Regulering af brugsvand-tryk.
Fra : Niels

Dato : 11-12-08 04:34

Jeg har søgt på nettet efter en ventil der kan stilles til et bestemt
vandtryk (brugsvand). Årsagen er, at når en person bader, støjer det i
hele huset pga. af den trykforskel der er fra tryksiden, til det vand
der løber ud af hane/bruser. Hvis der åbnes helt for vandhanen
forsvinder støjen. Konklusion: det er ikke flowet/mændgen af vand men
udligningen af trykforskellen der støjer. Jeg skal derfor bruge en
ventil der holder det nødvendige tryk men ikke højere. Dette kan på
anden måde opnås ved at lukke delvis på hovedhanen men hvis mere en en
hane i huset bruger vand falder trykket og en eller anden skriger pga.
for varmt eller kold brusebad.
Findes der en ventil der kan holde et konstant lavt tryk uanset
forbrug.

Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-08 04:37

On Dec 11, 12:33 pm, Niels <nielssta...@gmail.com> wrote:
> [...]
> vandtryk (brugsvand). Årsagen er, at når en person bader, støjer det i
> hele huset pga. af den trykforskel der er fra tryksiden, til det vand

Det kan ikke skyldes turbulens / kavitation??? i hanen / fittings i
forbindelse med hanen ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Jens Petersen

Dato : 11-12-08 14:02

On Thu, 11 Dec 2008 03:37:25 -0800 (PST), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Det kan ikke skyldes turbulens / kavitation??? i hanen / fittings i
>forbindelse med hanen ?

Det er jo netop kaviation der giver støjen - årsagen er stor
trykforskel
--
OV1A Jens

Experience: Enables you to recognize a mistake when you make it again.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-12-08 06:20

On 11 Dec., 14:02, Jens Petersen <j...@c.dk> wrote:

> Det er jo netop kaviation der giver støjen - årsagen er stor
> trykforskel

OK

Fra : Leif Langgaard

Dato : 11-12-08 15:31

"Niels" <nielsstaehr@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Skal du ikke bare have en ny hane på bruseren?

Har du et specielt stort tryk på dit vand, jeg tænker på om naboerne har
samme problem, eller er det dit eget "vandværk"?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Niels

Dato : 12-12-08 02:25

On 11 Dec., 15:30, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]
> Langgaardwww.megapixels.dk
> Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!

Måske forværres problemet når væggene i huset er siporex, der står på
beton. Det forekommer som om det er nogle frekvenser der vandrer godt
i siporex og beton.

I forb. med nyt badeværelse, kan det måske tænkes, at man kan opsætte
vandhanerne i et vibrationsisoleret system. F.eks en tung betonklods
der isoleres fra væg på en eller anden måde. Pga. anvendelsen af
pexrør er det vel ikke længere rørene der transmitteret lyden.

Niels

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-12-08 11:45

[...]

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej

Jeg tror du gør det til en videnskab, helt unødvendigt.

Du svarer ikke på de spørgsmål der stilles, derfor er det ikke let at
hjælpe. men jeg tror nu det er din hane der er noget i vejen med, spindel,
kugle, pakning eller hvad du har i din hane kan af vandet sættes i
vibrationer, hvilket støjer en del.

Spørgsmål:

Fra : Niels

Dato : 12-12-08 06:05

On 12 Dec., 11:44, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]
> Langgaardwww.megapixels.dk
> Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!

Trykket er ca. 2,5
Fælles vandværk.
Med soveværelse lige op til badeværelse er støjvejen kort.

Med trykreduktion kan man vel også spare lidt teenagervand.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-12-08 15:21

Trykket er ca. 2,5
Fælles vandværk.
Med soveværelse lige op til badeværelse er støjvejen kort.

Med trykreduktion kan man vel også spare lidt teenagervand.

Så prøv at begræns mængden af vand der kan komme ud af bruseren, sæt en
skive med et lille hul i en af enderne af "Bruserslangen", så får du nedsat
trykket, eller nærmere øget modtrykket i systemet.

Fra : Niels

Dato : 13-12-08 03:20

On 12 Dec., 15:20, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]
> Langgaardwww.megapixels.dk
> Windows låses op hvis du har glemt koden, uden tab af data, send en mail!

Ikke nogen dårlig ide. 2 fluer med eet smæk.