Musefælder og lokkemad?
Fra : Brian Lund

Dato : 13-12-08 12:36

Sådan bare af ren nysgærrighed, hvad bruger i som lokkemad i jeres
musefælder?

Nu bor jeg i Odense C og havde egentligt ikke forventet at der ville komme
mus i lejligheden, men det er en gammel bygning, nok omkring de 100 år, så
de trives åbenbart fint ude i skunken... Sidste år hørte jeg ikke noget til
dem, men i sidste uge begyndte det at pusle i væggen og pludselig en dag så
jeg en i badeværelset. Så ned i bauhaus og hente to musefælder!

De blev så sat op igår, jeg har nu fanget 5 små kræ på et døgn ved at bruge
leverpostej, det kan jeg huske virkede fint hjemme ved mine forældre. Det
virker åbenbart også i storbyen! Idag har jeg så af mangel på leverpostej
prøvet at putte lidt hasselnødder i fælden... Nu må vi se!

Brian

Fra : Leonard

Dato : 13-12-08 12:42

Brian Lund wrote:

> Sådan bare af ren nysgærrighed, hvad bruger i som lokkemad i jeres
> musefælder?

Mus er ikke kræsne, så alt der kan spises kan bruges. Spegepølse,
rosiner, brød, ost, chokolade, bare det der lige er i nærheden.
Rosiner har den fordel, at de er udtørrede og holder længe, men som
regel er det et spørgsmål om at få udryddet den familie, der er flyttet
ind og så kommer der først nye om et år.

--
Leonard
Hellere komme forsent i dette liv end for tidligt til det næste ...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-08 12:45

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev
Så ned i bauhaus og hente to musefælder!

Hvis du køber typen med et 'rum' de skal stikke hovedet ind i, kan du bruge
vildfugleblanding, så kan de stå uden at lokkemaden forældes.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-08 13:15

In news:49439e04$0$90268$14726298@news.sunsite.dk,
Brian Lund <brian@-FJERN-lundfoto.dk> typed:
> [...]
> forældre. Det virker åbenbart også i storbyen! Idag har jeg så af
> mangel på leverpostej prøvet at putte lidt hasselnødder i fælden...

Det er vist også en udmærket idé. Mus elsker jo nødder. Jeg læste tidligere
et sted, at det sådan set er ligegyldigt hvad man bruger som lokkemad hvis
musene er sultne. Idéen med ost er jo gængs, men et almindeligt stykke
rugbrød skulle kunne gøre det ud for det samme. Bare det er noget spiseligt.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Brian Lund

Dato : 13-12-08 13:31

> [...]
> lokkemad hvis musene er sultne. Idéen med ost er jo gængs, men et
> almindeligt stykke rugbrød skulle kunne gøre det ud for det samme. Bare

Nu du siger ost kom jeg faktisk til at tænke på, det prøvede mine forældre
en gang, det var dog ikke nogen større succes, men da de gik over til
leverpostej og kødpølse gik der masser i fælden! Sjovt at mus og ost
forbindes med hinanden som noget der nærmest er naturlov! :)

Det kommer nok an på hvor sultne de er og hvad det lige er de har brug
for...

Brian

Fra : Tove Krieger

Dato : 13-12-08 13:38

In news:4943ab04$0$90265$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]
> :)
> Det kommer nok an på hvor sultne de er og hvad det lige er de har brug

Jeg tror også at de er altædende. Jeg havde bl.a. et yndigt juleophæng, som
min yngste datter havde broderet, og tror du ikke at musene også havde ædt
det, eller i hvert fald lavet store huller i det, så det var ødelagt. De
havde gnavet sig igennem en tyk papkasse på loftet, og undervejs også
konsumeret en masse køkkenrulle, så de har nok været godt tørstige bagefter.
LOL

P.S. Den med osten er vist også en skrøne, men det er jo altid ost (med
huller i) der bliver vist på vittighedstegningerne.

Fra : Brian Lund

Dato : 13-12-08 14:46

> [...]
> De havde gnavet sig igennem en tyk papkasse på loftet, og undervejs også
> konsumeret en masse køkkenrulle, så de har nok været godt tørstige

Ja de kan ødelægge lidt af hvert, det var også derfor jeg var hurtigt ude
efter fælderne da jeg så dem i lejligheden...
Hjemme ved mine forældre har de spist huller og bygget reder i min
militæruniform og taske..! Det er ellers ikke ligefrem noget tyndt stof det
er lavet af!

Brian

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-08 19:14

Brian Lund wrote:

> Hjemme ved mine forældre har de spist huller og bygget reder i min
> militæruniform og taske..!

Det er nu ikke alt hvad de bider i stykker, som de faktisk også spiser. De
bider også i stykker for at skaffe adgang eller for at skaffe redemateriale.

Har selv med held brugt en blanding af chokolade og svinefedt. Nutella siges
også at være brugbart. Som hovedprincip skal man bruge noget, der ikke med
en rask bevægelse kan fiskes fri af fælden, da musen så kan have held med at
tømme fælden uden at blive smækket.

Erik Ginnerskov

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 13-12-08 14:32

Brian Lund wrote:
> [...]
> forældre. Det virker åbenbart også i storbyen! Idag har jeg så af
> mangel på leverpostej prøvet at putte lidt hasselnødder i fælden...

Rosiner......

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Max

Dato : 13-12-08 16:28

Hej Brian

> Sådan bare af ren nysgærrighed, hvad bruger i som lokkemad i jeres
> musefælder?

De kommer i min garage fordi der altid er masser af mad
til de vilde fugle, så det samme mad ryger naturligvis i
fælden. Det kan jo heldigvis ligge der i måneder uden
problemer og være klar.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-12-08 16:39

Ødelægge ja, de havde været i mit mappearkiv. Til alt held var det kun
skattepapirer der var ædt af, så en vis klogskab har de da....

Ellers fandt jeg et stykke tabt håndsæbe under fryseren, der var tydeligvis
spist godt af det, velbekomme.

I mit lager af Dahliaknolde, sørger jeg altid for at der er noget (andet) at
spise. Så går knoldene fri.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 13-12-08 17:34

Hej Preben

> Ødelægge ja, de havde været i mit mappearkiv. Til alt held var det kun
> skattepapirer der var ædt af, så en vis klogskab har de da....

Her åd de et år det meste af et villatelt :)

--
Mvh Max

Fra : JOB

Dato : 13-12-08 22:24

> Hej Preben

> Her åd de et år det meste af et villatelt :)
>
> --
> Mvh Max

Hej, hvis 'krisen kradser' spiser mus alt med næringsværdi - læder, sæbe,
stearinlys f.eks. da der er fedt/olieindhold - ja sågar isolationen omkring
en elledning er set fortæret - og plasticposer...det gør vi mennesker i
øvrigt også i høj grad, hvis sulten er påtrængende nok...JOB
- ps - jeg tror jeg tyer til rosinen-i-klapfælden, da jeg har set musebæ i
'det glemte hjørne' i mit hus, hvor jeg selv syn's jeg opbevarer store
skatte (-;
GOD JUL!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-12-08 04:13

On Dec 13, 10:24 pm, "JOB" <j...@removeimage.dk> wrote:
> ja sågar isolationen omkring en elledning er set fortæret

Netop derfor kravene om armerede elkabler i stalde og andre bygninge
rmed foderoplag.

Vi bruger katte !!!!! Dog ikke i fælderne men som lejemordere.
Kattene kommer dog ikke inde i huset, der bruger vi så smækfælder i
flere modeller. Lokkemaden er typisk rosiner, spegepølse eller
havregryn.
Men efter vi fik gode katte så har vi endnu tilgode at se endsige høre
levende mus. De døde viser kattene os tit nok

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kåre

Dato : 13-12-08 17:53

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på leverpostej prøvet at putte lidt hasselnødder i fælden... Nu må vi se!

Jeg bruger sædvanligvis det som sidder bedst fast i fælden, så musene ikke
kan pille maden ud uden at skulle kæmpe lidt for det.
Det plejer at være spegepølse, men også rosiner.
Spegepølse har jeg nu ret god erfaring med.
Det har det dog med at tørre ud efter 2 dage, og så gider de faktisk ikke at
have det.
Så mit råd er: Frisk spegepølse.

men det kommer lidt an på hvordan fælden er bygget.
Hvis det er en kassefælde, hvor musen ikke bliver slået ihjel, men skal gå
igennem en trækasse for at blive fanget, så kan pålægschokolade og et stykke
af en sukkerstok bruges.

mvh
Kåre

Fra : morten

Dato : 14-12-08 08:28

Jeg har meget gode erfaringer med mel. De kan ikke tage det med og er
derfor nød til at blive og spise det på fælden.

MvH Morten Der bor på landet og har fanget over 100 mus med mel (i
fælder) de sidste 5 år

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-12-08 04:14

On Dec 14, 8:27 am, morten <m...@jir.dk> wrote:
> [...]
> derfor nød til at blive og spise det på fælden.
>
> MvH Morten Der bor på landet og har fanget over 100 mus med mel (i

Overvejet katte ?

Fra : morten

Dato : 15-12-08 18:26

Christian B. Andresen skrev:

> Overvejet katte ?

Jeps har 2 stk og de fanger katte bare ikke dem alle

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-12-08 18:45

morten wrote:

> Jeps har 2 stk og de fanger katte bare ikke dem alle

Vrøvlet svar eller forkerte katte?

Erik Ginnerskov

Fra : morten

Dato : 15-12-08 20:18

> Vrøvlet svar eller forkerte katte?

Vrøvlet svar de fanger selvfølgelig mus

Fra : Inger D.

Dato : 14-12-08 12:55

> Sådan bare af ren nysgærrighed, hvad bruger i som lokkemad i jeres
> musefælder?

Hundetørfoder plejer at være særdeles effektivt.

Inger D.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-12-08 00:04

> [...]
> på leverpostej prøvet at putte lidt hasselnødder i fælden... Nu må vi se!

Vores Rottefænger anbefaler vingummi både til rotter og mus.

Stef