fra : Leo Havmøller

Dato : 17-12-08 13:48

> 1 Garageportåbner
> 2 bevægelsesføler til udendørslys. der er tilkoblet 2 lamper med 25 watt
> pærer.

Prøv lige at sætte måleren på de to, når du får fat i den.
Jeg mistænker portåbneren.

Leo Havmøller.

Fra : Carsten

Dato : 17-12-08 20:26

> Prøv lige at sætte måleren på de to, når du får fat i den.
> Jeg mistænker portåbneren.

Jeg vil tillade mig at tvivle på at en defekt portåbner kan forbruge 2-3.000
kwh årligt. I givet fald vil den være så varm, at Frank ikke behøver at have
varme på i sin garage.

...men det er da bestem et bud som er nemt at kontrollere. Sluk for skidtet
og se om det giver en gevinst i løbet af en uges tid.

Carsten

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 17-12-08 09:00

> Det ér lige før at du skulle prøve at fjerne alle sikringer én for én og
> se om en af naboernes julebelysning går ud undervejs

Ja det kunne være sjovt hvis hans juletræ slukkede, og brændeflækkeren
stoppede midt i en stor knudet grankævle.
eller endnu bedre at pumperne på det lokale vandværk ved siden af stoppede.
Der er ingen der bor omkring mig der har så stort et forbrug som vi har, så
måske ligger der nedgravet forlængerledninger til hele byen fra min tavle.
Jeg fatter ihvertfald nada af hvorfor jeg bruger så meget.

Mvh.
Fr@nk

Fra : mugge

Dato : 17-12-08 23:50

LOL

mugge
- der alligevel ikke griner så højt fordi han har et identisk højt
strømforbrug.....................men tjekker portåbneren......

Fra : Mogens

Dato : 15-12-08 15:38

***Fr@nk*** wrote:

> [...]
>
> Vi har fået tjekket måleren men den viser korrekt.
> Så hvis nogen har en god ide til at tjekke for noget jeg har overset, så er

Noget af det som tygger rigtig meget strøm er en computer med et par
skærme tændt. Jeg arbejder hjemmefra og kan se at forbruget når jeg
rejser ligger væsentligt lavere end når computeren snurrer hele dagen.
Har ikke prøvet at måle dens forbrug men gætter på 5 kWH om dagen
hvilket på årsplan giver næsten 2000 kWH.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-12-08 17:17

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Vi har ingen elvarme overhovedet og heller ingen varmepumper. Oliefyret
> har dog en cirkulationspumpe der nupper 25 watt, og der sidder også en på

Computere bruger mere end man regner med. Min sidste nye computer bruger
faktisk en hel del strøm selvom den er slukket så jeg har skiftet
elspareskinnen ud med en elskinne med manuel afbryder som jeg bruger
flittigt.
DVB-T bokse og lignende bruger også meget i standby men vi kan da holde os
på under 4000 KWt men vi har heller ikke tørretumpler. Til gengæld har vi
ventilation med genvex der laver varmt vand, det koster strøm men sparer
fjernvarme.

Steen.

Fra : Klaus G.

Dato : 15-12-08 18:51

> Oliefyret har dog en cirkulationspumpe der nupper 25 watt, og der sidder
> også en på mit solvarmeanlæg på 25 watt.
Mine forældre har lige fået lavet nyt varme anlæg i deres nye hjem. Der
sidder en cirkulationspumpe fra fyret, som sender vandet over i huset(25m
slange), den føder også deres 3-4 radiatore på 1.sal. Den har et fint lille
display som viser elforbruget. Det højeste der endnu er set, var dengang
fyret skulle tændes for første gang og altså virklig til at sende noget
varmt vand rundt i det kolde system, der åd den 9w. Normalt svinger den på
5-6w.

Sådan en pumpe er halvdyr i indkøb, men du kan måske få dine 2x25w, ned på
2x6w, altså en besparelse på 38w konstant 24/7. Det er en ~300kWh du kan
spare bare på et par pumper ;)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 15-12-08 19:08

> Sådan en pumpe er halvdyr i indkøb, men du kan måske få dine 2x25w, ned på
> 2x6w, altså en besparelse på 38w konstant 24/7. Det er en ~300kWh du kan
> spare bare på et par pumper ;)

Hej.
Mine pumper kører ca 8 timer hver dag.
De er på 25 watt hver, så de bruger ialt 400 watt om dagen.

Det bliver 146 kWh om året.
Så jeg ville kunne komme ned på 35 kWh om året ved at skifte dem.
De koster omkring 1500 kr pr stk, så det tager meget lang tid før de er
tjent hjem igen.
Men selvfølgelig kan alle spareråd bruges, men jeg tror at jeg vil vente til
slut med at skifte dem, når jeg har fundet den store strømtyv der gemmer
sig.

Egentligt sjovt at alle de test der er lavet med sparepumper altid er
udregnet på at pumpen kører altid.
De skriver jo alle steder at du kan spare tusindevis af kroner.

Mvh
Fr@nk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-12-08 20:41

> Vi har et forbrug på 8700 kWh.
> Familie på 2 voksne og 2 børn. Vaskemaskine og tørretumbler kører hver 2.
> dag, opvaskemaskine1 gang hver dag.

Tørretumbleren er en sluger af rang.

> Vi har nyere hvidevare, 3 fjernsyn der kører ca 3-4 timer hver om dagen. 2
> computere med fladskærm der kører ca 4 timer hver om dagen, og en computer
> der kører 24 timer i døgnet.

Igen meget strøm. 3 fjernsyn og 3 computere til 4 mennesker?

> Den kraftigeste pærer jeg har i huset er en 25 wat, og vi husker altid at
> slukke for alting.

Lys er faktisk en ret lille post på regnskabet - i hvert fald her i huset.

> [...]
> Vi har ingen elvarme overhovedet og heller ingen varmepumper. Oliefyret
> har dog en cirkulationspumpe der nupper 25 watt, og der sidder også en på

Der er 8400 timer på et år. Det bliver til ganske meget strøm.

Mvh Maria

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 15-12-08 23:29

> Tørretumbleren er en sluger af rang.

Den er jeg dog klar over bruger en hel del, men den kan ikke rigtigt
undværes da 3 i husstanden lider af pollen alergi.
Den napper ca 900 kWh pr år

> Igen meget strøm. 3 fjernsyn og 3 computere til 4 mennesker?

Det er jo kun den ene computer der kører altid.
Forbrug på alt dette nymodens tingeltangel er ca 2000 kWh pr år

> Der er 8400 timer på et år. Det bliver til ganske meget strøm.

Pumperne kører ca 8 timer hver dag.
Det er 146 kWh pr år.

Jeg synes der er meget langt op til 8700 kWh pr år

Mvh
Fr@nk

Fra : søren brix

Dato : 15-12-08 13:15

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> for stort.
> Derfor: Hvad er dine boligforhold, -
> Vaskemaskine-opvaskemaskine-tørretumbler.

hej

ja vi har Vaskemaskine-opvaskemaskine-tørretumbler(kondens) og en elopvarmet
1.sal på 50 kvm (resten 100kvm er opvarmet med fjernvarme/brændeovn, vi
havde ikke lige råd til at få fjernvarmen ført med op på 1.salen da vi satte
den i stand, men måske det skulle overvejes ??)

ja også er vi jo nok ikke lige de bedste til at slukke lyset i rum hvor vi
ikke er, dog er de fleste pærer dog lavenergi..

og selv følgelig så er dagen heller ikke startet ordentlig hvis vi ikke lige
for sparket liv i PCén som så også er det sidste der bliver slukket igen...

vh

Søren

Fra : Elmand

Dato : 15-12-08 15:44

> [...]
> for sparket liv i PCén som så også er det sidste der bliver slukket igen...

Når du også skal opvarme 50 kvm med el samt måske bruger meget tørretumbling,
så kommer du aldrig længer ned. Jeg tror du bruger 2000 kwh på elopvarmning.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : tp

Dato : 15-12-08 15:58

** BINGO ** El varme er af en helt anden dimension end normal kontra
sparepære!

Men omvendt : Vi har brændeovn i stuen (midt i huset), og da varme som
bekedt trækker opaf, har vi max 5 gange årligt brug for lige at tænde et par
radatorer ovenpå, så en løsning på dine elradiatorer ovenpå kunne være at
undersøge om den varme luft har mulighed for at komme opaf.
Såfremt du rent faktisk bruger din brændeovn, vil du kunne måle en temp på
30-40 grader ved loftet lige over brændeovnen. Dejlig varme der lige så
godt kan komme til gavn andre steder

Mvh TP
Tidligere 3500kwh/årligt for 2+2 personer (alt i a++, LED belysning udenfor,
sparepærer alle steder indenfor, kun bærebare computere, ingen elvarme etc
etc).
Dog stigende til ca 5000-5500 pga 110l elvandvarmer der netop er monteret.
Solvarme overvejes...

Fra : Klaus G.

Dato : 15-12-08 18:57

> [...]
> fjernvarme/brændeovn, vi havde ikke lige råd til at få fjernvarmen ført
> med op på 1.salen da vi satte den i stand, men måske det skulle overvejes
Jeg har noget svigerfamilie som henne over deres brændeovn har fået lavet et
ventilationshul. Røret køre så på loftet(alm. hus uden 1.sal) og helt ned
for enden af gangen som er længst muligt væk. Ventilatoren er
termostatstyret så den tænder selv når temperaturen i stuen et eller andet
sted når en vis temperatur. På den måde får de udnyttet deres brændeovn
rigtig godt.

Noget ligende var evt. en mulighed?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-12-08 12:03

On 15 Dec., 13:14, søren brix <jennyogso...@mail.dk> wrote:

> [...]
> havde ikke lige råd til at få fjernvarmen ført med op på 1.salen da vi satte
> den i stand, men måske det skulle overvejes ??)

Ja måske...

En fjernvarme MWh koster ca. 500kr, mens en El MWh koster ca. 2000,-

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 15-12-08 13:19

søren brix skrev:
> [...]
> meget normalt forbrug eller hvad ??
>
> også er man jo selvfølgelig liiige inde og tjekke prisen på

Hej Søren

Vi bor 2 voksne i et hus fra 1997 med fjernvarme. Vi har vaskemaskine
men ingen tørretumbler. Tilgengæld har vi et ventilationssystem
(gen-vex) som kører 24 timer i døgnet.

Bryggerset er uhensigtsmæssigt indrettet med fryseskabet stående lige op
ad varmeskabet. Derfor bruger det temmelig meget energi :(

Der er 2 cirkulationspumper der trækker varm vand til badeværelset samt
gulvvarmen.

Vi bruger mellem 4300-5000 kwh per år.

Hilsen Jesper

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 15-12-08 15:47

> [...]
> normalt forbrug eller hvad ??
>
> også er man jo selvfølgelig liiige inde og tjekke prisen på

To voksne + en lille gut på 1,5 år. 110 kvm rækkehus. Vaskmaskine og
opvasker. Ingen tørretumbler. En masse sparerpærer. Tv der kører 8-9 timer
om dagen. 2100 kWh om året. Vi har så heller ikke elvarme og så render jeg
og slukker på kontakterne hele tiden
Mvh
Mads

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-12-08 17:19

"Mads Kristiansen" <tager.ingen.chancer@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> om dagen. 2100 kWh om året. Vi har så heller ikke elvarme og så render jeg

DET er imponerende!! Fortæl lige hvordan!

Steen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-12-08 20:44

> DET er imponerende!! Fortæl lige hvordan!

Jeg gætter på ingen cirkulationspumper, fyldt køleskab og fyldt fryser.
Ingen pc'ere, der banker i timevis hver dag.

Mvh Maria

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 18-12-08 17:30

> Jeg gætter på ingen cirkulationspumper, fyldt køleskab og fyldt fryser.
> Ingen pc'ere, der banker i timevis hver dag.
>
> Mvh Maria

Ja, blandt andet er jeg ikke på nettet hver dag = lidt sent svar. Vi har
fornyligt købt en bærbar, der fint dækker det største behov fra den
stationære. Og den starter lynhurtigt op, så man ikke fristes til at lade
den køre i flere timer, i tilfælde af at man skal på igen.

Ang. fryser/køleskab, så betyder det vel ikke alverden om de er fyldte, hvis
man ikke render og åbner dem hele tiden. Har et 128 l. køleskab, da jeg ikke
mente at behovet var større. Det gælder jo bare om at sortere i hvad der er
i. Og så en lille kummefryser på ca. 1x1 meter.

Fjernvarme direkte i radiatoren og kort vej fra varmtvandsbeholderen, så
ingen brug fror cirkulationspumper.

Men jeg har dog 6x25-50 watts spots i forhaven med sensor på. Til gengæld er
den sat med så kort tid, så du ikke skal komme forbi, hvis du har problemer
med epilepsi

Mvh
Mads

Fra : Carsten

Dato : 18-12-08 17:36

"Mads Kristiansen" <tager.ingen.chancer@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Ang. fryser/køleskab, så betyder det vel ikke alverden om de er fyldte

man tror at det er løgn men det er faktisk sådan, at varer er nemmere at
køle ned (og holde på kulden) end luft. En tom fryser bruger mere energi end
en fuld, fordi luften inden i fryseren hele tiden taber kulden og derfor
skal køles ned igen. En 3 kilo's oksesteg holder meget bedre på kulden.

Carsten

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 18-12-08 21:46

Carsten wrote:
> [...]
> energi end en fuld, fordi luften inden i fryseren hele tiden taber
> kulden og derfor skal køles ned igen. En 3 kilo's oksesteg holder

En fuld fryser har ganske rigtigt et mindre tab for når fryseren
åbnes slipper der mindre kold luft ud fra den fyldte fryser.
Så længe fryseren holdes lukket er det ligegyldigt om den er fyldt
eller ej, for så er tabet et spørgsmål om forskellen mellem
den indre og den ydre temperatur.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-12-08 19:34

søren brix <jennyogsoren@mail.dk> writes:

> puuhhhaaa så kom årets elmåler aflæsnings skema i posten lige godt
> 6000kwh for en famile på 2 voksne og en lille gut på 1,5 år.. er det
> et meget normalt forbrug eller hvad ??

Jeg synes det er en anelse højt. Vi har det sidste år brugt 3400 kwh.
Vi har server stående tændt døgnet rundt, to computere det meste af
dagen, vaskemaskine og tørretumbler, som bliver brugt lidt for meget,
da det endnu ikke er lykkedes os at finde en ble der kan holde vores
datter på ni måneder lort indenfor om natten. Lidt julelys har vi da
også, men alt er A-mærket og vi prøver at slukke lysene i de rum vi
ikke er i og de fleste pærer er sparepærer. Vi har købt
spareskinnerne, men har ikke fået dem sat op endnu.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 15-12-08 21:31

søren brix wrote:
> Hej Ng
>
> puuhhhaaa så kom årets elmåler aflæsnings skema i posten lige godt
> 6000kwh for en famile på 2 voksne og en lille gut på 1,5 år.. er det et
> meget normalt forbrug eller hvad ??

Knap 2500 om året for to voksne i et hus på 100 kvm fra 1962 med
middelmådig isolering og fjernvarme.

Der er Opvaskemaskine som kører ca en gang om ugen, Vaskemaskine ditto,
Køleskab med lille fryseskab og et andet selvstændigt fryseskab samt
Elkomfur og kaffemaskine med thermokande.
På nær sengelamperne og en arbejdslampe ved min computer der er med
glødepærer, er der lysrør og lavenergilamper over hele linien.

Der kunne måske spares en anelse mere ved at slukke vores
bredbåndsrouter og strømforsyningen på min kones laptop når det ikke er
i brug.

/Lars

Fra : Stavepladen

Dato : 16-12-08 17:01

Det er lidt under vores forbrug, vi har
Stor fryser+køleskab, elkomfur, vaskemaskine, tørretumbler, hårtørrer, tv,
computer etc.
og konstant ventilatiom / varmevæksler (fyr) med el-patron. 3 pers. ligger
lige omkr. 8000 kwh/år
dvs vi betaler ca 15.000 kr for ALT el.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 18-12-08 12:59

Rene Hansen <spamjunkie@ZXNZYnot.me> (slet ZXNZY) writes:

> Anders Majland <See.Signature@Address.invalid> skrev:
>
> (SNIP

> (SNIP)
>
> Det var dog ellers et realistisk maal

5000kWh = 5MWh, så jeg kan ikke helt se hvorfor du synes det er
morsomt?

--
/Wegge